Gå til innhold

Hver eneste helg blir mislykket

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette har ingenting med å være introvert å gjøre…

Anonymkode: 89cc5...063

Ok, forklar gjerne? 

TS 

Anonymkode: 0b854...7fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville gjort følgende:

Fredag kveld: Lag enkel taco og slapp av med en film sammen. Taco tar ca 20 min å slenge sammen.
Lørdag dagtid: Barna må selv ordne det sosiale, eller finne på noe alene hjemme. Du slapper av så godt du kan med kaffe, en bok eller en tur i skogen før middag.
Søndag: Hyggelig frokost sammen, kan mannen bidra noe her? Hvis overskudd og alle vil - gjør noe lavterskel sammen. F. eks museum eller kino. Hvis mannen ikke er med, kan han ordne søndagsmiddagen?

Ellers ville jeg prøvd følgende i ukedagene:
- Barna skal lage middag 1 dag hver. Det er de store nok til. De kan få være med å bestemme hva det skal være hvis det behøves (innenfor sunnhetens grenser).
- Barna har ansvar for å støvsuge og ta ut og inn av oppvaskmaskinen. Tenker spesielt fordi mannen din er syk at dette er veldig nødvendig avlasting for deg.
- Enklere middager, som fiskegrateng med potet og grønnsaker, alt i ovnen. Dette kan barna dine også gjøre.
- Barna dine må ordne det sosiale i større grad selv, er det snakk om kjøring kan det kanskje deles med andre familier?
- Du skal ha 1 kveld i uka hvor du kan trene, gå på kino, treffe en venninne, etc. Det vil gi deg masse påfyll og overskudd.

Anonymkode: 907d1...354

Tusen takk for veldig fint og konkret svar! 😊 Dette skal jeg prøve. 
TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS 

Men hva er det du gjør i helgene som gjør deg så stresset?

Anonymkode: 86938...5df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke hva du stresser med i helgene. Ungene dine er såpass store at de styrer vel mye selv, og med venner, i helgene. 
Hva handler dette om? At du kaver deg opp, skrur egne forventninger på maks og blir lei deg når resten av familien ikke innfrir det du hadde sett for deg? 

Anonymkode: a1943...496

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er så sliten og lei meg i dag. Er gift og har to barn, lever et klassisk A4 liv med tidsklemme. Jeg synes familielivet kan være virkelig krevende, det tar egentlig all tid og krefter fra meg, alltid vært sånn.

Nå er barna blitt 9 og 13 år, og jeg synes det bare blir mer krevende, større utfordringer og enda mer sosialt liv for barna som skal følges opp osv. Har ihvertfall ikke fått mer tid til meg selv i denne fasen heller. 

Uansett så er det selvsagt veldig viktig for meg at familielivet skal fungere godt, og at barna alltid skal ha det bra, og spesielt hjemme sammen med oss.

Men av en eller annen grunn så får jeg det bare ikke til. Det skjærer seg alltid i helger/ferier. Jeg er introvert og blir fort overstimulert. Blir så sliten av alle henvendelser, mas, forventninger, oppgaver, husarbeid, sosiale avtaler… alt dette mikset sammen… får aldri lagt inn noe tid for meg selv i løpet av en vanlig helg. Og jeg blir etterhvert sur eller veldig sliten, og ender opp med å lage negativ stemning, selv om jeg ikke mener det og det er det siste jeg ønsker. Eller barna kjeder seg, eller de krangler, eller det blir noe drama med venner… alltid NOE.

Og hver eneste søndag sitter jeg igjen med en vond følelse av at denne helgen også ble mislykket, vi fikk ikke til en normal, harmonisk familie helg denne gangen heller. Noen har blitt sure på hverandre og/eller jeg er sliten og lei. Vil ikke ha det sånn.

Hvordan får dere andre gode helger uten så mye styr eller uten å bli så slitne selv? Jeg vil virkelig endre dette. 

Kan legge til at jeg har en kronisk syk mann som i perioder får bidratt lite, og en krevende jobb fra man-fre. Jeg føler meg oppbrukt. 

TS 

Siden du ber om hjelp på et forum, er mitt innspill at det er ikke rart du sliter med mann med onsorgsbehov i tillegg til å ha barn. 

For min del var min overstimulans grunnet udiagnostisert adhd. Fikk diagnosen helt overraskende i godt voksen alder. 

Jeg vil bare nevne det for vi kvinner går gjerne uoppdaget, mens vi tror det er noe "galt" med oss. 

Anonymkode: 6135b...3a3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: jeg stresset også vokdsom, uten at jeg (eller andre) skjønte hvorfor, og fikk sånne spørsmål som i tråden "hva er det du stresser sånn for?" Med adhd jobber man 4 ganger mer enn andre bare i tankene, så det sier seg selv at det blir kaotisk og at energien forsvinner. Man har en uro som ikke riktig kan forklares. Klarer ikke slappe av heller, sitte og se en film uten å fikle eller ta opp mobilen, tenke på noe annet, reise seg opp flere ganger, falle ut av filmen og må spole tilbake, begynner å prate om noe annet... 

Anonymkode: 6135b...3a3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ok, forklar gjerne? 

TS 

Jeg antar det siktes til at kjas og mas er noe de fleste blir sliten av, uansett om de er introverte eller ekstroverte. 

Anonymkode: 9cab7...0a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du sliter litt med grensesetting, og at du har alt for høye forventninger til en helg. 

Jeg er introvert. Jeg VET at jeg trenger litt ro for å ikke bare bli sur og sliten og lei. Derfor legger jeg heller ikke opp til at helgen skal være fylt til randen, for det VET jeg bare er dritt og bare blir kjipt. 

Mine barn er en del mindre enn dine, men de har måttet lære seg at nei, helgen skal ikke være hurramegrundt og fullt kjør og her og der og oppmerksomhet og oppvartning hele tiden. 

Vi har fast stilletid og kaffepause, der vi voksne sitter og leser en bok og drikker kaffe, og de værsågod får underholde seg selv. 

Vi lager ikke masse avtaler og masse opplegg. Vi legger inn tid til å bare slappe av hjemme også. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.51):

Det er ikke sikkert du skal ordne opp og følge opp alt det sosiale barna foretar seg selv. De må jo bli selvstendige og klare å sortere ut drama, bruke sykkel og buss, lage avtaler. Det er ikke sikkert du MÅ ordne helgekos, grill, turer, brettspill  og lage «underholdning» når barna kjeder seg.

Dette vil aldri bli bedre så lenge du går foran og koster for harde livet. Er du en curlingmamma dom legger lista alt for høyt? 

Anonymkode: bbbca...eb0

Dette!

Man skal ikke være utslitt av å ha to unger på 9 og 13 år. De ungene skal være ganske selvgående, spesielt den eldste. Dere trenger ikke organisere masse underholdning og sosialt for så store unger, det klarer de selv hvis de får sjansen. Det er helt greit at dere ikke gjør noe spesielt med ungene i helgene! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill, alle sammen ❤️

Jeg skal ihvertfall skaffe vaskehjelp for å få mindre husarbeid å gjøre i helgene, samt gi barna noen flere oppgaver. 

Men jeg sliter virkelig med å ta meg tid for meg selv uten familien, her har jeg noe å jobbe med. Samt å legge bort ansvaret for at det skal være gjennomgående god stemning gjennom hele helgen, det klarer jeg ikke å slippe.

Hvordan får dere andre til å senke skuldrene litt mer? Jeg tar det veldig tungt hvis jeg ikke har «fått til helgen», nesten så jeg begynner å grue meg til hver helg nå…. 😓

TS 

Det trenger ikke være god stemning gjennom hele helgen, det tror jeg ingen får til. Men målet bør kanskje heller være at hver helgedag skal inneholde NOE som alle synes har vært fint. Det trenger ikke være noe stort. Det kan være favorittmiddagen på fredag, film med godteri og popcorn på lørdag, og sykkeltur eller brettspill på søndag. Jeg tror også du må endre din oppfatning av hva som er å "få til helgen". For alle som jobber er det naturlig at litt av helgen går med til praktiske ting man ikke rekker i hverdagene enten det er husarbeid, hagearbeid eller handling. Men så må helgene også være avslapping og lading til ny uke ellers kommer man aldri ovenpå mentalt sett. Du må ha en balanse mellom disse. Litt praktisk på formiddagen og så ro og hygge på ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: d85c6...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS 

Bare hyggelig. :) Jeg er også introvert og MÅ ha stilletid, hvis ikke blir det veldig ubalanse og jeg blir sur. Forstår det er vanskelig å ta tid til seg selv, men det er en viktig øvelse og fint for barna å se at du tar deg selv på alvor.

Anonymkode: 907d1...354

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene dine skal ikke komme først alltid. Faktisk har de innmari godt av å se at mor setter grenser for seg selv og tar hensyn til sine behov. De lærer av oss! Og så er det dette med egen oksygenmaske først osv. 

Anonymkode: 078e9...37c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg sliter virkelig med å ta meg tid for meg selv uten familien, her har jeg noe å jobbe med. Samt å legge bort ansvaret for at det skal være gjennomgående god stemning gjennom hele helgen, det klarer jeg ikke å slippe.

Hvis du tar alt ansvar for at det aldri skal bli dårlig stemning kan du gjøre barna dine en bjørnetjeneste. Livet er ikke alltid god stemning. Det kan være dårlig stemning blant venner, på skolen, på jobb. Det må de faktisk lære å takle allerede nå i alderen 9+ ☺️ 

Anonymkode: 4f1f3...8cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett faste regler som gjelder for alle i huset.

Felles frokost kl. 10.

Felles rydding og husvask fra kl. 1030–1130.
Etter det går barna ut og leker med venner, og du og mannen din hviler. Barna får ikke lov til å forstyrre dere når dere hviler.

Felles middag kl. 18. Barna lager middag fra kl. 1730 på lørdager. Alle rydder opp etter middag. 

Anonymkode: e000a...0ac

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill, alle sammen ❤️

Jeg skal ihvertfall skaffe vaskehjelp for å få mindre husarbeid å gjøre i helgene, samt gi barna noen flere oppgaver. 

Hvordan får dere andre til å senke skuldrene litt mer? Jeg tar det veldig tungt hvis jeg ikke har «fått til helgen», nesten så jeg begynner å grue meg til hver helg nå…. 😓

TS 

Men hva er det du gjør i helgene som gjør at du ikke får tid til deg selv?

Anonymkode: b6cb3...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva er det du gjør i helgene som gjør at du ikke får tid til deg selv?

Jeg er hele tiden sammen med mann og barn, enten hjemme, på aktiviteter ute eller på besøk hos noen. I tillegg er det husarbeid og matlaging, handling osv (mannen bidrar også med dette). 
TS 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er hele tiden sammen med mann og barn, enten hjemme, på aktiviteter ute eller på besøk hos noen. I tillegg er det husarbeid og matlaging, handling osv (mannen bidrar også med dette). 
TS 

Det trenger du ikke være. Du kan si til din familie at "neste lørdag reiser jeg ut og trener/går tur/går på kino/treffer ei venninne" eller hva som passer. 

Hvis du ønsker å være hjemme, så kan du jo sette deg med en bok ute eller i et annet rom mens barna leker eller er på besøk hos venner.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS 

Du trenger ikke være sammen med barna og mannen hele tiden dere er hjemme. De er mer enn gamle nok til å underholde seg selv når dere er hjemme. Du trenger heller ikke fylle hele helgen med aktiviteter og besøk. Ungene er da gamle nok til å besøke venner uten dere. Ungene er også så gamle at de da vel fint kan gjøre husarbeid? 

Jeg skjønner ikke helt at det kan ta en så stor del av helgen? 

Med så store barn er det ikke mangel på muligheter for egentid. Her høres det ut som om det er du som planlegger og lager alt for mye opplegg, og ikke planlegger inn egentid. Tiden er der, men du må da altså legge egentid inn på planen på samme måte som du legger "husvask", "familiebesøk" og "Handling" på listen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS 

Men kjære deg, hvorfor kan ikke barna være på besøk hos venner selv og du blir hjemme?

Anonymkode: 078e9...37c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...