Sirah Skrevet 26. juli 2024 #61 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (Akkurat nå): Nei, det gjorde jeg ikke. Hvorfor betyr at et barn står stille at det er "godt oppdratt"? Det er helt tilfeldig om små barn er rolige eller aktive. Det har null med oppdragelse å gjøre. Du kan selvfølgelig utøve psykisk og fysisk vold mot barnet ditt slik at det frykter deg, og da kanskje står stille, men det har heller ingenting med oppdragelse å gjøre. Jo det gjorde du. Man løper ikke rundt innendørs på et senter. Det gjør man ute på en lekeplass. Det har ALT med oppdragelse å gjøre. Ærlig talt 🙄 Hvordan du klarte å blande vold inn i dette får du stå for selv. 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #62 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (6 minutter siden): Spør barna dine hvor redd de var for å få kjeft av deg. Jeg ble strengt oppdratt. Fikk kjeft når det var berettiget. Men redd for foreldrene mine, hvorfor skulle jeg bli det? Barnet mitt blir oppdratt ganske strengt, men kjefter ikke. Hn får mye plass til å utfolde seg, men det er ikke på et kjøpesenter. Der oppfører vi oss. Anonymkode: 6086a...1e1 1
got2go Skrevet 26. juli 2024 #63 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (5 minutter siden): At de står i veien er like irriterende for meg. Nå er du bare kvervulerende.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #64 Skrevet 26. juli 2024 mommyaka skrev (12 minutter siden): På din tid var det ble også lov å bruke både hånd og belte... Var aldri utsatt for det. Men vi hadde lært å ha respekt for hva voksne og foreldre sa. Var altså godt oppdratt. Anonymkode: 0cf7b...ca9
TomBombadil Skrevet 26. juli 2024 #65 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble strengt oppdratt. Fikk kjeft når det var berettiget. Men redd for foreldrene mine, hvorfor skulle jeg bli det? Barnet mitt blir oppdratt ganske strengt, men kjefter ikke. Hn får mye plass til å utfolde seg, men det er ikke på et kjøpesenter. Der oppfører vi oss. Anonymkode: 6086a...1e1 Formålet med kjeft er at du skal bli redd for å gjenta atferden, fordi du skal frykte å få kjeft for nytt. Ergo var du redd for å få kjeft av foreldrene dine. Hvilken annen funksjon tror du egentlig kjeft har?! Å "oppføre seg" er en sosial konstruksjon. At barn løper rundt på kjøpesenteret er helt uproblematisk. Alle vokser det av seg uansett. Ser du noen gang en 30-åring løpe rundt og klatre på ting?! got2go skrev (Akkurat nå): Nå er du bare kvervulerende. Fordi jeg har en annen mening enn deg? Du synes barn som løper rundt skal kjippes ut, jeg synes gamling som breier seg ut og er treigere enn snegler skal kjippes ut. Barnefamiliene legger igjen mye mer penger på senteret enn pensjonistene. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var aldri utsatt for det. Men vi hadde lært å ha respekt for hva voksne og foreldre sa. Var altså godt oppdratt. Anonymkode: 0cf7b...ca9 Men du klarer vel å tenke deg til hvorfor du hadde "respekt"? Jeg vet hvorfor jeg hadde "respekt" for mor og far, hvorfor jeg alltid oppførte meg. Jeg var livredd for å få en skyllebøtte fra dem, og brorparten av kommunikasjonen man fikk fra foreldrene sine, var kjeften. Dette er helt vanlig opplevelser fra min alder og eldre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #66 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (7 minutter siden): Nei, det gjorde jeg ikke. Hvorfor betyr at et barn står stille at det er "godt oppdratt"? Det er helt tilfeldig om små barn er rolige eller aktive. Det har null med oppdragelse å gjøre. Du kan selvfølgelig utøve psykisk og fysisk vold mot barnet ditt slik at det frykter deg, og da kanskje står stille, men det har heller ingenting med oppdragelse å gjøre. Tull! Det er enkelt å oppdra barn til å oppføre seg ordentlig når de får være med på offentlige plasser. Det trener man på fra ett- til toårsalder. Men noen foreldre gidder bare ikke. Jeg snakker til barn som bråker og løper i matbutikken. Hvis foreldrene ikke prøver å stoppe dem. Bl.a fordi det er farlig å løpe rundt der. Plutselig kræsjer noen med full vogn inn i et lite, løpende barn. Anonymkode: 0cf7b...ca9 2
Dojakitty Skrevet 26. juli 2024 #67 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (25 minutter siden): Kan vi ikke heller lempe ut sure gamle gubber og kjerringer som står i veien og knapt bruker penger på senteret? For de kan oppføre seg i det offentlige rom
Gyngehest Skrevet 26. juli 2024 #68 Skrevet 26. juli 2024 Så hvor gamle skal barna være før de lærer å ta hensyn til folk rundt seg og ikke plager andre ved å skrike/løpe rundt på offentlige steder (restaurant, tog, butikk, kino, kjøpesenter osv.)? Ærlig talt.. Barn kan få være barn hjemme, på lekeplasser, på stranda, i skolegården, i hagen, i parken osv., men noen plasser forventes det at de kan oppføre seg ok. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #69 Skrevet 26. juli 2024 Anonyme-meg skrev (1 time siden): Du skriver i første avsnittet ditt "Jeg overser det, hvorfor gjør ikke du? Som mor, bør du være i stand til å kunne sile ut hva som er viktig og ikke" Jeg forstår ikke. Mulig jeg har misforstått, eller vi misforstår hverandre. Mulig jeg har sløv feriehjerne, det innrømmer jeg. Overser du det ikke fordi du anser det som viktig å irritere seg over foreldrene...? Anonymkode: ed48b...7e5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #70 Skrevet 26. juli 2024 Hele verden er ikke en lekeplass. Løpe og herje i butikker kan faktisk også være farlig. Da ikke alt er ment for å dulte og klatre på. Hos oss har jeg et par ganger sagt fra at de må hente barna og passe på tryggheten deres. Fordi vi har ting som lett kan velte og gjøre skade på lokalet og evnt seg selv og andre. Jeg har tørket opp 10 liter maling for å si det sånn. Og la barna klatre på vedovns utstillinger som kun er ment for å sees på er livsfarlig. Jeg har mine rutiner med urolige barn i butikken. Og holder de i sjakk. Men ikke alltid jeg har mulighet til det. Og hvis foreldrene da ikke passer på så må jeg si fra før det går galt. Det går som regel bra. Og de aller fleste forstår. Men noen få blir fornermet. Men de skjønner det når jeg sier det er skarpe sagblad og den ovnen der veier 120kg. I tillegg har vi sterke saker på flasker som etser om de velter det og flaskene går istykker. Det går stort sett bra om de velter. Men det kan også skje at en plast flaske kan få hull. Andre steder er det mye annet som kan gå galt. Jeg skjønner godt at de lokale lekebutikken har stor plakat ved ingangen. Barn kun ifølge med voksen. De har opplevd at barn. Begynner å åpne esker og leke i butikken med ting som skal selges og løper rundt. De har en teang butikk så mye går i gulvet. Mange sendte barna dit alene, så de kunne handle mat i fred. Vet ikke helt hva de tenker jeg. Skal de ansatte i lekebutikken passe dem ? Anonymkode: dec07...940 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #71 Skrevet 26. juli 2024 Ser ikke helt vitsen med å ta med barn på senteret dersom man er to foreldre. Her kjøpes det meste på nett, og én av oss drar i butikken. Er det ikke bedre for barna å få tid på stranda eller i naturen om sommeren? Hvorfor drar man på kjøpesenteret, annet enn når de må prøve sko o.l.? Junk og leker? Er shopping virkelig en hobby for så mange voksne (og barn)? Anonymkode: 69c62...c12 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #72 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser ikke helt vitsen med å ta med barn på senteret dersom man er to foreldre. Her kjøpes det meste på nett, og én av oss drar i butikken. Er det ikke bedre for barna å få tid på stranda eller i naturen om sommeren? Hvorfor drar man på kjøpesenteret, annet enn når de må prøve sko o.l.? Junk og leker? Er shopping virkelig en hobby for så mange voksne (og barn)? Anonymkode: 69c62...c12 De må jo lære å være på sånne steder da. Så de må jo bli med litt. Da mine ble vanskelig å ha med dro vi en og en voksen og innimellom hadde med en unge. Slik at vi fikk gått igjennom oppførsel med en og en. Før vi begynte å ha med begge to. Hvis de ikke fa seg dro vi hjem. Så et par kurver har blitt stående igjen etter oss. Men det var også det som fikk de til å forstå at de måtte oppføre seg eller dro vi hjem uten noenting. Anonymkode: dec07...940 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #73 Skrevet 26. juli 2024 Anonyme-meg skrev (2 timer siden): For meg er det egentlig ikke barna som irriterer meg mest. Hvis dem er helt baluba så er det litt annet. Men bryr meg ikke så mye. Men foreldrene er et annet kapittel, de irriterer meg, når de lar barna sine løpe i beina på en, leke sisten i mellom reoler om mye annet uten at de tar tak i barna sine. Barn på kino som skal skravle igjennom filmen, uten at foreldrene sier noe. Det er foreldrene som irriterer mest for min del. Dette. Det er jo ikke barna det er noe galt med, de oppfører seg som barn. Mange er ekstremt inaktive, og får ikke utløp for lek og morro. Da er ikke svaret å ta de med i butikker, kino eller restaurant. La dem leke, gjerne utendørs Anonymkode: 69c62...c12
Rhodiola Skrevet 1. august 2024 #74 Skrevet 1. august 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporing og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #75 Skrevet 1. august 2024 Gyngehest skrev (På 26.7.2024 den 14.33): Så hvor gamle skal barna være før de lærer å ta hensyn til folk rundt seg og ikke plager andre ved å skrike/løpe rundt på offentlige steder (restaurant, tog, butikk, kino, kjøpesenter osv.)? Ærlig talt.. Barn kan få være barn hjemme, på lekeplasser, på stranda, i skolegården, i hagen, i parken osv., men noen plasser forventes det at de kan oppføre seg ok. Så fort barnet klarer å bevege seg selv, så er det ikke farlig å snakke til barnet sitt og oppdra det. Barn må få oppdragelse inn med morsmelka.. Anonymkode: 6086a...1e1
TomBombadil Skrevet 2. august 2024 #76 Skrevet 2. august 2024 Dojakitty skrev (På 26.7.2024 den 15.31): For de kan oppføre seg i det offentlige rom Poenget mitt var jo at disse gamlisene ikke kan oppføre seg🤦♂️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå