Gå til innhold

Lettere å oppdra enebarn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo høyst individuelt!

Jeg vokste opp med tre søsken, og var det noe jeg lærte, så var det nestekjærlighet, tilgivelse, si unnskyld, dele, diskutere/krangle og løse konflikter, både alene og sammen med andre. Jeg fikk alt dette prenta inn omtrent daglig - så at søsken er mer krevende å oppdra, vil jeg tro, om du ikke tåler at det er litt liv og røre fra tid til annen. Vi søsken fikk lov til å krangle, slåss osv., og vi lærte jammen å nøste opp i det selv også. Flere av mine venner var enebarn, og både som barn og voksen, synes jeg ofte enebarn er mye mer sta, bestemt (type vil ikke gi seg uansett hva), ofte selvsentrerte i større grad. De nevner også mamma og pappa oftere, og er mye mer avhengig av dem til hjelp, til f.eks barnepass. Men om dette er fordi de er enebarn eller bare generelt er den typen, vet man jo ikke. 

Jeg er veldig glad jeg ikke var enebarn. Jeg har også et veldig nært og godt forhold til to (av tre) av mine søsken. Den tredje er en del yngre enn meg, så vi fikk ikke den helt nære relasjonen, som var mer naturlig for mine andre søsken som var ganske like i alder, og virkelig "vokste opp sammen" pga noenlunde jevnt utviklingsnivå osv.

Anonymkode: 6d40e...209

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...