Gjest 2324 Skrevet 18. februar 2006 #41 Skrevet 18. februar 2006 Det blir vel litt drøyt å si at alle som ikke har lik smak som en selv har dårlig smak ? ← Det er ting jeg ikke liker, som jeg ikke vil si er dårlig smak. Men alt det som faller under kategorien dårlig smak, er fremdeles noe jeg personlig ikke synes er fint.. Er det ikke slik for deg?
Gjest Piper Skrevet 18. februar 2006 #42 Skrevet 18. februar 2006 Bare en liten ting som slår meg: Er det samboeren til hovedinnlegger som har dårlig smak eller er det mamman hans? Høres jo litt ut som at alle disse broderiene er noe han har oppe for å glede sin mor, det er ikke sikkert han hadde ønsket seg sånne hvis moren ikke hadde kommet med dem? Og greit nok at de som bor der skal være med på å forme interiøret, men er det riktig at også mamman til en av de som bor der skal ha stemmerett? ← Men har moren stemmerett egentlig? Er det hun som bestemmer at de tingene skal være der, eller er det rett og slett sønnen/mannen i huset som ikke våger si i fra til sin mor? Burde man ikke være voksen nok til å våge å si i fra til foreldrene sine, når man har flyttet ut? Eller er foreldrene viktigere enn partneren?
Gjest *Gjest Skrevet 19. februar 2006 #43 Skrevet 19. februar 2006 Og selvfølgelig er det din mening som teller mest, fordi du er kvinne. Du sier jo selv at du jenker deg lite, og dermed setter du deg selv høyest for selvfølgelig er jo du den viktigste i det forholdet. Beklager, men jeg blir mer og mer sjokkert over enkelte kvinner her inne. Skulle tro mannen ikke hadde egne meninger, spesielt ikke siden damen kom i hus. Den dagen han står på sitt, blir det kanskje skilsmisse da eller? ← Så om mannen dun hadde digget bilder og plakater av motorsykler og puppedamer hade du latt han henge det midt i stua fordi det er hans smak?
Gjest Piper Skrevet 19. februar 2006 #44 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Så om mannen dun hadde digget bilder og plakater av motorsykler og puppedamer hade du latt han henge det midt i stua fordi det er hans smak? ← Jeg har faktisk funnet meg en mann, og menn bruker som regel å være ferdig med slike ting. Hadde han ikke vært ferdig med det, ville vi ikke bodd sammen heller. Det går på hvor man er kommet i livet, og er en ikke ferdig med puppeplakater og slike ting, da er en ikke ferdig med ungdomstiden sin. Men vi diskuterer faktisk alt, og blir enig med alt til slutt. Selvfølgelig er det ting vi begge på akseptere, men slik er det i forhold. Men puppedamer på veggen er ikke en av de tingene, for her bor også barn som det også skal taes hensyn til. Endret 19. februar 2006 av Piper
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #45 Skrevet 19. februar 2006 Veldig enig med Piper her gitt, men jeg tar meg selv å gjøre/tenke motsatt av det jeg sier Jeg mener jo selvsagt at min smak er best, men jeg ser jo svært godt at det ikke nødvendigvis er slik den jeg bor med ser det
Gjest synseren Skrevet 19. februar 2006 #46 Skrevet 19. februar 2006 I mitt hjem vil jeg bestemme hvordan det skal se ut. Det er vi som bor der ikke svigermor! Siden samboeren ikke har noen interesse når det kommer til innredning av hjem har jeg hatt frie tøyler. Ser ikke noe galt i det. Vi kvinner er generelt mer opptatt av hvordan det ser ut i hjemmet, tror jeg. Selvfølgelig finnes det unntak, enkelte menn kan sikkert ha god smak når det gjelder innredning. Skjønner du gjerne vil gjøre svigermor og mann fornøyd og henge opp de broderte bildene. Det er ikke så lett når bildene er gitt i beste mening. Men likevel tror jeg du må si i fra på en fin måte at det ikke er helt din stil. Det er jo trossalt dere som skal bo der. Tror mannen din ønsker å henge bildene opp for å gjøre mamma glad. Så hvis du kan forklare han at dette er deres hjem og der bestemmer dere så forstår han kanskje at bildene ikke helt passer inn hos dere?
Leo Skrevet 19. februar 2006 #47 Skrevet 19. februar 2006 Så om mannen dun hadde digget bilder og plakater av motorsykler og puppedamer hade du latt han henge det midt i stua fordi det er hans smak? ← Jepp! Min mann har aldri hatt det, men si meg har du ikke hørt om kvinnelist? Lirk det stille og rolig ut er mitt råd hvis noen skulle komme over noe slikt. Helt greit i garasjen blant løftebukker og verktøyskap, men ikke inne!
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #48 Skrevet 19. februar 2006 Men har moren stemmerett egentlig? Er det hun som bestemmer at de tingene skal være der, eller er det rett og slett sønnen/mannen i huset som ikke våger si i fra til sin mor? Burde man ikke være voksen nok til å våge å si i fra til foreldrene sine, når man har flyttet ut? Eller er foreldrene viktigere enn partneren? ← Det er vel sønnen/mannen som kanskje ikke tenker så nøye over det, som kanskje er vant til at morens broderier henger over sofaen hjemmefra og som ikke skjønner hvorfor det kan gjøre så mye at bildene hun har slitt så lenge med kan få henge oppe siden det gjør henne så glad. ? Det er ikke alle menn som har et like bevisst forhold til interiør som kvinner. Mitt poeng var i allefall at det kan virke som om mannen ikke vil henge opp disse bildene fordi de nødvendigvis er så utrolig fine (ville han anskaffet de hvis svigermor ikke hadde kommet med de?), men at han vil henge de opp som en gestus til mamman sin. Ergo er det ikke fordi han har så "dårlig smak" nødvendigvis. Svigermor er sikkert kjempestolt av sine broderier, ligger masse arbeid bak og hun syns tydeligvis sånt er fint siden hun gidder gjøre det. Ofte er det vel sånn at vi gir bort ting vi selv ville blitt glad for og at det er lett å glemme at andre har annen smak. I et hjem der fler skal bo syns i allfall jeg det må være rom for at mannen skal få kunne henge opp et broderibilde moren hans har laget, hvis det betyr mye for ham. Det er vel slike personlige ting (som ikke alltid er like smakfulle) som skiller et hjem fra en interiørside i et møbelblad. Selv har vi i allefall gjenstander som jeg aldri ville gått til anskaffelse av selv. Men vi har de fordi det er en historie bak, eller det betyr noe for noen. Godt mulig det bryter med stilen, men jeg bor i et hjem og jeg bor ikke alene.
Replica Skrevet 19. februar 2006 #49 Skrevet 19. februar 2006 Det er ting jeg ikke liker, som jeg ikke vil si er dårlig smak. Men alt det som faller under kategorien dårlig smak, er fremdeles noe jeg personlig ikke synes er fint.. Er det ikke slik for deg? ← Nei, jeg er fullt istand til å akseptere at andre har forskjellig smak fra meg uten å påstå at de har dårlig smak av den grunn. Folk er forskjellig, og det syns jeg er positivt. Tenk så kjedelig om alle likte det samme.
Gjest 2324 Skrevet 19. februar 2006 #50 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg har da aldri sagt at alle bør/må/skal like det samme.. Og jeg er da også fult i stand til å akseptere at andre ikke liker det samme som meg. Så det finnes overhodet ingenting her i verden, som du ville definert som "dårlig smak"? Endret 19. februar 2006 av Milah
Replica Skrevet 19. februar 2006 #51 Skrevet 19. februar 2006 Jeg har da aldri sagt at alle bør/må/skal like det samme.. Og jeg er da også fult i stand til å akseptere at andre ikke liker det samme som meg. Så det finnes overhodet ingenting her i verden, som du ville definert som "dårlig smak"? ← Som sagt: Jeg går ikke rundt og sier at andre har dårlig smak fordi de har forskjellig smak fra meg. Jeg tar ikke mål av meg til å bestemme om andre har dårlig smak eller ikke. Hver sin smak, og det har jeg ingen problemer med. Skjønner ikke hvorfor man må slenge rundt seg med slike uttrykk bare fordi andre liker noe annet enn dem selv. Det betyr bare at folk er forskjellige. Nå handler vel ikke denne diskusjonen om meg eller deg, så vi kan kanskje la være å kuppe tråden ?
Knurr Skrevet 19. februar 2006 #52 Skrevet 19. februar 2006 Trenger vi å diskutere hvem som mener hva om hvis smak og hvem som har rett? Korsstingputer a la bestemor er objektivt sett stygge uansett ()
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #53 Skrevet 19. februar 2006 Typiske mannen en liten periode, men tro meg det fungerer ikke i lengden. En dag kommer du til å få sjokk, over at han faktisk har meninger han også. Er det ikke fint å vite hvordan mannen vil ha det også? Eller er du så egosentrisk at du bryr deg katten om det, bare du får det som du vil ha det? Jeg vil ha et hjem der ALLE føler seg hjemme, og jeg kan ikke tro at en person som ikke har noe han skulle ha sagt til om føler det som sitt hjem til 100%. Jeg vil heller ikke ha en mann som ikke kan si sin mening, for vi er likeverdige begge to. Bytter vi ut noe, bestemmer vi sammen hva vi skal kjøpe nytt. Må være utrolig kjedelig, å ikke vite hvordan partneren egentlig vil ha det. ← Men hvordan kan du være så sikker på at dette stemmer for alle andre? Her hos oss er det jeg som bestemmer mest når det gjelder hvordan det ser ut hos oss. Det har vi faktisk en avtale om. Han mener at jeg er flinkere enn han til å få det fint og samstemt i stilen. Han synes jeg er mer kreativ og har et bedre øye for slikt, og derfor vil han at jeg skal bestemme mest. Til gjengjeld får han ta alle avgjørelser når det gjelder biler vi har. (Hvilken bil skal vi kjøpe, når skal vi bytte o.s.v) Han jobber med bil, og blir brukt som rådgiver i bilkøp av alle vennene våre. For meg ville det være latterlig om jeg da skulle insistere på å kjøpe bil på egen hånd. Fordi "jeg også har meninger". Visst har jeg meninger, men jeg har på langt nær så sterke meninger om dette som han har. Det spiller faktisk ingen rolle for meg hvilken bil vi har så lenge den går, er relativt moderne og er så sikker som mulig. Det vet han og det tar han hensyn til. Jeg for min del tar hensyn til at han er mindre innovativ enn meg interiørmessig. Han risikerer ikke å komme hjem til en limegrønn stuevegg, for å si det sånn. For oss handler det om å utnytte hverandres kompetanse. Vi er begge flinkere enn den andre på et eller flere felt, og dette er også felt som betyr mer for oss enn for den andre. Dermed får vi ha ansvar for dette feltet. Den økonomiske delen av det har begge vetorett på. Fungerer som en drøm her i huset. Syntes ideen med moderne innramming hørtes kul ut. Ellers ville jeg satt svigermor i gang med å lage noe i min stil. Spurt om hun f.eks kunne brodert en stor juleduk til dere om du stilte med materialene. De heklede dukene tror jeg at jeg rett og slett hadde sagt at var for fine til å ha fremme til hverdags og lagt på bordet ved spesielle anledninger.
Annie Skrevet 19. februar 2006 #55 Skrevet 19. februar 2006 Men hvordan kan du være så sikker på at dette stemmer for alle andre? Her hos oss er det jeg som bestemmer mest når det gjelder hvordan det ser ut hos oss. Det har vi faktisk en avtale om. Han mener at jeg er flinkere enn han til å få det fint og samstemt i stilen. Han synes jeg er mer kreativ og har et bedre øye for slikt, og derfor vil han at jeg skal bestemme mest. Til gjengjeld får han ta alle avgjørelser når det gjelder biler vi har. (Hvilken bil skal vi kjøpe, når skal vi bytte o.s.v) Han jobber med bil, og blir brukt som rådgiver i bilkøp av alle vennene våre. For meg ville det være latterlig om jeg da skulle insistere på å kjøpe bil på egen hånd. Fordi "jeg også har meninger". Visst har jeg meninger, men jeg har på langt nær så sterke meninger om dette som han har. Det spiller faktisk ingen rolle for meg hvilken bil vi har så lenge den går, er relativt moderne og er så sikker som mulig. Det vet han og det tar han hensyn til. Jeg for min del tar hensyn til at han er mindre innovativ enn meg interiørmessig. Han risikerer ikke å komme hjem til en limegrønn stuevegg, for å si det sånn. For oss handler det om å utnytte hverandres kompetanse. Vi er begge flinkere enn den andre på et eller flere felt, og dette er også felt som betyr mer for oss enn for den andre. Dermed får vi ha ansvar for dette feltet. Den økonomiske delen av det har begge vetorett på. Fungerer som en drøm her i huset. Syntes ideen med moderne innramming hørtes kul ut. Ellers ville jeg satt svigermor i gang med å lage noe i min stil. Spurt om hun f.eks kunne brodert en stor juleduk til dere om du stilte med materialene. De heklede dukene tror jeg at jeg rett og slett hadde sagt at var for fine til å ha fremme til hverdags og lagt på bordet ved spesielle anledninger. ← Dette innlegget kunne jeg faktisk ha skrevet også.
Gjest holdninger Skrevet 20. februar 2006 #56 Skrevet 20. februar 2006 Det er jo ikke noe problem da så lenge dere har blitt enige om hvem som har ansvaret for hva. Det er der hele problemstillingen gjelder i flere hjem, de har ikke kommunisert fram en tilsvarende løsning. Hjemme hos meg vil mannen gjerne ha et ord eller flere med i laget når det gjelder interiør og da blir det mange kompromisser fordi vi har forskjellig smak. Han liker f.eks. ikke striper og ruter på gardiner, han liker gardiner med masse blomster som jeg ikke er så voldsomt begeistret for, da må vi finne andre gardiner som begge kan leve med. Av og til kunne jeg også tenke meg at det var jeg som hadde hovedansvaret for innredning og interiør så jeg kunne fått alt som jeg ville i huset, men vi er nå en gang to personer med litt forskjellig smak og da må vi være villig til å inngå kompromisser. Selv om jeg ikke er like glad for det bestandig.
Ciara Skrevet 20. februar 2006 #57 Skrevet 20. februar 2006 Jeg har fjernet ting som min samboer likte godt. I mitt hjem ønsker jeg ikke å ha ting som jeg synes er direkte stygge å se på. Til gjengjeld har min samboer også fått fjerne ting jeg har vært glad i, fordi selvfølgelig ikke han heller skal behøve å ha ting han ikke liker i sitt eget hjem. Jeg tror nok også en del kvinner tar kontrollen hjemme, men samtidig er det også gjerne kvinner som tar det meste av jobben hjemme (dessverre). Hadde jeg tatt det meste av arbeidet hjemme, hadde jeg til gjengjeld også tatt meg friheten å bestemme mer over hvordan det ser ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå