Gå til innhold

Introverte mødre - overlevelsestips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både introvert og har sosial angst. Jeg er fryktelig dårlig til å delta på foreldremøter, men har presset meg på alt annet av samlinger/avslutninger, for barnets skyld. Tenker at målet her er ikke å bli bestevenn med de andre foreldrene, men å være der for barna. For barna trenger ett nettverk! Og du er mellomleddet! Så det er jo viktig å komme overens med andre mennesker. Men ja, det er slitsomt for oss som ikke trives i slike settinger. Heldigvis er det ikke så ofte.

Anonymkode: 03d34...74e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg, ts, er absolutt ikke på autismespekteret, men har sterk add. 

Anonymkode: 35a2c...3d1

Akkurat. Da var vi inne på noe her. Jeg svarte deg i sta, er meg med adhd. Da gjelder det å bruke energien sin der det betyr noe, og ikke på det som tapper deg. ☀️

Anonymkode: f0236...cd2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke problem med å møte opp på foreldremøter, eller hilse og småprate med andre foreldre når vi møtes på barnas ulike arenaer.  Utover det er jeg lite interessert i kontakt. Jeg har mine venner som jeg allerede sliter med å finne tid og krefter til, så det ikke kapasitet til mer.

Barna har klart å finne sine venner og sosiale arenaer uten min involvering. Jeg savner ikke å kjenne de andre foreldrene utover å være på hils. Selv om jeg gjennom årene flere ganger har sagt ja takk til en kopp kaffe, jeg kan oppføre meg, initierer ikke jeg kontakt.

Anonymkode: 0e648...53f

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er introvert. Hvordan er familien deres? Jeg kommer fra en ekstrovert familie. Og dem klarer ikke å forstå at jeg er introvert. Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart hvordan jeg fungerer. Eneste jeg får tilbake er at dem ikke er fornøyd med hvordan jeg er. Blir bare verre med årene. No er det så ille at jeg vurderer å trekke meg ut fra familien min. For dem godtar meg ikke slik jeg er. Skal ta en samtale med dem om det. Og at det har gått så langt at jeg klarer ikke noe mer. 

Anonymkode: 3bec5...486

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som er introvert. Hvordan er familien deres? Jeg kommer fra en ekstrovert familie. Og dem klarer ikke å forstå at jeg er introvert. Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart hvordan jeg fungerer. Eneste jeg får tilbake er at dem ikke er fornøyd med hvordan jeg er. Blir bare verre med årene. No er det så ille at jeg vurderer å trekke meg ut fra familien min. For dem godtar meg ikke slik jeg er. Skal ta en samtale med dem om det. Og at det har gått så langt at jeg klarer ikke noe mer. 

Jeg, ts, kommer fra svært ekstrovert familie. Men skilte meg ut fra alle, dvs det er en onkel og jeg som er de "rare". Resten er veldig utadvendte og vanlige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg, ts, kommer fra svært ekstrovert familie. Men skilte meg ut fra alle, dvs det er en onkel og jeg som er de "rare". Resten er veldig utadvendte og vanlige.

Du har antakelig arvedmt add'en din av noen, har en av foreldrene dine adhd? 

Anonymkode: f0236...cd2

Skrevet

Hvorfor må du være venn med mødre du ikke liker? La det være og vær heller sammen med de du liker og kjenner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en familie som er litt midt på treet, men jeg har vært mye alene da jeg vokste opp på et sted uten barn. Jeg er ganske sosial, men også selektiv med hvem jeg omgås. Jeg takler ikke å ha flere avtaler samme dag. Var så sliten etter skolen i oppveksten at jeg ofte ikke orket vennebesøk. Min nærmeste familie har nok (kanskje litt nølende)  akseptert dette, og ikke prøvd å endre meg direkte. Men har alltid hatt en følelse av at jeg i deres øyne burde vært mer ekstrovert. 

Anonymkode: f613b...975

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men du er godtatt av familien? Jeg kjenner på at jeg ikke er godtatt. Jeg vet jo ikke om dem mener det men de kommer med stikk hele tiden. Og bruker ord som sårer.  Slik at jeg oppfatter det slik at dem ikke liker at jeg er slik jeg er. Fått høre at jeg ikke er god datter. Og eneste jeg ikke er flink til er jo å besøke fordi det tar så mye energi fra meg når dem er negativ mot meg. Og jeg bor et stykke unna. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du er godtatt av familien? Jeg kjenner på at jeg ikke er godtatt. Jeg vet jo ikke om dem mener det men de kommer med stikk hele tiden. Og bruker ord som sårer.  Slik at jeg oppfatter det slik at dem ikke liker at jeg er slik jeg er. Fått høre at jeg ikke er god datter. Og eneste jeg ikke er flink til er jo å besøke fordi det tar så mye energi fra meg når dem er negativ mot meg. Og jeg bor et stykke unna. 

Nei er ikke godtatt.  Er ansett som rar og mislykket (har ikke så a4-liv eller verdier).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei er ikke godtatt.  Er ansett som rar og mislykket (har ikke så a4-liv eller verdier).

Ok. Greit å vite. Slik jeg føler dem tenker om meg. Har det perfekt med min egen familie som jeg har skapt. Men verre med foreldre og søsken. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ikke ha forståelse i egen familie er tungt. Det kan bli slik at vi som ikke ønsker at det er sosiale sammenkomster hele tiden føler vi må forklare og forsvare at vi ikke blir med på alt.  Det må vi slutte med. Når vi går  i forsvarsposisjon kan det oppfattes som at det er de ekstroverte som har rett. 

Ren informasjon uten lange forklaringer har jeg tro på. "Jeg takker nei denne gangen, men vi ses ved en annen anledning."  Benytt gjerne anledningene når de byr seg til å si noe om at folk er forskjellige. 

Familien som beskrives i innlegget jeg siterte virker noe tankeløse. Er de mottakelig for litt lettlest fagstoff om at ulike personligheter? Kanskje, kanskje ikke... Er jo synd å tenke at man rett og slett ser det som et alternativ å kutte kontakten. 

Vi lever i en tid der det kan virke som det ekstroverte er det ønskelige. Jeg synes det er merkelig i en tid der vi tilsynelatende er så åpne for ulikhet og ulike måter å leve livet på ikke også er mer åpne for personlige ulikheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes du kunne skrevet at du har adhd, og ikke bare er introvert. Det er svært vesentlig informasjon, som vil påvirke svarene du får. 

Tenker du bør presse deg avgårde på noe av det som har med barna å gjøre. Ikke forvent å klikke med alle. Men du vil nok finne noen flere med adhd eller på spekteret blant andre foreldre. Når det først klikker med noen, er det mye lettere. 

Anonymkode: 293a9...d38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes du kunne skrevet at du har adhd, og ikke bare er introvert. Det er svært vesentlig informasjon, som vil påvirke svarene du får. 

Tenker du bør presse deg avgårde på noe av det som har med barna å gjøre. Ikke forvent å klikke med alle. Men du vil nok finne noen flere med adhd eller på spekteret blant andre foreldre. Når det først klikker med noen, er det mye lettere. 

Anonymkode: 293a9...d38

Adhd er ikke lik å være introvert? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. 

En ting jeg har lagt merke til. For meg er det helt fullstendig overveldende å komme inn i barnehagen for å hente ungen. Alle de andre barna, alt bråket, de ansatte. Hjernen min eksploderer. Jeg tror det er fordi jeg må forholde meg til så mange ting på en gang og jeg tåler bråk dårlig. Jeg er også veldig dårlig på multi-tasking. 

Har visst at jeg er introvert i mange år, men etter jeg fikk barn har jeg lurt på om det er noe mer. Føler jeg blir veldig lett sliten og vil bare trekke meg tilbake og ikke gjøre noe som helst. Ha det helt stille og mørkt, og slippe flere inntrykk.

Anonymkode: 34d4a...053

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner meg igjen. 

En ting jeg har lagt merke til. For meg er det helt fullstendig overveldende å komme inn i barnehagen for å hente ungen. Alle de andre barna, alt bråket, de ansatte. Hjernen min eksploderer. Jeg tror det er fordi jeg må forholde meg til så mange ting på en gang og jeg tåler bråk dårlig. Jeg er også veldig dårlig på multi-tasking. 

Har visst at jeg er introvert i mange år, men etter jeg fikk barn har jeg lurt på om det er noe mer. Føler jeg blir veldig lett sliten og vil bare trekke meg tilbake og ikke gjøre noe som helst. Ha det helt stille og mørkt, og slippe flere inntrykk.

Anonymkode: 34d4a...053

Det var som om jeg skulle skrevet det selv. 

Anonymkode: f613b...975

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...