Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Generelt så er vel dette relevante betrakninger. 

Men ser vi på den aktuelle saken så er det vel nok så klart at uten den massive mediedekningen så hadde saken endet opp med en mild tilståelsedom for kroppskrenkelse og hærverk. Så kunde Marius ha fortsatt som tidligere. 

Ja, det er en viss fare. 

Helt klart har media, faktisk nok med se og hør i spissen, fått "til" noe her. 

Alle mediehus har nok hatt en viss kjensskap om ståa her, og det lenge før ballongen sprakk. Det var bare ett tidspunkt før det sprakk. Er nok derfor dekningen har blitt derretter, de har jo boblet over av iver. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hvordan HM og MM håndterer denne saken og står frem i de formelle rollene sine er avgjørende for tilliten til monarkiet. 

Akkurat nå synes jeg de fremstår som privatpersoner, og ikke i rollen. At man som foreldre til en voksen mann ikke tar avstand men viser respekt og støtte for selve mennesket er riktig. At man som Kronprins og Kronprinsesse ikke viser prinsipiell avstand fra rusmisbruk, vold og trusler uten å ta stilling til saken, synes jeg er svakt. 

De fremstår som to hjelpeløse foreldre som vil ha fred fra offentligheten, akkurat som Martha og Durek i Geiranger. De har åpenbart lagt sine formelle roller tilside. Rollen er ikke bare å kaste glans, men og å ha integritet og vise verdier/hva de står for overfor folket. Der synes jeg de mislykkes. Hva trenger vi da en kommende dronning og konge til? 

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet
hintoghist skrev (12 timer siden):

Et hjertesukk fra meg. Ser så mange kvinner som bortforklarer Marius sin vold med at det er synd på ham. 'Hvilken sjanse hadde han' etc.

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uka.

Jeg fikk kjeft på jobb da jeg sa han måtte få livstid i fengsel.

Jeg er feminist og helt enig med deg. Jeg driter i hva slags unnskyldninger han har, han er farlig for andre mennesker og bør derfor sperres inne. 
Sånne folk som bryter kontaktforbud gang på gang, mishandler mange kvinner og prøver å true eller slå seg til viljen sin når de ikke får det som de vil.. de blir ikke bedre, de er rasshøl tvers igjennom. Finnes ikke noe behandling som reparerer en så jævlig person. Jeg har erfaring med arbeid rundt partnervold og kjenner lusa på gangen. Sånne folk skjerper seg ikke, de bare fortsetter og fortsetter.

Kollontaj skrev (11 timer siden):

Såe, hvis noen slenger ut at MBH bør få livstid, kan man ikke korrigere med å opplyse at det nok ikke er slik straff er ment å fungere i Norge. Straff skal riktignok være et onde man tilfører den straffede, de fleste straffedømte vil forhåpentligvis føle det slik. 

Straff i form av frihetsberøvelse skal også beskytte samfunnet. Her har vi med en person som har vist ganske tydelig at han føler seg hevet over loven og kan begå overgrep og voldshandlinger i øst og vest. Lovlydige samfunnsborgere bør skånes fra sånne folk. 

Skrevet

Er delt hva angår kritikk av MM og evt HM. De har sikkert visst M er rusavhengig, men de kan neppe ha visst at han har vært voldelig og forgrep seg på nedrusede kvinner. Kan hende har MM hatt ekstra forståelse for hvor grenseoverskridende man kan være i rusmiljøer,  fordi hun selv har hatt en bakgrunn med utagerende festing.  Det er vel grenser for hvor virksomme konsekvenser/grenser man kan sette når barna er myndige og konsekvent tar dårlige valg. Og de færreste foreldre velger å la barna bo på gata når de er rusavhengige.  De (MM og HM) ville vært damned if you, damned if you dont før de siste voldtektsanklagene. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Dette skrev du på kvelden den 21 november. 

Er mye som ligger bak i tid fra det. En ikke fullstendig liste:

- Varsel fra JS om vold i nære relasjoner

- Skaugum "festivaler" inne i boligen til kronprinsparet 

- Tyveri fra kronprinsparet

- Tyveri fra staten for å betale gjeld til kriminelle

- Hærverk på Skaugum

- Ulovlig kjøring på Skaugum

- 3 pågripelser på grunn av vold, brudd mot besøksforbud og sist voldtekt

- Siktelser med 5 ulike fornærmede

- Fester i boligen som kronprinsen sponser Marius med på Skaugum frem til i hvert fall slutten av september, der folkene til kongen tror at Marius voldtok enn kvinne i denne boligen i slutten av september

- Varetektsfengsling på grunn av voldtekt

- Påstander om missbruk av norsk tjenestepass

Dette var ikke en utdypende liste av ting som har vært i media. Vi må ta utgangspunkt at dette er minimum av det som har vært kjent for kronprinsparet.

Liste over konsekvenser som er kjente fra deres side? 

Den ble kort. Det jeg kan komme på var en mediasak om at han ikke lengre hadde fri tilgang til hovedbygningen på Skaugum.

Men ellers så er det ikke spår av konsekekvenser som er kjente, eller tiltak for å søke å ta være på ofrene eller bidra til at politiet kan finne sanningen. 

Angivelig kontakt med Marius lege på grunn av bekymringer kring hans helse opp mot førekort og våpen er ikke relatert til listen ovenfor. 

Ja dette er litt av en liste med lite konsekvenser.

En ting (eller en av de tingene) jeg syns er spesielt ekkelt med festingen på Skaugum er at han ikke hadde nok med å feste i sitt eget hus som han er priviligert nok til å disponere, neida, han må feste i moren og stefarens hus også og dra folk inn der som har tilgang over alt og kan stjele det de vil. Det er rett og slett å drite på kronprinsparet, han bryr seg ikke om moren sin en gang. 

Skrevet
Friluftsdame skrev (30 minutter siden):

Hva trenger vi da en kommende dronning og konge til? 

Til å stå og vinke fra slottsbalkongen på søttende mai, sammen med lille Marius.

• Liker 9
Skrevet

Det er svært kritikkverdig i seg selv at MM rydder for Marius før pågripelse, og i lys av siste artikkel i VG har bevis vært forsøkt slettet via «fjernstyring» fra andre enheter. Det er selvfølgelig fort gjort å legge sammen 2 og 2 og få 7 her, men det gir ikke noe godt inntrykk mtp kronprinsessens rolle både tidligere og nå. Men, fantasien min sliter med å strekke til en slik samtale: «Mamma, kan du gå inn på min bruker og slette noen s**videoer for meg?»

Det er så grotesk at jeg ikke tror det, men det har jeg sagt opptil flere ganger siste måneder og tatt feil, så hva vet jeg. Jeg liker ikke utviklingen i mediene, men har dessverre skjønt at hvis ikke det hadde vært for litt hardkjør fra Se&Hør så hadde denne utrolig farlige mannen bare kunnet fortsette. Han er et samfunnsproblem i seg selv, og ikke minst en del av et økende problem i samfunnet generelt. 

Det er selvsagt de fornærmede som er det viktigste i denne saken, men det må være lov å lure på hvordan i alle dager dette kommer til å se ut fremover med tanke på kongefamilien og monarkiet. Fra å ha et av de streiteste kongehusene, med solid kongepar, til dette white trash showet, er utrolig trist.

https://www.vg.no/nyheter/i/pPVV6X/opplysninger-til-vg-politiet-mener-bevis-ble-forsoekt-slettet

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Søker råd! skrev (1 time siden):

Ja Trygve Hegnar skrev jo to ledere hvor han også bukte det ordet om Marius, Marius har jo selv sagt at han har flere diagnoser, og sakskomplekser viser jo at det mest sannsynlig er det han er.

Akkurat  hva hans diagnoser er er ukjent, og kun spekulasjoner 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nettrollet skrev (40 minutter siden):

Er delt hva angår kritikk av MM og evt HM. De har sikkert visst M er rusavhengig, men de kan neppe ha visst at han har vært voldelig og forgrep seg på nedrusede kvinner. Kan hende har MM hatt ekstra forståelse for hvor grenseoverskridende man kan være i rusmiljøer,  fordi hun selv har hatt en bakgrunn med utagerende festing.  Det er vel grenser for hvor virksomme konsekvenser/grenser man kan sette når barna er myndige og konsekvent tar dårlige valg. Og de færreste foreldre velger å la barna bo på gata når de er rusavhengige.  De (MM og HM) ville vært damned if you, damned if you dont før de siste voldtektsanklagene. 

Juliane kontaktet de for lenge siden og informerte de. Så volden har de visst om.

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Dette skrev du på kvelden den 21 november. 

Er mye som ligger bak i tid fra det. En ikke fullstendig liste:

- Varsel fra JS om vold i nære relasjoner

- Skaugum "festivaler" inne i boligen til kronprinsparet 

- Tyveri fra kronprinsparet

- Tyveri fra staten for å betale gjeld til kriminelle

- Hærverk på Skaugum

- Ulovlig kjøring på Skaugum

- 3 pågripelser på grunn av vold, brudd mot besøksforbud og sist voldtekt

- Siktelser med 5 ulike fornærmede

- Fester i boligen som kronprinsen sponser Marius med på Skaugum frem til i hvert fall slutten av september, der folkene til kongen tror at Marius voldtok enn kvinne i denne boligen i slutten av september

- Varetektsfengsling på grunn av voldtekt

- Påstander om missbruk av norsk tjenestepass

Dette var ikke en utdypende liste av ting som har vært i media. Vi må ta utgangspunkt at dette er minimum av det som har vært kjent for kronprinsparet.

Liste over konsekvenser som er kjente fra deres side? 

Den ble kort. Det jeg kan komme på var en mediasak om at han ikke lengre hadde fri tilgang til hovedbygningen på Skaugum.

Men ellers så er det ikke spår av konsekekvenser som er kjente, eller tiltak for å søke å ta være på ofrene eller bidra til at politiet kan finne sanningen. 

Angivelig kontakt med Marius lege på grunn av bekymringer kring hans helse opp mot førekort og våpen er ikke relatert til listen ovenfor. 

Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre her...

Jeg spurte relatert til påstanden om at kronprinsparet hadde bagatelisert Marius sin oppførsel over lang tid. Du mener vil ikke at de har kjent til voldtekt og grunnlaget for siktelser mot fem fornærmede over lang tid? Listen din er hva som har fremkommet nylig. Man kan da ikke anklage noe for å ikke handle ut fra noe de ikke viste.

• Liker 8
Skrevet
1600 skrev (51 minutter siden):

Jeg lurer på hva Fredrik Solvang tenker idag. Har han fått beskjed ovenfra til å være så inderlig upartisk, eller er han innbitt venn av Mette Marit?

Tenk at i en sak hvor sønnen til vår kommende dronning nå nærmer seg 3 voldteks-siktelser, 3x vold i nære relasjoner, drapstrusler, 3x brudd på besøksforbud, sletting av bevis, ruskjøring, kjøring uten førerkort og venn med norges styggeste miljøer så evner faktisk NRK å bruke hele episoden om pressen til å snakke om hvor slemme de er med MBH og MM?

Nepotismen lever i full glans i Norge. Håper mediene kjører denne saken enda hardere nå, og dra gjerne inn venninnene til MM i NRK. Makta skal ettergåes.

Det håper jeg og 🙏

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (55 minutter siden):

Jeg lurer på hva Fredrik Solvang tenker idag. Har han fått beskjed ovenfra til å være så inderlig upartisk, eller er han innbitt venn av Mette Marit?

Sikkert ingen som får beskjed ovenfra i statskanalen.

Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Tenk at i en sak hvor sønnen til vår kommende dronning nå nærmer seg 3 voldteks-siktelser, 3x vold i nære relasjoner, drapstrusler, 3x brudd på besøksforbud, sletting av bevis, ruskjøring, kjøring uten førerkort og venn med norges styggeste miljøer så evner faktisk NRK å bruke hele episoden om pressen til å snakke om hvor slemme de er med MBH og MM?

Nepotismen lever i full glans i Norge. Håper mediene kjører denne saken enda hardere nå, og dra gjerne inn venninnene til MM i NRK. Makta skal ettergåes.

Dette! Håper på en oppvask internt i NRK i dag, men tror dessverre ikke på det. Det har etterhvert blitt litt for mange eksempler på at NRK helt har mistet sitt etiske kompass. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerdebatt.

Forumansvalig

Skrevet

Ikke vet jeg eksakt hvor langt mamma MM og andre av MBHs pårørende har gått for å beskytte ham, og med det gjort det mulig å utvikle og fortsette den destruktive atferden, men dette ser ikke bra ut, rett og slett.

Om det har gått så langt som til at mamma kronprinsessen rydder unna bevis like før pågripelsen blir spekulasjon, men det tegner seg et bilde av at MBH har kunnet holde på med sitt fordi han har hatt en særskilt beskyttelse som sønn av MM og medlem av kongefanilien. Baksiden ved å ha tilhørighet til en mektig institusjon, kjenner han på først nå, når det er slutt på pressens taushet.

Dette er selvsagt helt forferdelig for MM og andre pårørende, og tragisk for MBH at han har ødelagt livet sitt på denne måten, men min medfølelse går til ofrene for MBH. At det finnes flere ofre enn det som er kjent, og noen av dem ikke orker å fortelle, anser jeg som svært sannsynlig.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Enig i ditt inntrykk, bortsett fra at jeg ikke synes FS fremsto upartisk, men tvertimot partisk til fordel for MM og HM. Han la mye emosjonelt trykk i kommentarer som: «Mener du virkelig det?», da redaktørene fra VG og SH forklarte sine redaksjonelle avveininger.  Jeg forelo tidligere i høst for debatten-redaksjonen å ta opp det problematiske i  det nære personlige forholdet mellom kongefamilien og enkelte pressefolk og redaktører, men fikk selvfølgelig ingen respons på det. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Voice skrev (Akkurat nå):

Enig i ditt inntrykk, bortsett fra at jeg ikke synes FS fremsto upartisk, men tvertimot partisk til fordel for MM og HM. Han la mye emosjonelt trykk i kommentarer som: «Mener du virkelig det?», da redaktørene fra VG og SH forklarte sine redaksjonelle avveininger.  Jeg forelo tidligere i høst for debatten-redaksjonen å ta opp det problematiske i  det nære personlige forholdet mellom kongefamilien og enkelte pressefolk og redaktører, men fikk selvfølgelig ingen respons på det. 

Enig med deg, det har nok kommet en aldri så liten skrivefeil der. Partisk var ordet jeg var ute etter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...