Gå til innhold

Unga vil ikke til barnefar fordi han har fått seg en ung kone

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pappa prioriterte kona fra Thailand over oss. Det har resultert i en overfladisk forhold mellom oss nå. Mamma har støttet oss så godt hun bare kunne, men samtidig ikke snakket stygt om pappa. Bare anerkjent hvordan det er. 
Jeg var flau over det på starten, men nå smiler jeg og sier hun lager veldig god mat. Så vi er heldige der. 
Vi er der kanskje to ganger i året der hun ser sur ut og lager denne maten. Men hvis man ikke virker flau og bare smiler så har jeg ikke fått noen stygge kommentarer hvertfall🙈

Anonymkode: 0c440...298

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Far får invitere med ungene UTEN kona da vel. Dette er fars ansvar. Han har valgt en kone som mange lett kan anse som en kjøpebrud. Hva er far selv? Rundt 40 år? Klart det er flaut når aldersforskjellen er så liten mellom eldste barn og kone. Kanskje er til og med forskjellen mindre mellom datter og kone enn mellom kone og far?

Datter er såpass gammel at hun velger samværet selv. 10-åringen vil i praksis også ha det valget.

Far får snakke med ungene og se hva han får til. Kanskje han kan klare å få til dagssamvær uten at kona er tilstedet for en periode?

Det er jo ikke 'bare' fra ungenes perspektiv tydeligvis.

Anonymkode: 1aede...20b

Kona har nylig kommet til Norge og poenget med Tusenfrydturen var for at unga og stemor skulle bli bedre kjent. Far er i slutten av 40 årene, så han er en del eldre enn henne. 

Anonymkode: fab2e...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. 

Anonymkode: 4d639...51d

Rasistisk ut? Seriøst? Det handler da ikke om at hun er asiatisk men at hun er ung!!! Altså liker ikke jenta at faren hennes har brukt sin fordel som borger i norge -et økonomisk rikt land hvor alle har det nokså godt for å i effekt kjøpe seg en ung kone fra et fattig land. Jeg sier ikke at det nødvendigvis må være slik i denne situasjonen. Men det er åpenbart det jenta føler/frykter. Rase har ingenting med det å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lite mellom eldste barn og kone? Om barnet er 14 og hun er I slutten av 20 årene, nærmere 30 enn 20 så er det forskjellen stor nok  til at hun burde fungere som en voksen person I liver deres. Noen I slutten av 20 årene er voksne med god margin. Hadde skjønt det om far hadde funnet seg en 19 åring. 

Anonymkode: 287fc...221

La oss si at kona er 29 år. Da er det 15 år mellom henne og datteren på 14 år. Om faren da er eldre enn 43 år, er datteren nærmere kona i alder enn faren. Det er klart det føles rart for 14 åringen. Tall er tall, og datter tar nok ikke med at det er forskjell på 14 og 29. Der er også en stor kulturforskjell. De kan ikke en gang ha en ordentlig samtale med henne pga språkbarrieren. Datter forstår jo at det ikke er av kjærlighet at faren har giftet seg med denne kona.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. 

Jeg tror ikke at det er bakgrunnen hennes som er vanskelig, heller det at hun er i slutten av 20 årene og ser ut som en 15 åring. Og at barnefar er snart 50. Datteren min har mange venner fra Asia og det er ikke snakk om rasisme i det hele tatt. Jeg har møtt kona og barnefar selv, litt tilfeldig på butikken, hun er kjempehyggelig og imøtekommende. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kona har nylig kommet til Norge og poenget med Tusenfrydturen var for at unga og stemor skulle bli bedre kjent. Far er i slutten av 40 årene, så han er en del eldre enn henne. 

Ja, akkurat. Datter er nærmere kona i alderen enn faren.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke at det er bakgrunnen hennes som er vanskelig, heller det at hun er i slutten av 20 årene og ser ut som en 15 åring. Og at barnefar er snart 50. Datteren min har mange venner fra Asia og det er ikke snakk om rasisme i det hele tatt. Jeg har møtt kona og barnefar selv, litt tilfeldig på butikken, hun er kjempehyggelig og imøtekommende. 

Det er faktisk veldig flaut.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde bedt de på grillmat jeg da. Så barna ser at mamma også kan å oppføre seg.

Anonymkode: 49a82...da7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner godt at ungene syns det er flaut, jeg hadde nok reagert helt likt. Og far hadde neppe fått seg denne unge kona, hvis hun ikke er fra et fattig land og søker en bedre fremtid.Tror ikke at unge jenter egentlig syns at drømmemannen er en på nesten 50 år. Så mange i Norge tenker nok at slike koner er "kjøpt", og det er klart ungene syns det er flaut. 

Anonymkode: 6c012...b58

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt enig her. Kjenner du noen par som har stor aldersforskjell som barna kan hilse på? Det er ikke nødvendigvis rasisme men mer aldersforskjell.   Dere må jobbe sammen med det.  Samtidig tror jeg der er normalt.  Jo eldre man blir jo mindre tenker man om slikt tror jeg. 

Anonymkode: 9ac4a...7bb

Det skiller 15 år mellom moren min og hennes mann. Moren min var veldig ung da hun fikk meg, så hun var i midten av 30 årene da hun fant en mann på 50. Mannen på 50 hadde en datter på 16 som syns det var fint å få en stemor som ikke var altfor gammel. 

Her er det jo et tema hvor denne unge kona er fra, flaut om andre får vite om det. Ja, mange fra det landet ser yngre ut enn de er, men hva så? Hun oppfører seg jo ikke deretter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Pappa prioriterte kona fra Thailand over oss. Det har resultert i en overfladisk forhold mellom oss nå. Mamma har støttet oss så godt hun bare kunne, men samtidig ikke snakket stygt om pappa. Bare anerkjent hvordan det er. 
Jeg var flau over det på starten, men nå smiler jeg og sier hun lager veldig god mat. Så vi er heldige der. 
Vi er der kanskje to ganger i året der hun ser sur ut og lager denne maten. Men hvis man ikke virker flau og bare smiler så har jeg ikke fått noen stygge kommentarer hvertfall🙈

Anonymkode: 0c440...298

Hvorfor er du flau over å ha en stemor fra et annet land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angry Man skrev (52 minutter siden):

Rasistisk ut? Seriøst? Det handler da ikke om at hun er asiatisk men at hun er ung!!! Altså liker ikke jenta at faren hennes har brukt sin fordel som borger i norge -et økonomisk rikt land hvor alle har det nokså godt for å i effekt kjøpe seg en ung kone fra et fattig land. Jeg sier ikke at det nødvendigvis må være slik i denne situasjonen. Men det er åpenbart det jenta føler/frykter. Rase har ingenting med det å gjøre. 

Jeg jobber med veldig mange utenlandske og jeg ser ikke problemet med den løsningen. Det utvikler seg like stor kjærlighet mellom par som ble sammen på den måten som ellers. Men det hadde kanskje vært mer ok om hun hadde vært flyktning først? Da ville ikke en 14 åring sett på stemor som ekkel pga ungt utseende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva er da så flaut og ekkelt og hvorfor er hun redd venner vil mobbe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ville syntes dette var ukomfortabelt uansett, også dersom hun var hvit og helnorsk. Men det er klart at når hun er ung og utenlandsk, får de noen ekstra knagger å henge det på. 

Forøvrig bruker ikke barn uttrykk som «kjøpebrud», dette er ikke innenfor deres referanserammer. I så fall er det direkte plukket opp fra foreldre.

Barna kan selv kommunisere til far at dette er rart, og kanskje kan han tilrettelegge for tid med dem alene. Men på et helt basic nivå må de også forholde seg noe til henne, og de har ikke vondt av å lære det.

Anonymkode: 92132...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis hun hadde vært 20 år yngre og hvit, ville de tenkt at det var ekkelt og at de kom til å bli mobbet for farens kone?

Hvis hun var fra et annet land, men bodd i Norge i mange år eller vokst opp i Norge, ville de da tenkt at det var ekkelt? 

Altså, hva er det som gjør at det er så ekkelt at de blir redde for å bli mobbet? 

Det er barn som ellers er knyttet til en god far, en far som ellers har vist at han tar gode valg for barna sine. Hvorfor skal de bryte kontakt med far basert på utseende og etnisitet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
Just now, AnonymBruker said:

Jeg jobber med veldig mange utenlandske og jeg ser ikke problemet med den løsningen. Det utvikler seg like stor kjærlighet mellom par som ble sammen på den måten som ellers. Men det hadde kanskje vært mer ok om hun hadde vært flyktning først? Da ville ikke en 14 åring sett på stemor som ekkel pga ungt utseende? 

Så å kjøpe seg en ofte yngre/mere tiltrekkende partner fra et fattig land som utelukkende kommer for å forsørge egen familie eller for å komme seg bort fra fattigdom og elendighet er helt greit for deg? Du synes ikke det er en smule utnyttende og ekkelt?

Og NEI. Det utvikler seg generelt sett ikke like stor kjærlighet mellom par som blir sammen på slik måte som i forhold hvor de finner sammen av kjærlighet og gjensidig tiltrekning. Det er flere grunner til det. En av grunnene er at det i disse forholdene så er det ofte stor aldersforskjell og andre faktorer som det statistisk er bevist fører til misslykkede og korte forhold. 

En annen grunn er at selve grunnmuren i forholdet er basert på nødvendighet og ikke på hva du selv vil. Hender det at disse forholdene blomstrer? Selfølgelig. Men unntaket endrer ikke regelen. 

Hvis du spør deg selv om du tror at ditt forhold med noen du ble tvunget til å gifte deg hadde vært like godt som ditt forhold med noen du likte og ønsket å gifte deg med så er du litt av en raring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angry Man skrev (2 minutter siden):

Så å kjøpe seg en ofte yngre/mere tiltrekkende partner fra et fattig land som utelukkende kommer for å forsørge egen familie eller for å komme seg bort fra fattigdom og elendighet er helt greit for deg? Du synes ikke det er en smule utnyttende og ekkelt?

Og NEI. Det utvikler seg generelt sett ikke like stor kjærlighet mellom par som blir sammen på slik måte som i forhold hvor de finner sammen av kjærlighet og gjensidig tiltrekning. Det er flere grunner til det. En av grunnene er at det i disse forholdene så er det ofte stor aldersforskjell og andre faktorer som det statistisk er bevist fører til misslykkede og korte forhold. 

En annen grunn er at selve grunnmuren i forholdet er basert på nødvendighet og ikke på hva du selv vil. Hender det at disse forholdene blomstrer? Selfølgelig. Men unntaket endrer ikke regelen. 

Hvis du spør deg selv om du tror at ditt forhold med noen du ble tvunget til å gifte deg hadde vært like godt som ditt forhold med noen du likte og ønsket å gifte deg med så er du litt av en raring. 

Jeg kan vel bruke et av mine venninner forhold som eksempel. Hun hadde barn fra før da hun på denne måten fant seg en mann i Norge. Hun så også veldig ung ut i forholdt til han da hun kom hit. 

Spoler frem rundt 18/20 år, de er fremdeles sammen. Hun har utdannelse, jobb, mange gode venner, i perioder tjener hun mer enn han, de har fått felles barn og hun er lykkelig med akkurat han. Ja, det var ikke på samme måte som jeg fant min samboer, men hva så? 

Så hva vet du om akkurat dette forholdet? Hva vet en 14 åring om slikt? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det høres jo egentlig ut som at det har gått litt fort i svingene for barna her, og at omstillingen derfor har blitt vanskelig. Plutselig har ikke far bare fått seg kjæreste, men også samboer og kone. Og ikke bare det, språket og kulturen er helt forskjellig fra sitt eget også. Hvor mye snakket egentlig far med barna før kona flyttet inn? Hvor mye fikk barna møte henne og bli kjent med henne før hun flyttet inn?

Det er enkelt å skylde på alder, det er noe konkret og helt sikkert noe barna også reagerer på. Men at dette stikker dypere enn bare alderen, er ganske sannsynlig. Snakk skikkelig med barna, og få tak i om dette også handler om andre ting enn bare alderen. Inviter far på en samtale hjemme hos dere, der dere får snakket ut om alt det barna går og tenker på. Så finner dere felles gode løsninger for samvær, hvordan barna skal kunne bli kjent med fars kone på en god og trygg måte og hva som ellers kan gjøres for at barna blir mer komfortabel med deres nye livssituasjon.

Anonymkode: 67abf...75d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei for en på 14 er dette helt normale tanker og følelser og ser kona ut som hun er i den alderen, skjønner jeg ungdommen godt. Far må ta sin del av pakka her, han som valgte og finne en fra Thailiand og får og få hun hit måtte han gifte seg. Barna har ikke naturlig tilvenning før hun plutselig har kommet til Norge og plutselig bor i huset. Ikke veldig mange foreldre etter brudd som godtar sånt.

Du må ta med far til familievernskontoret der kan dere få gode råd, du virker til og være positivt til at far har funnet en ny og det er bra, men barna må tas hensyn til nå. Mulig at dem ikke skal være på overnatting en stund, og far må sette av tid til barna alene også. Om barna skal godta ny stemor så må barna tas hensyn til her. Jeg vet av erfaring at mange koner fra Thailand ofte ikke skjønner det at barna trenger far alene og ikke må være med på alt, mange viser seg og være sjalu. Dette ofte ved x kone i bilde og barn fra før. Har dem barn med så pleier jo faren der og ikke være i bilde. Så det med dine, mine, våre barn er ikke noe som er så vanlig

Anonymkode: ec6e2...8e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 timer siden):

Gi dem tid. Snakk med ungene dine. De har lov å føle det de føler, i den alderen er det meste kleint, og kjøpebrud fra Thailand er skikkelig kleint for en fjortenåring. Hun kommer til å få det slengt etter seg, og det er forståelig at hun vegrer seg for å vise seg offentlig med kona til far som ser ut som et barn.

Når det gjelder menn som skaffer seg asiatiske partnere er det tydeligvis greit og helt legitimt å komme med rasistiske uttalelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår barna. Menn rundt 50 som får seg unge kvinner, gjerne kvinner som ser ut som barn, er ekle. 

Anonymkode: 5353f...c86

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...