Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (1 time siden):

SIM-kortet?

Jo, men det ble jo gjort etter at politiet hadde snakket med han. Det kunne de jo gjort i bilen, eller i hennes bolig.. Hvis ryddingen i huset besto av og ta ut sim kortet etter at politiet hadde ringt, er jo ikke ryddingen noe nytt egentlig, men fryktelig klønete og gjøre det på den måten.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EMG skrev (20 minutter siden):

Får man ikke status som siktet idet påtalejurist beslutter pågripelse? I så fall ble han siktet kl 13:47 den 4. august.

Han blir vel først  mistenkt så blir han siktet.

Jeg husker ikke når han ble siktet og finner en artikkel om det 7 august. Men litt vanskelig å finne saker skrevet tidligere,  da det er blitt så mange av de. 7 august hadde han ikke latt seg avhøre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (38 minutter siden):

Hun kan aldri bli « deres Majestet» , men hvordan i alle dager virket hun jordnær med upåklagelig oppførsel ? Synes det er på tide at tvn børster støv av arkivet og viser oss jordnære Mette Marit med ubeklagelig oppførsel igjen. Ja, godt mulig hun elsker haakon. Jeg håper det ,med tanke på hva hun satte i gang . 

Hva har hun satt igang? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (5 minutter siden):

Tenkte på giftemålet. 

De var vel to om å gifte seg, tror ikke haakon har blitt tvangs giftet bort, så vidt jeg vet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

De var vel to om å gifte seg, tror ikke haakon har blitt tvangs giftet bort, så vidt jeg vet. 

Leser du det i sammenheng? Jeg håper hun elsker han siden hun satte i gang det ( giftet seg med han, det burde jeg presisert ) og ikke giftet seg med han for og bli kongelig. ( eller « Majestet « som den jeg siterer skriver ) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (23 minutter siden):

Han blir vel først  mistenkt så blir han siktet.

Jeg husker ikke når han ble siktet og finner en artikkel om det 7 august. Men litt vanskelig å finne saker skrevet tidligere,  da det er blitt så mange av de. 7 august hadde han ikke latt seg avhøre

Var ikke det jeg spurte om, men tidspunktet for når man blir siktet - når påtalejurist besluttet bruk av tvangsmidler eller når tvangsmiddel blir iverksatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Nei. Ved et evt tvangsekteskap tviler jeg sterkt på at MM hadde vært en aktuell kandidat. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette skjedd i England hadde den brysomme sønnen blitt skjøvet ut i en eller annen perifer bygd der det står et lite slott og fått en tittel litt nede på rangstigen, en pose med gullpenger og beskjed om å holde en lav profil resten av livet. 

Her kan det løses ved å gi han nøkkelen til Oscarshall som vel er Sonja sin " malerhytte" på Bygdøy, gi han tittelen Hertug av Snortingham og akkurat nok lommepenger til å dekke strømregningen, kommunale avgifter og et coop-kort til å handle mat for. 

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 time siden):

Han sier jo også at han er opptatt av og gjøre jobben sin. Hvorfor skulle han ha andre tanker om hvordan dette påvirker han kronprinsgjerning , enn at han er opptatt av og gjøre jobben som kronprins her og nå? 

Selvsagt er HM opptatt av å gjøre jobben sin. For å gjøre den på en god måte så krever det ro i sfæren omkring kongefamilien. Pr. nå er det bare støy fra alt som har fått utspille seg uten at kongefamilien i det minste har tatt avstand fra vold/vold i nære relasjoner. En pressemelding kunne gjerne vært måten å gjøre det på, men aller helst skulle kronprinsparet uttalt seg kort om holdninger til hva MBH selv har innrømmet/ erkjent. 
Slik det er nå fremstår er HM og MM navlebeskuende, alt synes å handle om dem selv, dette uttalt om at de tar vare på hverandre. Selvsagt skal de gjøre det, men hva med å se ut over seg selv og sitt? Der er ofre som lider av overgrepene de er blitt utsatt for, og slike hendelser er både traumebelagt og alvorlige i seg selv. 

At MM satte sin voksne sønn over kongehuset og den rollen hun har ved å ile til og rydde hans hus er ikke forenlig med hennes rolle som kronprinsesse. 
Så er et meget betimelig spørsmål fortsatt ubesvart etter hva jeg har fått med meg; Hvor var kronprins HM den søndagen MM skyndet seg å hjelpe sin sønn med å rydde hans hus, for så å kjøre MBH til politiet - med en knust mobiltelefon uten SIM-kort? 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisejenta skrev (2 timer siden):

Han har jo innrømmer at han har vært voldelig  i en uttalelse selv så at han kommer til  å bli dømt for vold som følge av denne uttalelsen er ikke akkurat rocket science å anta. Og nei, saken har ikke gått i ekspressfart gjennom systemet da han og hans advokat har gjort sitt beste for å trenere prosessen. Til stor frustrasjon for de skadelidende ofrene i saken. 

Har du samme holdning til alle som er tiltalt for lovbrudd? Eller er det bare Marius Borg Høiby som får denne"spesialbehandlingen? Hvor du tar frem "rocket science evnen og antar de blir dømt", derfor omtaler du dem som dømte.

Når det kommer til at tiltalte avventer avhør etter råd fra sin advokat er det vanlig, og ikke spesielt for denne saken. Det finnes saker hvor tiltalte har vært i uttallige avhør ,hvor vedkommende har nektet å forklare seg, når rettssaken starter. Den såkalte terrorsaken mot Zaniar Matapour er et slikt tilfelle. Tro det eller ei, det er en stor belastning og frustrasjon for ofrene i disse sakene også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (24 minutter siden):

Leser du det i sammenheng? Jeg håper hun elsker han siden hun satte i gang det ( giftet seg med han, det burde jeg presisert ) og ikke giftet seg med han for og bli kongelig. ( eller « Majestet « som den jeg siterer skriver ) 

Tenker du hun den gangen var synsk. Og  visste allerede den gangen, at marius skulle  bli et problem? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (51 minutter siden):

Hvem som har kontaktet henne, er vel uvisst.  Og etter  nye opplysninger kan det være svært mange som har kontaktet henne. Og nå vet man ikke når heller. 

Men slik det først ble presentert,  fikk man jo intrykket av at politiet hadde kontaktet henne, like før de kontaktet marius selv. Det står forsåvidt  allerede der at man ikke vet hvem som varslet henne, det har jeg nok lest litt for raskt forbi. 

Sitat fra VG: Ifølge VGs opplysninger skal kronprinsesse Mette-Marit ha ringt Høiby kort tid før samtalen hans med politiet.

Dette er første artikkel om denne infoen

https://www.vg.no/rampelys/i/gw4nv9/marius-borg-hoeiby-27-varslet-om-paagripelse

I etterkant  er det kommet frem at mange er informert m arrestasjonen.  Litt usikker på hvorfor det det men, det er iallefall mange som kan ha gitt beskjed til MM.

Som ligger i link lengre opp.

Uansett står det iallefall at hun har ringt sin sønn kort tid før politiet tok kontakt med han. Hva hun var informert om, iht om hun da visste at han skulle  møte til frivillig  arrestasjon,  vites ikke.  Men vil tro hun visste om det,  hvis hun ble informert via PST. For da vil jeg tro hun har blitt informert for å bli orientert.  Er det via andre, er det mer åpent spm hva hun visste iht typen arrestasjon som skulle gjennomføres.

Tudligere er det informert om at de gadde ransakelse ordre, men om den gjaldt boligen på Skaugum eller han, ble jeg brått litt usikker på.

Uansett min mening er at, om hun visste det skulle være frivillig pågripelse.  Ser jeg vask og rydding som mer uproblematisk.  Dersom  hun ikke visste det, er det  litt mer vrien for henne. 

Nå har ikke jeg tanker om at hun er kriminell i utgangspunktet,  da hun har levd et lovlydig liv. Og at jeg anser det mest mulig at hun har ryddet opp litt søl etter en hard festing. Spesielt om hun visste han skulle på frivillig arrestasjon.  Da man ikke vet hvor lenge han kommer til å være borte. 

Siden hun har fått beskjed iht første artikkel kort tid før marius fikk beskjed,  ser jeg ikke at hun kan ha rukket å rydde særlig mye heller. 

Fra hun ringer marius, til hun avleverer han på jansløkka. Skal hun få på seg klær, kjøre 200meter, inn å snakke med han, han skal på ca 30minutter, finne det politiet har bedt han om å ta med. Så jeg ser Uansett ikke at hun kan ha rukket å rydde særlig mye. I tillegg er hun ikke akkurat rask og sprek heller, med dårlig lungekapasitet 

Vil også minne om at arrestasjonen ikke gjaldt noe annet enn hendelsen i leiligheten.  Og iallefall ikke kjent at den handlet om narkotika.  Og ikke alt annet som er kommet frem i etterkant heller. 

Så mår de tar risikoen med frivillig arrestasjon,  ver de  også at risko, for at innholdet i tlf kan bli borte. Men at dette må ha vært en kalkulert risiko. Iht saken ha ble arrestert for, hadde de allerede nok bevis til evnt en tiltale, via offeret, vitner og pårørende.  Det som evnt  ikke var mulig å få tak i, som var på hans tlf, ville ha vært i tillegg til.  Evnt styrking  av bevis. Iht at det faktisk er hans tlf som er brukt i div handlinger.  

Han ble uansett tiltalt og har tilstått de forholdene.  Så nå i ettertid, ser jeg ikke at det har påvirket saken  negativ retning. 

Men at det kanskje har hatt negativ retning iht saken til J og N. Er godt mulig. Men de var ikke en grunn til første arrestasjon,  da de kom på banen etter dette

Hvor var HM den søndagen? Er det mulig at han fikk telefonen fra en representant for myndighetene, og så informerte MM? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Tenker du hun den gangen var synsk. Og  visste allerede den gangen, at marius skulle  bli et problem? 

Hva har det med saken og gjøre? Nei, hun har sikkert ikke elsket han og giftet seg med han for og bli « deres Majestet « , og det er helt greit siden hun ikke var synsk. 
når du tar opp om hun visste at Marius skulle bli et problem , så tror jeg alle andre så er potensielt problem selvom det ble voldsommere enn vi kunne forstille oss. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG skrev (40 minutter siden):

Var ikke det jeg spurte om, men tidspunktet for når man blir siktet - når påtalejurist besluttet bruk av tvangsmidler eller når tvangsmiddel blir iverksatt.

Jeg leste  at ved ransakelse av bolig, skal det være minst 50% sannsynlig at man er skyldig  i en handling du er mistenkt for.  

Atoersonransakelse gjelder om det er mindre sannsynlig. 

Så ser ikke helt at man kan sikte noen så raskt og uten kontakt.

Men mulig jeg tar feil. Dette er ikke kjent informasjon uansett 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Jeg leste  at ved ransakelse av bolig, skal det være minst 50% sannsynlig at man er skyldig  i en handling du er mistenkt for.  

Atoersonransakelse gjelder om det er mindre sannsynlig. 

Så ser ikke helt at man kan sikte noen så raskt og uten kontakt.

Men mulig jeg tar feil. Dette er ikke kjent informasjon uansett 

Dette er kjent informasjon. - tidslinjen ligger på VG. Men det er fremdeles ikke det jeg spør om 🙈 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissHannigan skrev (41 minutter siden):

Vil også minne om at de fleste med rus og psykiske problemer IKKE systematisk mishandler kvinner over flere år.

Nei det gjelder ikke alle. Men dette er helt induviduelt hvor ille det blir. Noen tisser å bæsjer på seg også under rus, det betyr ikke at alle gjør det.

Iht J sin uttalelse i podcadten chit chat med helle ( ligger ute uten innlogging på lyden av norge) dette er i del 1, da det er en del en og to.

Sier hun at volden startet ett år inn i forholdet  altså  ett år etter de ble sammen. Så dvs ca 2019. I 2017 vet man at han fikk bot for kokain på festival. Så det er to år da mellom han iallefall har begynt å smake på det, til han begynte med denne oppførselen iht det hun sier i intervjuet. Dvs at det kan tyde på at dårlig oppførsel og økt rusinntak, mulig følges litt hånd i hånd. 

Men nå vet jeg ingen opplysninger om  tiden før J. Så det er jo uvisdt. De andre to, kan man anse som kortere forhold, så der har det iallefall måtte startet tidligere enn med J. Siden siste ex ikke var et år gammelt engang. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (26 minutter siden):

Nei det gjelder ikke alle. Men dette er helt induviduelt hvor ille det blir. Noen tisser å bæsjer på seg også under rus, det betyr ikke at alle gjør det.

Iht J sin uttalelse i podcadten chit chat med helle ( ligger ute uten innlogging på lyden av norge) dette er i del 1, da det er en del en og to.

Sier hun at volden startet ett år inn i forholdet  altså  ett år etter de ble sammen. Så dvs ca 2019. I 2017 vet man at han fikk bot for kokain på festival. Så det er to år da mellom han iallefall har begynt å smake på det, til han begynte med denne oppførselen iht det hun sier i intervjuet. Dvs at det kan tyde på at dårlig oppførsel og økt rusinntak, mulig følges litt hånd i hånd. 

Men nå vet jeg ingen opplysninger om  tiden før J. Så det er jo uvisdt. De andre to, kan man anse som kortere forhold, så der har det iallefall måtte startet tidligere enn med J. Siden siste ex ikke var et år gammelt engang. 

Du aner ingenting om han har mishandlet/slått/truet andre før J. Det kan ha vært slagsmål og bråk opp igjennom hele ungdomstiden uten at vi vet det.

Ikke gi rusen skylden. Marius har skylden uansett om rus er involvert eller ikke. Det er ingen som har tvunget ham til hverken å ruse seg eller være voldelige. Det er valg han har tatt helt selv. 

• Liker 10
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (52 minutter siden):

Hva har det med saken og gjøre? Nei, hun har sikkert ikke elsket han og giftet seg med han for og bli « deres Majestet « , og det er helt greit siden hun ikke var synsk. 
når du tar opp om hun visste at Marius skulle bli et problem , så tror jeg alle andre så er potensielt problem selvom det ble voldsommere enn vi kunne forstille oss. 

Å se for seg ting, er ikke samme som sannhet. At mora giftet seg av gjensidig kjærlighet,  ser jeg ikke har noen relevans for dårlige  valg han tar. Og ikke noe jeg klarer å  vinkle feil eller krimininelt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 time siden):

Hvor var HM den søndagen? Er det mulig at han fikk telefonen fra en representant for myndighetene, og så informerte MM? 

Det  kan tenkes. Kanskje  var det han som fikk beskjed og ikje henne. Man vet ikke annet enn det som står skrevet. Og det er at man ikke vet hvem hun fikk beskjed av

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...