Gå til innhold

namn på umoden frukt


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje umodne appelsiner kalles appelsinkart, men vi hører ikke om det siden epler er omtrent den eneste frukten som dyrkes her til lands, og dermed ser vi flere umodne frukter av det slaget?

:klø:

Jeg vet det finnes moltekart, men det er bær, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kanskje det har noe å gjøre med at for eksempel appelsinen ikke er en norsk frukt? At vi ikke har noe ord for umoden appelsin på grunn av det?

Muligens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de andre fruktene rett og slett ikke har noen "spebarnsperiode", de kommer kanskje fullvoksne med storken :klø: ?(hmmm, noen ganger er jeg så lur at jeg nesten skremmer meg selv...)

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de andre fruktene rett og slett ikke har noen "spebarnsperiode", de kommer kanskje fullvoksne med storken :klø: ?(hmmm, noen ganger er jeg så lur at jeg nesten skremmer meg selv...)

:ler:

Nokon som har hørt om pærekart kanskje forresten?

Hmm.. Irriterande dette..

Har ikkje mykje å tenke på gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle typer bærkart er vanlig ja :)

Akkurat nå kommer jeg ikke på andre norske frukter enn nettopp eple :klø:

pære og plomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart brukes her i landet om umoden frukt og bær. At vi ikke bruker ordet appelsinkart skyldes nok at det ikke er en naturlig frukt i vårt land. Bananer omtales f.eks. som umodne eller modne - det samme gjøres med appelsiner, meloner osv.

Frukt og bær som er naturlig hos oss kalles kart når de er umodne. Har dere ikke hørt om moltekart, tyttebærkart eller pærekart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pærekart... nei, det har jeg aldri hørt før. høres ut som et kart over pærene.

Hva skal kart over pærene være? Høres da eplekart ut som kart over eplene?

At ikke så mange har hørt om pærekart kan skyldes at de fleste forholder seg til pærer i butikken - da er de modne, mens de har kunnet forholde seg til epler på trærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge ordboken er kart det riktige å bruke på både bær og frukt:

I kart m1 el. - i ubf fl (norr kǫrtr, eg 'noe skrumpet') umoden frukt, umodent bær plukke k- / eplek-, moltek- / overf: det var ikke en k- å se (absolutt) ingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg har hørt pærekart... i tillegg til eplekart, moltekart og plommekart. Blåbærkart har jeg ikke hørt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...