AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Del Skrevet 3. august 2024 Har aldri skiftet... Anonymkode: b6755...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 3. august 2024 #2 Del Skrevet 3. august 2024 Du har lov å kjøre med piggfrie dekk på sommeren, men du sliter jo dem fortere ut fordi de har en annen blanding i gummien. Verkstedet kommer sikkert til å benevne det at du bør skifte, men du får ikke feil på det. Skift dekkene før eller etter EU kontrollen, da har du de kanskje 1 eller 2 sesonger til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Del Skrevet 3. august 2024 Nei, det er lovlig så lenge dekkene fyller de andre kravene som mønsterdybde osv 😊 Anonymkode: a392d...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 3. august 2024 #4 Del Skrevet 3. august 2024 Knoot skrev (2 minutter siden): Du har lov å kjøre med piggfrie dekk på sommeren, men du sliter jo dem fortere ut fordi de har en annen blanding i gummien. Verkstedet kommer sikkert til å benevne det at du bør skifte, men du får ikke feil på det. Skift dekkene før eller etter EU kontrollen, da har du de kanskje 1 eller 2 sesonger til. Piggfrie dekk gir dessuten mye dårligere kjøreegenskaper og vesentlig lenger bremselengde på sommerføre. "Gummiblandingen på de piggfrie dekkene er mye mer fleksibel enn sommerdekk. Dette innvirker på kjøretøyets styreevne, særlig i nødsituasjoner når man kan miste kontroll over kjøretøyet. Selve gummiblandingen er mer fleksibel, dette skaper også større rullemotstand og øker kjøretøyets drivstofforbruk. Hvis man bruker vinterdekkene gjennom sommeren, mister man 60% av deres levetid sammenlignet med vinterdekk som bare blir brukt om vinteren." https://www.point-s.no/rad/praktiske-tips/vinterdekk-om-sommeren 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 3. august 2024 #5 Del Skrevet 3. august 2024 (endret) For ulovlig kjøring med piggdekk er gebyret kr 1 000 om en blir stoppet. I tillegg slites dekkene unødvendig. Det skrives det er en "sommerbil". Mer naturlig å la den stå på sommerdekk om den ikke benyttes om vinteren? Endret 3. august 2024 av TBL12 Piggfrie vinterdekk... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3. august 2024 #6 Del Skrevet 3. august 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri skiftet... Anonymkode: b6755...810 Hvorfor ikke bytte dekk? Du veit jo at sommeren kommer engang etter påske… Og vinterdekkene er jo ødelagt til vinteren, så på et eller annet tidspunkt må du jo bytte. Og siden du brenner opp vinterdekkene på sommeren blir det jo vesentlig dyrere bilhold totalt sett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Del Skrevet 3. august 2024 TBL12 skrev (11 timer siden): For ulovlig kjøring med piggdekk er gebyret kr 1 000 om en blir stoppet. I tillegg slites dekkene unødvendig. Det skrives det er en "sommerbil". Mer naturlig å la den stå på sommerdekk om den ikke benyttes om vinteren? Kan du ikke lese? Det er PIGGFRIE VINTERDEKK det er spørsmål om! Anonymkode: a5871...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 3. august 2024 #8 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du ikke lese? Det er PIGGFRIE VINTERDEKK det er spørsmål om! Anonymkode: a5871...043 Tydeligvis kan jeg ikke lese. Leste det som piggdekk og stusset over spørsmålet.. 😇 - Moral - lese en gang til.. Da er det bare å kjøre, med piggfrie vinterdekk. Vær oppmerksom på at dekkene ikke er de beste på sommerføre. https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Del Skrevet 3. august 2024 Et år jeg ikke fikk somlet meg til å skifte til sommerdekk fikk jeg bare beskjed om at "det er nok best å bytte til sommerdekk, vil anbefale sterkt å få gjort det så fort som mulig" sa politiet som stoppet meg for å sjekke beltebruk. Og så kjørte jeg videre. Så nei, du får ikke påpakk eller anmerkning. Det er lov, men som flere skriver; det er ikke anbefalt. Anonymkode: 000f8...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Del Skrevet 3. august 2024 Kjørte 5 år på piggfrie vinterdekk sommer som vinter. Nesten ikke slitasje. Hadde også noen nødbremser uten at jeg merket veldig forskjell på bremselengde. Er nok mange myter ute og går, særlig fra dekkselgerne. Piggfrie vinterdekk regnes vel som verst på vått føre, som jo er standard vintervedlikehold med all saltingen i Norge. Ironisk nok.... Anonymkode: 3c2a0...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Del Skrevet 3. august 2024 Takk for gode svar! Fikk omsider skiftet, men godt å vite det er greit med gode nok vinterdekk. Anonymkode: b6755...810 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. august 2024 #12 Del Skrevet 4. august 2024 Nei men du vil få en reprimande av kontrolløren over konsekvensene av det men ingen 2 feil eller noe om de ikke er veldig slitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå