Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

EMG skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke annet svar på dette enn at du misforstår det du leser.

Jeg skrev hvis jeg ikke har misforstått loven...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#§200

Mulig jeg har misforstått denne. Litt rotete å skjønne. 

§ 194.

Gjelder mistanken en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i 8 år eller mer, kan det foretas ransaking av alle hus eller rom i et nærmere bestemt område dersom det er grunn til å anta at gjerningsmannen kan holde seg skjult i området, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges.

🔗Del paragraf

edit: det sto noe om detteci det skrivet jeg ikke finner igjen. Som sto på en eller annen advokat/ jurist side. 

Iht når de gikk for husransakelse eller personransakelse ved arrestasjon.  Det  sto også at man på stedet kunne endre metode, iht om kriterier for arrestasjon endret seg på stedet. 

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EMG skrev (38 minutter siden):

Jeg vet ikke annet svar på dette enn at du misforstår det du leser.

Jeg tror brukeren du siterer blander vanlig ransaking med det som ofte kalles razzia. Blir fort surr når folk som ikke har peiling skal google kjapt for å mene noe bastant om straffeprosessloven 😉

Endret av Frømiks
  • Liker 4
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frømiks skrev (18 minutter siden):

Jeg tror brukeren du siterer blander vanlig ransaking med det som ofte kalles razzia. Blir fort surr når folk som ikke har peiling skal google kjapt for å mene noe bastant om straffeprosessloven 😉

Sant, og når man i tillegg tar enkeltsetninger ut av sammenheng og bruker den på sak - ja da må det gå galt 🙈

Det er en grunn til at jus studier er 6 år 😊

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rydding

Sitat:

Det å rydde i huset vet vi ikke hva består i. Det er kanskje ikke så klokt, men slik jeg har lest gjennom dere i mediene, så var politiet kun ute etter Høibys mobiltelefon og ikke en ransakelse av Høibys bolig. Da blir det igjen spekulasjoner.

https://www.nettavisen.no/nyheter/marius-borg-hoibys-forsvarer-oyvind-bratlien-stor-bekymring-knyttet-til-hoibys-helse/s/5-95-2101424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Jeg skrev hvis jeg ikke har misforstått loven...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#§200

Mulig jeg har misforstått denne. Litt rotete å skjønne. 

§ 194.

Gjelder mistanken en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i 8 år eller mer, kan det foretas ransaking av alle hus eller rom i et nærmere bestemt område dersom det er grunn til å anta at gjerningsmannen kan holde seg skjult i området, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges.

🔗Del paragraf

edit: det sto noe om detteci det skrivet jeg ikke finner igjen. Som sto på en eller annen advokat/ jurist side. 

Iht når de gikk for husransakelse eller personransakelse ved arrestasjon.  Det  sto også at man på stedet kunne endre metode, iht om kriterier for arrestasjon endret seg på stedet. 

Det er ikke rotete, det står jo direkte «alle hus eller rom i nærmere bestemt område».  Altså ikke gjerningsmannen sitt hus, men annens hus eller rom.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frømiks skrev (27 minutter siden):

Vil presisere at jeg har ikke vært bastant.  Jeg skrev tydelig.  Hvis jeg har fortsått loven riktig.

Samt henviser til et skriv jeg ikke klarer å finne igjen på en jurist/advokat side. Som sa noe om når de bruker husransakelse og personransakelse. 

Jeg rota litt på google for å finne det første  gang. Og har ikke lykkes å finne det på ny. Uansett ga det litt mer logikk iht hvorfor første  arrestasjonen ble som den ble.

Jeg fikk ikke lagt den linken her, når jeg fant den, da tråden var stengt 

Uansett er det ikke politiet som bestemmer fremgangsmåte,  slik saken til marius sin første arrestasjon ble, ikke nr2 heller 

Så det koker jo ned i hva de fikk  tilatelse til

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG skrev (9 minutter siden):

Sant, og når man i tillegg tar enkeltsetninger ut av sammenheng og bruker den på sak - ja da må det gå galt 🙈

Det er en grunn til at jus studier er 6 år 😊

Enig, pluss at det fungerer utmerket å skrive lange innlegg og mange innlegg om (ofte irrelevante) detaljer, uavhengig av om de er riktige eller ei, for å avspore debatten og drukne innlegg med andre meninger enn ens egne.  

Endret av Korpsnerden
Endret et ord
  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke drevet stråmannsargumentasjon i stor stil. Det er en løgn.

Jeg synes det er helt håpløst å vite hva jeg skal tenke om den ryddehistorien, før VG kommer på banen med litt mer utfyllende info. Vi vet ikke om historien kommer fra en som var tilstede og så det, eller om det er en historie som har gått mange ledd fra munn til munn med tilsvarende risiko for at en fjær blir en hønsegård.

Hvorfor de ikke uttaler seg? 

Jeg tror at slottet har en never complain, never explain-policy, som de har fastholdt i mange år, og som de har til felles med andre kongehus, om at de ikke svarer på noen rykter. Det er en klok strategi av den enkle grunn at det å svare på ett rykte, gjør at folk begynner å spekulere i at alle rykter som ikke kommenteres, må være sanne. Så lenge de konsekvent lar være å svare,  kan ingen kan komme å si at den som tier, samtykker, eller sånn som du gjør nå - tolke tausheten som et tegn. Det hender jo at de dementerer noe, men det er ytterst sjelden. Så lenge de fastholder strategien med å heve seg over alle rykter, så kan de si at du ikke kan tolke noe ut av tausheten deres, fordi de er alltid tause. Men de kan ikke glippe på en ting som denne, for da ødelegger de jo hele effekten.

Aricia skrev (2 timer siden):

Det uthevede: Nei, vi vet ikke at Mette Marit ryddet i forkant av pågripelsen på Jansløkka skole. VG skriver at hun "skal ha" ryddet. Og de oppgir ingen kilde. Dermed kan vi ikke vite hvem som har sagt dette til VG, hvor godt belegg vedkommende har hatt for å si det, hva ryddingen innebærer, eller hvorfor VG ikke er mer eksplisitte på noe av dette.

Mht at Slottet ikke kommenterer: Her er jeg helt på linje med det @MissLucy argumenterer for under mht å ikke svare på rykter. 

Vil føye til: Den eneste gangen Slottet har gått ut og dementert en ren faktafeil i den omfattende dekningen av Borg Høiby-saken er i forbindelse med Se og Hør sitt oppslag om at Ingrid Alexandra skulle bli lenger i Nord-Norge fordi kronprinsparet var bekymret for Borg Høibys innflytelse på henne. Men der kunne de vise til noe så etterprøvbart som datoen for når avgjørelsen om forlenget opphold var tatt, som var flere måneder tidligere, og Se og Hør måtte dementere og beklage, og har vel nå depublisert saken i sin opprinnelige form.

Dette er avsporing i denne tråden.

Jeg er ikke spesielt bevandret i kongehus, men det er slik @MissLucybeskriver jeg også har forstått praksisen til andre kongehus. Så legger jeg til at en kommentar rundt dette fra kongehusets side, ville være å gripe inn i påstander, dvs.rykter, knyttet til pågående etterforskningssak. Helt riktig @Aricia, vi vet ikke kilden og belegget for å hevde at hun har ryddet og like lite om hva det innebar og konteksten hvis tilfellet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke bare være mann nok til å levere en tilståelse? Han har jo allerede tilstått på Instagram 🤯🤯🤯
Ta sin straff, komme seg vekk fra vinbarer og nattklubber, og begynne å leve et litt mer konstruktivt liv? 
Det er flaut å holde på som han gjør, for ikke å snakke om uetisk.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (10 timer siden):

Stråmann? Det er jo du som driver med stråmannsargumentasjon her, når du trekker ut en liten bit av det jeg skrev, for å fremstille det falskt som et sannferdig uttrykk for meningen min.

For ordens skyld - her er hele sitatet:  "Kanskje skylte hun kokain ned i do, kanskje ga hun putene et Halvard Bakke-kakk, kanskje skjedde det noe helt annet som er forvrengt til det ugjenkjennelige gjennom hviskeleken."

Som du ser presenterte jeg tre ulike alternativer, som var overdrevet for å markere et poeng, så kanskje du skal lese deg litt opp på hva stråmannsargumentasjon  egentlig er?

Joda, men hele greia handler jo såklart om at hu skulle ikke ha vært der. Så sånn sett fullstendig irrelevant om hun kun arrangerte friske tulipaner i Kählervaser og pælma gamle pizzaesker, eller om hun trua baltiske human trafficking-prostituerte med Hells Angelsvåpen ned i kjelleren og låste dem inn i et lydtett narkotikainfisert rom der. Mette Marit, Norges kronprinsesse, skulle aldri ha satt sine Gucci-sko i denne kåken når hun vet at det er en pågående straffesak på gang mot denne sønnen sin. Så derfor er det nesten det samme for oss publikum om hun var der for den ene eller den andre grunnen, hun skulle ikke ha vært der. 

• Liker 14
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man tolke opp og ned hvorvidt kronprinsessen ryddet huset hans eller ikke. Det er uansett svært uheldig hvis hun tok seg inn i huset hans etter å ha blitt varslet av hoffet om en forestående pågripelse. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (Akkurat nå):

Her kan man tolke opp og ned hvorvidt kronprinsessen ryddet huset hans eller ikke. Det er uansett svært uheldig hvis hun tok seg inn i huset hans etter å ha blitt varslet av hoffet om en forestående pågripelse

Ja, hvis.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mye krøll på noe som jeg mener egentlig er ganske logisk å forstå, ut fra informasjonen politiet selv har kommet med. 

Politiet kan ransake hovedgården på Skaugum og MBHs bopel. Selv om hovedhuset hadde krevd langt mer papirarbeid, sikkerhetstiltak og en del prosedyrer, så har de selvfølgelig mulighet til det.

Det er også rimelig å anta at MM visste at det ikke var planlagt en ransakelse. Hadde det vært tilfelle hadde 1) Alle instanser over vært forberedte på det, inkl hoffet og PST. 2) Hun kjørte MBH selv til møtestedet for politiet, altså var møtestedet koordinert på forhånd. 3) Ved en ransakelse skal politiet ha skjellig grunn til mistanke eller en rettskjennelse. 4) Grunnet sikkerhetstiltakene på Skaugum, kan man også anta at de hadde vært forberedt på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (16 minutter siden):

Kan han ikke bare være mann nok til å levere en tilståelse? Han har jo allerede tilstått på Instagram 🤯🤯🤯
Ta sin straff, komme seg vekk fra vinbarer og nattklubber, og begynne å leve et litt mer konstruktivt liv? 
Det er flaut å holde på som han gjør, for ikke å snakke om uetisk.

Har han tilstått på IG?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 minutter siden):

Her er det mye krøll på noe som jeg mener egentlig er ganske logisk å forstå, ut fra informasjonen politiet selv har kommet med. 

Politiet kan ransake hovedgården på Skaugum og MBHs bopel. Selv om hovedhuset hadde krevd langt mer papirarbeid, sikkerhetstiltak og en del prosedyrer, så har de selvfølgelig mulighet til det.

Det er også rimelig å anta at MM visste at det ikke var planlagt en ransakelse. Hadde det vært tilfelle hadde 1) Alle instanser over vært forberedte på det, inkl hoffet og PST. 2) Hun kjørte MBH selv til møtestedet for politiet, altså var møtestedet koordinert på forhånd. 3) Ved en ransakelse skal politiet ha skjellig grunn til mistanke eller en rettskjennelse. 4) Grunnet sikkerhetstiltakene på Skaugum, kan man også anta at de hadde vært forberedt på det. 

Men ingen kunne vite om det ville bli besluttet en ransakelse etter pågripelse og gjennomgang av telefonen de ba om, som dessverre viste seg å være både knust og uten simkort da den ble levert.  Hadde det blitt besluttet en husransakelse etter pågripelse ville mistenkte være i varetekt og uten mulighet til å fortelle sin mor hva som burde ryddes. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rebella81 skrev (18 minutter siden):

Endret av Ellinoor
Feil tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (4 minutter siden):

Jeg stusser litt  på en ting. Hvis det er koordinering at MM har dratt dit bort alene, er ikke det isåfall en sikkerhetsbrist? Mtp trussler marius kom med på tlf. Nå vil jeg forsåvidt tro at MM er rett person til å roe han evnt ned, og få han mulig til å følge instruks til politiet.  

Men på en annen side, at MM er den som går inn etter trussel om å tenne på ting med bensin og lighter..... håper det er sånn at sikkerhetstjenesten, var med på det isåfall.  Eller handlet hin helt på egenhånd?  Iht det å dra dit bort. Mulig det var avklart at det ikke var noen fare også da på tlf samtalen med han , før hun dro dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (4 minutter siden):

Ja, fremstår koordinert. Også spesielt om MM skulle kjørt ham ned der politiet ventet (eller risikerte de kunne stå om hun droppet ham av før) om hun skulle holdes utenfor det hele/ikke ville risikere å mistenkes for innblanding. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (19 minutter siden):

Joda, men hele greia handler jo såklart om at hu skulle ikke ha vært der. Så sånn sett fullstendig irrelevant om hun kun arrangerte friske tulipaner i Kählervaser og pælma gamle pizzaesker, eller om hun trua baltiske human trafficking-prostituerte med Hells Angelsvåpen ned i kjelleren og låste dem inn i et lydtett narkotikainfisert rom der. Mette Marit, Norges kronprinsesse, skulle aldri ha satt sine Gucci-sko i denne kåken når hun vet at det er en pågående straffesak på gang mot denne sønnen sin. Så derfor er det nesten det samme for oss publikum om hun var der for den ene eller den andre grunnen, hun skulle ikke ha vært der. 

Hvorfor skulle hun ikke vært der? Hun skulle kjøre Marius dit han skulle arresteres. Hun hadde sikkert litt av hvert og både si og spørre han om. Kanskje sjekke tilstanden hans , vekke han, be han ta en dusj. Kanskje hun var redd for at han skulle stikke av/ brenne tingene til fornermede  / ta livet sitt.. gjøre ting verre/ gjøre noe dumt.  Jeg synes ikke det er unaturlig at hun ruslet bort til huset hans istedenfor og møte han i hagen eller ved porten eller hva som hadde sett « bra» ut. 
problemet er jo rydding, og hva rydding besto i. Det kan være alt fra ingenting til veldig ille. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...