Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Spitzy said:

Vet du, jeg er selv offer for vold, og har vært i prosessen med anmeldelse og rettsak. Jeg ønsker at dette skal være så ryddig som mulig på vegne av rettsstaten , hans ofre og andre ofre. . Ja, jeg har forstått det som at han var voldlig i rus. Om det har kommet fram at han har vært voldlig uten rus har jeg rett og slett ikke fått det med meg. 

hvis det har kommet fram at han er voldlig også uten rus så beklager jeg at jeg ikke har fått med meg det ( har du link eller referanse til hvor det er bekreftet ? ) da hjelper det jo ikke barsel med avrusning. Sinnemestring og psykatri blir viktig, men det mener jeg bør være en del av rehabiliteringspakka uansett. 

Med eller uten rus er verken bekreftet eller avkreftet, og betyr egentlig veldig lite da kokain har en meget kort virkningstid. Det er bare Marius som har sagt han var ruset, og 'dasket litt med åpen hånd', i en 'statement' som viser seg å være full av løgn og tull.

Marius har vært voldelig, punktum. Alt annet er irrelevant og forsøk på å nedjustere alvorligheten. 

Jeg er lei meg for at du er offer for vold, hvordan ville du likt det om det var folk som sa at personen bare gjorde det i rus når dette ikke er bekreftet fra noen andre enn den som var voldelig?

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

Men hvor har det kommet frem at han var rusa da han var voldelig?

I de to første forholdene ? Nei. Så beklager at jeg ordla meg feil, ingenting har kommet fram annet at de har vært i avhør. Han kan ha vært veldig når som helst . Det eneste som har kommet fram er jo den situasjonen han var rusa på Frogner 4 august så må bare vente på mer info egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Når dere presterer å bruke mange sider på å definere hva som menes med heisatur - ja, da er det ikke annet å forvente. 

Her må du nesten inkludere deg selv.

Forøvrig, om jeg skal bruke din definisjon på heisatur var jeg tydeligvis på det i sommer i København. Jeg var med tantebarn på Tivoli. Ingen alkohol, ren fornøyelse. Ikke noe jeg ser på som heisatur akkurat. Men men. Jeg var også på bar, hvor det luktet alkohol. Jeg drakk et par glass vin og pratet med mennesker av begge kjønn. Altså, heisatur etter din definisjon.

MissHannigan skrev (1 time siden):

Marius forandret nok plutselig personlighet da han ankom Italia. Han ble helt sikkert rusfri og edru på denne turen. Det er ikke mer som skal til for en person med rusproblemer, har jeg hørt. Bare stikk av fra alt og reis til Italia. Italia er et land for de alkohol og rusfrie. 

Hva er egentlig vitsen med slike aggressive hersketeknikk innlegg?

Det er et faktum at Marius Borg Høiby dro til Italia. Det er også et faktum at politiet hadde kjennskap til turen og de hadde ingen innvendinger mot den. Mannen er nå tilbake i Norge, og for alt vi vet kan han vært eller er i nye avhør.

Deler av pressen forfulgte tydeligvis mannen i Italia, og til manges store skuffelse fikk de ikke fanget opp noen skandaler. Da spinnes det historier rundt at han var på bar, drakk et eller annet fra et glass og pratet med en kvinne. Hans dresspose, klokke, tatoveringer og røyking er også gode kilder for spekulasjoner og drittslenging. 

Noe annet som er bemerkelsesverdig i denne tråden er at de få motstemmene, som prøver å balansere denne debatten, blir omtalt som forsvarere av Marius Borg Høiby. De er tydeligvis også skuffede monarkister. For å ikke snakke om at de ikke støtter ofrene når de forsvarer Høiby.

Det er vel ikke en kjeft i denne tråden som ikke synes den volden kvinnene er utsatt for er forkastelig. Det er heller ingen som mener at Marius Borg Høiby ikke skal straffes for sine gjerninger.

Men vi er noen få som mener at politiet må få gjøre jobben sin. Som mener at pressedekningen til tider går over styr og faktisk er en belastning for offeret. Som opptak av telefonsamtaler, bilder fra rasert leilighet og omtale av offerets sykejournaler. Vi er også noen som mener det er hensiktsmessig at mannen får behandling for sitt rusmisbruk og psykiske lidelser. Noen av oss klarer også å se at det er mennesker i krise på begge sider i denne saken.

Så kanskje det kan være greit å trekke pusten og  lese hva meningsmotstandere faktisk skriver,  fremfor å la blodtåka råde. 

For noen av oss er det faktisk mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Endret av Oida
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Spitzy said:

I de to første forholdene ? Nei. Så beklager at jeg ordla meg feil, ingenting har kommet fram annet at de har vært i avhør. Han kan ha vært veldig når som helst . Det eneste som har kommet fram er jo den situasjonen han var rusa på Frogner 4 august så må bare vente på mer info egentlig. 

Jeg gjentar, ingen andre enn Marius har sagt at han var ruset i den situasjonen. Det blir brukt som en unnskyldning i hans uttalelse. Det er ikke bekreftet fra noen andre.

Altså skal du la dette bety like mye som at ha sa han skal ta problemene på alvor, og at han er lei seg og er kjæreste med offeret. Sånn ca. null troverdig.

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (3 timer siden):

Det er utrolig hvordan folk henger seg opp i ordet, heisatur. Heisatur er en fornøyelsestur - og jeg regner med at de fleste er enige om at han reiste på tur for fornøyelsens skyld - eller avslapping som noen også kaller det. Hvis formålet var det siste så er det klart ikke riktig av meg å kalle det heisatur. Da kaller vi det rekreasjonstur.

Jeg for min del hadde ikke reist til Italia på pub for å slappe av - men hver sin måte. 

Håper han fikk slappet godt av så han er klar for en travel høst og vinter.

Jeg kaller det ikke for det ene eller andre. En tur til pisa. Eller tir til pisa med gode venner syntes jeg dekker det mest og best 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Svarer på dette jeg

Sitat: «Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

her har du hvor det er hentet fra

https://www.aftenposten.no/norge/i/KMrb9e/marius-borg-hoeiby-innroemmer-bruk-av-vold

spm til deg hvor har du det fra at han har vært voldelig uten rus? Har isåfall ikke fått med meg det jeg heller.  Så det er info jeg også vil vite mer om

Hvorfor kan dere ikke prøve å se det store bildet. Hele den unnskyldningen er en vits. For det første, Han sier bare minimum som han vet at han uansett er tatt for og prøver å bortforklare det med kokain og alkohol fordi vold da kan være en mulig «bivirkning».

Om det er det eller ikke orker jeg ikke ta stilling til, men er sikkert derfor han skriver det.

Vi VET at han har vært voldelig flere ganger. Hvilken tilstand han da har vært i vet vi ikke. Så ingen her kan verken bekrefte eller avkrefte om han er voldelig med eller uten rus.

Endret av Eyr
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Svarer på dette jeg

Sitat: «Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

https://www.aftenposten.no/norge/i/KMrb9e/marius-borg-hoeiby-innroemmer-bruk-av-vold

spm til deg hvor har du det fra at han har vært voldelig uten rus? Har isåfall ikke fått med meg det jeg heller.  Så det er info jeg også vil vite mer om

Men skjønner du virkelig ikke at dette er en påstand fra voldsmannen selv? Tar du alt kriminelle sier for god fisk?

Kanskje han var ruset, kanskje ikke. Men det vet vi ikke.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

Det er ikke en forklaring, det er din subjektive tolkning av innholdet. I den virkelige verden er det helt normalt med presseetiske drøftninger fra ulike perspektiver knyttet til blant annet offentlig interesse og hensynet til personvern og privatlivets fred, faktisk er det en del av pressens profesjonelle, daglige virke. Den strupes ikke av din personlige mening om saken, den er tilstede om du vil eller ikke. 

Uansett, utgangspunktet var at det foreligger ulike meninger om saken, uavhengig av hva meningene er.

Jeg fastholder at det er forsøk på hvitvasking av voldsmannen

https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

Med eller uten rus er verken bekreftet eller avkreftet, og betyr egentlig veldig lite da kokain har en meget kort virkningstid. Det er bare Marius som har sagt han var ruset, og 'dasket litt med åpen hånd', i en 'statement' som viser seg å være full av løgn og tull.

Marius har vært voldelig, punktum. Alt annet er irrelevant og forsøk på å nedjustere alvorligheten. 

Med rus er jo bekreftet. Om det også er uten rus er ikke bekreftet, men det kan det bli. Ja, Marius har vært voldelig, punktum. 

jeg er uenig i at jeg forsøker og nedjustere alvorligheten ved og ikke vite om han er voldlig uten rus også. Dette kommer jo uansett til og komme fram. Jeg har sikkert ordlagt meg dårlig , men det jeg forsøker og nedjusterer alvorigheten på er om hun jenta som var på samme bar som han var i fare, og sigg og tatoveringer osv. 

er veldig spent på hva som faktisk kommer fram da saken er ferdig etterforsket og hva tiltalen blir. Jeg er absolutt åpen for at det kommer fram mer, uten at jeg ønsker og spekulere eller dra inn lovlige ting som er « Harry « eller « ikke tar seg ut for kg bruker «. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krokenguri said:

Svarer på dette jeg

Dette er en uttalelse fra samme person som sier han bare 'dasket litt med åpen hånd' på en person som er kvalt 5 ganger og slått i hodet. Også samme person som sa han fortsatt var kjæreste med personen han har skambanket.

Er du like kritisk til Marius som du er til alle som kritiserer han?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Spitzy said:

Med rus er jo bekreftet. Om det også er uten rus er ikke bekreftet, men det kan det bli. Ja, Marius har vært voldelig, punktum. 

jeg er uenig i at jeg forsøker og nedjustere alvorligheten ved og ikke vite om han er voldlig uten rus også. Dette kommer jo uansett til og komme fram. Jeg har sikkert ordlagt meg dårlig , men det jeg forsøker og nedjusterer alvorigheten på er om hun jenta som var på samme bar som han var i fare, og sigg og tatoveringer osv. 

er veldig spent på hva som faktisk kommer fram da saken er ferdig etterforsket og hva tiltalen blir. Jeg er absolutt åpen for at det kommer fram mer, uten at jeg ønsker og spekulere eller dra inn lovlige ting som er « Harry « eller « ikke tar seg ut for kg bruker «. 

Det er 'bekreftet' av en voldssiktet løgner, i en uttalelse skrevet av en gangsteradvokat hvor en rekke usannheter fremstilles. Er du så naiv?

Det minner egentlig litt om denne:

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 timer siden):

Ja, det er vanskelig å huske tilbake til august.

For eksempel virker det som du selv, og andreher, har glemt hylekoret som høylydt krevde en uttalelse fra MBH.

Den kom. den ble revet i filler.

Når har det endret seg til at han bruker pressen for å "kontrollere det offentlige narrativet."

Hukommelsen er i sannhet kort.

Men om vi nå forutsetter at det er riktig at han "brukte pressen for å kontrollere det offentlige narrativet", så er der jo et ganske stort hull i  den delen av resonnementet ditt som fører til at det i seg selv  rettferdiggjør det største medietrykket vi har sett, mot en person som det ikke engang er enighet i pressen om er en offentlig person. 

Hva som definerer en offentlig person, eller rettferdiggjør medietrykket, er et annet spørsmål, så her synes jeg at du bommer.

Det at han mislykkedes med sitt forsøk å kontrollere narrativet er en kombinasjon av manglende åpenhet, forsøket å tåkelegge og at media fortsatte å dekke saken, som turen til Pisa. 

Han valgte å bruke media, han valgte å gjøre det på den måten han gjorde. Akkurat som har har valgt å være en voldsmann.

Konsekvensen av hans valg er han sitt ansvar. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 minutt siden):

Hun var vell ikke i direkte fare. Men du kan vell være enig i at å sjekke jenter ikke er optimalt når man er under etterforskning for partnervold og har anklager fra de 3 siste kjærestene. 

Synes du det tar seg bra ut?

Virker det som en person som ønsker å forandre seg til det bedre?

Nå kommer sikkert hylekoret om at dette er spekulasjon, de hadde sikkert bare en vanlig samtale etc ikke nå mer enn det. Greit det er deres mening, min oppfatning er at han var på bar med kompiser og gjør det han pleier å gjøre, pleie sitt eget ego.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ruse seg er et valg man tar og det som deretter skjer i ruspåvirket tilstand er selvfølgelig kun ens egen feil! Som et resultat på valget man tok noen timer tidligere. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Det at han mislykkedes med sitt forsøk å kontrollere narrativet er en kombinasjon av manglende åpenhet, forsøket å tåkelegge og at media fortsatte å dekke saken, som turen til Pisa. 

Han valgte å bruke media, han valgte å gjøre det på den måten han gjorde. Akkurat som har har valgt å være en voldsmann.

Konsekvensen av hans valg er han sitt ansvar. 

eh, javel? Men hva er poenget ditt i forhold til det siterte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 minutter siden):

Hun var vell ikke i direkte fare. Men du kan vell være enig i at å sjekke jenter ikke er optimalt når man er under etterforskning for partnervold og har anklager fra de 3 siste kjærestene. 

Synes du det tar seg bra ut?

Virker det som en person som ønsker å forandre seg til det bedre?

Nå kommer sikkert hylekoret om at dette er spekulasjon, de hadde sikkert bare en vanlig samtale etc ikke nå mer enn det. Greit det er deres mening, min oppfatning er at han var på bar med kompiser og gjør det han pleier å gjøre, pleie sitt eget ego.

Jeg måtte hatt et lydopptak av samtalen dem i mellom for og kunne svare på noe av dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eyr skrev (16 minutter siden):

Hvorfor kan dere ikke prøve å se det store bildet. Hele den unnskyldningen er en vits. For det første, Han sier bare minimum som han vet at han uansett er tatt for og prøver å bortforklare det med kokain og alkohol fordi vold da kan være en mulig «bivirkning».

Om det er det eller ikke orker jeg ikke ta stilling til, men er sikkert derfor han skriver det.

Vi VET at han har vært voldelig flere ganger. Hvilken tilstand han da har vært i vet vi ikke. Så ingen her kan verken bekrefte eller avkrefte om han er voldelig med eller uten rus.

Nei stopp litt nå.

Hvor har du det fra at han har vært nykter og voldelig?

Siden du påstår det. Vil jeg også vite hvor du har det fra. Fordi det er info jeg ikke har sett noe sted .

Å være voldelig under rus vil kunne gi utslag for evnt en straffe utmåling. I mindre positiv retning for Marius. 

Vi vet han har vært voldelig flere ganger. Og vi vet at han har vært voldelig under rus. Iht det vi er informert om pr.dd. 

Så hvis du har lest et sted at han også har vært voldelig som nykter. Er det veldig interessant for meg å lese. 

Kan du vennligst henvise til  hvor du har funnet det, at han også har vært voldelig som nykter?

Et seriøst spm

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

eh, javel? Men hva er poenget ditt i forhold til det siterte?

Poenget er at du ikke kan fjerne han sitt ansvar for at han valgte å gå ut i media med sitt forsøk til å kontrollere narrativet, og med det er det opplagt et offentlig intresse å rapportere om noe som viser at den virkelighet han prøvde å prakke på folket ikke er sann. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Nei stopp litt nå.

Siden du påstår det. Vil jeg også vite hvor du har det fra. Fordi det er info jeg ikke har sett noe sted .

Å være voldelig under rus vil kunne gi utslag for evnt en straffe utmåling. I mindre positiv retning for Marius. 

Vi vet han har vært voldelig flere ganger. Og vi vet at han har vært voldelig under rus. Iht det vi er informert om pr.dd. 

Så hvis du har lest et sted at han også har vært voldelig som nykter. Er det veldig interessant for meg å lese. 

Kan du vennligst henvise til  hvor du har funnet det, at han også har vært voldelig som nykter?

Et seriøst spm

Fy fasan altså. Nå må du lese hele innlegget mitt. Jeg påstår ikke det.

Jeg sier at ingen kan verken bekrefte eller avkrefte det. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krokenguri said:

Nei stopp litt nå.

Et seriøst spm

Det er ingen som har sagt han har vært voldelig i nykter tilstand. Det er kun Marius og hans forkjempere som konstant sier han har vært ruset.

Informasjonen folk lener seg på stammer fra hans statment som viser seg å være full av hull. Det er klart han argumenterer for at det var i rus for å få mildere straff, men det er jo ikke sant for den skyld.

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...