Gå til innhold

Vanlig å kjøpe bil etter første besøk hos forhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe bruktbil, og har avtalt med en merkeforhandler at jeg skal prøvekjøre en bil jeg er veldig interessert i på mandag. Er det vanlig å bestemme seg der og da? Eller er det mest vanlig å dra hjem og gi det litt tid før man bestemmer seg? Kan man be de reservere bilen til neste dag, f.eks? Jeg er redd for å gå glipp av muligheten dersom noen andre kommer og snapper den foran meg, men er også redd for å ta for rask avgjørelse. 

Anonymkode: 5a498...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vært litt forskjellig, av og til ventet (om vi er usikre og har sett på flere og må velge), men flere ganger kjøpt samme dag. 

Anonymkode: d17dc...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om bilen "passer" deg og om du får en pris du opplever som greit.

Jeg har av og til kjørt rett hjem fra salgssamtalen, ordna forsikring over telefon.

Andre ganger har jeg høflig presentert min prisidé og fått lov å kjøpe bilen først 1-2 mnd senere.

Kommer helt an på hva du selv ønsker. Viktigst å huske på er at ingen skal presse deg til å kjøpe der og da. Du bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
catman skrev (10 minutter siden):

Det kommer jo an på om bilen "passer" deg og om du får en pris du opplever som greit.

Jeg har av og til kjørt rett hjem fra salgssamtalen, ordna forsikring over telefon.

Andre ganger har jeg høflig presentert min prisidé og fått lov å kjøpe bilen først 1-2 mnd senere.

Kommer helt an på hva du selv ønsker. Viktigst å huske på er at ingen skal presse deg til å kjøpe der og da. Du bestemmer.

Ja, jeg kjøper selvsagt ikke en bil hvis jeg ikke får godfølelsen😊 Er det vanlig å prute på prisen? Hvordan er isåfall best mulig måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vært litt forskjellig, av og til ventet (om vi er usikre og har sett på flere og må velge), men flere ganger kjøpt samme dag. 

Anonymkode: d17dc...fa1

Du har kjøpt noen biler, skjønner jeg😊 Ja, det er jo noe med at man gjerne har fulgt med i markedet en stund, på biler i den prisklassen og andre kriterier man ser etter, og dersom det lenge har vært få biler å velge mellom til de kriteriene, så er det kanskje lettere å slå til samme dag dersom man får den rette følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg kjøper selvsagt ikke en bil hvis jeg ikke får godfølelsen😊 Er det vanlig å prute på prisen? Hvordan er isåfall best mulig måte å gjøre det på?

Definitivt, aldri kjøp bil uten å prute.

Brukte søkefunksjonen for deg for råd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg skal kjøpe bruktbil, og har avtalt med en merkeforhandler at jeg skal prøvekjøre en bil jeg er veldig interessert i på mandag. Er det vanlig å bestemme seg der og da? Eller er det mest vanlig å dra hjem og gi det litt tid før man bestemmer seg? Kan man be de reservere bilen til neste dag, f.eks? Jeg er redd for å gå glipp av muligheten dersom noen andre kommer og snapper den foran meg, men er også redd for å ta for rask avgjørelse. 

Det kommer vel an på personen det, jeg møtte hos bilforhandleren kl.0900 og kl.1100 signerte jeg kjøpekontrakten.

Anonymkode: f1179...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det kommer vel an på personen det, jeg møtte hos bilforhandleren kl.0900 og kl.1100 signerte jeg kjøpekontrakten.

Anonymkode: f1179...1c6

Jeg kjøpte uten å ha sett annet enn bilder, og fikk den tilsendt med bilfrakter. 

Anonymkode: dbeb2...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve flere biler før du bestemmer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bytta inn den gamle noen ganger og da har jeg brukt litt lenger tid. Men jeg har jo brukt litt tid for å finne den bilen før jeg kontakter forhandler også. Så jeg har kjøpt på første besøket også ja. 

Anonymkode: 75c00...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kjøpte uten å ha sett annet enn bilder, og fikk den tilsendt med bilfrakter. 

Anonymkode: dbeb2...4b2

Gubben og kjøpte bil uten å se først. Satte seg på tog fra Hamar til Trondheim der stod forhandlet med bil  på togstasjonen kl 23 om kvelden, pluss kaffe og matpakke til veien hjem🤣😀

Anonymkode: 340a1...691

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De to siste kjøpene er gjort på dagen, etter nøye vurderinger på forhånd, og prøvekjøring begge ganger. Null problem å gjøre det.

Anonymkode: 4e8e6...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte meg ny bruktbil nylig. Jeg kikket på en bil på finn.no og stakk innom forhandleren for å prøvekjøre den. Da jeg kom dit så jeg en annen jeg fikk mere lyst på i stedet. Kjørte en liten prøvetur før jeg sa at jeg tar den. Var et plastdeksel som hadde en sprekk, så jeg fikk ikke med meg bilen før uka etter da dekselet var byttet.

Jeg prutet den ned 10 000 fra 275 000 til 265 000.

Anonymkode: 08a1a...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De tre bilene jeg har eid alene har jeg alle kjøpt på dagen, umiddelbart etter prøvekjøring. Men jeg har alltid visst hva jeg ville ha da, og prøvekjøringa var mest en formalitet

Anonymkode: 967bb...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg prutet den ned 10 000 fra 275 000 til 265 000.

Sier du deg fornøyd med 3,6% avslag? 👀

Anonymkode: 988ac...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 20.44):

På visse populære biler kan man stort glemme noe særlig pruting, forhandler vet man får solgt bilen til prisen som er satt uansett.

Anonymkode: 5a008...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 20.44):

10 000 er jo uansett penger å spare som man kan bruke på andre ting

Anonymkode: c9c0a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde meg på pruting på drømmebilen, og da ble den solgt til noen andre samme dag. For oppgitt pris. Som regel ser man på Finn om bilen er priset riktig, så som regel forsøker jeg å få dem til å fikse ting innenfor oppgitt pris i stedet. Min siste bil hadde for eksempel nye piggdekk og litt slitte sommerdekk, så da fikk jeg med to helt nye dekksett i stedet for å prute.

Anonymkode: ee8ed...e36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant, jeg tror jeg har aldri kjøpt en bil uten avslag. Men så går jeg typisk ikke etter de mest populære bilene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt tips er å be om å få låne bilen over natta, ta den med til noen som kan se over bilen (man finner ofte flere ting som er galt enn forhandler har opplyst eller er klar over) og be om å få det fiksa inkludert i prisen. 

Anonymkode: 3dd25...a2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...