Gå til innhold

Unga vil ikke til barnefar fordi han har fått seg en ung kone

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 12.40):

Mange av de yngre konene fra Asia ser ut som de er mellom 12 og 14 år. Ekkelt når voksne menn finner seg koner som ser ut som barn. Skjønner godt at 14åringen reagerer. Kona ser sikkert ut som hun er jevngammel eller kunne vært lillesøstra til 14åringen 

Anonymkode: 196ee...229

Når skal damene fra Asia få lov til å gifte seg da? Når de er 40 år fordi de ser så unge ut? Merkelig måte å tenke på. 

Anonymkode: 0dcaf...3e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 12.34):

Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. 

Anonymkode: 4d639...51d

Jeg tenker det ikke er rasistisk motivert egentlig. Det er nok damens alder, språkforskjell (ungene kan ikke kommunisere med henne, og så spørs det vel om faren kan språket hennes da). 

Min bestefar giftet seg med en dame som var yngre en hans yngste barn når jeg var 14-15. De hadde flere venner som var den type par i tillegg, og husker spesielt en jente på rundt 20 år som hadde en nyfødt baby og en mann på 70 år. Jeg kunne på en måte ikke skjønne hvorfor hun ønsket gifte seg med den gamlingen (ingen jeg kjente ville vurdert det engang), men etterhvert når jeg ble kjent med flere av dem skjønte jeg egentlig hvorfor. Samtidige var vokst opp i fattige kår, såpass fattige at de ikke nødvendigvis alltid hadde nok mat. Huset til bestemors familie var ikke akkurat noe hus, men etter det giftet seg sendte hun penger ned til familien slik at de fikk bedre levevilkår. Sånn med det i bakhodet tror jeg nok flere kvinner der ville valgt annerledes om de var født og oppvokst i ett land som Norge.  Med den erfaringen merker jeg selv jeg har litt fordommer mot akkurat det.

Det er noe annet når kvinnen har utdannelse, kan kommunisere på felles språk, men i de tilfellene jeg kjenner har ikke kvinnene måtte gifte seg til opphold sia de gjerne klarer få arbeidsvisum eller ordner opphold selv eller bor her fra før. 

Anonymkode: 99f9c...560

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fordi hun er ung fra thailand. Jævla pinlig for barna, ingen skjønner dette? Det er skam å få kjøpebrud, og når man er over 40, er det enda mer skam. Far vil bare ha regelmessig sex😰

Anonymkode: fd800...a78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er fordi hun er ung fra thailand. Jævla pinlig for barna, ingen skjønner dette? Det er skam å få kjøpebrud, og når man er over 40, er det enda mer skam. Far vil bare ha regelmessig sex😰

Så det er ikke mulig å gifte seg med en fra Thailand uten at det må være kjøpebrud? Min onkel var gift med en dame derifra, de var glade i hverandre på lik linje med helnorske par. Har også en tidligere nabo som er gift med ei fra Thailand og de har barn sammen, og tro det eller ei, de er lykkelige selv om han er eldre enn henne. 

Det er sykt mye fordommer og rasisme der ute, noe jeg synes er utrolig stygt og dårlige forbilder for barn som vokser opp idag. Hva gjør det om hun er yngre? Hva gjør det at hun ikke snakker norsk? Åpne opp blikket litt, og bry dere heller med det som er viktig. Så lenge begge er lykkelige så skal ikke andre uviktige detaljer bety noe. Og det er heller ingen andres sak. «Fei for egen dør» er det noe som heter.. 

Anonymkode: 504f8...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke alle. Du må være lite begavet som bærer rundt på disse holdningene/fordommene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er ikke mulig å gifte seg med en fra Thailand uten at det må være kjøpebrud? Min onkel var gift med en dame derifra, de var glade i hverandre på lik linje med helnorske par. Har også en tidligere nabo som er gift med ei fra Thailand og de har barn sammen, og tro det eller ei, de er lykkelige selv om han er eldre enn henne. 

Det er sykt mye fordommer og rasisme der ute, noe jeg synes er utrolig stygt og dårlige forbilder for barn som vokser opp idag. Hva gjør det om hun er yngre? Hva gjør det at hun ikke snakker norsk? Åpne opp blikket litt, og bry dere heller med det som er viktig. Så lenge begge er lykkelige så skal ikke andre uviktige detaljer bety noe. Og det er heller ingen andres sak. «Fei for egen dør» er det noe som heter.. 

De ikke engang kan kommunisere sammen pga språkbarrieren, er det ikke kjærlighet.

Anonymkode: 1aede...20b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ikke engang kan kommunisere sammen pga språkbarrieren, er det ikke kjærlighet.

Anonymkode: 1aede...20b

Hvor stor den språkbarrieren er vet ikke vi som sitter bak en skjerm.

Og om de så ikke skulle gifte seg kun av kjærlighet, er det barnas jobb å gjøre livet hans til dritt? Hvorfor kan ikke de støtte hans valg selv om de ikke ville gjort det samme selv? Det er jo ikke akkurat noe kvalitetstegn å ha slike holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjøpebrud eller ikke. BARNA liker det ikke, fordi hun er ung og thailandsk. JEG skjønner barna, og ser dilemmaet fra BARNAS perspektiv. 
Jeg driter vel i hvem folk gifter seg med🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen norske damer i 40/50 åra som finner seg en ung kjekkas fra Thailand eller annet land. Trenger ikke å snakke samme språk så lenge kjemien er til stede. Kanskje ts skal gå i bresjen her og utligne litt??

Anonymkode: 8f890...bbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. 

Det er vel mer at konen hans gjerne ikke ser så mye eldre ut enn 14 åringen at 14 åringen reagerer. Ts skriver jo at hun ser mye yngre ut. Altså hadde jeg vert 14 år og bonusmor ikke så mye eldre ut hadde jeg sikkert også synes at det var ubehagelig. 

Anonymkode: 7f2c2...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun ikke kan kommunisere med barna hjelper vel ikke heller på. 

Anonymkode: 7f2c2...429

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 12.16):

Jeg har to barn som er 10 og 14 år. Jeg og barnefar gikk ifra hverandre da yngste var 3 år. Har helt siden da hatt barna hos far 3 dager i uka samt halvparten av alle ferier. Det har fungert bra. 

Vi har som sagt ett godt forhold til hverandre, selvom vi er skilt. Far er glad i barna og følger opp skole og fritidsaktiviteter, tar med unga på ferier/turer og er i det hele tatt en super pappa. Barna har aldri vært negative til samvær med far før nå. Barnefar har nylig fått seg en ny kone fra Thailand. Hun er i slutten av 20 årene, men ser mye yngre ut. Barna opplever det som vanskelig, spesielt eldste datter på 14 år. Hun forteller at «stemor» er grei, men de snakker lite sammen fordi språket er en barriere. Hun snakker litt engelsk, men ikke nok til god kommunikasjon. Datteren synes det er ekkelt at hun og far er sammen, hun er veldig redd for at venner og bekjente skal få vite om det. Hun er redd hun blir mobbeoffer pga det. Gutten på 10 år vil ikke snakke om det, utover det at han sier han ikke vil til far.

Føler dette er vanskelig. Prøver å forklare unga at far må få lov til å gifte seg og finne lykken på nytt igjen. Det er hans liv og hans valg, akkurat som jeg har en kjæreste må han få gifte seg. Jeg har en kjæreste som ungene vet om, men vi har bevisst valgt å være særboere fordi vi begge har unger. 

Nå vil ikke unga til far mer pga kona til far. Jeg synes det er kjempetrist fordi far og den nye kona er veldig greie mot barna. Tror det bare er flaut at far har ekstra ung kone. De tilbydde unga tur til Tusenfryd nå, men begge sa nei, fordi de vil ikke gå med far og hans nye kone. 

Eldste maser om å endre samværsavtalen slik at hun kan bo 100% hos meg. Og yngstemann vil det samme, men han vil ikke prate om det. Jeg synes det er trist at man skal avslutte forholdet til en ganske god pappa bare fordi han har funnet seg en etter å ha vært singel i mange år. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få unga til å forstå? Har dere noen råd? 

Anonymkode: fab2e...507

Kanskje du kan invitere den nye kona og far på middag?

Anonymkode: 17f63...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det ingen norske damer i 40/50 åra som finner seg en ung kjekkas fra Thailand eller annet land. Trenger ikke å snakke samme språk så lenge kjemien er til stede. Kanskje ts skal gå i bresjen her og utligne litt??

Anonymkode: 8f890...bbd

Tatt en AnneMa feks?🤭🤭

Anonymkode: f4ee1...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor stor den språkbarrieren er vet ikke vi som sitter bak en skjerm.

Og om de så ikke skulle gifte seg kun av kjærlighet, er det barnas jobb å gjøre livet hans til dritt? Hvorfor kan ikke de støtte hans valg selv om de ikke ville gjort det samme selv? Det er jo ikke akkurat noe kvalitetstegn å ha slike holdninger. 

Det som ikke er et kvalitetstegn er å være voksen og sitte å tilegne BARN rasistiske motiv, og forvente at BARN som har fått tilværelsen snudd på hodet skal støtte fars valg, som om det var DE og ikke HAM som har foreldrerollen her. Det viser en så enorm lite forståelse for barn og barns mentalitet, for ikke å snakke om den enorme påkjenningen en pubertet har. 

Vi vet ingenting om det er kjærlighet inni bildet eller ikke, og det er helt fånyttes av oss å i det hele tatt spekulere i om det er ekte kjærlighet eller ikke. For det har ingenting med sakens kjerne å gjøre: barna har fått tilværelsen rasert, den trygge basen deres oppleves ikke lenger slik og de ønsker å være hos mor som fortsatt oppleves likt som før. Så har man jo i tillegg til frykten for kollektiv fordømmelse hos jevnaldrende, som i aldersgruppen til ts barn (kanskje spesielt hos eldste) oppleves helt annerledes enn hva det gjør for oss voksne. 

Til TS: Du virker støttende, fortsett med det og la de bo hos deg. Litt etter litt vil de åpne mer og mer opp for far, gitt at han ikke legger inn årene men fortsatt prøver. Om han er slik du beskriver så vil ikke 10- og 14år av et godt grunnlag være ubetydelig når sjokket har lagt seg.

Anonymkode: 8a1b9...caa

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det som ikke er et kvalitetstegn er å være voksen og sitte å tilegne BARN rasistiske motiv, og forvente at BARN som har fått tilværelsen snudd på hodet skal støtte fars valg, som om det var DE og ikke HAM som har foreldrerollen her. Det viser en så enorm lite forståelse for barn og barns mentalitet, for ikke å snakke om den enorme påkjenningen en pubertet har. 

Vi vet ingenting om det er kjærlighet inni bildet eller ikke, og det er helt fånyttes av oss å i det hele tatt spekulere i om det er ekte kjærlighet eller ikke. For det har ingenting med sakens kjerne å gjøre: barna har fått tilværelsen rasert, den trygge basen deres oppleves ikke lenger slik og de ønsker å være hos mor som fortsatt oppleves likt som før. Så har man jo i tillegg til frykten for kollektiv fordømmelse hos jevnaldrende, som i aldersgruppen til ts barn (kanskje spesielt hos eldste) oppleves helt annerledes enn hva det gjør for oss voksne. 

Til TS: Du virker støttende, fortsett med det og la de bo hos deg. Litt etter litt vil de åpne mer og mer opp for far, gitt at han ikke legger inn årene men fortsatt prøver. Om han er slik du beskriver så vil ikke 10- og 14år av et godt grunnlag være ubetydelig når sjokket har lagt seg.

Men hvor kommer denne frykten for det ukjente/rasismen fra? Altså det de reagerer på er totalt overflatiske ting som hvordan hun snakker, hvordan hun ser ut og hvor hun er fra. Er ikke dette rasisme så vet ikke jeg. Og de er ikke alene om å holde på sånn, akkurat sånn er store deler av befolkningen i landet vårt, både voksne, ungdommer og barn. Du ser da AnneMa på TV-en, hvor mye hat har ikke de måttet tåle oppigjennom? Samt alle menn som finner seg en asiatisk kone. Men skal man bare finne seg i slike holdninger til andre mennesker som ser ut som og snakker ulikt oss selv? Er det greit å pepre dem med rasisme, fordi det er synd i barna? Greit nok at barns synes det e vanskelig at pappa har en ny kone, men de bør virkelig ikke synes det er mer vanskelig enn om det hadde vært en norskspråklig en.

Foreldrene må på banen her og skrelle av dem denne rasismen før den får gro alt for fast i dem, for dette bør de ikke få ta med seg i voksenlivet og lære videre til sine egne fremtidige barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer denne frykten for det ukjente/rasismen fra? Altså det de reagerer på er totalt overflatiske ting som hvordan hun snakker, hvordan hun ser ut og hvor hun er fra. Er ikke dette rasisme så vet ikke jeg. Og de er ikke alene om å holde på sånn, akkurat sånn er store deler av befolkningen i landet vårt, både voksne, ungdommer og barn. Du ser da AnneMa på TV-en, hvor mye hat har ikke de måttet tåle oppigjennom? Samt alle menn som finner seg en asiatisk kone. Men skal man bare finne seg i slike holdninger til andre mennesker som ser ut som og snakker ulikt oss selv? Er det greit å pepre dem med rasisme, fordi det er synd i barna? Greit nok at barns synes det e vanskelig at pappa har en ny kone, men de bør virkelig ikke synes det er mer vanskelig enn om det hadde vært en norskspråklig en.

Foreldrene må på banen her og skrelle av dem denne rasismen før den får gro alt for fast i dem, for dette bør de ikke få ta med seg i voksenlivet og lære videre til sine egne fremtidige barn. 

Jeg skal ikke argumentere mot deg på at det finnes rasisme i Norge, det gjør det så absolutt og i mye større grad enn hva den hvite majoritet er klar over. Stigmaet og stereotypien rundt menn og kvinner som gifter seg med noen fra fattige land er også ganske grodd fast, selv om jeg merker meg at det er formildende jo eldre/nærmere i alder ekteparet er.

Men her syns jeg du bommer.

«Hvordan hun snakker» er på ingen måte overfladisk, det er dypt grunnleggende for relasjonen. For vi snakker ikke om aksenten her, at hun uttaler ting rart/feil eller hva du tenker er rasismen her, det handler om at barna ikke greier å kommunisere med henne. De snakker ikke hennes språk, hun snakker ikke deres språk, og fellesspråket engelsk behersker hun dårlig. Jo mindre de får kommunisert, jo mindre blir de kjent med henne, og jo lengre må de leve med å «være gjest hos en fremmed». Far har tatt en avgjørelse på at de to sammen har noe som triumfer språk, men det betyr ikke at det bare er for barna å gjøre det samme. 

«Hvordan hun ser ut», jeg leser ingen plasser at de reagerer på at hun ikke er hvit, men at hun ser svært ung ut. Det er også senere kommet innlegg med erfaring fra en datter hvis far fant en ung og hvit kjæreste, som hadde et enda yngre utseende enn den allerede unge alderen tilsa, og det var ikke en positiv erfaring å oppleve som tenåring for personen som skrev kommentaren. Jeg ser ingen rasisme i at en 14-åring synes det er vondt og flaut at pappa har funnet en som ser ut som storesøsteren din.

«Hvor hun er fra» - det er ikke til å feie under en stol at det er et stort stigma knyttet til det å ha koner fra fattige deler av verden. Jeg har selv en bror som har en Filippinsk kone, som er fra en velstående familie og som han forelsket seg i og ble sammen da de studerte i lag i usa. Hun er fra mer penger enn oss og gitt omstendighetene så vet man av sikkerhet at det her er snakk om en gjensidig forelskelse fra start og hvis eneste motivasjon var et ønske om å leve sammen, men jeg skal ikke begi meg inn på hvor mye fordommer de har møtt og fortsatt møter. Folk dømmer og tilegner MANNEN diverse holdninger og tilbøyeligheter, dette vet alle - også 14åringen (og sikkert 10-åringen også). Det er ganske mye å forlange av en 14-åring at hun skal helt overse de blikkene og kommentarane hun/de vet de vil få, når pri 1 i den alderen er å ikke skille seg ut. Jeg er godt oppi 30-årene, og til og med jeg får en trang til å fortelle bakgrunnshistorien til min bror og kone når jeg ser rynken i panna til de som ikke kjenner til den. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...