Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Såe, hvis noen slenger ut at MBH bør få livstid, kan man ikke korrigere med å opplyse at det nok ikke er slik straff er ment å fungere i Norge. Straff skal riktignok være et onde man tilfører den straffede, de fleste straffedømte vil forhåpentligvis føle det slik. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sgirl skrev (45 minutter siden):

Synes norsk presse har vært ganske så servile. Ja, mange oppslag om sakens fakta, men lite systemkritikk. Jeg mener hele saken vil være et godt utgangspunkt for å drøfte monarkiets framtid, kongehusets manglende inngripen, kongens totale fravær. Pressen er alt for unnfallende her, og svikter igjen ( akkurat som vi så under pandemien). Forholdene er for små her, og det norske folk litt lite sofistikerte ( ndg modenhet i forhold til det å ha en ordentlig debatt om monarki som styreform). 
Det som også burde vært diskutert mye mer, er hvorledes håndteringen av denne saken gjenspeiler holdningen man har til kvinner som offer for seksuelle overgrep. For eksempel: Det er mulig det er begått voldtekt på en kongelig eiendom! Kan ikke se at dette er blitt problematisert i noen særlig grad. Nei, vet dere. Dette stinker! Tror ikke dette vil stå seg særlig godt, når den verste støyen har lagt seg. 

Takk, svært godt skrevet!

Og angående pressens manglende kritiske sans i forhold til corona-pandemien med frihetsberøvelsene og tiltakene som ble påtvunget hvorpå tiltakene skulle være forholdsmessig veid opp mot negative konsekvenser, men som fikk enorme konsekvenser vedrørende psykisk helse og økonomisk for befolkningen. Fredrik Solvang var en av de som prøvde å sette spørsmålstegn, men han ble fort lukket ned av daværende helseminister Bent Høie. (For ordens skyld vaksinerte jeg meg og fulgte tiltak, men det var verst for barna) 

Er helt enig med deg! Jeg synes det stilles for få kritiske spørsmål, og det tror jeg er fordi kongehuset nærmest er urørlig og er en institusjon som ligger langt inni den norske folkesjela.  Man skal trå forsiktig, man skal være påpasselig med å nevne økonomi og å lure på hvordan en mann bosatt på Skaugum med lav inntekt har hatt råd til å bo der og å finansiere enn livsstil de færreste har råd til. Nå har det med stor sannsynlighet også skjedd minst et seksuelt overgrep av et medlem av kongefamilien på kronprinsens eiendom mens kronprinsen og kronprinsessen har oppholdt seg noen hundre meter unna. 

Jeg er helt enig med deg at monarkiets fremtid bør opp og frem for diskusjon igjen.

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Nei, det var ikke det han sa. Han sa at han mente siktelsen for den ene voldtekten står sterkere enn den andre.

TAKK!

Er mektig forsynt med feilgjengivelser og egne tolkninger som driver videre forståelse på avveie. 

(Og før noen kommenterer at det er feil fokus fordi voldtekt uansett er grovt og dermed ingenting å "pirke" på: Det handler ikke om det, men om fakta- og følgefeil som til stadighet skjer her).

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Såe, hvis noen slenger ut at MBH bør få livstid, kan man ikke korrigere med å opplyse at det nok ikke er slik straff er ment å fungere i Norge. Straff skal riktignok være et onde man tilfører den straffede, de fleste straffedømte vil forhåpentligvis føle det slik. 

Nei, tydeligvis ikke, for moderator har visstnok bedt innstendig om at ingen diskuterer jus her, så da må bare den første feilaktige påstanden i slike diskusjoner få bli stående uimotsagt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (1 time siden):

eg stusset også på at han snakket om diskusjoner som hadde gått innad i kongefamilien om Borg Høibys vennekrets. Hvilke lukkede kilder er det Se og Hør har på dette? Hvem kan vite noe om diskusjoner familiemedlemmer imellom? 

Skal lite til for at sånt sprer seg. Er nok en venninne av en venninne av en venninne. Kan være gode nok kilder det om man har to uavhengige av hverandre. 

Hva stusser du på rent konkret 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (19 minutter siden):

Stakkars Nora, som hun har hatt det. Hun beskriver her at hun trodde hun var den eneste Marius var voldelig mot, og at det var hun som var problemet.

https://www.seher.no/kjendis/trodde-at-jeg-var-problemet/82272769

(Akkurat det samme er referert i mange aviser i dag)

Jeg lurer på hvilket ord hun ville bruke om MBH...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvilket ord hun ville bruke om MBH...

Jeg syns det står respekt av at hun omtaler Marius som hun gjør. Nå ser det ut til at det gradvis går opp for henne hva hun har vært utsatt for, hvor alvorlig det har vært og hvor skylden ligger. Likevel holder hun seg for god til å kalle ham med negative betegnelser. Godt gjort!

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym 4545 skrev (10 timer siden):

Siktet for 2 voldtekter, og en 3. muligens "på gang". Stakkars Marius som ble "forfulgt" i Italia......

Ja stakkars han har jo vansker som en journalist klarte å si da han intervjuet Haakon

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xemiliex skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på når noen skal snu speilet og sette fokus på NRK sin dekning av kongehuset. Hege Duckert, nåværende stabsjef og rådgiver for kringkastingssjefen er nær venninne av Mette-Marit. Det var også hun som i sin tid, på oppdrag fra kronprinsessen, håndplukket en ny vennekrets til henne; deriblant folk fra Dagbladet, VG og NRK:

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Noen år senere, i 2009, ble hun ansatt som kulturredaktør i statskanalen. For meg viser denne ansettelsen hvor lett de tar på egen habilitet opp mot kongehuset og i hvor liten grad de anerkjenner denne institusjonens innflytelse og makt. Dette speiler hvor lite maktkritisk deres journalistikk av kongehuset har vært. Det fremste eksempelet på denne serviliteten er selvsagt mikrofonstativet Kirsti Marie Skrede, som har dekket kongehuset de siste vel 20 årene, men det er mange bak henne; serviliteten fremstår strukturell.

Jeg synes det er bemerkelsesverdig hvor stort fokus Fredrik Solvang har på pressens omtale av Mette-Marit i gårsdagens "debatt". Halve den karikerte utspørringen handler om henne. Han problematiserer inngående den journalistikken som undersøker om landets kommende dronning har gjort seg selv til en aktør i en alvorlig straffesak og misbrukt privilegier i den forbindelse. Det synes jeg er veldig spesielt og veldig talende. Talende for hva som er normalen. Talende for hvordan de blir sett. Talende for hvor vernet kongefamilien har vært. Mette-Marit er jo bare en stakkars mor, må vite.

Ellers skulle jeg gjerne sett en bistandsadvokat i studio, men det hadde vel tatt for mye fokus vekk fra de virkelige ofrene.

Takk for et veldig godt og nyttig innlegg

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

baremeg007 skrev (10 timer siden):

Er han født sånn eller blitt sånn?

Tror det er litt begge deler jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det jobbes hardt på bakrommet, med å beskytte merkevaren kongehuset. De siste dagene har flere sentrale mediefolk og samfunnssynsere tatt til orde for å forsvare mm. Narrativet som nå gjelder er at hun også er et offer, som vi skal ha stor medfølelse for. Tror vi vil se mer av dette framover. Det er ingen tvil om at kongehus og medløpere jobber overtid. Interessant at nrk hadde som øverste sak i går på nettsiden, et intervju som kunne betrygge samtlige om at kongehuset vil bestå i uoverskuelig framtid. Så har man Stanghelle på Dagsrevyen forleden, med noe av det samme budskapet. Debatten igår osv. 

NRK sin rolle kan med fordel diskuteres og kritiseres. spesielt fordi de også lever på skattepengene våre….

• Liker 19
  • Nyttig 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

førti skrev (13 timer siden):

Snakker ikke om retten. Snakker om hvordan mange her er intenst opptatt av å presisere denne lille detaljen når mannen har banket opp og voldtatt en rekke kvinner.

Jeg snakket om retten. Du snudde på det. Hva du føler iht om det er hipp som happ, er jo ikke av interesse for  min del. Jeg er mer optatt av relevat informasjon,  som sier mer om hvilke straff man kan forvente. Så juridisk  er det ikke flusespikkeri. Da strafferammene , du henviser til som flisespikkeri har særdeles stor forskjell på strafferamme. Så juridisk er det ikke flisespikkeri, iht hvilke type voldtekts anklage han får rettet mot seg.

Stor forskjell på 3 og 21 års fengsel.  Og det er ikke flisespikkeri 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...