Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Jeg snakker ikke om en hemmelig avtale, jeg snakker om brevet. Vi har pr nå ikke fått noen informasjon om en hemmelig avtale. Viser det seg derimot at det har forekommet, stiller saken seg annerledes. Men pr nå er det ikke noe hold i de spekulasjonene. 

Vi går i ring. Vi er uenige om brevet. Og det er helt  ok. 

Vet ikke  om det er hemlig avtale der. Men kunne virke sånn iht marius sin uttalelse i lydklippet. Og at da ga det isåfall mer mening , for meg iht media vibkling.

Så jeg tenker vi setter en strek her, i å være enige om å være uenig

Endret av Krokenguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (30 minutter siden):

Tror ikke de har fått penger, direkte. Men at de er redd for å miste bevilgninger kanskje, eller at noen på eiersiden presser. Vi er helt avhengige av en fri og uavhengig presse, så dette er alvorlig.

Helt enig i at vi er avhengige av en fri og uavhengig presse, men det som er alvorlig er jo beskyldningene og ryktene dere sprer her, uten noen annen dokumentasjon enn et lydklipp uten kontekst. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (24 minutter siden):

Kan vise til italia, da Berlusconi eide så og si all media. Sånn vil vi vel ikke ha det. Mange er i dag opptatt av "false news", og de peker alltid på medier som feks Se og JHør eller inyheter. Det store problemet er hvis store etablerte medier presses fra eiersiden, eller politisk.

"The bigger papers used to be entirely independent. But, as in other parts of the world, the Italian press is restructuring and several are currently drawing on state funds to finance early retirement schemes.

"So papers are tempted not to be too critical of the government, since it is the government that gives the OK for the funding," says Padellaro."

https://www.theguardian.com/media/2010/nov/08/silvio-berlusconi-media

Altså, hva insinuerer du her egentlig? At kongehuset kontrollerer media i Norge slik Berlusconi gjorde i Italia??

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 minutter siden):

En fri og uavhengig presse er selve kjennetegnet på et fungerende demokrati. Hvis mafia og organiserte kriminelle infiltrerer maktpersoner, vikler dem inn i saker som ikke tåler dagens lys, så kan vi få situasjoner som truer demokratiet. Såkalt systemtruende kriminalitet. Det er jo nettopp derfor de søker seg til denne type folk. De er parasitter, som ønsker å bryte ned, slik at de kan få mer makt og mer penger.

Men viktig å skille mellom offentlig  interesse og privat anliggende.  

Marius sin kontakt med kontaker i farlige miljøer er absolutt  av offentlig interesse. 

Hadde faktisk ikke sett for meg at marius  sine handlinger skulle påvirke kongeriket Norge  i så stor grad,  for 10 år siden. 

Har vel tenkt at han er en liten tikkende bombe iht skandaler. Men ikke at han skulle bli en liten atombombe.

Det bekymrer  meg at en så ubetydelig person  som han egentlig  er, skal kunne påvirke så mye. 

Da får han jo mer makt enn han er satt til.  Uten ansvar.  De med makt har ansvar for det de gjør. Her har vi en med makt og uten et formelt ansvar. Og det liker jeg svært dårlig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (18 minutter siden):

Da tolker vi det ulikt. Og media har vel også tolket det slik jeg tolker det, hvis de har sagt at hun har ilagt dem munnkurv. Da bør du kanskje tenke over din tolkning, hvis den ikke stemmer overens med medias oppfatning, som brevet var ment for.

Men har de sagt det da? (Jeg har ikke fått med meg noen uttalelser på dette, så om du eller andre allerede har postet dem beklager jeg).

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordreSving skrev (14 minutter siden):

Det som overrasker meg er at paragrafen har kommet i bruk i en sak som hovedsaklig handlet om å beskytte omdømmet hennes. Dette er relevant for forståelsen av at Kongen i statsråd faktisk bruker denne retten, og vi kan få mistanker om at Kongehuset faktisk misbruker privilegier også i andre saker. Som den vi diskuterer i denne tråden. 

Vi lever i moderne tid der det ikke er like stor aksept for sånt. 

At prinsessen ikke hadde forklaringsplikt overfor de alminnelige domstoler, er et utslag av at kongens barn som utgangspunkt ikke er underlagt de alminnelige domstolers jurisdiksjon. Det betyr ikke at de ikke må etterleve de samme materielle rettsreglene som oss andre, og heller ikke at de ikke kan bli trukket for retten. Som sagt, er det Kongen i statsråd som bestemmer prosedyren i ansvarssaker mot de som omfattes av grl §37.

Et helt annet spørsmål, er om det kan tenkes at myndigheten etter grl § 37 blir misbrukt til å beskytte kongens familie mot rettergang og ansvar. Det kan selvsagt ikke utelukkes, men det faktum at det er regjeringen, og ikke kongen personlig, som har denne myndigheten, reduserer nok risikoen for misbruk. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBH lever altså i den oppfatning at han har et særskilt vern mot negativ omtale og kritisk journalistikk. Lurer på hva som kan ha gitt ham den forståelsen. Det har selvsagt ingenting med at hans mor og landets kommende dronning gjentatte ganger har forsøkt å instruere den frie pressens omtale av hennes voksne sønn, fra kongehusets offisielle sider. 

Nei, MBH sin arroganse og entitlement har nok oppstått i et vakuum. 

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (51 minutter siden):

Ut fra mydklippet jan det høres  ut som det er en avtale der som ikke  er offentlig kjent. 

Som det ikke står om i brevet. 

Har altid  lurt på hvorfor media har skrevet så mye om å ha fått munnkurv, og henvist til brevet. Da brevet i seg selv ikke gir  noen munnkurv.

Da gir det mening om det har vært en avtale de ikke har oppgitt offentlig.  Men henvist til  brevet, for å ikke bryte den hemlige avtalen.  

Aricia skrev (4 minutter siden):

Men har de sagt det da? (Jeg har ikke fått med meg noen uttalelser på dette, så om du eller andre allerede har postet dem beklager jeg).

Jeg vet ikke, jeg bare skrev det sånn fordi vedkommende jeg siterte, mente de hadde sagt det og brukte det som et argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, jeg bare skrev det sånn fordi vedkommende jeg siterte, mente de hadde sagt det og brukte det som et argument. 

Akkurat. Jeg spurte fordi jeg mener det er et stort problem i denne tråden at noen bare slenger ut en grov påstand/beskyldning uten å dokumentere med lenke/kilde, og fra og med neste innlegg betraktes påstanden som et faktum.

At kongehuset skulle kunne gi pressen munnkurv er en slik grov beskyldning.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Akkurat. Jeg spurte fordi jeg mener det er et stort problem i denne tråden at noen bare slenger ut en grov påstand/beskyldning uten å dokumentere med lenke/kilde, og fra og med neste innlegg betraktes påstanden som et faktum.

I dette tilfellet mener jeg jo at brevet kan tolkes sånn, selv om det ikke står ordrett at det er en munnkurv. Ser man på ordene isolert, står det ikke noe om det. Men at brevet kan tolkes sånn, det er jeg sikker på. Så hvis det hadde seg sånn at media har sagt at de har blitt ilagt munnkurv, vil jeg tro det da er brevet de sikter til, og ikke noen privat avtale på bakrommet som vi ikke har noen som helst info om. At det derimot finnes andre måter å kontrollere pressen på hvis man hadde villet, er jeg ikke i tvil om. Og man kan jo gjøre seg noen tanker. Men vi har jo ikke noen informasjon om at noe sånt har forekommet, så jeg legger til grunn brevet her når jeg snakker om Marius' lydklipp bl.a. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke mer komplisert enn det @Nymerïaskrev.

Kongefamiliene i flere land har en muntlig avtale med pressen om at de får være i fred i private sammenhenger, mot at de stiller opp på bilder og intervjuer innimellom. Det gjelder i Norge også, i tillegg så  har vi det private vennskapet mellom kronprinsparet og flere medie-maktpersoner.

Det er ikke tilfeldig at det er Se og Hør som har «breaking news» her, for de har aldri vært inne i varmen. De vil aldri få eksklusive intervjuer med kongefamilien uansett, så de har ikke noe å tape. Heia Se og Hør i denne saken.

• Liker 35
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Kongefamiliene i flere land har en muntlig avtale med pressen om at de får være i fred i private sammenhenger, mot at de stiller opp på bilder og intervjuer innimellom. Det gjelder i Norge også, i tillegg så  har vi det private vennskapet mellom kronprinsparet og flere medie-maktpersoner.

Det er ikke tilfeldig at det er Se og Hør som har «breaking news» her, for de har aldri vært inne i varmen. De vil aldri få eksklusive intervjuer med kongefamilien uansett, så de har ikke noe å tape. Heia Se og Hør i denne saken.

Spot on, sier meg helt enig. 

Og nå sitter jeg og lurer på hvor lenge TV2, NRK, VG og Aftenposten kan sitte og holde munn. For det er ganske tragikomisk at han var på hyttetur med en kriminell i helgen uten at det har fått noe særlig spalteplass, og lydopptaket til Se & Hør om at de mistenker han driver i større skala, ikke har blitt nevnt med et ord i noen andre medier enn Se&Hør. Hva i alle dager er det som foregår!?

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Titter skrev (1 minutt siden):

Spot on, sier meg helt enig. 

Og nå sitter jeg og lurer på hvor lenge TV2, NRK, VG og Aftenposten kan sitte og holde munn. For det er ganske tragikomisk at han var på hyttetur med en kriminell i helgen uten at det har fått noe særlig spalteplass, og lydopptaket til Se & Hør om at de mistenker han driver i større skala, ikke har blitt nevnt med et ord i noen andre medier enn Se&Hør. Hva i alle dager er det som foregår!?

Det er nok kanskje "litt" uheldig at det er såpass nær knytning mellom media og kronprinsparet:

https://www.nettavisen.no/livsstil/kongehusekspert-steiler-etter-kronprinsparets-festavsloring-posering-for-folket/s/5-95-1293406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Du tenker kanskje på sånne som Giæver og Duckert?  VG og NRK? Det er liksom rot overalt, små løgner, ingen kommentarer får vi(almuen), nesten så man begynner å forstå at folk ikke synes det er noen vits i å brødfø  kongefamilien  vår. Særlig med tanke på hvor kommersielle enkelte deler av familien er blitt. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler...og jeg tror nok det vil dette flere skjeletter ut av skapene på Skaugum,.....for ikke å snakke om Dureks skjelettsamling. DEN er gigantisk. Tenker jeg. Uten å kunne legge frem et eneste bevis💀

MM har også vært veldig sutrete og klaget på pressen i alle år, Meghan og Martha, Harry og Durek.....de klandrer alltid pressen. Bruker Dianas tragiske død som alibi- Jeg gidder ikke høre en eneste surmaga antydning til om at pressen er skyld i alt de selv steller i stand. 

Høyhet meg her og der....

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Malmfrid skrev (25 minutter siden):

Det er nok kanskje "litt" uheldig at det er såpass nær knytning mellom media og kronprinsparet:

https://www.nettavisen.no/livsstil/kongehusekspert-steiler-etter-kronprinsparets-festavsloring-posering-for-folket/s/5-95-1293406

Absolutt. Det jeg mener gjør dette meget problematisk for mediene, er at det nå er offentliggjort at Marius selv ikke er noe bekymret for dem. Slik jeg ser det, står de nå ved et veiskille

1. Fortsette å ikke kommentere i særlig stor grad
  2. Komme inn i matchen

Dette handler ikke kun om medias relasjon til de kongelige, dette handler i enda større grad om troverdigheten de har hos det norske folket. Dette er problematisk på så mange plan.

Endret av Titter
  • Liker 14
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Nåhsr jeg vel delt link der karianne spetalen blir omtalt som marius sin mangeårige venn. Så det er informasjon som ligger helt åpent. Er også en grunn for at mange ikke tror på at han ikke var invitert i bryllupet

Forstår du ikke forskjellen på bestevenn og mangeårig venn? Mangeårige venner trenger ikke å være nære venner. Jeg var nylig i bryllupet til min manns mangeårige venn fra barndommen, en fyr jeg på 25 år aldri har møtt og jeg tviler på at mannen har snakket med mer enn noen få ganger på de 25 årene. De er mangeårige venner, siden barndommen, men ikke nære venner, definitivt ikke en av de beste vennene.

Aricia skrev (41 minutter siden):

Det er da ikke en «grov beskyldning», når Marius sier rett ut at de har en avtale, og man i tillegg har MM sitt brev. Det er en ganske logisk slutning.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yedi warrior
Aricia skrev (1 time siden):

Ikke noen grov beskyldning i det hele tatt. Tvert i mot er det ganske naivt å tro på det narrativet vi har hatt lenge nå, at kongehuset ikke har noe reell makt feks. Denne saken har vist at kongehuset, og kongefamilien, har hatt mye mer makt enn det de fleste av oss har vært klar over. Også i forhold til pressen. Så det er absolutt på tide det blir tatt opp. 

Ellers kan man begynne å se litt videre på politiet, også. Og hvordan bindingene er der i politietaten, til de kongelige. Tv2 hadde en sak feks. der noen politidistrikt ikke ville oppgi evt. straffesaker som involverte Marius Borg Høiby. Deriblant Sør-Øst Politidistrikt. Hovedkontoret til S-Ø Politidistrikt, ligger i Tønsberg. Der politimesteren heter Ole Bredrup Sæverud. Som tidligere også har vært politimester i Tromsø. Man finner ca. 20 arrangementer han og de kongelige har vært på sammen, noen arrangement har gått over flere dager. Han har vært på audiens hos kongen. På bilder man finner, sitter/ står han ofte nærme de kongelige, i vennskapelig "passiar". Til alt overmål har han og Marius blitt tildelt samme medalje av Kong Harald. Bredrup Sæverud er også nevø av de som eide (tror de er døde) hytta, der Kong Haakon og da Kronprins Olav, skjulte seg i begynnelsen av krigen i 1940.

Jeg sier ikke at Bredrup Sæverud har holdt en beskyttende hånd over MBH. Selv om vi vet at han leder politiet i Tønsberg, der MBH og Snekkestad bodde. Men jeg sier at det er på tide å begynne å tenke at det kan ha skjedd. Se og Hør sine publiserte lydopptak, mer enn antyder at det er noe man bør se nærmere på; om politiet, på noen som helst slags måte, forskjellsbehandler i samfunnet vårt. For det er korrupsjon. Og korrupsjon i politiet er alvorlig.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-pa-hemmelighold-i-politiet-uholdbart/16988052/

https://www.kongehuset.no/binfil/download2.php?tid=133159

https://www.nordlys.no/kronprins-haakon-fotografert-pa-samme-trapp-75-ar-etter/s/5-34-170752#am-comments

Skjermbilde 2024-09-11 235829.png

Skjermbilde 2024-09-12 141418.png

Skjermbilde 2024-09-12 141504.png

Endret av yedi warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 minutter siden):

Forstår du ikke forskjellen på bestevenn og mangeårig venn? Mangeårige venner trenger ikke å være nære venner. Jeg var nylig i bryllupet til min manns mangeårige venn fra barndommen, en fyr jeg på 25 år aldri har møtt og jeg tviler på at mannen har snakket med mer enn noen få ganger på de 25 årene. De er mangeårige venner, siden barndommen, men ikke nære venner, definitivt ikke en av de beste vennene.

Jeg ser hva du mener, og er helt enig i at en mangeårig venn er en vanlig relasjon for flere. I dette tilfellet tror jeg nok de er noe nærmere. Hun Spetalen-dama har lagt ut story av sønnen sin som er sammen med "Onkel-Marius". Så de er nok litt mer enn "bare" gamle venner.

Endret av Titter
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...