Gå til innhold

Automat eller manuell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Brunello skrev (På 31.7.2024 den 20.13):

Automat. Det vil knapt finnes bil med manuelt gir om bare noen få år. Og skal man kjøre større biler, må man uansett ta et annet førerkort.

Det sa min kjørelærer for 6 år siden også.Jeg tok automat,aldri angret på det.Ikke vært noe problem heller.

Anonymkode: 94b0a...29a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter var veldig glad for at hun tok manuell hvert fall. Hun fikk kjøre de kule bilene i militæret. Dem har ikke så ny bilpark der enda. Bare noen få biler som er automat. Også hadde hun veldig godt av det på jobb også. Hun er industrimekaniker. 

Anonymkode: a4e5c...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det sa min kjørelærer for 6 år siden også.Jeg tok automat,aldri angret på det.Ikke vært noe problem heller.

Anonymkode: 94b0a...29a

De siste 15 årene er det solgt 10% eller færre biler med automatgir årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bruker mange flere timer på å mestre manuell, trenger bare noen timer på å oppdatere automat til manuell senere når han har dreisen på å kjøre. Det anbefalte min kjøreskole. 

Anonymkode: 5a924...51a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjørte opp for manuell for 20 år siden. Har knapt sett en manuell bil siden da. Jeg skulle ønske jeg heller hadde tatt automat-lappen og satt pengene jeg sparte på det i et indexfond.. det hadde vært MYE penger nå.. 

Anonymkode: 3d872...ac2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

De siste 15 årene er det solgt 10% eller færre biler med automatgir årlig.

Øh, hæ? I Norge er vel andelen biler med manuell girkasse under 2% av nybilsalget nå...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (Akkurat nå):

Øh, hæ? I Norge er vel andelen biler med manuell girkasse under 2% av nybilsalget nå...

Ja, synkende for hvert år. Derfor «eller færre».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Ja, synkende for hvert år. Derfor «eller færre».

Ja, men du skrev "10% eller færre biler med automatgir årlig."

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Trådstarter her.
Her var det folk i begge leire ser jeg. 
Tror jeg skal be han spørre læreren sin, hva skolen anbefaler. 
Er det opp til poden velger han letteste utvei, men jeg er sikker på at han klarer manuell helt fint. 
Han er en gamer og vant til å koordinere flere ting samtidig. 
Dumt når han er lærling og ikke kan kjøre kjøretøy på jobb med manuelt gir…

Anonymkode: d50c7...155

Ser ut som du også heller mot manuelt gir. Du er moren (eller faren) hans og klarer sikkert å få guttungen med på den tankegangen. Og også dette med gamer: ja, når han klarer det så er jeg sikker på at han klarer manuelt gir. Jeg tror at selv om det blir mer og mer automat, mindre og mindre manuell, så er det her fortsatt. Det kan være her i mange år til, selv om det etterhvert blir borte. Jeg syns valget er enkelt ift manuelt gir. 

Jeg tror ikke det blir så fryktelig mye ekstra tid på å lære å gire. 

Anonymkode: 9ea8a...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror jeg skal be han spørre læreren sin, hva skolen anbefaler. 

De anbefaler selvsagt automat da det er en utgiftspost for dem å drifte manuell-biler.

Anonymkode: 25258...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 20.55):

Hva? Hvilke land er det? 

Anonymkode: 9768f...01d

Romania, Moldova, Kosovo, Bulgaria, og lignende, vil jeg tro. Ville ikke vært overasket hvis de forsatt ikke har automat leiebil tilgjengelig 

Anonymkode: 02731...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kostet meg 45000 med kun det obligatoriske på automat. Det var i år.

Prismessig ville jeg valgt automat.

Anonymkode: 38fc5...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette spørsmålet stilles jo ca. annenhver måned. Men det er et så komplekst spørsmål at det ikke er et entydig svar på dette spørsmålet. Og det finnes jo ikke en konsensus om man bør ta lappen på automat eller manuell. Men jeg kan forsøke å besvare dette spørsmålet basert på mine egne erfaringer.

Jeg er på ingen måte en erfaren sjåfør. Jeg er 21 år gammel, og tok lappen for ca. to år siden. Da jeg først begynte å øvelseskjøre, så ble jeg ikke engang spurt om jeg ville ta på manuell eller automat, de satt meg bare inn i en manuell bil. Det er også kanskje litt flaut å innrømme, men jeg visste ikke at det var en forskjell mellom automat og manuell😅så lite kunnskap hadde jeg om biler da jeg først begynte å øvelseskjøre!🤣 Men i etterkant er jeg så glad for at jeg tok lappen på manuell, ettersom at det har gitt meg flere valgmuligheter dersom jeg skulle hatt behov for å låne bil av noen. I familien min så har vi to manuell biler og én automatbil, så det hadde vært stress å kun være avhengig av automatbilen!!

Men man må se an om man faktisk har behov for manuell lappen da. Dersom foreldrene dine kun har automatbil(er) hjemme, og du ser ikke for deg at du kommer til å kjøpe en manuell bil eller kjøre en manuell bil etter du har fått lappen, så er det lite vits å ta lappen på manuell. Da er det bedre å bare ta lappen på automat. Alt etter behov - dersom man har tenkt å gå på yrkesfag så er manuell lappen viktig, hvis man ikke har tenkt å kjøre en manuell bil, så tar man like godt bare lappen på automat👍

Anonymkode: 3f135...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste bruksområdet jeg kan forestille meg for manuell er om man skal leie noe billig i et fattig land på ferie.

Anonymkode: 1ae25...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det eneste bruksområdet jeg kan forestille meg for manuell er om man skal leie noe billig i et fattig land på ferie.

Anonymkode: 1ae25...cff

Større sjanse for å ende i en jobb her på berget, hvor de ikke har biler med automat.

Anonymkode: b4bf4...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...