Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (22 minutter siden):

Dette viser bare hva ingen grenser og ingen konsekvenser gjør med et menneske. 

Eller  bare viser det hvor deeep shit  han er....

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom inn for å poste en anbefaling om å lese den samme artikkelen som @Doris Beckerlenket til rett over her.

Det er en god artikkel, der VG intervjuer folk som faktisk har greie på dette, i motsetning til Se&Hørs tendensiøse spekuleringer.

VG har intervjuet en forsker ved politihøyskolen, Elisabeth Myhre Lie,  som sier at det ikke er uvanlig at politiet tar en forebyggende samtale hvis de ser at noen henger med kriminelle nettverk. Lie er ekspert på politiets dialog som forebyggende metode.

Men hun er kritisk til politiets mangel på struktur og system for slike samtaler, da hun mener de kan fremstå som et maktovergrep mot den de snakker med.

Det interessante med dette er at det  Se&Hør fremstiller som "særbehandling",  etter denne ekspertens syn ikke er uvanlig, og at det problematiske ved det er rettssikkerheten til den de snakker med.

Altså en diametralt forskjellig oppfatning fra det narrativet  Se&hør pusher.

Lie sier videre at det ikke er rart om kongehuset ikke ble informert om samtalen, av hensyn til taushetsplikt og personvern.

Kritisk til politiets samtale med Marius Borg Høiby: – Skjønner at han lurer (vg.no)

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (9 minutter siden):

Så lenge hun holder seg unna små poser med hvitt pulver, for det er ikke noen god rollemodell. Uavhengig av hva jeg synes om det så skal hun ha all mulig kred for å være åpen om, samt anmelde, vold i nære relasjoner. Det er skikkelig tøft gjort! 

Håper hun har slutta med sånt da. Uansett med eller uten pose, så er det å være utsatt for vold, trusler og psykisk vold ikke greit uansett med eller uten pose med noe i. 

Så tenker den posen får være en annen diskusjon et annet sted. Og heller fokusere på det som er viktig  her.  

Hun har mange følgere, som kanskje  nå søker en form for hjelp, eller kommer seg ut av giftige forhold. Så at hun sier noe om dette, med bakteppe  i at hun også ikke bare har gjort  det slutt med kjæresten,  men med en av norges mest kjente person. Så sier hun vel også at det ikke  er verdt det, og  at man bør komme seg ut fort som fy, uansett. 

Noe jeg også  har håpet på at det også kan komme noe godt ut av dette i andre enden også. 

Å bli utsatt,  er også forbundet med mye skam. Så det jeg liker med måten hunntar det opp på, at hun ikke viser skam rundt det. For det er ikke noe å skamme seg over. Og da blir det kanskje lettere for andre å ta tak, når man senker denne skam terskelen på en så god måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Håper hun har slutta med sånt da. Uansett med eller uten pose, så er det å være utsatt for vold, trusler og psykisk vold ikke greit uansett med eller uten pose med noe i. 

Så tenker den posen får være en annen diskusjon et annet sted. Og heller fokusere på det som er viktig  her.  

Hun har mange følgere, som kanskje  nå søker en form for hjelp, eller kommer seg ut av giftige forhold. Så at hun sier noe om dette, med bakteppe  i at hun også ikke bare har gjort  det slutt med kjæresten,  men med en av norges mest kjente person. Så sier hun vel også at det ikke  er verdt det, og  at man bør komme seg ut fort som fy, uansett. 

Noe jeg også  har håpet på at det også kan komme noe godt ut av dette i andre enden også. 

Å bli utsatt,  er også forbundet med mye skam. Så det jeg liker med måten hunntar det opp på, at hun ikke viser skam rundt det. For det er ikke noe å skamme seg over. Og da blir det kanskje lettere for andre å ta tak, når man senker denne skam terskelen på en så god måte.

Absolutt, og det skrev jeg jo også! 

Men alle disse følgerne kan jo også ha blitt inspirert til å tro at livet blir en million ganger bedre hvis man kjøper en sånn pose. Det er absolutt relevant i forhold til saken til Marius det også, spesielt for potensielle voldsutøvere. Men jeg kan gjenta det - all kred til Nora for å anmelde og stå med hodet hevet i denne saken! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grenseløs, overmodig, dum, bare naiv eller ikke er det nok ganske fortvilt å være avokat, familie eller ha en annen relasjon med Marius også akkurat nå for han hjelper jo ikke seg selv akkurat heller.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (14 minutter siden):

Jeg kom inn for å poste en anbefaling om å lese den samme artikkelen som @Doris Beckerlenket til rett over her.

Det er en god artikkel, der VG intervjuer folk som faktisk har greie på dette, i motsetning til Se&Hørs tendensiøse spekuleringer.

VG har intervjuet en forsker ved politihøyskolen, Elisabeth Myhre Lie,  som sier at det ikke er uvanlig at politiet tar en forebyggende samtale hvis de ser at noen henger med kriminelle nettverk. Lie er ekspert på politiets dialog som forebyggende metode.

Men hun er kritisk til politiets mangel på struktur og system for slike samtaler, da hun mener de kan fremstå som et maktovergrep mot den de snakker med.

Det interessante med dette er at det  Se&Hør fremstiller som "særbehandling",  etter denne ekspertens syn ikke er uvanlig, og at det problematiske ved det er rettssikkerheten til den de snakker med.

Lie sier videre at det ikke er rart om kongehuset ikke ble informert om samtalen, av hensyn til taushetsplikt og personvern.

Kritisk til politiets samtale med Marius Borg Høiby: – Skjønner at han lurer (vg.no)

Jeg også har lest den tidligere og har samme oppfatning. Det er en stemme for rettssikkerheten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (34 minutter siden):

Takk for lenken, jeg hadde ikke fått med meg denne i morges - det var interessant lesning. 

Jeg merker meg som du kontrastene i oppslagene: Det er tydelig hvordan VG legger an et klart siktemål om å belyse og forstå, ved å gjøre et lengre intervju med en ekspert på denne type politiarbeid. Se og Hør, derimot, har kun maksimal sensasjonseffekt som mål, fordelt på flest mulig saker, ved at de har drevet og porsjonert ut litt og litt for å makse ut på klikkene.

Når all informasjon vi får om dette vanvittige og triste sakskomplekset nødvendigvis kommer fra media, så utgjør medienes kvalitetssikring og etterrettelighet hele grunnlaget for å kunne gjøre seg opp en mening og kunne prøve å forstå hva som skjer. Det er derfor ikke saken uvedkommende, men selve rammebetingelsene for vår kjennskap til og inntrykk av saken. Men det er jo ikke like spektakulært med dårlig politiarbeid som med antakelser om korrupt klassejustis som strekker seg inn i hjertet av kongefamilien selvsagt.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Takk for lenken, jeg hadde ikke fått med meg denne i morges - det var interessant lesning. 

Jeg merker meg som du kontrastene i oppslagene: Det er tydelig hvordan VG legger an et klart siktemål om å belyse og forstå, ved å gjøre et lengre intervju med en ekspert på denne type politiarbeid. Se og Hør, derimot, har kun maksimal sensasjonseffekt som mål, fordelt på flest mulig saker, ved at de har drevet og porsjonert ut litt og litt for å makse ut på klikkene.

Når all informasjon vi får om dette vanvittige og triste sakskomplekset nødvendigvis kommer fra media, så utgjør medienes kvalitetssikring og etterrettelighet hele grunnlaget for å kunne gjøre seg opp en mening og kunne prøve å forstå hva som skjer. Det er derfor ikke saken uvedkommende, men selve rammebetingelsene for vår kjennskap til og inntrykk av saken. Men det er jo ikke like spektakulært med dårlig politiarbeid som med antakelser om korrupt klassejustis som strekker seg inn i hjertet av kongefamilien selvsagt.

Helt enig. Og så er det jo sånn at denne typen dårlig politiarbeid har store samfunnskonsekvenser for dem som blir utsatt for det, så det er jo bare av den grunn en mye mer konstruktiv innfallsvinkel. Vi har jo sett før hvordan politiet har greidd å legge om praksisen etter å ha blitt eksponert i høyt profilerte saker ( tenker på avhørsmetoder/Tengs/Baneheia), så kanskje det kan godt noe godt ut av dette for flere. Men da må det fokuseres på det som faktisk er problematisk, og ikke bare på det som skaper mest sensasjon.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (38 minutter siden):

Ja denne samtalen er noe annet, og det skjønner alle. Maktovergrep er det ikke, MBH har hatt kriminelle "venner" i over ti år, og er ikke en ungdom, selv om man skulle tro det, slik han behandles!

Utdrag fra artikkel:

"Det jeg har hørt fra opptaket, minner lite om den strukturen man har i en bekymringssamtale med en under 18. Dette var noe annet, som går inn i den store haugen man kaller forebyggende samtaler, men som egentlig ikke er noe, mener Lie."

Jeg synes ikke dette var en treffende tolkning av det avsnittet. Det er ganske klart at hun sammenligner med de strukturerte bekymringssamtalene, og problematiserer forebyggingssamtalenes manglende struktur, rutiner og arkivering, med de følgene det har for individets rettssikkerhet.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt rar, men jeg synes han politifyren, er litt for preget av å desperat leke kompis med MH. (Hørt kun to klipp). Det føles kunstig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg er litt rar, men jeg synes han politifyren, er litt for preget av å desperat leke kompis med MH. (Hørt kun to klipp). Det føles kunstig. 

Det gjør det, låter kunstig og overdrevent. Eller er det fordi - når vi har sett norske krimserier med den slags type snakk, så har vi tenkt at det er latterlig overdrevent tøft prat - men så er det faktisk ganske riktig gjengitt? 😅 Man er jo ikke bortskjemt fra tidligere med norsk film og kvalitet - man føler alltid at det er litt kunstig…

Endret av Andrea59
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Så enig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (Akkurat nå):

Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Vel, enig i det. Men jeg mener nå at tjenestemenn kan oppføre seg som folk når de representerer loven. Beyond my fuckings paygrade, er ikke i en slik samtale. Politimannen burde sendes på et dannelseskurs.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor bør rusmisbruket holdes utenfor kritikken? 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

VXL100 skrev (3 minutter siden):

Vel, enig i det. Men jeg mener nå at tjenestemenn kan oppføre seg som folk når de representerer loven. Beyond my fuckings paygrade, er ikke i en slik samtale. Politimannen burde sendes på et dannelseskurs.  

Kommer an på hvem som har samtalen. Ofte er de som har mye med gata og narko miljøet å gjøre en litt mer røff måte å snakke på enn en politi i uniform.  

Iht klippet,  syntes jeg ikke det er så stor forskjell på det og de klippene jeg har hørt i podcasten "avhørt"

De har også en serie eller to med eirik jensen bla. Der han snakker om sin tid i samme type jobb. Og det gir jo litt innsikt i hva det går ut på. Så min første tanke når jeg hørte det, var  at de hørtes litt nervøse ut, og tok ikke så hardt i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bør rusmisbruket holdes utenfor kritikken? 

Fordi det er en privatsak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Fordi det er en privatsak.

Ikke når rusmisbruket går ut over andre mennesker.

• Liker 16
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (11 minutter siden):

Ikke helt enig i det. De fleste som yter vold , har det i seg også som nykter. Men har da kontroll når de er nykter. Og er kun voldelig under rus. 

Andre er voldelig  nykter og ruset. 

For min del syntes jeg temaet er litt interessant iht hvilket håp man skal ha iht marius fremover.

Hvis han plager ex nå i ruspåvirket tilstand, er det fortsatt et håp om en løsning der fremme. Plager  han ex nykter nå, da er det straks litt værre forutsetninger. 

Hvorvidt handlingene er knyttet opp mot nykter og ruspåvirket, er en form for et spm hva man kan forvente i fremtiden 

Men jeg vil understreke at det betyr ikke at vold i ruspåvirket tilstand  unskylder noe som helst eller minsker noen form for skyld.

Iallefall nå graver han seg godt ned. Og er nok ikke siste som vi får høre om

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...