Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest NordreSving

Det blir feil å spekulere i om psykiske diagnoser kan ha resultert i vold. 

Det vi vet er at kokain, særlig lang tids bruk, i mange tilfeller fører til aggresjon. Det gir en lang rekke virkninger som gjør at det påvirker hvordan du håndterer relasjonene dine. Både at du blir høy på deg selv, med tilsvarende negativ holdning til andre. De psykiske effektene påvirker deg også negativt. 

Sånn sett hadde det ikke vært nødvendig med noen annen «forklaring» enn at ha bruker kokain. Hvorfor han trekker frem psykiske lidelser er derfor et åpent spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arild37 skrev (11 timer siden):

Virker som det er en del som ikke vet forskjell på unnskyldning og forklaring 

Hvis feks jeg hadde slått kjæresten min, og jeg sa at dette skjedde pga det svartnet for meg etter ting som ble sagt eller gjort, så er ikke det en unnskyldning, men en forklaring på hva som skjedde. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg hadde lagt skylden på noen andre enn kun meg selv om jeg forklarte hendelsesforløpet.

Jeg hadde stusset mer om langvarig rus og psykiatri ble forsøkt skjult 

En unnskyldning er uforbeholden, jeg beklager
En forklaring, et forsvar osv er det som har kommet her der man lister opp og bruker en mengde ord i en setting som gjør at det virker som om en selv er et offer.

Det er som en annen bruker sa ganske skremmende at dette var det som kom, det virker overhode ikke som en beklagelse i min bok. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (8 timer siden):

Jeg synes vi kan legge godviljen til når vi leser det.

Hva i all verden er det denne mannen har gjort, synes du, som gjør at han fortjener så enormt mye godvilje?

• Liker 22
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 minutter siden):

En unnskyldning er uforbeholden, jeg beklager
En forklaring, et forsvar osv er det som har kommet her der man lister opp og bruker en mengde ord i en setting som gjør at det virker som om en selv er et offer.

Det er som en annen bruker sa ganske skremmende at dette var det som kom, det virker overhode ikke som en beklagelse i min bok. 

Det som kom var svært forutsigbart. Det oser at det ar vært eltet hos kongehus, hoff og advokater, og hadde "alt" (ingenting) : innrømmelse av vold, forsøk på å fremstå sympatisk: "kjæreste deg" osv , innrømme rus, forklare at det er pga diagnoser, informere om at han skal få hjelp. Det var damagecontrol. 

Er forsåvidt enig med de som påpeker at "Hva mer kan han si?" 

Men slik jeg ser det var det derfor "manuset" de til slutt kom med, sa "alt", for å dementere videre kritikk av Marius. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må ha vært trøbbel i paradis tidligere også.

MM og H er oppegående mennesker. Hvorfor har de ikke stengt igjen pengekrana og stilt krav?

Han er 27 år. Vi andre dødelige hadde ikke vært veldig begeistret for en mann som levde på foreldrene sine i den alderen, så det er nok kun status og hvem han er som tiltrekker disse damene. 

• Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker at det må ha vært trøbbel i paradis tidligere også.

MM og H er oppegående mennesker. Hvorfor har de ikke stengt igjen pengekrana og stilt krav?

Han er 27 år. Vi andre dødelige hadde ikke vært veldig begeistret for en mann som levde på foreldrene sine i den alderen, så det er nok kun status og hvem han er som tiltrekker disse damene. 

Dette fremstår ikke greit i hele tatt nei. Indirekte så sponser "vi" også han. En ikke-kongelig voksen mann - voldsutøver og rusmisbruker. Hvorfor bor han hjemme? - og tydeligvis overhodet ikke mangler penger til sitt dyre festliv? 

Flott at JS sto frem og fortalte at denne oppførselen har M hatt lenge. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Og han kunde ha gjort det uten disse diagnosene. 

I straffeloven er det en meget snever adgang til å ta hensyn til "diagnoser". Syns det er bare å legge diagnosene i en skuff. Det er personens medisinske historie som ikke er relevant for denne saken.

Jeg kommer ikke å spekulere noe kring mannens psykiske helse. Men skal da noen i tråden nevnte ADHD bruke den diagnosen og voldskriminalitet for å prøve å belyse problemene med å blande sammen diagnoser og vold. 

Ja, bland svenske menn som ble født i årene 1986 til 1997 så hadde dem med ADHD en 3,74 ganger økt risiko for å bli dømt for vold. Også hvis vi tror at antisosial beteende kan være et seleksjonskriterie til å bli utredet for ADHD som barn, så er det urimelig å ikke tro at det finnes en samvariasjon mellom den diagnosen og det å utøve voldskriminalitet. 

Men den store majoriteten av menn med ADHD er ikke dømte voldsmenn. Man blir ikke voldsmenn av å ha ADHD, like lite som man blir det ved å komme fra en bakgrunn med lav sosioøkonomisk status. Den veien der vi skal de facto bortforklare det personlige ansvaret med personlig variasjon i alt mulig rart som kan påvirke, det blir til slutt en vei som fjerner vårt personlige ansvar. 

Det finnes en liten gruppe av svært alvorlig sykdom der vi må si at det personlige ansvaret ikke er til stede. Som gjenspeiles i straffeloven. Jeg har hatt gleden å snakke med folk som det. Som han som såg kvinnelige kjønnsorganer som hengte i treet utenfor vinduet og tyske soldater som løpte rundt for å ta han. Den mannen var svært farlig, og det var grunnen til å han kom å tilbringe sitt liv på en sikringsavdeling i psykisk helsevern.

Det å blande sammen "diagnoser" med vold i nære relasjoner på den måten som ble gjort er ikke greit. Da den eneste hensikten kan være å utvannet personlig ansvar, da det er stigmatiserende mot alle dem som har "diagnoser" (dem skal vist nok være farlige), og kan påvirke offeret i feil retning (det er synd på voldsmannen). 

Uttalelsen fra voldsmannen som er aktuell i denne tråden er offentlig kan skal da kunne diskuteres offentlig. Hverken rus eller "diagnoser" var passende i denne uttalelsen. Da det er to anker som prøver å flytte bort fokus på hans personlige ansvar. Det er også sammen med den ifølge bistandsadvokaten falske "kjæresten min" noe som kan være med å påvirke offeret å gjøre det han ikke bør gjøre med hensyn til sin egen sikkerhet, det vil si ikke kutte all kontakt med voldsmannen. 

Dette! Det er personligehetstrekk/avvik I TILLEGG til diagnosen (f.eks ADHD) som gjør voldsmenn. Og kvelertak det er next Level shit, det er så ekstremt, det er en grense og en terskel svært få går over selv i «klikk»-tilstand, vi har en innebygd sperre der, det er noe helt annet enn å dytte, sparke, slå i affekt! 
Og f.eks ADHD, de aller aller fleste som «utagerer» fordi systemet blir fullt og impulskontrollen er to hakk for dårlig, de vil umiddelbart bli fortvila, lei seg og vite at dette var galt. Og hadde de gjort noe slikt som Marius ville de blitt så fortvila når de skjønte det (etter type «blackout») at de ville fått store problemer av det, og aldri prøvd å manipulere kjæreste osv. Fordi det er ikke ADHD eller andre diagnoser (enkelte personlighetsforstyrrelser unntatt, men det er ikke sykdom, kun diagnoser) som slår og utøver vold MOT ANDRE, det er ikke rus alene som gjør det heller. Det å gjøre det som er beskrevet i denne saken krever faktusk grunnleggende dysfunksjonell atferd i tillegg, personlighetstrekk, dette er grunnleggende atferdspsykologi, ikke spekulasjon, og dette er forsøk på generell illustrasjon for å få folk til å forstå at hverken diagnoser eller rus kan forklare dette fullt ut alene slik han prøver på. Og dessverre vil ikke dette bli «bra med åpenhet», det vil tilføre folk med samme diagnoser enda mer stigma og nok en gang få «psykisk syke er farlige»-mantraet opp i loopen. Faen altså

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (7 timer siden):

På tide å sende Marius ut på leiemarkedet. Hvorfor skal vi betale for at han skal bo gratis på skaugum med store puter under armene. Godt påsydd

Det blir nok vi staten som betaler for han uansett, men da i trygdebolig og via nav

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det at han nevner psykiske lidelser som en slags forklaring på at han har slitt med rusmisbruk (en slags selvmedisinering) mer enn at det har en sammenheng med volden. Men jeg kan ta feil, og uttalelsen er like fullt ganske håpløs. 

Og det er såklart uansett ingen unnskyldning, uansett hva han mente. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Det blir feil å spekulere i om psykiske diagnoser kan ha resultert i vold. 

Det vi vet er at kokain, særlig lang tids bruk, i mange tilfeller fører til aggresjon. Det gir en lang rekke virkninger som gjør at det påvirker hvordan du håndterer relasjonene dine. Både at du blir høy på deg selv, med tilsvarende negativ holdning til andre. De psykiske effektene påvirker deg også negativt. 

Sånn sett hadde det ikke vært nødvendig med noen annen «forklaring» enn at ha bruker kokain. Hvorfor han trekker frem psykiske lidelser er derfor et åpent spørsmål. 

Jeg trodde mye og lang tids bruk av kokain gjorde at du mistet endorfiner og dermed ble «mindre lykkelig» med deg selv. Kritisk til deg selv osv? En jeg kjenner tok sitt eget liv etter mye kokain bruk. Han så ned på seg selv mer og mer, følte seg mislykket og klarte ikke mer..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre Unni skrev (2 timer siden):

Det var Marius som tok kvelertak på kjæresten sin. Ikke vond oppvekst. Ikke en diagnose. Og ikke kokain. Bare han. 

ja, det var det, og heldigvis skriver han jo at han tar fullt ansvar for det han har gjort, og han presiserer at diagnoser og rus ikke er en unnskyldning.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kjæresten gjort det slutt. Jeg vet ikke hvem som er kjæresten da, men sikkert en influencer. Ingen kvinne vil vel ta i Marius etter dette. Ikke attraktive egenskaper. Det spiller ingen rolle om man er rik/kongelig om man oppfører seg dritt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (1 time siden):

Hva i all verden er det denne mannen har gjort, synes du, som gjør at han fortjener så enormt mye godvilje?

Hva han har gjort? Han er et menneske. Han har lagt seg flat for hele folket med sine skitneste, styggeste sider, og likevel er det ikke bra nok for mange.

Han burde lagt seg flatere.

Han burde valgt andre ord. Han burde formulert seg slik Kari ville sagt det, nei, han burde brukt teksten som Per foreslår, nei, nei, nei, han burde sagt det slik som Lises forslag ser ut.

Jeg synes alle mennesker fortjener at vi tolker dem med godvilje istedet for vrangvilje.

Hvis du mener at det er "enormt mye godvilje" å lese det han faktisk skriver, så får du nesten bare mene det. Jeg har en annen mening. Jeg mener det er normal anstendighet.

Endret av MissLucy
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (13 timer siden):

Har heller ikke lest at noen forsvarer det som skjedde forrige helg, virkelig ikke.

Har ikke lest noe om det heller. Haakon var faktusk ganske rask til å si at dette selvsagt er alvorlig  når politet er innblandet. Og at det var alvorlig for offeret. 

Så har ikke sett så mye antydning iht at de ikke tenker  mye på hva dama er utsatt for her. Ei heller at de har bagatelisert noe. 

Nå har han uttalt en beklagelse iht det som er skjedd. Så får vi håpe at dette ble en så stor knekk for han at han klarer å ta seg opp igjen og motta den hjelpen han trenger. 

Resten må få gå sin gang tenker jeg.

Skjønner også veldig godt im offeret her ønsker å forholde seg anonym. 

Blir det rettsak osv. Er det vel også viktig at ikke alle detaljer lekker ut før det på begge sider. Iht riktig rettsak. 

At det ikke er delt for mange detaljer tenker jeg er helt naturlig.  Hadde han vært en ukjent person. Hadde det egentlig stått mest som en notis i en lokal avis.  

På en annen side er det litt ok å få satt lys på hva kvinner ofte risikerer i forhold. Men tenker det kanskje passer inn på et senere tidspunkt.  Blir iallefall litt feil at man skal bedrive en rettsak via medier. 

Støtter på ingen måte hva han har gjort uansett  i stor eller liten alvorlighets grad dette har vært.  

Og det ser jo ut til at de tar dette på alvor både politiet og familien. 

Uansett om det er marius eller en ukjent som gjør sånt. Så håper jeg de kommer ut av det på et vis. Det er jo det beste for samfunnet uansett.  

Å evnt klage på at han får hjelp  syntes jeg blir feil. Selv om det finnes mange som ikke får den hjelpen. Da tenker jeg det er mer riktig å klage på at alle bør få hjelp.

Uansett man kan ikke hjelpe noen om de ikke ønsker å bli hjulpet selv. Det går ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 15.8.2024 den 7.23):

Det som kom var svært forutsigbart. Det oser at det ar vært eltet hos kongehus, hoff og advokater, og hadde "alt" (ingenting) : innrømmelse av vold, forsøk på å fremstå sympatisk: "kjæreste deg" osv , innrømme rus, forklare at det er pga diagnoser, informere om at han skal få hjelp. Det var damagecontrol. 

Er forsåvidt enig med de som påpeker at "Hva mer kan han si?" 

Men slik jeg ser det var det derfor "manuset" de til slutt kom med, sa "alt", for å dementere videre kritikk av Marius. 

Han skriver at han tar fullt ansvar for det han har gjort. 

Endret av MissLucy
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (6 minutter siden):

Nå har kjæresten gjort det slutt. Jeg vet ikke hvem som er kjæresten da, men sikkert en influencer. Ingen kvinne vil vel ta i Marius etter dette. Ikke attraktive egenskaper. Det spiller ingen rolle om man er rik/kongelig om man oppfører seg dritt. 

Ikke si det. Har da vært verre mannfolk som kvinnfolka har svermet rundt. Så en video av en eller annen psykopat som hadde drept to damer, andre damer sendte ham fan-brev til fengselet og var kjempebegeistret over all. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Marihone said:

Fant ut hvem kjæresten er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (34 minutter siden):

Jeg tolker det at han nevner psykiske lidelser som en slags forklaring på at han har slitt med rusmisbruk (en slags selvmedisinering) mer enn at det har en sammenheng med volden. Men jeg kan ta feil, og uttalelsen er like fullt ganske håpløs. 

Og det er såklart uansett ingen unnskyldning, uansett hva han mente. 

sånn leste jeg det og.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (Akkurat nå):

Jeg ser også at Marius Borg går etter en viss type jente. Alle tre ser veldig like ut på en måte. 

For å være ærlig synes jeg "alle" jenter ser sånn ut i den aldersgruppen😅 Hvert fall influencer-jenter. Er vel de som henger i samme miljø som ham.

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...