Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, MissHannigan said:

Psykiske problemer og rusmisbruk?

Du mener en voksen mann som systematisk, fysisk og psykisk misshandler partnerene sine? 

Du mener at kronprinsparet har skylden fordi de har mislykkes i oppdragelsen? Det er jo det som er Hegnar poeng. Da mangler han noe omløp i hodet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissHannigan skrev (21 minutter siden):

Om han har større ansvar, da er det vel innlysende at kongefamilien også skal settes til en høyere standard enn oss vanlige dødelige?

Vi kan ikke unnskylde kongefamilien med at alle familier har problemer, og de er bare vanlige de også. De har et større ansvar enn det vi andre har. 

nå drar du kommentaren min ganske langt ut av kontekst. Jeg snakker om sakligheten i det offentlige ordskiftet. Det er et annet spørsmål enn kongefamiliens rolle i et moderne monarki.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (11 minutter siden):

Det er absolutt ikke usaklig. Det er en helt treffende beskrivelse av en fyr som tar kvelertak og banker kjærestene sine, kommer med trusler om å brenne eiendeler, og drapstruer en tredjeperson. I tillegg bedriver han hærverk og kaster kniver i veggen. 

Du har din mening , det betyr ikke at alle må mene det samme. Jeg synes den er usaklig 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (10 minutter siden):

En skikkelig vemmelig kommentar fra den aldrende redaktøren som sitter og spyr ut eder og galle hver dag...

... han kaller vedkomene "psyko" og hevder at kronprinsparet "har sviktet i oppdragelsen" - akkurat som "god oppdragelse" hindrer folk i å få psykiske problemer og rusmisbruk.

La oss håpe noen kan fortelle Hegnar at han burde ha abdisert fra sine lederkommentarer for lenge siden. Han har ikke lenger kontakt med virkeligeheten. Og nå virker det som om han har mistet dømmekraften totalt.

Amen!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (16 minutter siden):

En skikkelig vemmelig kommentar fra den aldrende redaktøren som sitter og spyr ut eder og galle hver dag...

... han kaller vedkomene "psyko" og hevder at kronprinsparet "har sviktet i oppdragelsen" - akkurat som "god oppdragelse" hindrer folk i å få psykiske problemer og rusmisbruk.

La oss håpe noen kan fortelle Hegnar at han burde ha abdisert fra sine lederkommentarer for lenge siden. Han har ikke lenger kontakt med virkeligeheten. Og nå virker det som om han har mistet dømmekraften totalt.

Veldig enig!

• Liker 3
Skrevet
tvertimot skrev (32 minutter siden):

Burde ha vært en sak som ble forbigått i stillhet, i stedet har det blitt et mediasirkus uten like og som også skader Norges renome da MBH tross alt er en del av kongefamilien.

Partene, politiet og rettsvesenet er strengt tatt de eneste som hadde trengt å gripe fatt i denne saken, hvordan media blåser dette opp trenger vi ikke...

Som jeg skrev lenger opp her: om du som sønn av en kronprinsesse stapper kokain i nesa og banker kvinner, så bør du skjønne at det til slutt kommer frem. Hvis ikke er man stokk dum.

• Liker 33
  • Nyttig 6
Gjest MissHannigan
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

dette vet vi. Men spørsmålet var om det skyldes oppdragelsen, som etter det jeg forstår var Hegnars poeng. Det har vært mange gode innlegg i tråden, som forklarer hvorfor man ikke kan skylde på oppdragelsen.

Om man aldri blir stilt til ansvar for noe, så er det feil i oppdragelsen.

Skrevet
MissHannigan skrev (Akkurat nå):

for det første vet vi ikke hva slags oppdragelse han har fått ift å bli stilt til ansvar for ting. Det er ren spekulasjon.

For det andre er det en grov forenkling å si at vold skyldes at folk har fått en oppdragelse der de ikke blir stilt til ansvar for noe, eller at "feil" i oppdragelsen skaper voldsutøvere. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (På 16.8.2024 den 0.23):

Hvorfor er egentlig folk overasket over at dette skjedde. Har ikke det ligget i kortene en stund. Selv om det ikke har vært påpekt tidligere så har det vært mye hint en stund. 

Har ikke fulgt veldig mye med. Men syntes ddt var rart å kjøpe hus med noen, og brått brudd kort tid etter.

Nora har vel prøvd å si litt sin story, men også neskyttw gan. Men det har vel vært synlig nok at hun har vært utsatt. 

Og det med rus har jo vært kjent en tid

Jeg har fått med meg at MBH er glad i vakre, lettkledte puppedamer og at han har levd et luksusliv på mammas og stepappas regning. Men at han sliter med narkotikamisbruk og er en notorisk kvinnemishandler var hvert fall nytt for meg. Her har nok tradisjonelle medier visst svært mye i mange år, men de har likevel valgt å tie.

Det at folk skiller lag etter huskjøp er forresten ikke helt unormalt. Det er for de fleste en stor påkjenning å flytte, og av og til så er det jo slik at det som skulle bli perfekt ikke ble det. Jeg vet f eks om flere hus her på boligfeltet som har blitt lagt ut for salg pånytt et knapt år senere pga samlivsbrudd.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
MissHannigan skrev (22 minutter siden):

Ja, må være tortur å vokse opp med alt man kan ønske seg av privilegier. Det er et under at hun ikke er blitt voldelig slik som sin nevø.

Tenk å stå først i alle helsekøene, aldri være bekymret for penger, jobbe med sin favoritthobby, luksusferier og flotte fester? Kan ikke forestille meg hvor vondt dette må være. De kunne begge levd veldig private liv om de ønsket, men kjendislivet og sosiale medier må jo de også få lov til å ha, uten at noen skal se på dem eller kritisere dem? 

Synd på de begge to. Uff. 

I prinsippet er jeg helt enig med deg i at folk som bæres på en gullstol med privilegier andre bare kan drømme om, ikke burde klage, men livet handler om mer enn det materielle, og det er ikke få kjente personer som tilsynelatende hadde "alt" som til slutt begikk selvmord.

Problemet er at det ligger i menneskets natur å justere forventningene til livet etter mulighetene man har; det at man kan gå ut og løpe til butikken burde være noe man skulle være lykkelig for, da dette er noe en som er lam og er lenket til rullestolen, aldri vil kunne oppleve - men setter man pris på dette ...?

Setter man pris på å ha rent vann i springen ved å bare skru på kranen, noe som er en uoppnåelig drøm for en som bor i et land preget av konstant tørke, og må gå en lang vei for å hente vann fra brønnen, og frakte dette med seg hjem?

Så både "kjendiser" og kongelige burde så absolutt slutte med sutringen sin og være klar over hvor priviligerte de er, men det gjelder også "folk flest"; Gandhi, som kunne ha levd et liv som vellykket advokat, valgte et enkelt liv praktisk talt uten eiendeler, og Frans av Assisi, født til rikdom og partykonge som ung, kastet fra seg dette og foretrakk et liv i fattigdom der han satte pris på de små gledene - det er slike personligheter man burde lære noe av hvis man søker ekte lykke.

Dessverre klager man over det ene og det andre i stedet for å se ting i perspektiv, noe som i aller høyeste grad også gjelder priviligerte mennesker som oppfører seg som bortskjemte drittunger som tror at de fortjener å få alt de peker på.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MissHannigan skrev (19 minutter siden):

Psykiske problemer og rusmisbruk?

Du mener en voksen mann som systematisk, fysisk og psykisk misshandler partnerene sine? 

Holder du alle foreldre ansvarlige for deres voksne barns handlinger?  Hva med en drapsmann? Foreldrenes skyld at denne voksne personen begikk drap? Skal i så tilfelle foreldrene til denne drapsmannen holdes til ansvar for denne ugjerningen? Og på hvilken måte? Offentlig gapestokk ala 2024?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått med meg at MBH er glad i vakre, lettkledte puppedamer og at han har levd et luksusliv på mammas og stepappas regning. Men at han sliter med narkotikamisbruk og er en notorisk kvinnemishandler var hvert fall nytt for meg. Her har nok tradisjonelle medier visst svært mye i mange år, men de har likevel valgt å tie.

Det at folk skiller lag etter huskjøp er forresten ikke helt unormalt. Det er for de fleste en stor påkjenning å flytte, og av og til så er det jo slik at det som skulle bli perfekt ikke ble det. Jeg vet f eks om flere hus her på boligfeltet som har blitt lagt ut for salg pånytt et knapt år senere pga samlivsbrudd.

Jeg. Et ikke hvor du har det fra at han har levd på mamma og stefar sine penger. Det kjenner ikke jeg til.

Har sett nora ytre seg om bruddet tidligere. Selv om hun dekker godt over. Og får det fremstått som et ok brudd. Sier hun også ting. Så om man er litt obsevant , at her er det mer enn bare brudd.

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 minutter siden, MissHannigan said:

Og hva vet Hegnar eller andre om dette?

Det kan være greit å lire av seg slike utsagn i sosiale lag eller rundt middagsbordet, om man mener dette - enten generelt eller om noen man kjenner.

Og i sosiale medier kan man regne med det popper opp litt av hvert av personkarakteristikker over personer man ikke kjenner.

Men at en redaktør i ansvarlige redaksjonelle medie sitter og fordømmer andres oppdragelse, som han aner svært lite om, er rett og slett langt utover anstendighetens grenser. Har også merket meg en del sjofle kommentarer i Nettavisen - der det slenges ut karakteristikker for å få oppmerksomhet og klikk - alt basert på antakelser.

Kan være greit å minne om at Høiby fraktisk ikke er dømt for noe ennå.

Endret av Johan uten land
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg. Et ikke hvor du har det fra at han har levd på mamma og stefar sine penger. Det kjenner ikke jeg til.

Har sett nora ytre seg om bruddet tidligere. Selv om hun dekker godt over. Og får det fremstått som et ok brudd. Sier hun også ting. Så om man er litt obsevant , at her er det mer enn bare brudd.

Nå tar jeg influenser-uttalelser generelt med en særdeles stor klype salt. Mange av influenserne sier og gjør nærmest hva som helst for å holde seg aktuelle, f eks å holde en liten hvit pose med noe som tilsynelatende er nark, for så å poste det offentlig for å få oppmerksomhet.

Og til å leve det jettsettlivet MBH gjør, f eks med egen bolig inne på Skaugum, så er det tydelig at han finansieres av andre enn seg selv. Han har hatt årsinntekt helt nede i 32 000 kroner etter at han ble voksen.

https://sol.no/siste/vekker-oppsikt-plutselig-har-han-formue/80630086

Endret av Rastebenk
  • Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis det hadde vært en måte foreldre kunne forhindre og stoppe voksne barns rusbruk og kriminelle adferd på, så hadde det vært fantastisk.
Men det handler gjerne ikke om at foreldrene ikke vet, eller at de er naive eller ikke har prøvd.

Jeg antar disse foreldrene er akkurat like maktesløse og fortvilte   som hvilke som helst andre foreldre til noen med rusproblemer og voldelig adferd. Det er selvsagt lett å kalle foreldre naive og anklage dem for å se vekk og ikke gjøre nok for å stoppe det, for noen som aldri har stått i den situasjonen og selv kjent på disse holdnignene fra omgivelsene. Eller nok en gang, glemme at de kongelige også bare er mennesker.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (7 minutter siden):

Og hva vet Hegnar eller andre om dette?

Lurer jeg også på , er jo bare fullt av spekulasjoner. Ingen vet om Marius har blitt stilt til ansvar eller ikke

Endret av Orly
  • Liker 7
Skrevet
tvertimot skrev (46 minutter siden):

Burde ha vært en sak som ble forbigått i stillhet, i stedet har det blitt et mediasirkus uten like og som også skader Norges renome da MBH tross alt er en del av kongefamilien.

Partene, politiet og rettsvesenet er strengt tatt de eneste som hadde trengt å gripe fatt i denne saken, hvordan media blåser dette opp trenger vi ikke...

Jovisst trenger vi å ta et oppgjør med fiffens lemfeldige omgang med dop og kriminalitet. En svært uheldig utvikling som også berører kongehuset hvor kanskje den viktigste oppgaven er å være positive forbilder.

Kongehuset var forbilledlige rundt psykiatri etter Aris død.
Hvorfor har de ikke vært like forbilledlige rundt vold og narkotika ?
Kongen, dronningen og kronprinsparet må ha kjent til «lille Marius» sine meritter….

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
5 hours ago, Malmfrid said:

Det er nok ganske pinlig for det norske kongehus om gamle synder - som har blitt feid under teppet i Norge ... havner i avisene på kongelige frokostbord rundt omkring i Europa. 

Noe mer pinlig enn sex-greiene til Prins Andrew? Sex, kokain og party-livet er veeeldig old news.  Hver generasjon tror de oppdager noe helt og sjokkerende nytt. Men det er jo ikke det. Så kristenmoralister kan man ikke være. Hvertfall ikke i 2024.

• Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

for det første vet vi ikke hva slags oppdragelse han har fått ift å bli stilt til ansvar for ting. Det er ren spekulasjon.

For det andre er det en grov forenkling å si at vold skyldes at folk har fått en oppdragelse der de ikke blir stilt til ansvar for noe, eller at "feil" i oppdragelsen skaper voldsutøvere. 

Godt skrevet. 👏

• Liker 3
Skrevet
Rastebenk skrev (2 minutter siden):

Nå tar jeg influenser-uttalelser generelt med en særdeles stor klype salt. Mange av influenserne sier og gjør nærmest hva som helst for å holde seg aktuelle, f eks å holde en liten hvit pose med noe som tilsynelatende er nark, for så å poste det offentlig for å få oppmerksomhet.

Kan vi være enige om å ikke spre slike rykter før man vet om det er sant?

Er vel ille nok dette om ubekreftede antagelser spres som sannheter i tilegg?

Dessuten det er ikke uvanlig at voksne barn får penger av foreldrene av og til.  Mine får iallefall det. Håper selvsagt de ikke går til narkotika.  Men sånt kan man jo ikke vite i dag. Da det er vanlig å  bruke sånt for de fleste unge i dag

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...