AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Jeg er så sliten og lei meg i dag. Er gift og har to barn, lever et klassisk A4 liv med tidsklemme. Jeg synes familielivet kan være virkelig krevende, det tar egentlig all tid og krefter fra meg, alltid vært sånn. Nå er barna blitt 9 og 13 år, og jeg synes det bare blir mer krevende, større utfordringer og enda mer sosialt liv for barna som skal følges opp osv. Har ihvertfall ikke fått mer tid til meg selv i denne fasen heller. Uansett så er det selvsagt veldig viktig for meg at familielivet skal fungere godt, og at barna alltid skal ha det bra, og spesielt hjemme sammen med oss. Men av en eller annen grunn så får jeg det bare ikke til. Det skjærer seg alltid i helger/ferier. Jeg er introvert og blir fort overstimulert. Blir så sliten av alle henvendelser, mas, forventninger, oppgaver, husarbeid, sosiale avtaler… alt dette mikset sammen… får aldri lagt inn noe tid for meg selv i løpet av en vanlig helg. Og jeg blir etterhvert sur eller veldig sliten, og ender opp med å lage negativ stemning, selv om jeg ikke mener det og det er det siste jeg ønsker. Eller barna kjeder seg, eller de krangler, eller det blir noe drama med venner… alltid NOE. Og hver eneste søndag sitter jeg igjen med en vond følelse av at denne helgen også ble mislykket, vi fikk ikke til en normal, harmonisk familie helg denne gangen heller. Noen har blitt sure på hverandre og/eller jeg er sliten og lei. Vil ikke ha det sånn. Hvordan får dere andre gode helger uten så mye styr eller uten å bli så slitne selv? Jeg vil virkelig endre dette. Kan legge til at jeg har en kronisk syk mann som i perioder får bidratt lite, og en krevende jobb fra man-fre. Jeg føler meg oppbrukt. TS Anonymkode: 0b854...7fe 1 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Samme her. Kunne vært skrevet av meg, bortsett fra at jeg har små barn, ingen mann. Tror cluet er å bare TA seg tid til å hente seg inn. Er det bedre å gå rundt frynsete og overstimulert om man ikke tar seg tid til seg selv? Anonymkode: 3713e...923 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Kan du og mannen ta en "fridag" hver i helgene? Altså, en dag hver til matlaging, oppfølging av barn og annet som må gjøres? Vet ikke om dere bruker helgene til husarbeid? Dropp det, og ha torsdager til husvask og sånt. Nå har jeg voksne barn, men gjorde alltid unna handling og vasking utenom helgene, for å få litt mer følelse av å ha "fri" i to dager. Anonymkode: 628b5...795 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Slutt å jag etter det perfekte og harmoniske. La ting bare rulle sin egen vei innimellom. Barna klarer seg vel nogenlunde selv? Anonymkode: 5f2ae...183 16 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Det er ikke sikkert du skal ordne opp og følge opp alt det sosiale barna foretar seg selv. De må jo bli selvstendige og klare å sortere ut drama, bruke sykkel og buss, lage avtaler. Det er ikke sikkert du MÅ ordne helgekos, grill, turer, brettspill og lage «underholdning» når barna kjeder seg. Dette vil aldri bli bedre så lenge du går foran og koster for harde livet. Er du en curlingmamma dom legger lista alt for høyt? Anonymkode: bbbca...eb0 12 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 La de rundt deg bli mer selvdrevne. En 9- og 13- åring vet det meste, og så lærer de selvstendighet, som det er fravær av hos ungdom og unge voksne i dag. Anonymkode: 8dd3d...49f 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 Hva er alt dette du gjør i helgene? Da meg og mine søsken var i den alderen så styrte vi for oss selv i helgene. Foreldrene våre laget middag, kveldskos på lørdagskvelden og var ellers til stede for oss hvis det var noe. Men de løp ikke rundt og aktiviserte og ordnet for oss. Vi var med venner eller lekte sammen oss søsken eller hver for oss. Anonymkode: b6cb3...d9f 13 5
Anononyma Skrevet 5. august 2024 #8 Skrevet 5. august 2024 Nå har jeg bare en liten en på 2 år så skal vel kanskje ikke rope så høyt enda, men, kan du ikke bare si til mann og barn at ‘på lørdag kl 15-17 skal mamma «sett inn ønsket aktivitet», etter det kan vi «sett inn felles aktivitet» hvis dere vil’. Da vet de store barna at de må leke sammen eller finne på noe hver for seg i de to timene du er opptatt og mannen vet at han kanskje må være mer tilgjengelig i dette tidsrommet. Til og med 2-åringen min må forholde seg til at «nå skal mamma drikke opp kaffen og etterpå kan vi leke sammen». Planen er å utvide denne oppfordringen til selvstendig lek med lengre tidsvinduer jo eldre han blir 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Skrevet 5. august 2024 Hadde det likt som deg. Måtte lære meg å si nei til ting og ta ned terskelen på hva som var viktig i huset feks. Fikk inn vaskehjelpo. Det hjalp enormt å komme hjem til rent hus om fredsgene. Med kronisk syk man bør du også prøve det. Alt kan ikke falle på deg. ❤️ Anonymkode: 69288...3e1 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Skrevet 5. august 2024 Hva skjer i helgene TS? Nå er mine 7 og 10. Ungene klarer seg selv de. Eneste de spør om løpet av dagen er når det er mat ellers er de opptatte. Kanskje overlate mer ansvar til barna og la de styre litt. De er mer enn store nok til det 🙂 Anonymkode: 59aac...4a2 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #11 Skrevet 5. august 2024 Tid for deg selv må settes på timeplanen i god tid før det skal skje. Barna dine er store nok til at de skal klare å være alene litt. Jeg har alltid prioritert noe tid til meg selv hver helg og nesten hver ettermiddag, typisk en løpetur. Det tar ca. 1 time per tur i helgene og 30 min i ukedagene. Det har alt å si! Kan du beskrive hvordan dagene deres ser ut? Anonymkode: 4f1f3...8cd 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #12 Skrevet 5. august 2024 Det høres ut som dette er stress du skaper selv. Sett deg ned pg skriv med alt du gjør i løpet av hen helg og se om alt virkelig er nødvendig å gjøre. Og slipp ihvertfall opp i forhold til barna. De er store og kan ordne veldig mye selv. Anonymkode: 86938...5df 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #13 Skrevet 5. august 2024 Hva i all verden er det du fyller helgene med? Og hvorfor krever barnas sosiale liv så mye oppfølging fra deg? Mine barn er på samme alder og de ordner sine egne sosiale liv. De underholder seg selv eller er med venner i helgene, lager mat selv når de er sultne og lager middag en dag i uken hver og alle tar sin del av husarbeidet. Har aldri hatt så mye egentid som jeg har nå. Det virker som du rett og slett skaper ditt eget stress. Jeg tror du har litt kontrollfreaktendenser (som er veldig typisk hos de som er stresset) og dette må du lære å legge av deg. Det vil også føre til at du er mindre sur og skaper derfor bedre stemning hos både deg selv og hele familien. I tillegg har du nok kommet litt til kort i en av dine viktigste jobber som forelder, nemlig å gjøre barna dine selvstendige. Det er ingen som helst grunn til at normale og friske barn på dine barns alder skal være så krevende. Det positive med alt dette er at det er mye du kan gjøre som raskt vil skape deg et bedre liv. Dette er det bare du selv som kan fikse fordi du er ditt eget problem. Anonymkode: d85c6...97b 2 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #14 Skrevet 5. august 2024 Hvordan ser en normal helg ut for dere da? Mine er bare 1,5 og 2,5, så jeg har ingen anelse hvordan en helg med større barn ser ut, men jeg regner med at du ikke trenger å aktivisere de eller følge med hele dagen. Middagslaging, kjøring osv kan dere vel dele på, slik at dere får noe tid til dere selv? Anonymkode: f6987...92e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #15 Skrevet 5. august 2024 Ting blir ikke helt automatisk lettere når barna blir større, man må jo ta et aktivt valg om at de skal bli mer selvstendige. Har selv små barn men venner som har større, og har inntrykk av at det er mer fiksing og ordning med tenåringer nå enn det var før. Tar 13-åringen offentlig transport til og fra fritidsaktiviteter og avtaler? Lager egen mat, og kanskje middag til familien en gang i uken? Vasker egne klær? Anonymkode: 2626e...106 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #16 Skrevet 5. august 2024 For ca 10 år siden var jeg og broren min den alderen. Kan ikke huske mamma og pappa organiserte så mye annet enn at vi dro for å bade på brygga til kusina mi som bodde 10 min unna. Eller så var vi for det meste hos naboungene/vice versa og fant på ting selv, enten alene eller sammen. Både inne og ute. Hvis vi sa vi kjeder oss sa de bare vi skulle finne på noe.. Så lagde de middag og vi fikk litt godteri, noen ganger fikk vi besøk/reiste bort av/til familie på kvelden og da var vi med søskenbarna våres dersom de også var der, eller så satt vi med de voksne innimellon. Besøk av klassevenner var det vi selv som hadde planlagt på skolen, trengte bare å spørre om lov... Så fikk vi som regel grandis brus og potetgull og dreiv med et eller annet på rommet Anonymkode: 554e8...182 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #17 Skrevet 5. august 2024 Jeg ville gjort følgende: Fredag kveld: Lag enkel taco og slapp av med en film sammen. Taco tar ca 20 min å slenge sammen. Lørdag dagtid: Barna må selv ordne det sosiale, eller finne på noe alene hjemme. Du slapper av så godt du kan med kaffe, en bok eller en tur i skogen før middag. Søndag: Hyggelig frokost sammen, kan mannen bidra noe her? Hvis overskudd og alle vil - gjør noe lavterskel sammen. F. eks museum eller kino. Hvis mannen ikke er med, kan han ordne søndagsmiddagen? Ellers ville jeg prøvd følgende i ukedagene: - Barna skal lage middag 1 dag hver. Det er de store nok til. De kan få være med å bestemme hva det skal være hvis det behøves (innenfor sunnhetens grenser). - Barna har ansvar for å støvsuge og ta ut og inn av oppvaskmaskinen. Tenker spesielt fordi mannen din er syk at dette er veldig nødvendig avlasting for deg. - Enklere middager, som fiskegrateng med potet og grønnsaker, alt i ovnen. Dette kan barna dine også gjøre. - Barna dine må ordne det sosiale i større grad selv, er det snakk om kjøring kan det kanskje deles med andre familier? - Du skal ha 1 kveld i uka hvor du kan trene, gå på kino, treffe en venninne, etc. Det vil gi deg masse påfyll og overskudd. Anonymkode: 907d1...354 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #18 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er introvert og blir fort overstimulert. Blir så sliten av alle henvendelser, mas, forventninger, oppgaver, husarbeid, sosiale avtaler… alt dette mikset sammen… får aldri lagt inn noe tid for meg selv i løpet av en vanlig helg. Dette har ingenting med å være introvert å gjøre… Anonymkode: 89cc5...063 4 1
Tubaluba Skrevet 5. august 2024 #19 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er så sliten og lei meg i dag. Er gift og har to barn, lever et klassisk A4 liv med tidsklemme. Jeg synes familielivet kan være virkelig krevende, det tar egentlig all tid og krefter fra meg, alltid vært sånn. Nå er barna blitt 9 og 13 år, og jeg synes det bare blir mer krevende, større utfordringer og enda mer sosialt liv for barna som skal følges opp osv. Har ihvertfall ikke fått mer tid til meg selv i denne fasen heller. Uansett så er det selvsagt veldig viktig for meg at familielivet skal fungere godt, og at barna alltid skal ha det bra, og spesielt hjemme sammen med oss. Men av en eller annen grunn så får jeg det bare ikke til. Det skjærer seg alltid i helger/ferier. Jeg er introvert og blir fort overstimulert. Blir så sliten av alle henvendelser, mas, forventninger, oppgaver, husarbeid, sosiale avtaler… alt dette mikset sammen… får aldri lagt inn noe tid for meg selv i løpet av en vanlig helg. Og jeg blir etterhvert sur eller veldig sliten, og ender opp med å lage negativ stemning, selv om jeg ikke mener det og det er det siste jeg ønsker. Eller barna kjeder seg, eller de krangler, eller det blir noe drama med venner… alltid NOE. Og hver eneste søndag sitter jeg igjen med en vond følelse av at denne helgen også ble mislykket, vi fikk ikke til en normal, harmonisk familie helg denne gangen heller. Noen har blitt sure på hverandre og/eller jeg er sliten og lei. Vil ikke ha det sånn. Hvordan får dere andre gode helger uten så mye styr eller uten å bli så slitne selv? Jeg vil virkelig endre dette. Kan legge til at jeg har en kronisk syk mann som i perioder får bidratt lite, og en krevende jobb fra man-fre. Jeg føler meg oppbrukt. TS Anonymkode: 0b854...7fe Ja sånn er familielivet, mer eller mindre for oss alle. Dette høres normalt ut.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #20 Skrevet 6. august 2024 Takk for innspill, alle sammen ❤️ Jeg skal ihvertfall skaffe vaskehjelp for å få mindre husarbeid å gjøre i helgene, samt gi barna noen flere oppgaver. Men jeg sliter virkelig med å ta meg tid for meg selv uten familien, her har jeg noe å jobbe med. Samt å legge bort ansvaret for at det skal være gjennomgående god stemning gjennom hele helgen, det klarer jeg ikke å slippe. Hvordan får dere andre til å senke skuldrene litt mer? Jeg tar det veldig tungt hvis jeg ikke har «fått til helgen», nesten så jeg begynner å grue meg til hver helg nå…. 😓 TS Anonymkode: 0b854...7fe 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå