Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Nå har det gått over en måned og han kun vært 3 timer inne til avhør.

Skulle gjerne likt å vite om det er forsvareren hans som trenerer av taktiske årsaker, eller om det er Marius selv om ikke ønsker/klarer å stille opp.

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (2 minutter siden):

Rusopplysningen

Blander du det med alkohol, får du en mildere virkning i 2-3 timer.

Uansett meget kort virkning, så fremt han ikke sniffet mens han banket disse damene er det stor sannsynlighet at kokainruskortet ikke akkurat er sterkt. Alkohol, ja.

Det er uansett helt uvesentlig. Jeg stusser bare på hvorfor det er så stort fokus på å si "han er bare voldelig i rus" om og om igjen.

Hvorfor er det hiktig å påstå at han wr voldelig nykter? Om det ikke er riktig?

Det vet vi ingenting om. Så skjønner ikke hvorfor  da man skal påstå ting som ikke er kommet frem som noe fakta.

Har han gjort det nykter, får man vite det sikkert senere.

Grove beskyldninger om det ikke er riktig.  Så hold dere til ting man er informert om. Og slutt å dikte opp rykter dere lager i eget hode

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krokenguri said:

Hvis du kjører av veien edru kan du få en straff for å ha kjørt uaktsomt, da får du en bot. Max miste fører rett en periode.  Kjører du av veien i rus tilstand. Da bærer det rett i fengsel.

Så nei rus er ikke formildene omstendigheter.  Det er motsatt. 

Ikke motsatt, det er det samme.

Men, om advokaten vil argumentere for at han var helt sveiseblind kan han prøve å få reduksjon:

selvforskyldt rus

Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff og vil normalt ikke medføre reduksjon i straffen, men straffen kan under særdeles formildende omstendigheter nedsettes under det bestemte lavmålet, hvis ikke den skyldige har beruset seg med det forsett å begå handlingen jamfør straffeloven av 20. mai 2005, nummer 28 paragraf 25 tredje ledd, og § 80 annet ledd bokstav h). Jamfør tilregnelighet.

Kan du vennligst slutte å spre falske påstander?

Ruset Marius seg for å begå vold, eller for å ruse seg. Det er det de kommer til å snakke om i retten.

Endret av Anonio
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krokenguri said:

Hvorfor er det hiktig å påstå at han wr voldelig nykter? Om det ikke er riktig?

Det vet vi ingenting om. Så skjønner ikke hvorfor  da man skal påstå ting som ikke er kommet frem som noe fakta.

Har han gjort det nykter, får man vite det sikkert senere.

Grove beskyldninger om det ikke er riktig.  Så hold dere til ting man er informert om. Og slutt å dikte opp rykter dere lager i eget hode

Hvorfor er det så viktig å påstå at han var ruset? 

Det er det folk reagerer på, det er ingen andre som påstår at han var nykter. Slutt å bruke rus som forklaring.

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

Ikke motsatt, det er det samme.

Men, om advokaten vil argumentere for at han var helt sveiseblind kan han prøve å få reduksjon:

selvforskyldt rus

Kan du vennligst slutte å spre falske påstander?

Ruset Marius seg for å begå vold, eller for å ruse seg. Det er det de kommer til å snakke om i retten.

Da får du lese selv en gang til og tolke "særdeles formildende omstendigheter " de gangene jeg har hørt om bruk av det iht handlinger og ruspåvriket. Er når andre har gitt deg rusmidler uten din viten. Feks puttet noe i glasset ditt, og du drikker det opp  i god tro.

Ingenting her ser ut til  å handle om "særdeles formildende omstendigheter "

Og da gjelder denne delen:

Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff og vil normalt ikke medføre reduksjon i straffen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krokenguri said:

Da får du lese selv en gang til og tolke "særdeles formildende omstendigheter " de gangene jeg har hørt om bruk av det iht handlinger og ruspåvriket. Er når andre har gitt deg rusmidler uten din viten. Feks puttet noe i glasset ditt, og du drikker det opp  i god tro.

Ingenting her ser ut til  å handle om "særdeles formildende omstendigheter "

Og da gjelder denne delen:

Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff og vil normalt ikke medføre reduksjon i straffen, 

Altså ikke motsatt, som du påstår.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg tror, jeg mener, jeg synes, jeg tror jeg har lest, min mening er, kanskje er det slik og slik", jeg blir svimmel av å lese enkelt innlegg her inne... 😉

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (9 minutter siden):

Det er uansett helt uvesentlig. Jeg stusser bare på hvorfor det er så stort fokus på å si "han er bare voldelig i rus" om og om igjen.

For meg har det ikke vært fokus i denne tråden, og jeg er heller ikke enig i at det er en unnskyldning. Fokus for meg har vært spekulasjoner om « heisatur «, om damen på samme bar var i fare, i hvilken grad det er problematisk at han har tattoeringer og røyker sigaretter. 
det fokuset om rus eller ikke rus dukket jo opp den siste timen ? Jeg har aldri sett noen stille spørsmål til hvorvidt han var rusa eller ikke før nå, så alle har vel vært like naive som meg da, trodd at han snakket sant når han sa han hadde inntatt kokain. 

det som det har vært stort fokus på er avrusning. Det har ikke vært sikkert at han ikke har vært voldlig nykter ( det vet vi ikke ) men folk har diskutert som sikkert at han var rusa i den episoden vi kjenner til. Det er du som satte fingeren på at han kanskje ikke var rusa, så det var jo du som startet den debatten. 
om han er rusa eller ikke spiller egentlig ingen rollle for offerene og saken, men det spiller en rolle for rehabiliteringen , for om han er voldlig nykter, så holder det jo ikke med avrusning. Vel, hvis politiet ikke kan vise med blodprøve om han var rusa den natten i august, så får vi vente til kvinnenes forklaring blir offentliggjort da til og avgjøre om han blir voldlig av rus eller er voldlig konstant . 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Jeg vet at du uansett kommer å si at ting er et overtramp. 

Jeg prøver å forklare at når man selv bruker pressen for å skape en fortelling som passer seg selv, da har man tatt et valg. 

Men du vil ikke se dette. Skjønner ikke hvorfor ikke.

Tenk på Bamsegutt, som brukte media, han valgte da å bli av offentlig interesse. Slik at folk ble kjent med også de mer negative sidene ved hans historie, ved at pressen faktisk gjorde jobben sin. Hadde han ikke søkt riksdekkende mediaoppmerksomhet, så hadde folk flest ikke hatt peiling.

Nå må du gi deg, det resonnementet henger jo ikke på greipp.

Det at han kom med en uttalelse som *alle*, inkludert 99 % av deltagerne i denne tråden, etterlyste på det mest bestemte, der han innrømmet vold og rus, beklager og sa han vil ta ansvar,  betyr virkelig ikke at han har samtykket til at han skal utsettes for det største medietrykket vi noen ganger har sett.

Og det gjelder enten du kjøpte, eller ikke kjøpte, den uttalelsen.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (15 minutter siden):

Nå har det gått over en måned og han kun vært 3 timer inne til avhør.

Skulle gjerne likt å vite om det er forsvareren hans som trenerer av taktiske årsaker, eller om det er Marius selv om ikke ønsker/klarer å stille opp.

Han har kun plikt til å møte opp. Han har ingen plikt til å la seg avhøre. 

Eneste han må svare på pm han godtar eller ikke godtar siktelser. 

Men det  foreligger ingen plikt å forklare seg for politiet.  

Hva han evnt har svart på vet vi lite om.

Men slik saken har utviklet seg så tror jeg ikke han kommer til å avgi noen forklaring. 

Om det går til retten og blir rettsak. Er det ankemuligheter. Noen velger da å forklare seg senere. Eller  i evnt høyesterett og  det ikke er igjen muligheter for anke.

Så min spekulasjon rundt det nå. Er at de avventer  til hele tiltalen er ferdig  lagt frem. Og vurderer om han skal forklare seg iht det. Bevis byrden ligger hos politet.  Og tenker at de først og fremst ønsker å unngå en rettsak. Så de vil nok se på hva han evnt skal svare på og ikke iht hvilke muligheter han har når de kommer dit.

Når han uttalte seg, var saken en hendelse.  Etterpå har den vokst i omfang.  Så mye er nok endret i iht marius sin  advokats vurderinger, siden den gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hva han evnt har svart på vet vi lite om.

Men slik saken har utviklet seg så tror jeg ikke han kommer til å avgi noen forklaring. 

Om det går til retten og blir rettsak. Er det ankemuligheter. Noen velger da å forklare seg senere. Eller  i evnt høyesterett og  det ikke er igjen muligheter for anke.

Så min spekulasjon rundt det nå. Er at de avventer  til hele tiltalen er ferdig  lagt frem. Og vurderer om han skal forklare seg iht det. Bevis byrden ligger hos politet.  Og tenker at de først og fremst ønsker å unngå en rettsak. Så de vil nok se på hva han evnt skal svare på og ikke iht hvilke muligheter han har når de kommer dit.

Når han uttalte seg, var saken en hendelse.  Etterpå har den vokst i omfang.  Så mye er nok endret i iht marius sin  advokats vurderinger, siden den gangen

Du mener at han ikke kommer til å ta ansvar slik som han sa i unnskyldningen sin du la frem tidligere? 

Han vil prøve å slippe unna mest mulig?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (Akkurat nå):

Du mener at han ikke kommer til å ta ansvar slik som han sa i unnskyldningen sin du la frem tidligere? 

Han vil prøve å slippe unna mest mulig?

Nei jeg tror ikke det. Kanskje iht kun den hendelsen.  

Isåfall  blir jeg positivt overasket. Om han velger å avgi forklaring.  

Vet jo også lite om hva de to andre har fortalt. Og tar det ikke for gitt at han er enig i alt de har lagt frem. 

Anvsar: han har iallefall sagt han vil ta ansvar for den hendelsen det opprinnelige  var. Så uklokt å ikke gjøre det slik han da sa 

Resten kan han evnt være uenig i eller delvis uenig i.

Han har ikke sagt noe om det så det blir som sagt litt spekulativt det jeg skrev i innlegget du svarer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nei jeg tror ikke det. Kanskje iht kun den hendelsen.  

Isåfall  blir jeg positivt overasket. Om han velger å avgi forklaring.  

Vet jo også lite om hva de to andre har fortalt. Og tar det ikke for gitt at han er enig i alt de har lagt frem. 

Anvsar: han har iallefall sagt han vil ta ansvar for den hendelsen det opprinnelige  var. Så uklokt å ikke gjøre det slik han da sa 

Resten kan han evnt være uenig i eller delvis uenig i.

Han har ikke sagt noe om det så det blir som sagt litt spekulativt det jeg skrev i innlegget du svarer på. 

Men han har jo skrevet i unnskyldningen at han skal det. Mener du at det er løgn?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (1 time siden):

Jeg fastholder at det er forsøk på hvitvasking av voldsmannen

https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

Og tilbake til fokus: Det er altså delte meninger, og presseetiske vurderinger pågår, selv om du for din del har parkert din mening.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (7 minutter siden):

For meg har det ikke vært fokus i denne tråden, og jeg er heller ikke enig i at det er en unnskyldning. Fokus for meg har vært spekulasjoner om « heisatur «, om damen på samme bar var i fare, i hvilken grad det er problematisk at han har tattoeringer og røyker sigaretter. 
det fokuset om rus eller ikke rus dukket jo opp den siste timen ? Jeg har aldri sett noen stille spørsmål til hvorvidt han var rusa eller ikke før nå, så alle har vel vært like naive som meg da, trodd at han snakket sant når han sa han hadde inntatt kokain. 

det som det har vært stort fokus på er avrusning. Det har ikke vært sikkert at han ikke har vært voldlig nykter ( det vet vi ikke ) men folk har diskutert som sikkert at han var rusa i den episoden vi kjenner til. Det er du som satte fingeren på at han kanskje ikke var rusa, så det var jo du som startet den debatten. 
om han er rusa eller ikke spiller egentlig ingen rollle for offerene og saken, men det spiller en rolle for rehabiliteringen , for om han er voldlig nykter, så holder det jo ikke med avrusning. Vel, hvis politiet ikke kan vise med blodprøve om han var rusa den natten i august, så får vi vente til kvinnenes forklaring blir offentliggjort da til og avgjøre om han blir voldlig av rus eller er voldlig konstant . 

Jeg tror akkurat som deg at en tilfeldig jente i Italia ikke hadde noe særlig å frykte.

Men istedenfor å ta det med at uansett om en mann har en historie å ha utøvet vold mot kvinner, så vil tilfeldig vold mot tilfeldige kvinner være særdeles usannsynlig, spesielt i utlandet.... Så ble det skrevet noe rart med spekulasjoner om Marius kun kan være voldelig når han er ruset. 

Det med festtur har jeg kommentert tidligere. Har fortsatt vanskelig for at man her ikke bare kan si at det som er mest sannsynlig er det mest sannsynlige.

Det kommer å komme enn offentlig rettsak. Med bilder fra legevakt på storskjerm, og omfattende vitnemål fra tidligere offer og andre som støtter opp under deres vitnemål (familie og venner). Så kan det høres ut som at ubetinget fengsel blir det slutlige utfallet. 

Hva motiverer noen som venter på det å sitte hjemme å kjede seg? 

Jeg har aldri vært i den situasjonen, men hadde jeg vært det, så hadde jeg nok passet på å glemme sorgene med litt fest og moro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Krokenguri said:

Ja, det vet vi vel alle her, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige.

Men jeg tenker likevel at det hadde vært interessant å vite årsaken til at det kun har vært 3 timer avhør på en måned. Det finnes jo en eller flere grunner.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eyr skrev (3 minutter siden):

Men han har jo skrevet i unnskyldningen at han skal det. Mener du at det er løgn?

Nei, løgn blir jo feil å kalle det. Jeg tror han mente det da. Men som sagt, saken har vokst i etterkant av brevet. Så mulig han/ de revurderer det. 

Blir nok en vurdering  iht endelig siktelse ligger på bordet.  

Vi får se. Litt uklokt om han ikke gjør det.

Nå har han vel vært innkalt i noen avhør. Fikk med meg at ene var på 30 minutter.  Så vet ikke om han allerede har forklart seg om siste hendelse eller ikke. 

Resten vet vi jo lite om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 minutt siden):

Men jeg tenker likevel at det hadde vært interessant å vite årsaken til at det kun har vært 3 timer avhør på en måned. Det finnes jo en eller flere grunner.

Den enkleste grunnen kan være at politiet nå i etterforskningen ikke ser noe stort behov for å avhøre han? 

Så slipper man ulike rare teorier. Er saker med kjent gjerningsmann, så nå samler vel dem bevis for at han kan ha gjort diverse straffbare handlinger, og så skal han kunne komme med sin kontradiksjon mot disse bevisene, som kan skape behov for mer etterforskning... Frem til en tiltale blir tatt ut. Ting kan ta tid, bare det for politiet å få noe fra et sykehus (hvis noen av de tidligere offerene har vært innom et akuttmottak), kan ta mange uker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (2 minutter siden):

Ganger. Timer vet vi ikke. 

Men han må møte opp og bli fremlagt påstander. Sånt skal vel presenteres av politiet.  Enten hjemme  eller på politihuset. Vil tro de ikke ønsker politiet unødvendig  på skaugum.  Og kan da bli enige om å ta det på politihuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...