Gå til innhold

Dra på ferie uten de eldste barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som har to barn fra før på 18 og 15, så har vi to stk sammen på 6 og 8. jeg har altså 2 barn og samboer 4 barn, de han har fra før bor 50% hos oss.

Det er dyrt å dra 6 stk på ferie, og det er jo og litt forskjellig behov og ønsker for de små og de store. Når er det ok å si at det blir kun de to minste som er med? Og hvordan kan man si det på en ok måte?

Hva har andre i lik situasjon gjort?

Anonymkode: 70d3a...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke ok.

Anonymkode: 65fc6...891

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke ok. 

Hadde du gjort det samme om alle 4 var dine barn?

Anonymkode: 36522...cca

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke ok.

Anonymkode: 65fc6...891

Hvorfor er ikke det OK? Kan jo til og med hende at de største barna ikke ønsker å være med? Som 18-åring hadde jeg null interesse å dra på ferie med foreldre. Det hadde jeg ikke som 15-åring heller, men da hadde jeg ikke noe valg

Anonymkode: b0e5e...676

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når barna har flyttet ut tenker jeg det er ok. Mine foreldre reiste på ferie med mitt søsken som fremdeles bodde hjemme uten at jeg ble med etter jeg flyttet ut, det er vel ganske vanlig. Når de er 14-18 så tenker jeg de må få velge om de vil bli med om det er et alternativ at de er alene hjemme, på egen ferie eller med venner/annen familie feks.

Anonymkode: 03695...15d

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ok det, så lenge din mann reiser på ferie med sine, uten dere. Så lenge ungdommene er hjemmeboende bør de inkluderes på en eller annen måte. 

Anonymkode: df9ea...f2d

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel jeg mener hadde vært ok:

De to ungdommene drar til Syden med mor, og samtidig drar dere til f.eks. dyreparken med de to minste. Og så har dere gjerne en mindre tur alle 6 utenom som ikke er kjempedyr.

Min eks dro til Syden med våre minste og den nye dama sine barn. 17 åringen vår fikk ikke være med pga at "han var så stor" og "det ble så dyrt". 17-åringen vår ble veldig lei seg. Dette er overhodet ikke greit!

Anonymkode: 36de3...6cb

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke OK. Far drar med sine. Du drar med dine små. Hva er problemet?

Spesielt er det ikke OK for 15åringen. Mulig 18 åring har planer,men må få tilbud.

Anonymkode: c7454...e61

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er virkelig ikke ok. 

Hadde du gjort det samme om alle 4 var dine barn?

Anonymkode: 36522...cca

Det hadde hun ikke😉 Stemor... Vil ikke ha hans barn med.

Anonymkode: c7454...e61

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ok om ferien går på de yngstes premisser. F.eks en fornøyelsespark for de yngre, som bl.a Kongeparken (ikke vært der selv, så kan hende jeg tar feil, men vi ble tipsa om NÅ eller aldri, pga barnas alder og attraksjonene der, våre er 8 og 10). 

Jeg synes det er ok, om også de eldste kan få en ferie med dere, uten de yngste, på deres premisser. Det er ikke engang sikkert de ønsker noen ferietur med familie. Det ville ikke jeg på den alderen, fra rundt 13 og eldre, det skal være helt sikkert. 

Er det en ferietur som passer alle, f.eks sol- og strandferie, synes jeg det er feil å ikke gi de eldste mulighet til å være med.

Anonymkode: c3bdd...73d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en samboer som har to barn fra før på 18 og 15, så har vi to stk sammen på 6 og 8. jeg har altså 2 barn og samboer 4 barn, de han har fra før bor 50% hos oss.

Det er dyrt å dra 6 stk på ferie, og det er jo og litt forskjellig behov og ønsker for de små og de store. Når er det ok å si at det blir kun de to minste som er med? Og hvordan kan man si det på en ok måte?

Det er helt greit å dele opp ferien og reise på tur med de minste først, men så må også de to eldste få en ferie. 

Hvis det er meningen at bare de to yngste får ferie så blir det urettferdig. 

Det er ikke ok noengang å si at bare de to minste får dra på ferie så lenge de to eldste fortsatt bor hjemme. Det blir noe annet når de har blitt voksne og flyttet ut. 

Det er ingen måte å si det på som blir ok. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er ikke det OK? Kan jo til og med hende at de største barna ikke ønsker å være med? Som 18-åring hadde jeg null interesse å dra på ferie med foreldre. Det hadde jeg ikke som 15-åring heller, men da hadde jeg ikke noe valg

Anonymkode: b0e5e...676

Shit unnskyldning. Da spør du om de vil være med så kan de velge selv? Eller så kan du innrømme at du bare er en shit stemor og ikke ønsker å bruke penger på disse (eller at faren deres skal) fordi de ikke er dine barn. Tips, kanskje ikke bli sammen med en mann som har barn fra før om du ikke klarer å behandle dem som likeverdige barn som dine egne.

Anonymkode: e95e1...df0

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tilbudet bør dem få tenker jeg. Største vår villa ikke bli med på ferie sammen med oss i den alderen. Hun dro med venner på tur. Mens søstera min sine barn blir gjerne med på ferie i den alderen igjen. Så barna er forskjellig. Men jeg synes det blir dumt at dem ikke får tilbudet. For dyrt det viste dere at det var. Så man sparer opp. 

Anonymkode: d4b8c...da3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det man kan gjøre er jo at hvis barna skal på en fin ferie med mor når de er hos mor, så kan dere lufte for de eldre barna at dere tenker å ta en barne-tilpasset ferie med de små samtidig. Høre litt hva de tenker om det. Men da må dere finne på noe som passer for dem også når de er hos dere. Det er jo ikke naturlig om dere alle har ferie samtidig at de skal reise med sin mor og dere må sitte hjemme og ikke gjøre noe som helst for å passe på at det ikke er urettferdig. Men siden du spør nå er det kanskje snakk om til høsten eller noe?

Anonymkode: 03695...15d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva syns de store barna da? Vil de være med på ferie? I så fall er svaret nei, da planlegger man ferie med alle og osm alle trives med.. 

Anonymkode: 702ab...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det gjelder økonomi tenker jeg det ikke er greit. Far har 4 barn. Det er ikke som at jeg tar med bare 1 av mine barn på ferie fordi det blir dyrt å reise med begge to. 

Når det gjelder alder og forskjellige interesser for aktiviteter på ferie må dere tenke slik at en ferie kan passe for de minste og en annen ferie for de eldste, slik at f.eks far tar med de eldste på en egen tur. Alternativt at dere finner en ferie som har noe for alle. 

Anonymkode: 8dec2...5c9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Man skal være 100% foreldre, når man først har ansvaret for dem. 

Om det er for dyrt, får man velge rimeligere alternativ. Evt vente til de største har etablert seg. 

Men man kommer langt med god kommunikasjon. 

Endret av Tradegy
  • Liker 4
Skrevet

Det kommer vel an på mye. Vil de to store i det hele tatt reise med dere? Mange 18 åringer er ikke interessert i det. Hvordan er feriekabalen med deres andre forelder.

la meg si de to store "barna" reiser på en ok ferie med sin mor, da tenker jeg dere kan gjøre noe med de yngste som de vil like. Jeg tenker og at far kan ta med seg de to store barna sine alene på en ferie som er kun for dem.

Når dere har barn med så stor aldersforskjell så skal det vil mye til at alle vil og har utbytte av det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke ok. Ikke i det hele tatt. Spesielt ikke for den på 15 år. Den som er 18 år er jo myndig og har kanskje jobb slik at hen kunne betalt hele eller hvertfall deler av turen selv. 

"Vi skal på ferietur, men dere 2 kan ikke bli med. Det er bare de yngre halvsøsknene deres, altså barna til pappas nye kone som får lov til å bli med på ferie". Hører du hvor ekskluderende og kjipt det blir for de 2 eldste? Tror du de føler de er en del av familien da? For det tror ikke jeg. Da blir det en "pappas nye familie" situasjon, som kun inkluderer faren, deg og de 2 yngste. 

Hvorfor kan ikke mannen din betale for sine 2 eldste? Evt. ihvertfall for 15 åringen og så kan 18 åringen betale selv om hen har mulighet?

Du har selv valgt å putte deg selv inn i en "dine og våre" situasjon når du fikk barn med en mann som har barn fra før. Han kan jo ikke bare gi blaffen i sine 2 eldste barn, fordi du vil at fokuset skal være kun på de som dere har sammen. Hadde du syns det hadde vært greit hvis dere hadde gått fra hverandre og han fikk nye barn med en annen dame, at dine barn skulle blitt ekskludert av den nye damen slik som du vil nå?

Anonymkode: e23cf...1f0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok. 

Jeg har et barn og mannen min to barn. Vi har ofte reist på ferie med en av dem, to av dem, alle eller ingen barn. 

Har barna til mannen min vært hos mor, har vi reist med mitt barn, eller reist alene. Og alene reiser vi ofte de ukene barna hans er hos moren. 

Så lenge alle får gode opplevelser, sluttsummen blir noenlunde lik og kommunikasjon med ungene er til stede, har det vært null problem. 

Og TS, det er også din manns ansvar å følge opp de store ungene, hva om han reiser en uke på en ferie hvor ferien er tilpasset de eldste? 

Anonymkode: d2ab5...9c0

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...