Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (13 minutter siden):

Marius forandret nok plutselig personlighet da han ankom Italia. Han ble helt sikkert rusfri og edru på denne turen. Det er ikke mer som skal til for en person med rusproblemer, har jeg hørt. Bare stikk av fra alt og reis til Italia. Italia er et land for de alkohol og rusfrie. 

Det har jeg ingen formening om verken den ene eller andre veien.

Med teskje:

Jeg aner ikke hva han gjorde i Italia. Jeg sier ikke at han ikke var på fylla i Italia. Jeg sier ikke at han var det heller.

Jeg sier at det vet vi ikke. Videre sier jeg at vi har ikke noe med det.

Det er helt irrelevant hva han gjorde i Italia, fordi det er privat og uvedkommende for straffesaken, og derfor er det mot pressens etiske regelverk å skrive om det.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Når dere presterer å bruke mange sider på å definere hva som menes med heisatur - ja, da er det ikke annet å forvente. 

Du må nesten inkludere deg selv i dette "dere".

#erdetmulig

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (33 minutter siden):

Jeg er lei dine forsøk på hvitvasking av denne voldsmannen. Du kan vel bedre enn å late som det er konsensus rundt at dette er er såkalt bunnpunkt? 
De aller fleste som har uttalt seg ønsker en fri og uavhengig presse som trykker relevante fakta rundt et siktet medlem av kongefamilien. I dette tilfellet en Heisatur til Italia mens offeret sitter sykmeldt og skambanket hjemme. 

Det var vel heller et innspill til det motsatte; at det ikke er enighet om at "det er klart man må skrive om dette".

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 minutter siden):

Marius er langt i fra å gjøre noe i forhold til det å bli rusfri og frisk. Han prioriterer ferie og fest.

Da er det riktig å skrive om at nå er han på byen i Pisa etter å ha blitt ydmyket av the Spetalens (avinvitasjon fra bryllup), og at det medfører potensiell risiko for vold om man involverer seg med ham i nære relasjoner. Eller tenker du at han nå aldri mer vil skambanke jenter, til tross for vedvarende rusproblem og ingen innleggelse for å få bukt med problemene? 

Jeg håper at han aldri mer vil skambanke jenter. Jeg håper at han blir rusfri og mentalt frisk. Jeg har ingen krystallkule , så fremtiden har jeg ikke svar på, og jeg tenker at dette kan gå begge veier. 
jeg vet ikke om han har vært innlagt tidligere. Han har ihvertfal, i følge seg selv ikke tatt problemet seriøst tidligere, men vært i behandling. 
om han tar det seriøst nå, som han sier han skal, mener jeg ingenting om. Jeg håper han gjør det, både for egen del og for potensielt nye kjærester sin del. 

at han prioriterer ferie kan  være bra mentalt , så i utgangspunktet ikke feil . At han prioriterer fest er en påstand inntil det kommer dokumentasjon om noe annet enn at han var på en bar det luktet alkohol i forrige uke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

Det var vel heller et innspill til det motsatte; at det ikke er enighet om at "det er klart man må skrive om dette".

Nei. Innlegget som lå ved, argumenterer for mindre åpenhet og mindre skriverier om noe som de anser som irrelevant for siktelsen og MBH. Deretter inviterer de til debatt…

Endret av SagaP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (11 minutter siden):

Nei. Innlegget som lå ved, argumenterer for mindre åpenhet og mindre skriverier om noe som de anser som irrelevant for siktelsen og MBH. Deretter inviterer de til debatt…

Hva da nei? Det løftes frem andre perspektiver enn at "det er klart man må skrive om dette" og behov for diskusjon rundt de viktige og vanskelige presseetiske vurderingene denne saken utfordrer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (40 minutter siden):

Det har jeg ingen formening om verken den ene eller andre veien.

Med teskje:

Jeg aner ikke hva han gjorde i Italia. Jeg sier ikke at han ikke var på fylla i Italia. Jeg sier ikke at han var det heller.

Jeg sier at det vet vi ikke. Videre sier jeg at vi har ikke noe med det.

Det er helt irrelevant hva han gjorde i Italia, fordi det er privat og uvedkommende for straffesaken, og derfor er det mot pressens etiske regelverk å skrive om det.

Alt i orden. Det er nok normalen at farlige, svært voldelige menn med rusproblemer blir anbefalt å reise på en avslappende ferie, midt i en meget alvorlig straffesak. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Spitzy said:

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

Så du vet at Marius ikke er voldelig når han ikke er rusa altså?

Det er dette folk mener med at noen prøver å nedsnakke alvorligheten i det Marius har gjort. Hvordan vet du at han ikke har vært voldelig mot de to andre når han ikke har vært ruset? Det er ikke skrevet noe sted, det finner du på. Hvorfor det?

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Nå må du ta deg sammen. Problematisering av samfunnsmessig viktige spørsmål om mediedekning av straffesaker er virkelig ikke hvitvasking av voldsmenn. Det får være grenser.

Hva rundt mediedekningen av turen til Pisa er problematisk i en straffesak tenker du?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Spitzy said:

Når det gjelder nye potensielle offre - for og unngå det- altså ny sak med vold i et kjæresteforhold i rusa tilstand. 

Hvitvask. Dette vet du ikke, og finner på at han bare er voldelig i rusa tilstand.

Igjen, for ente gang, tenker du på ofrene hans når du umyndiggjør volden hans ved å beskrive den som noe han bare gjør i rus?

For kvinner som opplever dette, er sånn snakk som det du driver med forferdelig vondt, og bidrar til at folk ikke anmelder - nettopp fordi 'han bare gjør det når han er rusa - det er ikke så ille!'.

Det er helt uvesentlig om han var ruset eller ei når han banker 3 damer, slutt å beskriv det som at det er en grunn til vold. Det er det ikke. Marius' væremønster er grunnen til vold, ikke rusen.

Endret av Anonio
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Hvitvask. Dette vet du ikke, og finner på at han bare er voldelig i rusa tilstand.

Sant?! Vi vet jo at Marius var aggressiv i ganske mange timer den helgen.  

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 time siden):

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

Han ble observert av journalister, som beskriv det dem såg som å være på fest på byen. Pleier å være nok så greit å akseptere det. Sett sammen med et samlet bilde fra åpne kilder, så er tur med moro og fest sammen med kompiser, det mest sannsynlige. Du kan sikkert komme med mindre sannsynlige alternativer, jeg kan også fantasere frem slike. 

Så kommer du med vilde spekulasjoner om at Marius kun kan være voldelig når han er ruset, og bommer totalt på risikovurdering vedrørende vold. Noe som har utøvet vold gjentatte ganger mot ulike kvinner har selvfølgelig skyhøy høyere sannsynlighet å utøve vold mot kvinner enn en tilfeldig mann.

Hadde han blitt observert med stefar med fiskestang på fjellet ved Uvdal, så hadde inget skrevet at han var på heisatur. Men når han ble observert på byen av journalister i Pisa, der han var med kompiser... Så er det rimelig å tro at han var på en slik tur.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (58 minutter siden):

Eksakt - takk!

Det er slett ikke klart at man må skrive om det - de fleste seriøse redaksjoner har landet på at man ikke bør, og flere kommentatorer har altså klassifisert det å skrive om det som et "bunnpunkt".

Tillegg: Det som er skjerpende er at de jo ikke bare skriver, men filmer. Pressen følger etter ham til Italia, spaner ham opp på flyplassen, og står klar med kamera og mikrofon. Det er langt mer enn å bare "skrive om". Det må forsvares med hvor relevant og viktig reisen er for straffesaken.  Se og Hør og Dagbladet fortsetter så med å fotfølge Borg Høiby i Italia, og filme ham i privat setting på bar. Dette mente Gard Steiro var verre, og noe VG ikke ble med på, siden en flyplass iflg ham er mindre privat enn bar (min mening: tynt argument).

For egen regning vil jeg legge til: Det nye bunnpunktet er Se og Hørs sak der de deler offerets private helseopplysninger. La oss håpe det ikke synker videre etter dette (men jeg tviler).

--------------

(På siden: Ellers er brukerangrepene så mange og giftige i denne tråden og ryddingen så totalt fraværende at jeg på alle måter har gitt opp å faktisk diskutere. Håper KG er fornøyd med egen kontroll på tråden).

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (1 time siden):

Litt liten skrift på det nederste, så vanskelig å lese. Men det gikk med lesebriller. 

Jeg glemte å krysse av for "lim inn uten formatering". Takk for den konstruktive velvilligheten! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (15 minutter siden):

Så du vet at Marius ikke er voldelig når han ikke er rusa altså?

Det er dette folk mener med at noen prøver å nedsnakke alvorligheten i det Marius har gjort. Hvordan vet du at han ikke har vært voldelig mot de to andre når han ikke har vært ruset? Det er ikke skrevet noe sted, det finner du på. Hvorfor det?

Nei, det vet jeg ikke. Jeg vet at han har vært voldlig rusa.  Jeg venter på tiltale eller nye opplysninger i sakene i forhold til om han har vært voldelig uten rus. Vet du noe jeg har gått glipp av ?

jeg nedsnakker ikke alvorligheten i de ulovlige tingene han har blitt anmeldt for og til dels innrømmet .

Jeg nedsnakker de ikke alvorlige lovlige tingene han har gjort, som og reise til Italia ( med politiets samtykke ), drikke fra et glass, ha tatoring og røyke sigaretter utendørs. Jeg er åpen for at det kan komme fram mer ulovlige ting han har gjort når sakene er ferdig etterforsket og vitnes forklaring og han egen er klar og offentliggjort.  Det vil jeg ta på alvor. Disse andre tingene er bare rør. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Han ble observert av journalister, som beskriv det dem såg som å være på fest på byen. Pleier å være nok så greit å akseptere det. Sett sammen med et samlet bilde fra åpne kilder, så er tur med moro og fest sammen med kompiser, det mest sannsynlige. Du kan sikkert komme med mindre sannsynlige alternativer, jeg kan også fantasere frem slike. 

Så kommer du med vilde spekulasjoner om at Marius kun kan være voldelig når han er ruset, og bommer totalt på risikovurdering vedrørende vold. Noe som har utøvet vold gjentatte ganger mot ulike kvinner har selvfølgelig skyhøy høyere sannsynlighet å utøve vold mot kvinner enn en tilfeldig mann.

Hadde han blitt observert med stefar med fiskestang på fjellet ved Uvdal, så hadde inget skrevet at han var på heisatur. Men når han ble observert på byen av journalister i Pisa, der han var med kompiser... Så er det rimelig å tro at han var på en slik tur.

Har han blitt anmeldt for og være voldlig i ikke rusa situasjoner også? I så fall har jeg gått glipp av det. Nei, jeg spekulerer ikke, jeg forholder meg til det jeg vet. Det vil jo komme fram mer så hva jeg vet vil jo se annerledes ut om 1 år. Jeg spekulerer ikke, om det har kommet fram at han er voldlig uten og være rusa har det bare gått meg hus forbi. Var det i de 2 tidligere forholdene ? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spitzy skrev (Akkurat nå):

Har han blitt anmeldt for og være voldlig i ikke rusa situasjoner også? I så fall har jeg gått glipp av det. Nei, jeg spekulerer ikke, jeg forholder meg til det jeg vet. Det vil jo komme fram mer så hva jeg vet vil jo se annerledes ut om 1 år. Jeg spekulerer ikke, om det har kommet fram at han er voldlig uten og være rusa har det bare gått meg hus forbi. Var det i de 2 tidligere forholdene ? 

Men hvor har det kommet frem at han var rusa da han var voldelig?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Spitzy said:

Han er anmeldt for vold i nære relasjoner.

Det er ingen som har påstått at han var ruset når han var voldelig, kun han selv. Alt annet er spekulasjon. Kokain har virkning på 45-90 minutter etter inntagelse. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg forklart deg hva perspektivet i den artikkelen går ut på. Det er et forsøk på å hvitvaske kronprinsens sin stesønn

Det er ikke en forklaring, det er din subjektive tolkning av innholdet. I den virkelige verden er det helt normalt med presseetiske drøftninger fra ulike perspektiver knyttet til blant annet offentlig interesse og hensynet til personvern og privatlivets fred, faktisk er det en del av pressens profesjonelle, daglige virke. Den strupes ikke av din personlige mening om saken, den er tilstede om du vil eller ikke. 

Uansett, utgangspunktet var at det foreligger ulike meninger om saken, uavhengig av hva meningene er.

Endret av ~ Ada ~
La til avsnitt
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Men hvor har det kommet frem at han var rusa da han var voldelig?

Svarer på dette jeg

Sitat: «Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

her har du hvor det er hentet fra

https://www.aftenposten.no/norge/i/KMrb9e/marius-borg-hoeiby-innroemmer-bruk-av-vold

spm til deg hvor har du det fra at han har vært voldelig uten rus? Har isåfall ikke fått med meg det jeg heller.  Så det er info jeg også vil vite mer om

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...