Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

At marius selv har 100% ansvar for egne handlinger. 

Utover det. Er jeg opptatt av at rett skal være rett. Han skal siktes/ beskyldes/ straffes for akkurat det han har  gjort. Intet mer intet mindre.

Ingen i hans nære relasjoner  har skyld eller skal føle seg straffet for hans handlinger 

At dette i bunn og grunn er en jobb for hele rettsystemet  og ivareta saken på best mulig måte iht lovgivning  vi  har. Både for offerene og gjerningsmannen. Slik også ofrene har ønsket. 

At iht respekt for ofrene ikke  gjøre dette større  eller mindre enn de ønsker.  De skal ikke føle på skyld iht hans handlinger,  eller folkets reaksjoner. 

Ingen skal måtte føle seg presset til å oppgi opplysninger om noen involverte som er beskyttet av personvern.

Ingen skal utgi de involverte på sine vegne uten deres samtykke. Ref bla helseopplysninger om ene offeret  og publisering av det.  Helt hårreisende 

At ofrene ikke unødvendig  skal se artikler over alt om sin gjerningsmann. Hverken i form av ubekreftede spekulasjoner  om han eller seg selv. Det ser jeg som unødvendig belastning for dem. Når de ser at det kommer frem usannheter om marius,  fordi det også betyr usannheter om sitt liv med marius. Men kan ikke offentlig motsi dette offentlig nå. 

At man ikke kjører unødvendig heksejakt. Vi lever i 2024 og ikke 1824

Også er jeg optatt av at folk som sliter med rus, diagnoser  og spesielt  når de er voldelige får hjelp til å få skikk på livet sitt. 

Er du virkelig bekymret for at han skal siktes og straffes for mer enn han har gjort?

Du sier at ingen i hans nære relasjoner skal føle skyld. Klart de føler skyld - det er sånn det er å være mor, vi føler skyld for alt som ikke går "etter boka" og tenker "hva kunne jeg gjort annerledes?". Det er så naturlig å tenke sånn at jeg synes ikke det er noe å ønske noen skal slippe. Det er sånn man lærer av - ingen er perfekte foreldre og alle har noe å lære både av andre og ikke minst av egne feil. 

Det siste punktet trenger du ikke tenke på. Han får ALL den beste hjelp som kan kjøpes for penger - da bør du heller bekymre deg for de tusenvis av unge som står i behandlingskø for å i det hele tatt komme inn i behandling. Mange av de dør av overdose før de får komme inn noen steder. Så slapp av - med Marius er det nok motivasjonen det kommer an på. Der er jeg langt mer usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pilaff skrev (1 time siden):

Du skjønner ikke fokuset? Det må jo opplagt være en grunn til at han nevner rus og diagnoser, men han sier samtidig at det ikke ikke er en unnskyldning. Jeg lurte på hva du tror er grunnen til at han har det med da. Jeg for min del tror at det er ment å vekke sympati og medfølelse. 

Tenker det er en forklaring, uten at det er en unnskyldning.  Det er slik det fungerer i retten også.  Selvutløst rus er en forklaring på veldig mange saker i retten, men det er ingen unnskyldning og gir ingen strafferabatt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Nå bor jeg på bøgda selv og langt unna  Oslo.  Så hva mener du?

Da lurer jeg på hvordan du har fått vite dette - lest det noen steder, i tilfelle, hvor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (2 timer siden):

Upresis eller ikke, men siktelsen dreide seg i hovedsak om vold. Hvorfor tror DU han forteller om rus og flere diagnoser i uttalelsen sin?

For å svare en gang til på dette. Så er det viktig  for ofrene å få en forklaring på hvorfor dette skjedde.  Så det at han tok ansvar og forklarte at det kom av ruspåvirknkng og diagnoser.  Så har han påtatt seg skylden og indirekte sagt  at det er han som er problemet  og ikke  offeret. Det  an være stor psykisk hjelp for offeret 

Dog stikker  han et lite hull på dette ved å dra inn at de hadde en krangel. 

I tillegg  faller det litt sammen ved å ha kobtakt og forsøke kontakt med offeret i ettertid. Aner jo lite om hva han da sa til henne.

Så jeg er vel også litt overasket at mange hengte seg opp i mettemarit sin kontakt med offetet og ikke marius sin kontakt med offeret.  Som i mitt  syn er langt mye værre. Hadde han repektert retten og offeret hadde han holdt seg unna. Og funnet andre løsninger på å fikse ting etter bruddet. Evnt med en 3 part tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (35 minutter siden):

Skjerp dere, så lei at dere ødlegger denne tråden med konstant brukerdebatt. Barnehageoppførsel !

Ok. Du siterer meg som ikke tapetserer sidene her, men forsøker å vri debatten på de få innleggene jeg skriver. Nå klarte jeg ikke å sitte på hendene lenger. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan du har fått vite dette - lest det noen steder, i tilfelle, hvor da?

Har jo stått i medier det. I tillegg  hører eg på endel podcaster, der folk i kretsen hans har podcast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Har jo stått i medier det. I tillegg  hører eg på endel podcaster, der folk i kretsen hans har podcast

Har norske journalister skrevet at Marius har et rusproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Hvilke podcaster er dette? Har de sagt offentlig at Marius ruser seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Er du virkelig bekymret for at han skal siktes og straffes for mer enn han har gjort?

Du sier at ingen i hans nære relasjoner skal føle skyld. Klart de føler skyld - det er sånn det er å være mor, vi føler skyld for alt som ikke går "etter boka" og tenker "hva kunne jeg gjort annerledes?". Det er så naturlig å tenke sånn at jeg synes ikke det er noe å ønske noen skal slippe. Det er sånn man lærer av - ingen er perfekte foreldre og alle har noe å lære både av andre og ikke minst av egne feil. 

Det siste punktet trenger du ikke tenke på. Han får ALL den beste hjelp som kan kjøpes for penger - da bør du heller bekymre deg for de tusenvis av unge som står i behandlingskø for å i det hele tatt komme inn i behandling. Mange av de dør av overdose før de får komme inn noen steder. Så slapp av - med Marius er det nok motivasjonen det kommer an på. Der er jeg langt mer usikker. 

Ja fordi iht retten bør jo også en sak være så riktig som mulig. 

Ene offeret nora har bla bedt om også rettferdighet iht han. Så ser ikke at de skal klare å føle saken noe lettere eller bedre om han blir dømt for ting som ikke stemmer heller. 

De rundt han er pårørende til en voldsmann. På lik linje med en kjæreste.  Så de skal ikke føle skyld iht marius sine handlinger.  Hvis man mener det. Da tar du vekk  skylden som er 100% marius sin. Og flytter den over på andre. 

Litt overasket over at du syntes det er en ok  sak. 

I dag er ikke tilbud til de som sliter med å ikke  være voldelig  godt nok. Og det er bare flaks om utsatte ofre får god oppfølging.  Tryggeste  for et offer er å vite at etter soning , er man også behandlet. Dessverre er dette tilbudet i norske fegsler for dårlig.  Og kan ende opp værre etter soning. Staten bevilger ikke nok penger. Så resultatet blir at ofrene  føler trygghet  når gjerningsmann sitter inne.  Og får retraumatisert frykt  når de kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Har norske journalister skrevet at Marius har et rusproblem?

Ja eller det har da vært noen artikler  med  han på fest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Ja eller det har da vært noen artikler  med  han på fest

Ok - hvor det har stått at han har rusproblem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (22 minutter siden):

For å svare en gang til på dette. Så er det viktig  for ofrene å få en forklaring på hvorfor dette skjedde.  Så det at han tok ansvar og forklarte at det kom av ruspåvirknkng og diagnoser.  Så har han påtatt seg skylden og indirekte sagt  at det er han som er problemet  og ikke  offeret. Det  an være stor psykisk hjelp for offeret 

Dog stikker  han et lite hull på dette ved å dra inn at de hadde en krangel. 

I tillegg  faller det litt sammen ved å ha kobtakt og forsøke kontakt med offeret i ettertid. Aner jo lite om hva han da sa til henne.

Så jeg er vel også litt overasket at mange hengte seg opp i mettemarit sin kontakt med offetet og ikke marius sin kontakt med offeret.  Som i mitt  syn er langt mye værre. Hadde han repektert retten og offeret hadde han holdt seg unna. Og funnet andre løsninger på å fikse ting etter bruddet. Evnt med en 3 part tilstede.

Nei. Han har ikke noen form av kompetanse å vurdere at dette kom av "diagnoser" eller rus. 

Faktisk ikke noen som har hvis ikke diagnosene er alvorlig psykose sykdom der stemmene fortalte han å bruke vold mot disse kvinnene. 

Hvis han har noe som på populasjonsnivå samvarierer med å bli dømt for vold, så er det ikke en forklaring på hvorfor han har utsatt disse kvinnene for vold. 

Kan du ikke bare kutte ut. Hans pressemelding var fryktelig dårlig, egosentrisk og uten hensyn til ofrene. Den var rettet til deg og andre som gikk fem på. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (34 minutter siden):

Ja, det er mange her som for eksempel ser ut til å ignorere at det siste offeret fortsatt sliter med syn og svelg. Altså, hva faen. Det er alvorlig! Men neida, her er det flere som er besatt av at stakkars Marius ble fotografert i Italia, og fy til den fæle pressen. De samme folka henger seg opp i ordet "heisatur". Hvorfor er de ikke heller opprørte over at det siste offeret fremdeles sliter etter volden tidlig i august? Nei, det driter de fullstendig i.

Mener du at alle som deltar i tråden må uttale seg om hvert eneste aspekt ved den? mener du at alt man ikke nevner, det driter man i? hvor er logikken?

Jeg presiserte for mange uker siden at vold er forferdelig og at det synd på ofrene, og at dette er så selvsagt at det ikke burde være nødvendig å presisere det i hver eneste innlegg man skriver.

Det er vel ingen som er uenig i at det er synd på ofrene, så hva er det å diskutere egentlig?

Jeg har ikke noe behov for å sitte her å flagge medfølelsen min for likes.

Jeg diskuterer de spørsmålene som jeg personlig synes er interessante, og jeg må si det er ganske vanskelig å forstå denne trangen dere i menigheten har til å overprøve hvilke temaer andre velger å diskutere.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (43 minutter siden):

Ja, det er mange her som for eksempel ser ut til å ignorere at det siste offeret fortsatt sliter med syn og svelg. Altså, hva faen. Det er alvorlig! Men neida, her er det flere som er besatt av at stakkars Marius ble fotografert i Italia, og fy til den fæle pressen. De samme folka henger seg opp i ordet "heisatur". Hvorfor er de ikke heller opprørte over at det siste offeret fremdeles sliter etter volden tidlig i august? Nei, det driter de fullstendig i.

Skikkelig skikkelig ugreit å hevde at folk driter i det! Det er ugrei debattskikk ! Ingen her driter i det, jeg vil han skal fp hjelp og dømt sånn andre hadde blitt, likevel ønsker jeg ikke en heksejakt på han og synes det etiske rundt alt som deles bør diskuteres 

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Nei. Han har ikke noen form av kompetanse å vurdere at dette kom av "diagnoser" eller rus. 

Faktisk ikke noen som har hvis ikke diagnosene er alvorlig psykose sykdom der stemmene fortalte han å bruke vold mot disse kvinnene. 

Hvis han har noe som på populasjonsnivå samvarierer med å bli dømt for vold, så er det ikke en forklaring på hvorfor han har utsatt disse kvinnene for vold. 

Kan du ikke bare kutte ut. Hans pressemelding var fryktelig dårlig, egosentrisk og uten hensyn til ofrene. Den var rettet til deg og andre som gikk fem på. 

Kutt ut selv. Du bare kverulerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (25 minutter siden):

Ok. Du siterer meg som ikke tapetserer sidene her, men forsøker å vri debatten på de få innleggene jeg skriver. Nå klarte jeg ikke å sitte på hendene lenger. 

Som det står , dere, for det er de samme. Beklager om du ikke var en av de 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SagaP skrev (21 minutter siden):

Denne brukeren driver selv med omfattende brukerangrep, dessverre. Hen er likevel stadig inne i tråden og kjefter på andre brukere for det samme. 
Egentlig så burde man logget seg på med bankid og fullt navn synlig. Tipper noen av kverulantene her hadde vært kjapp til å lukke nebbet og deretter finne på noe annet å bedrive tiden med

Jaha? Snakk on å kaste stein i glasshus og nei jeg er ikke stadig innom her, du derimot , er stadig innom for p fortelle hva du mener om andre. Jeg håper tråden ryddes 

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det er du som sier at det var kjent at han fikk bot i Kristiansand for bruk av kokain. Men da viser det seg at det ikke er så kjent hvis du ikke kan gjengi andre enn Feticha - at hun har fortalt dette i podcasten sin. Den hører aldri jeg på så da er det kanskje ikke så rart at jeg og andre med meg ikke ante det. 

Bildet av nora bla har vært diskutert.  Som jeg sier det kommer ikke nødvendigvis  så mye direkte og konkret. Men nok kontekst.

Dropp det. Husker ikke alle podcaster i detalj  jeg har hørt han bli nevnt de siste 5 årene. Så kan ikke gi deg bedre og nøyaktig  svar. 

Hvem som sa hva i minste detalj.  Blir også helt feil å prøve å svare på det. Men du kan jo for all del begynne å lytte selv.

Men å lytte timesvis podcast for å hente ut sitater til deg. Det har jeg ingen planer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (53 minutter siden):

Når jeg ble utsatt for vold spilte der ingen rolle om han var rusa eller ikke , for meg var resultatet det samme . Han var rusa , og jeg unnskyldte det ikke , jeg anmeldte , sto i en rettssak , fikk han dømt til en kort straff ( i tråd med strafferammen desverre ) og voldskadeerstatning. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at jeg umyndiggjør volden til Marius for og tro på at han var rusa . De fleste av oss blir ikke voldelige av rus . Noen blir voldelige av rus . De må holde seg langt unna rus . Om en er voldelig konstant har man jo litt mer og jobbe med, men utfallet er det samme for offeret . Foreløpig vet jeg ikke om Marius er voldelig kun ved rus , for jeg har ikke sett anmeldesen til de 2 tidligere kjærestene . 

Nei, rus er ingen unnskyldning.

Men da er det kanskje ikke så rart at det reageres på at Marius midt oppi denne alvorlige saken hvorpå han selv skylder på rus, reiser til Italia og oppsøker utesteder hvor det flommer av...rus! Alkohol er også et rusmiddel! Det vitner om svært dårlig dømmekraft fra både MBH og advokaten. 

Det sitter igjen et offer som mest sannsynlig sliter med traume og fysiske skader, og som har en tøff vei foran seg på alle måter. Samtidig kjennes det svært feil for de aller fleste at denne privilegerte mannen som er sønn av kronprinsessen tar ferie midt oppi dette, fester og koser seg. En rusmisbruker som oppriktig ønsker behandling oppsøker ikke steder hvor det tilbys rusmidler. Tvertimot, de gjør alt i sin makt for å holde seg unna alle fristelser frem til et behandlingssted kan ta de imot.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (4 timer siden):

De har bitt på narrativet til Høiby, advokaten hans og PR-folka som bistår. Blir ikke overrasket om First House har oppdraget på vegne av mammas «prins»

Blir heller ikke overrasket hvis PR-apparatet er tilstede på SoMe. Det er ikke lenger slik at bare leserinnlegg i avisa er det som setter agendaen på den offentlige debatten. Før kunne redaksjonene til en viss grad styre narrativet gjennom hvilke innlegg de publiserte. Nå er det fritt fram på SoMe for alle som har en mening (på godt og vondt), og et PR-team som søker å styre narrativet i en spesiell retning vil nok være tilstede på de plattformene der diskusjonene finner sted.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...