Gå til innhold

Samboer med dårlig smak

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå bodd sammen med min kjæreste i ett år ca. Han har så fryktelig dårlig smak. Hans mor produsere hekladuker og broderte bilder til å henge på veggen hele tiden, og han insisterer på at dette skal frem. Jeg kan til nød gå med på dukene, men hva skal jeg gjøre med alle disse bildene. (Kikker meg rundt og teller 7 stykker). På hvilken pen måte kan jeg fortelle han og hans mor at dette liker jeg ikke, og at det må vekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel som med andre ting i et parforhold, evnen til å inngå kompromiss... Jeg ser ikke for meg at jeg kunne hatt 7 broderte bilder i min stue, men ett eller to, for å glede den som hadde produsert, hadde gjort meg lite.

Skrevet (endret)

Hva med å finne noe som du liker og spørre svigermor om hun vil lage det til dere. Da er det en mulighet for at alle blir fornøyde.

Når det er snakk om broderte bilder (min svigermor har stuen full av disse) ville jeg nok ha satt foten ned og redusert spikerantallet til 1. Da kan man hellere bytte ut med jevne mellomrom.

Det finnes mange fine moderne puter som kan broderes - trenger ikke å være motiver med nek og fugler.

Hva med heklet varm pledd som kan tas frem ved behov?

Endret av Trille
Skrevet

Jeg hadde fått fnatt om jeg skulle hatt broderte bilder fremme. Det går til nød ann til jul. Ikke ellers. Hva syns han er stygt da? Kanskje du kunne bytta ut bildene "hans" med noe han syns er stygt. Ikke nødvendigvis noe du liker heller, men da kunne han sett hvordan du syns det er å ha ting du ikke liker på veggen.

Ellers syns jeg stua er en dum plass å være uenige i. Han kan vel henge dem opp på et annet rom?

Skrevet

Hvorfor er det du som skal bestemme hvordan det skal se ut i deres leilighet? Er din smak den eneste riktige? Er du villig til å fjerne ting han synes er stygt men som du liker godt?

Skrevet

vet om andre som har samme "problemet" og så en ultrakul løsning engang! de hadde rett og slett rammet inn bildene i hypermoderne rammer i stål og sort, med passepartou, og hengt dem systematisk ( tror de hadde fire stk som dannet et kvadrat ) dette var faktisk veldig kult :)

Skrevet

Vi har hatt noe av det samme problemet her.

Jeg flyttet inn hos ham. Det var bilder overalt i stua.

Mesteparten her er fjernet. Noe er pakket bort og andre har fått ny plassering.

Hvorfor ikke lage et sted med svigemors bilder og bytt ut det ene bilde jevnlig.

Skrevet

Siden du godtar dukene, er du jo villig til å inngå kompromiss. Snakk med ham. Sett av en dag nå i helga til å finne ut hvordan dere begge vil ha det. Finn ut hva han synes er fint og fortell hva du liker. Kanskje kan et par av bildene henges i gangen? Der oppholder man seg jo ikke så lenge, og du slipper å irritere deg over dem når du vil slappe av og kose deg på stua.

Kanskje kommer dere på andre glupe ting til leiligheten mens dere holder på også!

Skrevet
vet om andre som har samme "problemet" og så en ultrakul løsning engang! de hadde rett og slett rammet inn bildene i hypermoderne rammer i stål og sort, med passepartou, og hengt dem systematisk ( tror de hadde fire stk som dannet et kvadrat ) dette var faktisk veldig kult :)

Smart!

Jeg hadde ikke funnet meg i broderte bilder på hedersplass i stua, det er sikkert. Jeg hadde hengt dem i gangen jeg også, evt på gjesterommet.

Skrevet

Javel, så han har dårlig smak fordi du ikke liker smaken hans ?

Okey...

Om dere skal være samboere, bør dere inngå kompromiss, noe av det han liker som du ikke liker fjernes, og noe du liker som han ikke liker, fjernes, slik kan det bli levelig for dere begge.

Skrevet

Stakkars deg. Jeg skjønner godt at du ikke orker å ha broderte bilder på veggen! Jeg har ikke samme problemet selv, heldigvis, så jeg har ingen god løsning annet enn at du kan snakke med han. Forklar at du ikke liker disse bildene og dukene, men er villig til å beholde dukene. Hvis han ikke hører så heng opp noe han ikke liker. En annen tanke er jo at du kan begynne å produsere egen abstrakt "kunst" på lerret og gi til svigermor og se om hun henger det opp.

Skrevet
Javel, så han har dårlig smak fordi du ikke liker smaken hans ?

Hva definerer dårlig smak da? Det er jo nettopp det man selv ikke synes er fint som blir det man kaller for dårlig smak.

Skrevet
En annen tanke er jo at du kan begynne å produsere egen abstrakt "kunst" på lerret og gi til svigermor og se om hun henger det opp.

Morsom ide, har også en kommende svigermor som elsker å gi meg pynteting. Men for husfredens skyld tror jeg at jeg venter med å prøve den ut.

Har du snakket med svigermor? Si henne at du synes det er hyggelig at hun liker å lage ting til dere, men at det blir litt mye. Kanskje hun kan lage noe til lokale utlodninger i stedet eller (hvis hun er flink nok) selge noe av produksjonen sin? Hvis det er noe du ønsker deg i stedet (teppe f.eks. som allerede er blitt foreslått), kan du jo be henne om å lage det, eventuelt kjøpe garn til henne hvis du ikke liker fargene hun bruker.

Jeg takket, men sa at det ikke var nødvendig at hun alltid hadde med noe når hun kom på besøk og at det begynte å bli fullt i hyllene. Er litt engestelig for hva som skjer når vi snart flytter til en større leilighet, men den tid, den sorg... :ler:

Skrevet

Vi har hatt tendenser til samme problem her, selv om moren hans er flink til å gi fine interiørting, så er samboern min større fan av at møbler som virker=bra møbler, uansett hvordan de ser ut, dessuten har han litt annen smak enn meg når det gjelder bilder og pyntegjenstander. Vi har "løst" det ved at han henger hva han vil på sitt eget kontor/arbeidsrom, resten av huset deler vi på, men jeg skal innrømme at jeg overstyrer av og til.

Jeg synes likevel det er viktig å komme fram til kompromisser når man bor sammen. Om jeg elsket rosa blonder og nusselige babybilder ville det vært dårlig gjort av meg å henge det rundt overalt, man bør prøve å finne noe begge kan trives med.

Ville kanskje tatt en prat med han om han virkelig liker bildene eller om de bare skal opp fordi det er moren som har laget dem. Ellers var det lurt å enten ramme dem inn på en fin måte, henge opp færre eller et annet sted enn stua.

Skrevet
Morsom ide, har også en kommende svigermor som elsker å gi meg pynteting. Men for husfredens skyld tror jeg at jeg venter med å prøve den ut.

Jeg gjorde det veldig klart for alle i sambos familie at jeg IKKE liker pynteting. Og det veldig snart i forholdet også. Heldigvis blir det respektert og ingen er lei seg for at det de har gitt oss ikke er fremme.

Skrevet

Likte den løsningen. :Nikke:

Gjest Holdninger
Skrevet
Jeg gjorde det veldig klart for alle i sambos familie at jeg IKKE liker pynteting. Og det veldig snart i forholdet også. Heldigvis blir det respektert og ingen er lei seg for at det de har gitt oss ikke er fremme.

Dette er litt morsomt da, hva hvis samboeren din hadde likt pynteting? Det viktige her er at DU ikke liker pynteting og da skal DERE ikke motta sånne gaver så klart. :forvirret:

Begynner å forstå Piper som lurer på om det er kvinnenes standard som skal gjelde i heimen og mannen kun skal være glad til for at han i hele tatt får lov til å bo sammen med oss.

Skrevet
Begynner å forstå Piper som lurer på om det er kvinnenes standard som skal gjelde i heimen og mannen kun skal være glad til for at han i hele tatt får lov til å bo sammen med oss.

Enig.

Skrevet

Evnen til å snakke sammen og innse at ens egne meninger om hva som er pent ikke bestandig er de universielt riktige er en fin ting...

Skrevet

Kanskje han gjør dette fordi han ikke ønsker å såre sin kjære mor?

Sambo har litt tendenser til å absolutt ha fremme julegaver fra famile for eksempel. Jeg jenker meg svært lite, fordi jeg ikke har sansen for gaver som skal henge fremme. Man skal være ganske sikker på at man kjenner "smaken" til dem man gir slikt. Jeg gir ikke typiske henge-fremme-i-stua-gaver til folk, synes det er ganske påtrengende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...