Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dramaking skrev (23 minutter siden):

Lenge siden det har skjedd noe i denne saken nå. Tror samtlige skjeletter er ute av skapet, jeg

Tja, det er jeg ikke helt sikker på, men det gjenstår å se.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
dramaking skrev (35 minutter siden):

Lenge siden det har skjedd noe i denne saken nå. Tror samtlige skjeletter er ute av skapet, jeg

Stille før stormen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (5 minutter siden):

På en måte er det jo to saker parallellt her. Voldsbruken/rus og rus/involvering med  kriminelt/rusnettverk m.m(?)    

Hadde M ikke skamslått kvinner, hadde den andre biten nok bare fått utspille seg, muligens avbrutt med en tlf samtale fra politiet i ny og ne om at han må ligge litt lavt. Og det er nifst å tenke på, all den tid han er en del av kongefamilien og bor på Skaugum. 

Enig. Det er viktig at disse ikke sauses sammen til en sak når vi diskuterer det. Tror kanskje jeg vil si det er fire forskjellige aspekter her, som vi ikke bør diskutere som en samlet sak.

Det ene er rusmisbruk, altså bruken og festingen, isolert sett. Dette tror jeg er det kronprinsparet og pressen og mange andre har visst om, og som ikke har vært omtalt i pressen fordi det ligger innenfor det private.

Det andre er voldsbruken han er siktet for. Dette tror jeg ikke har vært kjent av noen, annet enn muligens ofrenes aller nærmeste? Det ligger jo i partnervoldens natur at den foregår innenfor hjemmets fire vegger og kan være vanskelig å oppdage for andre. Jeg tror ikke dette har vært kjent av MBHs familie, og som noen skrev lenger oppe, var det ikke kjent i pressen. Vanskelig å si om pressen ville omtalt det før, om de hadde visst om det. Det er jo injurierende å påstå at folk gjør ting som er straffbare hvis det ikke kan bevises, og hvis det kan bevises så må det jo anmeldes. Og da er vi der vi er nå. Derfor tror jeg ikke pressen har visst dette før det smalt og de faktisk skrev om det.

Det tredje er om han selv er involvert i kriminelle forhold som er knyttet til ulovlige stoffer. Det vet vi ikke, og så lenge vi ikke vet, blir det blir spekulering i straffbare forhold som fort går over i injurier og det kan verken vi eller pressen gjøre.

Det fjerde er dette med kontakten med kriminelle, og kriminelle nettverk. Det er jo tett tilknyttet rusmisbruk, så noe må jo ha vært kjent. Eller mistenkt. Er grunnen til at de ikke har skrevet om det, at de da måtte skrevet om rusmisbruk? Eller at det egentlig handler om andre personer? Eller at det har vært knyttet til sikkerhetsproblematikk rundt kongefamilien, som vel typisk ikke omtales? Jeg vet ikke.

• Liker 8
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Doris Becker skrev (4 minutter siden):

Neste som kommer er vel når avhør er gjennomført. Mon tro om det blir i 2024.
Det kan også komme noe hvis det blir utvikling i sakene hans "venner" er siktet i. Alle nekter straffskyld.
Med et så høyt forbruk MBH har av narkotika, kan det være vanskelig å skaffe til veie nå, uten å bli observert. Der kan det også komme noe. Hvis denne "avtalen" med pressen ikke gjelder lenger. Vi har uansett noen journalister som ikke er del av den, og som skriver det de måtte ønske, uten å måtte melde fra til noen i øvrigheten.

Det er denne såkalte "avtalen" med pressen som er interessant nå. Dersom det eksisterer noe sånt så kommer det nok fram i lyset snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (På 19.9.2024 den 10.41):

Og for de som mener at MBH ikke kan noe for at "vennene" hans er i kriminelle nettverk. Det starter alltid med vennskap. Og dop. Det er sånn de rekrutterer deg. I ti år har dette pågått. Da er du ganske innbakt i det. Spesielt hvis spanere melder fra om at de har observert deg med så store mengder narkotika, at de tviler sterkt på at det bare er til eget forbruk.
MBH kan fort vikles inn i de pågående etterforskningene, blant annet etter hyttetur og ferieturer med  "mann 38" , og "mann 35" som er innblandet i samme sak.
Det er her media må komme på banen. Og politiet. Diplomatpass, ferieturer med tunge kriminelle. Våpen, narko, vold, drapstrusler. Og ikke minst opptaket av samtale med spanere. Hvorfor tok han opp denne samtalen? 

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-etter-dagbladets-avsloring/81790242

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper bare ikke at politiet fortsetter med å sette MBH sitt rykte over veldig viktige etterforskninger. At de stormer steder han befinner seg før store leveranser kommer feks. Ikke at jeg mener det har skjedd. Men man lurer på hva som skjer, når advokaten mener dette er veldig spesielt. Og vi vet de  ga han innsideinfo. Hvis det er Bama-saken, som S&H antyder, så snakker vi om den største narkotikasaken i Norges historie. 2 tonn kokain!
Jeg synes politiet må svare bedre for seg når det gjelder den samtalen med MBH. Tilliten til politiet er allerede ganske svekket hos mange.

https://www.nrk.no/direkte/xl/norges-storste-kokainbeslag-pa-bama_-politiet-var-ikke-alene-_-siktet-svenske-kriminelle-1.16844397

Ville det ikke vært smartere å vente da? Å fortsette spaningen?  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dramaking skrev (2 timer siden):

Mulig, men jeg tror det er mer drama i vente. Spørsmålet er om dramaet er nye historiske saker som kommer frem i offentligheten eller om det er endringer i mellommenneskelige forhold som vil fremprovosere ting

• Jeg håper politiet etterforsker her. Visst har Marius nytt godt av privilegier som hvermannsen ikke kan dra nytte av, men disse privilegiene er misbrukt så til de grader at noe annet enn grundig etterforskning og forventning om at Marius fra nå av må respektere lovene som hvermannsen må forholde seg til er et minimum for at mange, inkludert meg, kan ha noe som helst tillit til staten.
  • Hvordan vil kronprinsparet forholde seg til han fremover? Vil det komme noen krav? Vil det komme noen sanksjoner mot brutt tillit? Kongefamilien lever på nåde og støtte i befolkningen, og jeg har inntrykk blant venner og kolleger at absolutt alle forventer mer og tydeligere kommunikasjon fra slottet rundt en såpass omfattende og stygg sak.
  • Hvordan vil partyvennene hans forholde seg til han nå som han er kjent av alle som en kokainsniffende kjærestebankende kar med psykiske problemer og et trøblete forhold til sannheten, selv når han velger å erkjenne at han har gjort noe feil (den offentlige unnskyldningen som fremprovoserer ytterligere anmeldelser)?
  • Som en oppfølgning til første punkt - hva skjer rundt forholdet mellom Marius og de kriminelle bandene han åpenbart blir utnyttet av? Dersom politi og rettsvesen ikke kan ta i han med silkehansker lengre, vil noe som kriminelle har hatt stor nytte av i Marius være borte, så da er spørsmålet - hvilken annen nytte kan han ha for kjeltringvennene sine som han er såpass glad i? Basert på hva han har gjort, og hvordan han har håndtert denne saken, har jeg ikke inntrykk av at han har potensiale som en kriminell mastermind, snarere en useful idiot all den tid han har spesialbehandling av politiet. Kjeltringer er kyniske som få, og det mistenker jeg at Marius kommer til å kjenne på fremover, til tross for at han anser de som venner 🙃

På toppen av dette, vil det minst komme en rettssak etter hvert her, og det er jo ikke tvil om at det venter fengsel, da han har erkjent vold. Videre virker det som om han fortsatt fester og ruser seg. Jeg vet selv at jeg blir litt dummere om jeg ruser meg om jeg opplever mer press enn til vanlig.

Så nei, festen er nok neppe over - det er kake igjen.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren skrev (På 19.9.2024 den 11.17):

Ønsketenkning? Jeg håper det samme som deg, men tror det ikke. I denne saken har det vært en slags «rytme», store oppslag etterfulgt av ro, så nye oppslag… Jeg holder fast på at mye holdes skjult, antagelig bevisst og av ulike grunner, både av politi og presse. Om og når det avsløres mer, vet vi ikke. 

.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (3 minutter siden):

Mulig, men jeg tror det er mer drama i vente. Spørsmålet er om dramaet er nye historiske saker som kommer frem i offentligheten eller om det er endringer i mellommenneskelige forhold som vil fremprovosere ting

Jeg tror denne saken med Marius ville ha vært en belastning på de fleste parforhold. Hvis MM har holdt ting skjult for HM så lurer jeg på hvordan det går med det mellommenneskelige forholdet.

Hvis ekteskapet i verste konsekvens ryker, så endres relevansen som Marius-saken har også. Ikke er han like nyttig for de kriminelle vennene du nevner heller.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantorangen-Oslo skrev (2 minutter siden):

Siste "oppdatering" er idag https://www.vg.no/nyheter/i/rPnOLm/tv-2-kronprinsen-fortsatt-taus-om-hoeiby-ikke-tid-og-sted

"Ikke tid og sted for dette nå" svarer kronprinsen i besøke hos Freia i dag. Det kan jeg for såvidt være enig i. Også mtp sakens omfang er det kanskje bedre å vente med en uttalelse til etterforskningen er ferdig siden det kan dukke opp mer i mellomtiden. Det har vi jo sett i ukene som har gått.  Som du skriver: "Om og når det avsløres mer, vet vi ikke". 

Man kan uttale seg til tross for at det er pågående etterforskning. Man kan kvalifisere med å f.eks. si "nå er det pågående etterforskning, og det skjer vendinger og endringer hver dag, så jeg uttaler meg kun basert på det jeg vet." før man lirer av seg selvfølgeligheter som

• vold i nære relasjoner er ikke ok
  • narkotikahandel er ikke ok
  • bryte fartsgrensen er ikke ok

det er over en måned siden saken sprakk. når er det egentlig "tid og sted" for å snakke om dette? for meg virker det som om alle i Norge utenom kongehuset snakker om denne saken. ved å trenere virker kronprinsen like veik og prinsippløs som kona si.

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen - angående påstandene om "avtale" og om at pressen har visst: 

https://radio.nrk.no/podkast/arena/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

I denne podkasten om presseetiske dilemmaer i dekningen av Høiby-saken fastholder VGs sjefsredaktør at han "rykket til" da han fikk nyheten om fengsling og siktelse av Høiby, og at lovbruddene med andre ord kom som en overraskelse på VGs redaksjon.

Slik benekter Steiro altså at det skulle foreligge noen fortielse av denne typen forhold i pressens omtale av Høiby.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (19 minutter siden):

Man kan uttale seg til tross for at det er pågående etterforskning. Man kan kvalifisere med å f.eks. si "nå er det pågående etterforskning, og det skjer vendinger og endringer hver dag, så jeg uttaler meg kun basert på det jeg vet." før man lirer av seg selvfølgeligheter som

det er over en måned siden saken sprakk. når er det egentlig "tid og sted" for å snakke om dette? for meg virker det som om alle i Norge utenom kongehuset snakker om denne saken. ved å trenere virker kronprinsen like veik og prinsippløs som kona si.

Helt enig ! 👏

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (På 19.9.2024 den 13.45):

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dramaking skrev (3 timer siden):

Velkommen i tråden! Vil bare tipse deg, som helt ny bruker på KG, om at det er mye lurere å forvente mange skjeletter, hvis du ønsker en behagelig debatt her i denne tråden.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...