Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Doris Becker skrev (14 minutter siden):

Espen Høiby fikk 60 dager ubetinget i 2003,  30 dager mer fikk denne kvinnen nå nylig. Men mye grovere vold. Ikke mye som har skjedd på 20 år når det gjelder straffenivå: 

https://www.nrk.no/sorlandet/kvinne-domt-for-vold-mot-samboer-1.17005138

"Retten fant bevis for tre voldshandlinger mot mannen, inkludert slag, spark, trusler og bruk av våpen som jernpanne og saks.

Kvinnen var i utgangspunktet tiltalt for vold i nære relasjoner, men retten fant ikke bevis for dette og hun ble dømt for kroppskrenkelse."

https://www.vg.no/nyheter/i/G1lj3q/dommen-endelig

https://www.nettavisen.no/artikkel/hoiby-domt-til-fengsel/s/12-95-130842

"Espen Høiby har innrømmet å ha dyttet sin eks-kjæreste (41), slik at hun falt og slo seg samt brakk en finger under ett 40-årslag på Søgne Gamle Prestegård 1. september 2002.

Høiby skal ha spent ben for kvinnen og sparket henne en rekke ganger mot hodet og kroppen mens hun forsvarsløs lå nede.

Hele familien, inkludert moren Marit Tjessem, støttet Høiby under rettssaken."

Fyf… :( 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rick skrev (35 minutter siden):

Dette synes jeg er naivt. Det er jo helt klart at Marius har hatt en livsførsel som krever betydelig større inntekter enn det han har hatt offisiell tilgang til, så med mindre Mette Marit har støttet sønnen med millionbeløp, så er pengene tjent på kriminalitet, høyst sannsynlig narkotika (som du også skriver). Dette må ha vekket forbauselse og bestyrtelse hos kronprinsparet, og det er naivt å tro at de med sine ressurser ikke har klart å finne ut hva som foregår. Jeg er rimelig sikker på at kronprinsparet har full oversikt over hva Marius har foretatt seg i de senere år, og jeg tror at saken er mye mer alvorlig enn det som har kommet fram til nå. Dette er også forklaringen på at kronprinsparet sier ikke sier noe. De kan ikke si noe, for hvis alt kommer frem, så dreier det seg antagelig om kongehusets fremtid, så det eneste de kan gjøre, er å sitte helt stille i båten, og håpe på at det kommer nyheter som driver Marius vekk fra forsidene (som at Norge kommer i krig med Russland).

Det samme gjelder selvfølgelig Harald og Sonja. De må også ha sett på Marius' eskapader med forbauselse og bestyrtelse, og det er naivt å tro at de ikke har foretatt videre undersøkelser. Med de ressursene som kongeparet råder over, så har de temmelig sikkert full oversikt over hva Marius har foretatt seg.   

Jeg tenker at man først og fremst må begynne å se marius som en voksen mann på 27 år, som også har stort sett bodd mange andre steder enn skaugum siden han flyttet til usa den gangen. Etter det har han kun bodd korte perioder på skaugum, som ser ut til å være litt mellomlanding.  

Har voksne unger selv som kommer å bor en mnd eller to innimellom  jobber og flytting rundt om kring. Så forsåvidt lite unormalt iht det. 

Så at de har hatt  full oversikt tror jeg ikke. Men som haakon sa, vi vet om kompleksoroblemene hans. Hva nå enn det måtte  være. 

Så jeg vil nok tro de har visst om både rusproblemer og diagnosene. Stjelig og vold mot kjærester er nok neppe noe han har fortalt dem om. Men mulig de lan ha hatt sine mistanker basert  på følsenønster.

Er vilden knyttet til rus, har de kanskje ikke sett noe tegn på slik oppførsel.  

Alt dette vet man ingenting om , blir bare en stygg diskusjonen,  som pålegger kronprinsparet et ansvar marius selv må ta som den voksne mannen ham er.

Hans kontakt med politiet har ikke de noe med.  Jeg ville heller ikke fått en tlf fra politiet om mine voksne barn, skulle komme i klammeri med dem. 

Han er en privat person og ikke en kongelig,  og da skal han stå til ansvar for retten og ikke kongen.

Så skjønner ikke dette sterke behovet for å pålegge de ansvaret for marius som voksen. Mulig fordi de har ansvaret for de kongelige.  Men han er nå ikke en kongelig person.  

Rusmisbrukere kam det bli av alle i alle samfunnslag. Og  den ballen er det  kun den som ruser seg som kan stoppe selv.

Ninni stoltenberg kom da fra en velfungerende familie, men rotet seg inn i feil miljø. Hun ble rusmisbruker broren ble statsmininster. 

Til og med en høyt anerkjent politimann ronny rene nilsen som bla jobbet i uro patruljen , som har sett dette på nært hold, hva det gjør med deg havnet selv i rushelvete. 

Så jeg syntes man kanskje bør dempe denne pårørende shamingen, før man evnt vet noe som kan kritiseres.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at man først og fremst må begynne å se marius som en voksen mann på 27 år, som også har stort sett bodd mange andre steder enn skaugum siden han flyttet til usa den gangen. Etter det har han kun bodd korte perioder på skaugum, som ser ut til å være litt mellomlanding. 

For ordens skyld: Det huset han nå bor i på Skaugum, der har han bodd siden 2021, tipper det var på slutten han flyttet inn.

Det er ikke en så kort periode i en ung manns liv.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Har voksne unger selv som kommer å bor en mnd eller to innimellom  jobber og flytting rundt om kring. Så forsåvidt lite unormalt iht det. 

Så at de har hatt  full oversikt tror jeg ikke. Men som haakon sa, vi vet om kompleksoroblemene hans. Hva nå enn det måtte  være. 

Så jeg vil nok tro de har visst om både rusproblemer og diagnosene. Stjelig og vold mot kjærester er nok neppe noe han har fortalt dem om. Men mulig de lan ha hatt sine mistanker basert  på følsenønster.

Alt dette vet man ingenting om , blir bare en stygg diskusjonen,  som pålegger kronprinsparet et ansvar marius selv må ta som den voksne mannen ham er.

Hans kontakt med politiet har ikke de noe med.  Jeg ville heller ikke fått en tlf fra politiet om mine voksne barn, skulle komme i klammeri med dem. 

Han er en privat person og ikke en kongelig,  og da skal han stå til ansvar for retten og ikke kongen.

Så skjønner ikke dette sterke behovet for å pålegge de ansvaret for marius som voksen. Mulig fordi de har ansvaret for de kongelige.  Men han er nå ikke en kongelig person.  

Rusmisbrukere kam det bli av alle i alle samfunnslag. Og  den ballen er det  kun den som ruser seg som kan stoppe selv.

Ninni stoltenberg kom da fra en velfungerende familie, men rotet seg inn i feil miljø. Hun ble rusmisbruker broren ble statsmininster. 

Til og med en høyt anerkjent politimann ronny rene nilsen som bla jobbet i uro patruljen , som har sett dette på nært hold, hva det gjør med deg havnet selv i rushelvete. 

Så jeg syntes man kanskje bør dempe denne pårørende shamingen, før man evnt vet noe som kan kritiseres.

For min egen del er kritikken mot MBH foreldre forankret utelukkende i at MM gikk ut med en «kraftsalve» til norsk presse, om at MBH måtte få være i fred, og hun viser til «ungdomsssprell», og «urimelige krav» til MBH.

At hun har støttet en voldelig bror hjelper heller ikke. 

Helhetsinntrykket er jo at MM har en del voldelige menn rundt seg, og hun tar ingen direkte standpunkt mot deres adferd, men kan godt klippe røde silkebånd foran kvinnehus. Det blir hykleri. 

• Liker 31
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (På 22.9.2024 den 15.00):

Ble han tatt for kokainbruk da han var 17? Jeg vet han ble pågrepet i 2017, men da var han 20 år. Kun bøtelagt. Selv om han ble tatt i løgn.

Jeg har tror Doris Becker blander 2017 med 17 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (28 minutter siden):

Veldig enig!

Jo mer shaming som foregår i tråden, jo mindre fokus blir det på det som er alvorlig i sakene rundt MBH nå!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble overrasket over at kravet var på kun 30 000kr. Marius og advokaten burde være glade for at kravet ikke var høyere….Og betalt det raskt og ydmykt! Lampe revet ned fra taket og kniv i veggen….det koster å ha fagfolk for å ordne veggen og å erstatte en lysekrone eller hva det var. Synes offerene her burde få en klekkelig erstatning i form av penger faktisk. Noe som svir i lommeboka og setter et eksempel for andre også

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (33 minutter siden):

Helt enig. Marius er en voksen mann som har vært myndig i snart 10 år og må selv ta ansvar for sine handlinger på godt og vondt. Det er ikke mammas ansvar. Synes det er unødvendig mye shaming av Mette-Marit her.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

For ordens skyld: Det huset han nå bor i på Skaugum, der har han bodd siden 2021, tipper det var på slutten han flyttet inn.

Det er ikke en så kort periode i en ung manns liv.

Kanskje du dkal google litt  til. Han og julianne, bodde der i ca en mnd etter de kom hjem fra england og fyttet fra skaugum etter det. Så nei. Han har ikke bodd der siden 2021.

De gikk fra hverandre i 2022. I mellomtiden har han også bodd med nora. Så han har bodd der litt til og fra og litt innimellom 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Rick skrev (2 timer siden):

Dette synes jeg er naivt. Det er jo helt klart at Marius har hatt en livsførsel som krever betydelig større inntekter enn det han har hatt offisiell tilgang til, så med mindre Mette Marit har støttet sønnen med millionbeløp, så er pengene tjent på kriminalitet, høyst sannsynlig narkotika (som du også skriver). Dette må ha vekket forbauselse og bestyrtelse hos kronprinsparet, og det er naivt å tro at de med sine ressurser ikke har klart å finne ut hva som foregår. Jeg er rimelig sikker på at kronprinsparet har full oversikt over hva Marius har foretatt seg i de senere år, og jeg tror at saken er mye mer alvorlig enn det som har kommet fram til nå. Dette er også forklaringen på at kronprinsparet sier ikke sier noe. De kan ikke si noe, for hvis alt kommer frem, så dreier det seg antagelig om kongehusets fremtid, så det eneste de kan gjøre, er å sitte helt stille i båten, og håpe på at det kommer nyheter som driver Marius vekk fra forsidene (som at Norge kommer i krig med Russland).

Det samme gjelder selvfølgelig Harald og Sonja. De må også ha sett på Marius' eskapader med forbauselse og bestyrtelse, og det er naivt å tro at de ikke har foretatt videre undersøkelser. Med de ressursene som kongeparet råder over, så har de temmelig sikkert full oversikt over hva Marius har foretatt seg.   

Jeg er helt enig med deg. 
Som mor til en tidligere rusmisbruker så vet jeg at foreldre ser hver minste endring hos barna sine og legger sammen to og to. 

Kronprinsfamilien har tilgang til ressurser andre bare kan drømme om - så helt klart at de har visst alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (37 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. 
Som mor til en tidligere rusmisbruker så vet jeg at foreldre ser hver minste endring hos barna sine og legger sammen to og to. 

Kronprinsfamilien har tilgang til ressurser andre bare kan drømme om - så helt klart at de har visst alt. 

Men muligens så innser ikke alle foreldre sannheten….de har et glansbilde av barnet sitt og det får ingen rokke ved. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Mizzy skrev (15 minutter siden):

Men muligens så innser ikke alle foreldre sannheten….de har et glansbilde av barnet sitt og det får ingen rokke ved. 

Jeg har gått i samtalegrupper med andre pårørende i årevis og har aldri hørt at noen har vært så til de grader naive. 

Tviler veldig sterkt på at kronprinsparet har lukket øynene i alle disse årene. De har visst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Hvis du inbiller deg at familien rundt MBH ikke vet noe, og sammenligner dem med deg og dine barn så bommer du nok totalt. Husk at dette er en familie som er beskyttet døgnet rundt av PST. Og de har jo sikkerhetsmøter med kongefamilien og de blir briefet på det meste som beveger seg i deres sfære.Hvis de ikke hadde vært informert om MBH så skal jeg love deg PST hadde fått et forklaringsproblem overfor kongefamilien. Klart de har innsikt i hans problemer......men de får ikke gjort noe om han ikke vil selv.

• Liker 10
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke så mye tanker om den, annet enn at det sier jo noe om at han åpenlyst er en «kjenning» av politiet. Jeg har tillit til at politiet velger når de har forebyggende samtaler og ikke. Slik jeg forstår det er han vel litt i grenseland; det kan være «Ola Dunk» ikke hadde fått denne «forebyggende samtalen» på dette tidspunktet, siden vi vet at han hadde en relasjon til rusmisbruk siden minst 2017… Så om en annen med tilsvarende bakgrunn bare hadde blitt spanet på, utsatt for razzia og til slutt risikert en dom, kan godt være. Men at politiet på en eller annen måte må begynne å «ta borti» MBH sier seg jo selv, han har jo nå historikk med både vold, tyveri og narkotikamisbruk/potensielt salg. Det hadde absolutt vært problematisk om de ikke gjorde noe. Så razzia på hytta ser jeg virkelig ikke problemet med, det var jo «dømt til å skje» før eller siden.

MBH har jo selv gått ut med skriftlig utsagn til media/folket; han skal gjennom rehab han skal ta på «dypeste alvor».

Ingenting tyder på det, når han sitter på ei hytte med kompisgjengen, rødvinsdunken og cannabis.

Og ja: jeg er fullstendig klar over at cannabisen kanskje ikke var hans: det er ikke poenget. Poenget er at han åpenlyst ikke gjør noen egeninnsats for ett miljøskifte. Han veit nok utmerket godt hvem av kompisene som bruker cannabis eller ikke. Ikke at jeg har noe stort problem med det heller: cannabis er lovlig det rundtomkring i verden; poenget er at det er lite tegn til rehabilitering fra hans side.

Det er langt mellom liv og lære: hva han sier henger ikke på greip med hva han faktisk gjør. 

Helt enig I det uthevde. Jeg har i hvert fall tiltro inntil noe bedre enn Se og hørs clickbaits forteller meg noe annet. Det samme gjelder deres aksjon på hytta, og jeg angrer på at jeg i det hele tatt forvillet meg inn i å dele tanker rundt det. Vi vet rett og slett altfor lite og ikke minst- jeg trenger heller ikke å vite alt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (9 minutter siden):

Jeg har gått i samtalegrupper med andre pårørende i årevis og har aldri hørt at noen har vært så til de grader naive. 

Tviler veldig sterkt på at kronprinsparet har lukket øynene i alle disse årene. De har visst. 

Selvfølgelig har de visst. Men hva? 

Ja, at han bruker rus. 

Ja, at han har tvilsomme venner. 

Ja, at han har problemer med utdanning og jobb. 

Men hva har dem visst. Og så har dem hatt en vanskelig situasjon. Lillesøsteren hans er garantert hvis hun ønsker det et liv med mye penger og enorm sosial status. Samtidig som dem har hatt resurser å holde Marius oppe.

Kan ikke ha vær lett siden dem en gang mellom 10 til 15 år siden begynte å skjønne at ting ikke gikk så greit. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

For min egen del er kritikken mot MBH foreldre forankret utelukkende i at MM gikk ut med en «kraftsalve» til norsk presse, om at MBH måtte få være i fred, og hun viser til «ungdomsssprell», og «urimelige krav» til MBH.

At hun har støttet en voldelig bror hjelper heller ikke. 

Helhetsinntrykket er jo at MM har en del voldelige menn rundt seg, og hun tar ingen direkte standpunkt mot deres adferd, men kan godt klippe røde silkebånd foran kvinnehus. Det blir hykleri. 

Ang beskjeden hun ga til media. Er en rundans diskusjon her. Jeg sier igjen og har lest hele brevet,  der står det at hun forstår at de har interesse for å skrive om han. Men ber de roe seg ned. Les det selv evnt. Gidder ikke utdype en gang til innholdet. Men jeg støtter henne 100% i dennbeskjeden.

Hun var vitne i sin bror sak. Som vitne skal du snakke sant. Det betyr ikke at du støtter eller ikke støtter en person.  Hvis hun feks får spm hun har sett han voldelig tidligere, og hun ikke har det og svart nei på det. Har hun gjort jobben sin som vitne.

Hva som er feil for deg kan være riktig for andre. 

Når media plager noen så mye at de føler de må rømme landet for å få litt fred, da er media alt for pågående og må tåle en slik beskjed 

Om det er avtale på bakrommet ang skriving om han. Det vet vi ikke

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malmfrid
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig har de visst. Men hva? 

Ja, at han bruker rus. 

Ja, at han har tvilsomme venner. 

Ja, at han har problemer med utdanning og jobb. 

Men hva har dem visst. Og så har dem hatt en vanskelig situasjon. Lillesøsteren hans er garantert hvis hun ønsker det et liv med mye penger og enorm sosial status. Samtidig som dem har hatt resurser å holde Marius oppe.

Kan ikke ha vær lett siden dem en gang mellom 10 til 15 år siden begynte å skjønne at ting ikke gikk så greit. 

De har visst at han ruser seg - og de har visst hvordan dette finansieres. Det er det første foreldre tenker på og engster seg for. 

Selvsagt har de visst om skole- og jobb-utfordringer. De har sjekket opp vennene hans - det er noe alle oppegående foreldre gjør og enda mer når du vet at barnet ditt har utfordringer med rus og da ofte skifter totalt vennekrets. 

Utfordringen til kronprinsparet er nok at han ikke er helt åpen med dem - og jeg tror ikke Marius er moden for rehabilitering på nåværende tidspunkt. Det han skrev i unnskyld-brevet sitt ble nok skrevet med håp om at det ble stille rundt saken. 

Det er mine tanker om dette.

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (13 minutter siden):

Hvis du inbiller deg at familien rundt MBH ikke vet noe, og sammenligner dem med deg og dine barn så bommer du nok totalt. Husk at dette er en familie som er beskyttet døgnet rundt av PST. Og de har jo sikkerhetsmøter med kongefamilien og de blir briefet på det meste som beveger seg i deres sfære.Hvis de ikke hadde vært informert om MBH så skal jeg love deg PST hadde fått et forklaringsproblem overfor kongefamilien. Klart de har innsikt i hans problemer......men de får ikke gjort noe om han ikke vil selv.

Har ikke inbilt meg noen ting jeg. Har ikke påstått at de ikke vet noe heller. Dessuten det er skaugum og de kongelige som har denne sikkerheten.

Marius har stort sett ikke bodd på skaugum. Så pst og sikkerhets folkene er ikke på marius slik de er iht de som bor på skaugum, når han ikke bor der. De ee vel ikke under konstant overvåking heller når de er hjemme. I den grad at de har oversikt over om marius slår noen.

At de sjekker ut folk som er rundt de kongelige,  det gjør de. Og antar det også er grunnen til denne forebyggende samtalen mye marius bla. Så også han ska være klar over hvilket miljø hans  kriminelle venner er endel av. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle likt og visst er årsaken til treneringen av avhørene av Marius. Advokaten sier han samarbeider nå og vil la seg avhøre, men det virker jo ikke akkurat sånn når det er en måned siden forrige avhør og Marius i stedet prioriteter hyttetur, Italia -tur og å gå ut på Michael’s. Det framstår jo som de to har null respekt for rettssystemet.

• Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (33 minutter siden):

Men tror du de som takker ja til sånne tilbud er de som ser faktum?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...