Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

SagaP skrev (29 minutter siden):

Godt du sier fra. Det kan virke som om det er dette bildet enkelte ønsker å skape av voldsmannen. 

Nei. Det er ingen av oss som mener at det fikk finnes dokumentert at dette var en heisatur , som påstår at han har vært på kulturvandring, språkopplæring og meditert. Det ville være en like dum påstand som heisatur. Litt saklighet kanskje ? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (Akkurat nå):

Nå har du fått dette forklart flere ganger. Hvorfor fortsetter du å spamme? 

Fått forklart hva? Spamme? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Fylletur i min ordbok. 

Ja, det er jo det samme i min og internett sin ordbok? Heisatur ( fyll og rangel ) fylletur ( fyll og rangel ) . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Er ikke alltid så lett å huske helt tilbake til starten av august. Knut Kristian virker å glemme at Marius prøvde å kontrollere det offentlige narrativet ved å sende ut en pressemelding som ble gjengitt bredt og kommentert.

Vi som husker. 

Den angrende synder. 

Mannen med diagnoser. 

Han som nå skulle ordne opp i sitt rusproblem. 

Han som ved enn krangel hadde utført kroppskrenkelse (den mildeste form av vold). 

Det går ikke å vurdere mediedekning av saken uten å ha med denne pressemeldingen.

Marius valgte å bruke media for å skape et bilde som han ønsket å kontrollere. Da er det kun riktig at media dekker for eksempel turen til Italia som ikke passer med det bildet som Marius ønsket å gi av seg selv. 

Hvis man skal være mediakritisk, så er vel det mest kritikkverdige i mediadekningen så langt at media fungerte som språkrør for Marius når dem spredte hans pressemelding til de tusen hjem, uten kritiske spørsmål. Hvor ofte skjer det tidlig i etterforskningen av en straffesak at den siktede for mulighet å bruke alle store mediakanaler til å fortelle den historie den siktede ønsker å spre, uten kritiske spørsmål?

Når denne ble spredt, så inviterte Marius selv til den videre dekningen. Gjør til og med reportasjene i Bild til saklige, da dem fortalte om fortsatt festing etter siktelsen, som motsier bildet av den angrende synder som skulle ta tak i sine rusproblemer. 

Men dette er kjent mediastrategi fra kongefamilien. Media skal fortelle offentligheten det dem ønsker, slik at bildet av dem i offentligheten blir kontrollert av dem. Kritisk eller undersøkende journalistikk motarbeider dem. Bare se på når kronprinsparet hadde ferie på en yatch i Middelhavet. Null interesse å svare på det helt rimelige spørsmålet hvem sin yatch det var, og etter saken gjorde Dagbladet noe så sjelden som skikkelig journalistikk koblet til kronprinsensens økonomi. Igjen så gjorde kronprinsen og hoffet det dem kunde for å holde fakta unna folket. Grunnen er enkel. Ærlighet og åpenhet skader aldri dem som ikke har noe å holde hemmelig. Uryddigheten mellom statens penger og private penger var det som man ønsket at folket skulle vite minst mulig om. 

Men kronprinsen er så jordnær, det vet vi fra media...

Takk for - ett av mange - godt og reflektert innlegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (Akkurat nå):

Fått forklart hva? Spamme? 

Spitzy skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er ingen av oss som mener at det fikk finnes dokumentert at dette var en heisatur , som påstår at han har vært på kulturvandring, språkopplæring og meditert. Det ville være en like dum påstand som heisatur. Litt saklighet kanskje ? 

Marius var på dette i Italia: fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler. Dette er en av definisjonene på Heisatur. 

Jeg forstår at det er tøffe dager for monarkistene når tråden spammes ned med det faktum at man ikke klarer ta inn at eldstesønn og voldsmann ikke spaserte rundt å hørte på f. eks et foredrag om «det skjeve tårn i Pisa» eller generell kunsthistorie.

Marius hang i stedet på bar etter midnatt, fotografert og filmet av ei tabloidavis. Den unge jenta som var med ham kan ha vært et intetanende nytt potensielt offer. Klart man må skrive om dette, og heisatur er en korrekt betegnelse, særlig også når vi ser det i lys av hans allerede erkjente rus-og voldsproblematikk

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (45 minutter siden):

NAOB har alt fra fornøyelsetur til fyllekjøring under heisatur.

Nei, det stemmer ikke. NAOB definerer heisatur som "fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler"

Og det betyr fornøyelsestur med rangling og festing. Det betyr ikke en tur til legoland.

heisatur - Det Norske Akademis ordbok (naob.no)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (53 minutter siden):

I sin tid truet Sonja pressen med at dem kunde få HM å frasi seg arveretten hvis det ble mediasaker om hans kjærlighetsliv... 

Alternativ tolkning: Sonja gjorde dem oppmerksom på at dette var tanker som ikke var fremmede for kronprinsen.

Hun sa fra. Hun informerte. 

Det er en kjent sak idag at det ikke har vært selvsagt for kronprinsen å bli stående i arverekken. Det har han selv fortalt både i intervjuer og i biografien sin.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (3 minutter siden):

Marius hang i stedet på bar etter midnatt, fotografert og filmet av ei tabloidavis. Den unge jenta som var med ham kan ha vært et intetanende nytt potensielt offer. Klart man må skrive om dette, og heisatur er en korrekt betegnelse, særlig også når vi ser det i lys av hans allerede erkjente rus-og voldsproblematikk

https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

Sitat

- Filmingen av Marius Borg Høiby på bar i Italia er et foreløpig bunnpunkt i dekningen

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Jeg er lei dine forsøk på hvitvasking av denne voldsmannen. Du kan vel bedre enn å late som det er konsensus rundt at dette er er såkalt bunnpunkt? 
De aller fleste som har uttalt seg ønsker en fri og uavhengig presse som trykker relevante fakta rundt et siktet medlem av kongefamilien. I dette tilfellet en Heisatur til Italia mens offeret sitter sykmeldt og skambanket hjemme. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 minutter siden):

Jeg er lei dine forsøk på hvitvasking av denne voldsmannen. Du kan vel bedre enn å late som det er konsensus rundt at dette er er såkalt bunnpunkt? 
De aller fleste som har uttalt seg ønsker en fri og uavhengig presse som trykker relevante fakta rundt et siktet medlem av kongefamilien. I dette tilfellet en Heisatur til Italia mens offeret sitter sykmeldt og skambanket hjemme. 

Nå må du ta deg sammen. Problematisering av samfunnsmessig viktige spørsmål om mediedekning av straffesaker er virkelig ikke hvitvasking av voldsmenn. Det får være grenser.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius var på dette i Italia: fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler. Dette er en av definisjonene på Heisatur. 

Jeg forstår at det er tøffe dager for monarkistene når tråden spammes ned med det faktum at man ikke klarer ta inn at eldstesønn og voldsmann ikke spaserte rundt å hørte på f. eks et foredrag om «det skjeve tårn i Pisa» eller generell kunsthistorie.

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

Ingen av dem som mener han har vært på fylla i Italia, for å bruke et ord jeg antar det er enighet om, har klart å produsere noe annet enn spekulasjoner og bildet av en and. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (1 time siden):

Nei, da må jeg beklage ordbruken min. Som du sa - det kan ha vært vann i glasset hans og det kan selvsagt være at han gikk i seng kl 23 - og at reisen var for å komme bort og slappe av .

Beklager at jeg mente en tur for fornøyelsens skyld ... 

Fremmed fugl skrev (58 minutter siden):

NAOB har alt fra fornøyelsetur til fyllekjøring under heisatur.

Er vel ingen som tenker at han fyllekjørte så da er det fornøyelse i form av fest, som virker stemme med det journalistene observerte. 

Men dere som tror at det var kulturvandring, språkopplæring og meditasjon som var målet for turen...

Her står hersketeknikkene i kø. Men det sier kanskje litt om at dere ikke har noe saklig å komme med?

Bestemoren skrev (17 minutter siden):

Takk for - ett av mange - godt og reflektert innlegg! 

Ja hersketeknikker er virkelig både godt og reflektert.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke uenig i at han var på Heisatur. Flott da har du tatt poenget mitt. 
Monarkistene her i tråden som ønsker å hvitvaske den voldssiktede mannen på Skaugum, benekter akkurat det - forstår du. 

Hva annet ville et menneske med Marius historikk og interesser gjøre i Pisa enn å henge på bar? Det var poenget mitt.

Jeg prøver å mate budskapet inn på nytt: tror du han var på vandring i Pisas gater mens han hørte guiden fortelle om arkitektur og kunsthistorie? Eller at Mette-Marits eldstesønn studerte Pisas skjeve tårn og andre bygninger? 
Alle jenter som er nær Marius på den måten som filmen i tabloidene viste, er potensielle offer. For det er i nære relasjoner han «slår til» Det viser historikken som vi har på han til nå. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (18 minutter siden):

Når det gjelder nye potensielle offre - for og unngå det- altså ny sak med vold i et kjæresteforhold i rusa tilstand. Er da best og gjøre det så umulig som mulig og få Marius frisk og rusfri? Hvis han skal dømmes for hver minste lovlige ting han gjør - som og drikke av et glass på bar, ha tatoveringer, røyke sigaretter utendørs og gå med rolexklokkde- er dette bra for psyken hans? Bra for og holde han mentalt i vater, uten sinne og uten og ty til rus for og komme seg ? Jeg tror ikke dagblader og daily News eller hva det var, og de som støtter denne forfølgelsen med drittkasting av fullt lovlige og svært lite sjokkerende ting han gjør,  bryr seg om potensielle nye ofre. Den eneste måten og hindre potensielle nye ofre er og få Marius rusfri og frisk, og jeg kan ikke skjønne hvordan noe av dette  hjelper. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ingen av dem som mener han har vært på fylla i Italia, for å bruke et ord jeg antar det er enighet om, har klart å produsere noe annet enn spekulasjoner og bildet av en and. 

Marius forandret nok plutselig personlighet da han ankom Italia. Han ble helt sikkert rusfri og edru på denne turen. Det er ikke mer som skal til for en person med rusproblemer, har jeg hørt. Bare stikk av fra alt og reis til Italia. Italia er et land for de alkohol og rusfrie. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Oida skrev (14 minutter siden):

Her står hersketeknikkene i kø. Men det sier kanskje litt om at dere ikke har noe saklig å komme med?

Ja hersketeknikker er virkelig både godt og reflektert.

Når dere presterer å bruke mange sider på å definere hva som menes med heisatur - ja, da er det ikke annet å forvente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder nye potensielle offre - for og unngå det- altså ny sak med vold i et kjæresteforhold i rusa tilstand. Er da best og gjøre det så umulig som mulig og få Marius frisk og rusfri? Hvis han skal dømmes for hver minste lovlige ting han gjør - som og drikke av et glass på bar, ha tatoveringer, røyke sigaretter utendørs og gå med rolexklokkde- er dette bra for psyken hans? Bra for og holde han mentalt i vater, uten sinne og uten og ty til rus for og komme seg ? Jeg tror ikke dagblader og daily News eller hva det var, og de som støtter denne forfølgelsen med drittkasting av fullt lovlige og svært lite sjokkerende ting han gjør,  bryr seg om potensielle nye ofre. Den eneste måten og hindre potensielle nye ofre er og få Marius rusfri og frisk, og jeg kan ikke skjønne hvordan noe av dette  hjelper. 

Marius er langt i fra å gjøre noe i forhold til det å bli rusfri og frisk. Han prioriterer ferie og fest.

Da er det riktig å skrive om at nå er han på byen i Pisa etter å ha blitt ydmyket av the Spetalens (avinvitasjon fra bryllup), og at det medfører potensiell risiko for vold om man involverer seg med ham i nære relasjoner. Eller tenker du at han nå aldri mer vil skambanke jenter, til tross for vedvarende rusproblem og ingen innleggelse for å få bukt med problemene? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke uenig i at han var på Heisatur. Flott da har du tatt poenget mitt. 
Monarkistene her i tråden som ønsker å hvitvaske den voldssiktede mannen på Skaugum, benekter akkurat det - forstår du. 

Hva annet ville et menneske med Marius historikk og interesser gjøre i Pisa enn å henge på bar? Det var poenget mitt.

Jeg prøver å mate budskapet inn på nytt: tror du han var på vandring i Pisas gater mens han hørte guiden fortelle om arkitektur og kunsthistorie? Eller at Mette-Marits eldstesønn studerte Pisas skjeve tårn og andre bygninger? 
Alle jenter som er nær Marius på den måten som filmen i tabloidene viste, er potensielle offer. For det er i nære relasjoner han «slår til» Det viser historikken som vi har på han til nå. 

Jeg er ikke monarkiet, gjennom hele tråden har jeg vært for avvikling av monarkiet, det var jeg også før denne saken mot Marius startet. Jo, jeg er uenig i at han var på heisatur. Jeg vet ikke med sikkerhet at han ikke gjorde ting som ble dokumentert, jeg var ikke til stede, men ut i fra hva jeg vet var det ikke heisatur. 

han hang på bar en kveld ut i fra hva vi vet? Er det unormalt for mennesker generelt? 

gi deg med det der Pisa tårn vandring greiene, jeg tror Dagbladet journalist hadde fulgt han og dokumentert Pisa tårn vandring, like mye som jeg tror de hadde dokumentert om han krabbet dritings ut av baren. Så jenta på baren var i « nær relasjon « med Marius ? Hvem er  hun, hvor lenge har de vært sammen? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...