Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sitat

– Jeg har jo vært i samme miljø som det mennesket det blir skrevet om. Selv om jeg ikke har opplevd i nærheten av det samme du og de to andre involverte i saken. Og jeg har jo sett mine ting jeg også. Og det er jævlig ugreit det lille jeg har sett, sier hun om miljøet hun selv har vært en del av.

https://www.aftenposten.no/norge/i/OozpAk/influenser-om-miljoeet-hun-var-en-del-av-jaevlig-ugreit-det-lille-jeg-har-sett

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg bruker medfølelse min på ofrene. Hva skal konge/kronprinsparet ha så mye medfølelse for egentlig? Ja, jeg ser at de har det tøft og at de håndterer det rævva. Det kunne de godt ha endret på når de innså hvordan håndteringen landet, hvis de hadde villet. Jeg forventer ikke at du skal forstå det heller, så det går helt fint for meg at du ikke skjønner den vurderingen. Selv om det for meg ikke er en vurdering engang.

Har du en så begrenset mengde medfølelse at den må porsjoneres ut til den/de du mener trenger det mest?

Jeg er veldig glad min medfølelse eksisterer i ubegrensede mengder. For vet du, jeg ser at det finnes personer på begge sider i denne saken som har det vondt, og jeg har medfølelse for dem alle.

Etter det som har kommet frem om Marius Borg Høiby kan jeg ikke forestille meg hva kronprinsparet har stått i over flere år.  Det å hjelpe noen som ikke vil, eller er motivert for den hjelpen er heller ikke lett.

Når det kommer til kvinnene håper og tror jeg de har gode mennesker rundt seg.  Dette er helt klart en belastning for dem. Medietrykket gjør det nok ikke bedre, noe som bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har gjort helt klart. Kanskje greit å ha i bakhodet når sensasjonshungeren tar overhånd? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rekke spørsmål som MM og kongehuset bør besvare om MBH. MBH har hatt et forbruk som langt overstiger hans inntekter, og kanskje det mest interessante er hvem som har finansiert hans forbruk.

Spørsmål som kongehuset bør besvare:

Bor MBH fremdeles på Skaugum? Er hans opphold på Skaugum dekket av nordmenns skattepenger? Hans advokatutgifter? Hvem har finansiert hans kokainforbruk?

Det interessante er jo om MM (i praksis våre skattepenger) har betalt disse utgiftene, og om MM (altså vi skattebetalere) fortsatt betaler for dette. At MM og kongehuset nekter å besvare slike spørsmål, tyder jo på at svaret er at MM (altså skattebetalerne) har betalt og fortsatt betaler disse utgiftene.

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (23 minutter siden):

Det er en rekke spørsmål som MM og kongehuset bør besvare om MBH. MBH har hatt et forbruk som langt overstiger hans inntekter, og kanskje det mest interessante er hvem som har finansiert hans forbruk.

Bor MBH fremdeles på Skaugum? Er hans opphold på Skaugum dekket av nordmenns skattepenger? Hans advokatutgifter? Hvem har finansiert hans kokainforbruk?

Det interessante er jo om MM (i praksis våre skattepenger) har betalt disse utgiftene, og om MM (altså vi skattebetalere) fortsatt betaler for dette. At MM og kongehuset nekter å besvare slike spørsmål, tyder jo på at svaret er at MM (altså skattebetalerne) har betalt og fortsatt betaler disse utgiftene.

nei, det finnes faktisk ingenting interessant med å legge seg opp i hvordan noen bruker pengene sine privat, enten skattebetalerne dekker det i form av lønn til offentlig ansatte, pensjoner og andre stønader eller, som her, apanasje. 

Tilføyer: Dette er behandlet hundre ganger før i tråden, så før noen iler til og sier "jamen 500 millioner", så minner jeg om at kongehuset får midler i to former. Den ene er et beløp på flere hundre millioner, som er øremerket drift, som de selvsagt skal rapportere inn om bruken av, og som åpenbart ikke drypper ned på MBH, og som ikke er relevant for dette spørsmålet.

De har derimot ikke, igjen ganske selvsagt,  plikt til å rapportere om bruken av de midlene som er øremerket private utgifter, som er et vesentlig lavere beløp, og det er altså det vi kaller apanasje.

Kanskje bruker de noe av dette til å understøtte ett eller flere voksne barn, kanskje gjør de det ikke.

Det er det ingen som har noe med.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (43 minutter siden):

Har du en så begrenset mengde medfølelse at den må porsjoneres ut til den/de du mener trenger det mest?

Jeg er veldig glad min medfølelse eksisterer i ubegrensede mengder. For vet du, jeg ser at det finnes personer på begge sider i denne saken som har det vondt, og jeg har medfølelse for dem alle.

Etter det som har kommet frem om Marius Borg Høiby kan jeg ikke forestille meg hva kronprinsparet har stått i over flere år.  Det å hjelpe noen som ikke vil, eller er motivert for den hjelpen er heller ikke lett.

Når det kommer til kvinnene håper og tror jeg de har gode mennesker rundt seg.  Dette er helt klart en belastning for dem. Medietrykket gjør det nok ikke bedre, noe som bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har gjort helt klart. Kanskje greit å ha i bakhodet når sensasjonshungeren tar overhånd? 

Jeg er ikke ute etter å overbevise eller forsvare meg ovenfor hverken  deg eller andre om hvorfor jeg ikke har mer medfølelse for kronprinsparet enn jeg har. Jeg har allerede sagt at jeg skjønner at det må være tungt for dem, og at jeg synes de har reagert helt feil. Og det er mye på bakgrunn av det at jeg ikke føler mer for dem. Jeg har nå sagt mitt, så får du heller tenke ditt om meg. Det går helt fint.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelliken skrev (1 time siden):

Det er mye mulig du har rett. Jeg har ikke hørt om narkotikaprogram med domstolskontroll før. 

Det er vel ikke valig dom.  Og er mest iht  få kriminelle ut av kriminelt miljø. 

En sak jeg leste om som ga det, var en dame som fikk en streng narkotika dom, men hadde selv begynt rusbehandling 3 år tidligere.  Og fikk da en slik dom. Krav var bla å bryte med alle kriminelt miljø og venner. 

Så om han har kriterer for å kunne få en slik dom er uvisst. Men ser en form for fordeler med det i denne saken. Spm er jo evnt om fokuset er å få han ut av dette, eller kun yte straff. For kongefamilien og landet er det best om det  løses. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har mistet all respekt for kronprinsparet, er fordi dette kunne vært håndtert VELDIG annerledes for VELDIG lenge siden. De har såklart visst mye, både om rus, vold, tyverier, omgang med kriminelle ++

Det er det verste med alt synes jeg, at dette hadde fortsatt hvis ikke denne saken hadde kommet frem i lyset. Dette viser for meg at det er null ønske om å oppriktig ordne opp i ting. 

De BURDE ha forstått at å la han bo på Skaugum og gjøre alle disse tingene ville føre til store problemer. Jeg tror ALT vedrørende MBH har blitt håndtert feil fra kongehuset, og jeg tror ihvertfall ikke at min respekt noensinne kommer til å komme tilbake. 

Og når du tillater at lillesøster står å sier i en tale at storebror er ett stort forbilde... 😬🙄 Når du VET hva som foregår.. 

Nei.. det hjelper ikke å stikke hodet i sanden denne gangen. 

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne31 skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at jeg har mistet all respekt for kronprinsparet, er fordi dette kunne vært håndtert VELDIG annerledes for VELDIG lenge siden. De har såklart visst mye, både om rus, vold, tyverier, omgang med kriminelle ++

Det er det verste med alt synes jeg, at dette hadde fortsatt hvis ikke denne saken hadde kommet frem i lyset. Dette viser for meg at det er null ønske om å oppriktig ordne opp i ting. 

De BURDE ha forstått at å la han bo på Skaugum og gjøre alle disse tingene ville føre til store problemer. Jeg tror ALT vedrørende MBH har blitt håndtert feil fra kongehuset, og jeg tror ihvertfall ikke at min respekt noensinne kommer til å komme tilbake. 

Og når du tillater at lillesøster står å sier i en tale at storebror er ett stort forbilde... 😬🙄 Når du VET hva som foregår.. 

De har også tillatt Marius å invitere grovt kriminelle til Skaugum, mens to yngre søsken bodde der. Hvorfor har de latt kriminelle gjengmedlemmer få tilgang til småsøsken og deres private bolig? Det er ikke et engangstilfelle heller. Hva tenker de med? 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (51 minutter siden):

Dette blir bare rene spekulasjoner fra deg. 

For det første private penger har ikke du eller andre krav om innsyn i. På samme vis som ingen har krav på innsyn i din privat økonomi.  Apanasje er lønn for den jobben de gjør og i mitt syn også en kompensasjon for at de ikke kan tjene penger på annen jobb og er bundet til en livslang avtale. 

Hvor han har fått penger til rusmidler vites ikke. På egen konto står det oppført 2 millioner i 2022 iht skattelistene.  Og da skjønner  jeg ikke dette fokuset på kronprinsparets private pengebruk, kontra hans eget. 

Det er mange som ruser seg som ikke er millionærer  eller kongelige,  og de betaler også eget forbruk.  Hvordan de  gjør det, vet jeg også lite om. 

Jeg ser iallefall ingen grunn til å peke på kronprinsparets penger  iht å dekke hans forbruk. Da han er voksen og fikser dette selv på et vis. 

Og med slikt fokus påfører  man sekundære  grove beskyldninger.  

Avsløringer om j og marius sin økonomi iht pant i huset, står det bla krav om studiegjekd. Og med det peker i retning at han har egen økonomi og ikke lever på dem

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

De har også tillatt Marius å invitere grovt kriminelle til Skaugum, mens to yngre søsken bodde der. Hvorfor har de latt kriminelle gjengmedlemmer få tilgang til småsøsken og deres private bolig? Det er ikke et engangstilfelle heller. Hva tenker de med? 

Ironisk at de som skal JOBBE rundt de må sjekkes grundig, men ellers er det bare å invitere alle inn 🙄 Skremmende naivt, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på hva som kommer til å komme frem..

• Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (6 minutter siden):

Det vitner ikke akkurat om bekymring og redsel for hva som foregår, de har jo visst mye av hva ståa er. Allikevel skal de tillate å invitere kriminelle til hjemme alene-fest på Skaugum... Som jeg sa tidligere, de rer sine egne senger her. Jeg synes ikke synd på folk som med viten og vilje legger opp til trøbbel. Og gjorde de det helt uvitende om hva som kunne skje, er de ekstremt naive. Så naive kan ikke folk være.

• Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne31 skrev (13 minutter siden):

Hva de har visst, vet vi lite om utover at Haakon påpekte a de visste om det marius har fortalt dem. Så å peke på hva de vet, når man ikke vet hva de vet. Er spekulasjoner.  

Det som er skjedd er skjedd fordi marius selv har latt det skje.

Hva mener du de skal ordne opp i. Detcer ikke kronprinsparets jobb å ordne oppi dette.  Det er settsystemet som skal ordne opp i dette og marius selv. Det kan man rett og slett ikke pålegge andre. Dessuten vet ingen alt de har prøvd å gjøre frem til nå. Som alle andre ruspårørende, vil jeg tro de har prøvd mye, og ikke bare sittet med hendene i fanget.  Men du får ikke en rusavhengig til å slutte før de ønsker det selv. 

Hvilke grunnlag de har latt han bo på Skaugum vet vi ikke. Og antar at det er velocerveid og i håp om at det kunne hjelpe o riktig retning.  Ikke alle valg man tar, ender opp i ønsket resultat. 

IA har ikke bodd med marius på mange år. Det er 7 år side han flyttet ut. Hvordan han har vært når han bodde hjemme og hvirdan deres møter har vært , vet vi ingenting om. Dessuten er det mange som har beskrevet  han som omsorgsfull og morsom. Og for det vi vet, er det den marius hun kjenner. Hun var vel 18 for 2 år siden. Og hvordan han har vist seg for henne frem til da, har vi ingen oversikt over. Så talen hennes gpr jeg ut fra at er ektefølt slik hun kjenner han. Og det skal man ikke laste en 18 år gammel jente for

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissHannigan skrev (18 minutter siden):

Tilatt eller skjedd?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (16 minutter siden):

Det er helt vanvittig når man tenker over det. Vår kommende dronning Ingrid Aleksandra har vel sitt private rom der hjemme. Kronprinsparet skal være glad det "bare" ble stjålet sølvtøy og bensinkort. Tenk om f.eks IA sin pc eller dagbok hadde havnet i feil hender. 

Kronprinsparet og ALLE som jobber med sikkerheten rundt kongehuset har feilet grovt ved å tillate "hvem som helst" adgang til Skaugum som gjester hos MBH. 

• Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne31 skrev (På 24.10.2024 den 11.30):

Ironisk at de som skal JOBBE rundt de må sjekkes grundig, men ellers er det bare å invitere alle inn 🙄 Skremmende naivt, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på hva som kommer til å komme frem..

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig med deg, men hvorvidt de har vært der flere ganger og om foreldre har vært klar over hvem som har vært der på fest, er noe annet. Vi må ta forbehold om at ikke alt som er skrevet i hver artikkel i media er fakta også. Det har skjedd flere ganger at saker blir blåst ut av dimensjoner og overdrevet. Her vet vi faktisk ikke hvor ofte og som noen skrev; at MM har "tatt i mot HA-medlemmer" hjemme på Skaugum. I så fall er det ganske bekymringsfullt om dette stemmer hvis hun visste hvem hun "slapp inn". 

Dessuten må vi tenke på søsteren hans og hennes uttalelser. Kanskje dette var en søsters uttrykk for at hun er glad i han og setter like stor pris på han som lillebroren sin. Mulig det har vært slik at M følte seg mindreverdig i forhold til de andres posisjon og at hun ville understreke at til tross for at han ikke er i samme posisjon som de, så betyr han like mye for henne som han andre og prøvde å uttrykke dette. Og hvem vet om hun på dette tidspunktet forsto og var klar over alvorsgraden og den situasjonen storebroren var i.  Det vet vi jo ingenting om. Vi legger nok for mye i setningen i talen uten å vite hva hun visste eller ikke på dette tidspunktet. Kanskje foreldrene har beskyttet søsken slik at de ikke var klar over hvor alvorlig det var, kanskje de selv ikke en gang var klar over hvor alvorlig dette var og har eskalert. Det blir jo ren spekulering fra vår side. Men, hadde det kommet for mine ører at datteren/sønnen min hadde hatt tungt kriminelle på besøk ville dørene vært låst og nøkkelen gjemt, samt at han ville fått beskjed om at skjer dette en gang til så må du se på alternative steder å bo.  Om det var mulig ville vi bedt om ekstra vakthold ved boligen om vi var bortreist. 

Ellers er vel de aller fleste enige i alvoret og det absurde i at kriminelle har vært innenfor gjerdene på Skaugum og festet der. Jeg vil tro at hvis dette stemmer og at disse er nære venner av M, så vet jo i hvert fall de damene han har vært sammen med en del om dette, kanskje de som delvis har bodd der sammen med han i perioder. 

Her går det jo i så fall på sikkerhetssjekk, da. Hvis de ikke visste hvem de slapp inn, er det noen som ikke har gjort jobben sin. Er det SÅ slapt? Er det denne sikkerheten man betaler for? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg fatter ikke at det oppleves som viktig og riktig å fremheve gang på gang at det ikke er « synd på» kongefamilien og kronprinsparet. 
De har havnet i denne situasjonen like uforskyldt som eksene til MBH har. Det er selvfølgelig greit å mene at de burde håndtert dette annerledes, men dette er ikke deres skyld, dette er ikke deres ansvar, de har ikke vært voldelig mot noen eller truet noen. 
Jeg fatter ikke at det kan være vanskelig å forstå at de står en vanskelig situasjon, som kanskje er en av de store krisene de vi opplever i livet, og jeg tenker at den fordømmelsen som detgis uttrykk for av mange i denne tråden, må være en enorm belastning for alle de som ikke selv har valgt å komme i denne situasjonen. 
Det er også fullt mulig å tenke at en situasjon kunne vært håndtert annerledes, samtidig som man utviser forståelse og empati for at MM, opplever en krise i sitt liv. 
Det går helt fint an å forstå hva de tre eksene har vært igjennom faktisk helt til fulle, samtidig som man forstår at denne saken er vanskelig for alle rundt som uforskyldt har havnet oppi dette. 
Det å skjemme bort ungene sine, er virkelig ikke det samme som å heie på eller bortforklare vold. Selv om MM skal ha beskyttet sønnen sin, synes jeg det er å trekke veldig langt at hun skal ha noe som helst ansvar for valg han har gjort gjentatte ganger. Han er voksen, dette er hans ansvar, det er han som skal stå til rette for det han har gjort. 

Det er faktisk mulig å fordømme vold, og ha empati med alle rundt i denne saken.

Godt skrevet 👏👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (På 24.10.2024 den 12.01):

Her går det jo i så fall på sikkerhetssjekk, da. Hvis de ikke visste hvem de slapp inn, er det noen som ikke har gjort jobben sin. Er det SÅ slapt? Er det denne sikkerheten man betaler for? 

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantorangen-Oslo skrev (7 minutter siden):

Ut i fra det jeg har hørt, er det faktisk ganske god sikkerhetssjekk når man kommer dit, men da har kronprinsparet vært hjemme. Når de ikke er hjemme, vet jeg ikke. 

Da tenker jeg, som du sier, at det er bekymringsfullt at hun da har sluppet inn disse kriminelle. Da har jo sikkerheten vært høy, og noen burde ha nappet tak i hvem det var som skulle ha innpass. Det burde jo vært oppdaget uansett om kronprinsessen var hjemme eller ikke, kan ikke tenke meg at sikkerheten skulle være såpass mye lavere når de ikke er hjemme, at man kan invitere alt mulig inn der. Det er i så fall også bekymringsfullt og kritikkverdig.

Når det et sagt, bestemmer selvsagt beboerne hvem de vil ha besøk av og ikke, helt uavhengig av hva sikkerhetsfolkene sier. Og da sier det litt om hvor man tenker lista ligger, hvis tungt kriminelle blir tatt imot.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...