Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (7 timer siden):

og jeg synes at mennesker empati med hverandre hører til alle steder alltid.

Dette er ikke empati. Det er totalt mangel på forståelse for rettsstaten og helt usaklig debatt når snørr og bart ikke skilles i debatten. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purple Basil skrev (2 timer siden):

Vel, deg om det. Det er takket være venninnen til det siste offeret og Se og Hør (+ andre medier nå) at politiet er nødt til å stoppe MBH. Etterforskningen av voldsmann Høiby ville ellers ikke skjedd. Hvordan jeg vet det? Jo, MBH har herjet med rus, kriminalitet og vold i mange år (jeg mistenker ca. 10), og hva gjorde folka rundt ham? De holdt dette skjult. Ingen tok et skikkelig tak i den ufyselige oppførselen hans. Kongefamilien, politiet, journalister og mange andre dekket over hele greia. 

Den "medmennesker"-talen din må du lenger ut på landet med. Du skal være glad for at sannheten om voldsmannen er ute. Noen er nødt til å stoppe MBH nå, og det er faktisk i stor grad takket være mediene som skriver om galskapen at tiltak blir gjort. 

Hva hadde skjedd uten denne mediedekningen. 

Saken hadde endet med en lettbeint politietterforskerning og en mild tilståelsedom. En sjalusikrangel som gikk over styr, en angrende synder som skulle ta ansvar. Dommen hadde vel blitt vilkårlig og krav om rusbehandling (på en instisjon for folk med mye penger i utlandet). Mest sannsynligvis hadde det siste ofret fortsatt ha vært fast i forholdet. 

Heldigvis så ble det en betydelig mediedekning. Saken ble overført til kompetent enhet i Oslo politiet og politiet har nå så mye bevis at dem har siktet mannen for enn voldtekt, tre ulike forhold med vold i nære relasjoner. Der var det siste enn utvidelse av siktelsen vedrørende siste ofret der Marius nå er siktet for å ha utøvet psykiskt og fysiskt mot henne i 8 måneder. Trusler mot enn mann, hærverk og ulovlig kjøring er også med i saken så langt. Er grunner til å tro at det kan komme flere alvorlige siktelser i saken.

Mediadekningen har gjort at en grovt vanekrimenel mann endelig må stå til svar for sine ugjerninger mot fremfor alt kvinner. 

• Liker 10
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme, at før alt dette skittet startet, så har jeg syns han virker som en liten sleip dritt-sekk. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (4 timer siden):

nettopp! Dere som blir så irriterte her inne på oss som mener kronprinsparets kommunikasjonsstrategi er helt hårreisende dårlig, kan kanskje merke dere at vi har pr-ekspertene og journalistene på vår side. Dette handler ikke om at man ikke har medfølelse for Mette Marit, eller skjønner at de er under press, men som norges eneste kronprinsfamilie må de faktisk levere mye, mye bedre
i en krise som denne enn det de gjør. Jeg syns det er oppsiktsvekkende dårlig håndtert, jeg sliter med å skjønne det.
Her må det noen offisielle uttalelser straks, hvordan kan de tro dette bare skal blåse over?

Vi vet ikke hva kommuniksjonsfolkene til dem har å jobbe med.

Hadde Marius hatt fokus på å gjøre opp for seg, legge alle kortene på bordet, ta sin straff og prøve å få orden på livet sitt etterpå. Så hadde det vært enkelt å være kommunikasjonsrådgiver til Kongehuset. 

Hadde kronprinsparet tydelig ønsket at det ovenfor skjedde og hatt fokus på de virkelige ofrene i denne saken (så langt fire kvinner og enn mann), så hadde det også vært enklere, i hvert fall hvis dem hadde klart å stå i at det hadde gjort Marius sint hvis det ble kjent. 

Hvis kronprinsparet ønsker at Marius skal komme unna med minst mulige konsekvenser. Så har kommunikasjonsrådgiverne enn nesten umulig jobb. 

Hvis kronprinsparet ikke er åpne og ærlige mot kommunikasjonsrådgiverne så har dem igjen enn nesten umulig jobb. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM burde på et tidlig tidspunkt gått ut med en uttalelse der hun tok sterkt avstand fra vold. Hun burde også vist omsorg for jenta Marius hadde innrømmet å ha vært voldelig mot, samt alle andre kvinner i voldelige forhold.

Hvis hun også hadde vært åpen om hvor tøft det er å være mor til en voksen sønn med rus og voldsproblematikk, kunne hun samtidig vist støtte til alle andre foreldre der ute i tilsvarende situasjon. 

Hun kunne også bedt om forståelse for at hun av hensyn til offeret og at dette er en politisak, ikke ønsker å kommentere saken noe mer. Og at hun håper media vil vise hensyn i en vanskelig tid. 

Med det som utgangspunkt ville nok flere nordmenn vært støttende. Vi ville kanskje til og med blitt sure på media hvis de ikke lot kronprinsparet være i fred. Det må gå an å støtte de maktesløse foreldrene til en kriminell, samtidig som man har fokus på at det ikke er de som er ofre i denne saken. 

Ved å forsøke å tie saken ihjel, har den bare blitt større. Kritikken mot kronprinsparet og monarkiet har blitt sterkere. Ved at MM ikke tydeligere har tatt avstand fra Marius’ handlinger, har hun på en måte blitt en del av problemet i folkets øyne. Nærmest en «medkriminell». Hun møter derfor kritikk for sin rolle i saken, heller enn sympati for den vanskelige situasjonen hun står i. At HM har prøvd å nødslukke litt branner ved kjappe kommentarer hjelper lite. Mangelen på en grundig uttalelse gjør at alt blir tolket i verste mening. 

Jeg tror for eksempel at HM ved å si at han savnet MM ønsket å få fram at det ikke er så lett å være henne for tiden. Hadde de tatt mer avstand fra handlingene Marius er under etterforskning for, og uttrykt tydeligere støtte til offeret/ofre for vold, hadde alt vært enklere å manøvrere. (Det er jo umulig direkte å støtte de ofrene Marius ikke har innrømmet å ha gjort noe mot.) Da ville vi vært mer åpne for å se at MM også er i en vanskelig situasjon der hun trenger ektemannens og folkets støtte. Nå tolker vi bare situasjonen dithen at de synes mest synd på seg selv, og gjerne også Marius. 

I bunn og grunn synes jeg ikke dette burde være en sak som rystet monarkiet, men det har den dessverre blitt som følge av stillhet fra kongehuset.  Marius er ikke en del av kongehuset, og det er ikke MM sin skyld at han ruser seg. Da synes jeg det er mye verre at ML, som er en del av arverekkefølgen, har valgt en ektemann som diplomatisk sagt ikke er helt på nett med det norske folk. 

• Liker 17
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (9 timer siden):

Og det uttrykte han da også - aller først. 

Han nevnte ikke ofrene i det innlegget jeg så: "Idag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte". Joda, ofrene er vel inni der skulle man anta, 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (5 minutter siden):

Han nevnte ikke ofrene i det innlegget jeg så: "Idag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte". Joda, ofrene er vel inni der skulle man anta, 

⬇️

Aricia skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis hadde vært bedre om han hadde brukt ordet "ofrene". Som det har vært skrevet i tråden før: Det kan faktisk betraktes som en problematisk term som kan virke objektiverende og stigmatiserende. Kanskje velger Haakon "berørte parter" for å unngå dette, og velge en mer nøytralt betegnelse.

Jeg har feks i innlegg i denne tråden oftest skrevet "de fornærmede kvinnene i saken", altså den juridiske termen, av samme grunn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er ofrene inkludert i den setningen. Eller tror dere at de blåser i de antatte handlingene? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det spennende å se om Marius blir fremstilt for varetekt, eller om han går fri. Han har i hvert fall ikke noe stjerne hos politiet, og det kan nok tenkes at de ønsker litt varetekt slik at han kanskje kan mykne litt opp og snakke om rømte kamerater. Det er vel noen BAMA-gutter man gjerne vil vite litt mer ute i det fri.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (6 minutter siden):

Alvorlig sak, kun en selvfølge. En siktelse for voldtekt er alltid enn alvorlig sak. 

Alle de berørte. Relativisering, her er alle og ingen med. Hun gamlemor som syns så synd på kongefamilien, advokaten til Marius som kanskje måte jobbe overtid på mandags kvelden, og kommunikasjonsrådgiverne i Hoffet.

Så ble det kun det eneste spisse de, behovet å bruke media til å fortelle savnet etter sin kone. 

Merkelig. Så merkelig at jeg tror at det siste var improvisert og at mottaker var hans kone og ikke andre. 

• Liker 10
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (6 minutter siden):

Selvsagt er ofrene inkludert i den setningen. Eller tror dere at de blåser i de antatte handlingene? 

Godt spørsmål, gitt diskusjonen her i går og i natt, som nok en gang ikke først og fremst handler om den utvidede siktelsen i saken, men (bombe) om Mette Marit, og om Haakons tre setninger til pressen i går.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelia skrev (43 minutter siden):

MM burde på et tidlig tidspunkt gått ut med en uttalelse der hun tok sterkt avstand fra vold. Hun burde også vist omsorg for jenta Marius hadde innrømmet å ha vært voldelig mot, samt alle andre kvinner i voldelige forhold.

Hvis hun også hadde vært åpen om hvor tøft det er å være mor til en voksen sønn med rus og voldsproblematikk, kunne hun samtidig vist støtte til alle andre foreldre der ute i tilsvarende situasjon. 

Hun kunne også bedt om forståelse for at hun av hensyn til offeret og at dette er en politisak, ikke ønsker å kommentere saken noe mer. Og at hun håper media vil vise hensyn i en vanskelig tid. 

Med det som utgangspunkt ville nok flere nordmenn vært støttende. Vi ville kanskje til og med blitt sure på media hvis de ikke lot kronprinsparet være i fred. Det må gå an å støtte de maktesløse foreldrene til en kriminell, samtidig som man har fokus på at det ikke er de som er ofre i denne saken. 

Ved å forsøke å tie saken ihjel, har den bare blitt større. Kritikken mot kronprinsparet og monarkiet har blitt sterkere. Ved at MM ikke tydeligere har tatt avstand fra Marius’ handlinger, har hun på en måte blitt en del av problemet i folkets øyne. Nærmest en «medkriminell». Hun møter derfor kritikk for sin rolle i saken, heller enn sympati for den vanskelige situasjonen hun står i. At HM har prøvd å nødslukke litt branner ved kjappe kommentarer hjelper lite. Mangelen på en grundig uttalelse gjør at alt blir tolket i verste mening. 

Jeg tror for eksempel at HM ved å si at han savnet MM ønsket å få fram at det ikke er så lett å være henne for tiden. Hadde de tatt mer avstand fra handlingene Marius er under etterforskning for, og uttrykt tydeligere støtte til offeret/ofre for vold, hadde alt vært enklere å manøvrere. (Det er jo umulig direkte å støtte de ofrene Marius ikke har innrømmet å ha gjort noe mot.) Da ville vi vært mer åpne for å se at MM også er i en vanskelig situasjon der hun trenger ektemannens og folkets støtte. Nå tolker vi bare situasjonen dithen at de synes mest synd på seg selv, og gjerne også Marius. 

I bunn og grunn synes jeg ikke dette burde være en sak som rystet monarkiet, men det har den dessverre blitt som følge av stillhet fra kongehuset.  Marius er ikke en del av kongehuset, og det er ikke MM sin skyld at han ruser seg. Da synes jeg det er mye verre at ML, som er en del av arverekkefølgen, har valgt en ektemann som diplomatisk sagt ikke er helt på nett med det norske folk. 

Signerer denne. Veldig bra innlegg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (35 minutter siden):

Joda, de er selvsagt inni der sammen med Marius, MM, HM og alle andre berørte.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (42 minutter siden):

Måten de håndterer det på gir tydelige signaler på at de blåser i de «antatte handlingene» ja. Men ikke i at det har kommet ut, det er jo kjipt og gjør dette til en «lei sak for alle berørte».

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kratt_ skrev (20 timer siden):

Enig. Mister troverdigheten hele dama. 

Hva mener du med at hun mister troverdigheten? At hun ble utsatt for vold har jo Marius selv tilstått, hun har også vært i kontakt med helsevesenet i den forbindelse. Hva er det som ikke er troverdig her? Du tror ikke hun ble utsatt for vold? Eller tror du kanskje volden var med samtykke?!?

• Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
VXL100 skrev (51 minutter siden):

Nå blir det spennende å se om Marius blir fremstilt for varetekt, eller om han går fri. Han har i hvert fall ikke noe stjerne hos politiet, og det kan nok tenkes at de ønsker litt varetekt slik at han kanskje kan mykne litt opp og snakke om rømte kamerater. Det er vel noen BAMA-gutter man gjerne vil vite litt mer ute i det fri.

Se og hør sier varetekt.

Og at han siktes for flere voldtekter i dag. Av en dame fra en by utenfor Oslo.

https://www.seher.no/kongelig/siktes-for-nok-en-voldtekt/82261665

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (4 minutter siden):

Nå er det vel også et mannlig offer her som har blitt drapstruet, men deg om det.

Jeg har ikke deltatt i diskusjoner om denne delen av siktelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på om rettsvesenet er like slepphendte med voldtektssaken som de ellers er i slike saker - hvor det nesten er umulig å dømme den siktede for forholdene..

Ellers er jeg meget skuffet over kongehuset som ikke bruker dette som en mulighet til å kaste lys over rusproblematikken som finnes i samfunnet - stigmatiseringen av rusmisbrukere, behandlingstilbud, hvor utstrakt rusmibruket er i samfunnet..at det fortsatt finnes mennesker som tror at rusmisbrukere kun kommer fra visse samfunnslag.

Og, ikke minst - at MM kan bli et ansikt på fortvilelsen det er å være pårørende til en rusmisbruker - for også der er stigmatiseringen i samfunnet stor..jeg observerer her i min egen by, hvordan man sørger over en ungdom som har omkommet i en ulykke kontra en ungdom som dør av en overdose - den førstnevnte får bilkortesje og avisoppslag..den andre blir tiet i hjel. Forferdelig for nærmeste pårørende å føle at de ikke har lov å sørge på samme måte som dem som mister sine i ulykker. 
Å være rusmisbruker er et sakte selvmord, hvor samfunnet rundt deg gir deg opp - selv om du skriker om hjelp..jeg tipper 80% av alle rusmisbrukere har en underliggende psykisk lidelse - som man til slutt selvmedisinerer med rusmidler for å døyve de heftigste symptomene. 

Min sympati til ofre og pårørende. 

• Liker 6
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...