Grevling Skrevet 26. juli 2024 #21 Skrevet 26. juli 2024 3 hours ago, mommyaka said: Huff..barn som løper rundt og lager lyd...fysj nei. Hadde baeba sittet stille med iPad hadde det vært galt også... Hmmm..ta de i bånd...nei dette er også galt ... Kansje dope de ned ..nei galt. Nei jeg tror oss foreldre må holde oss hjemme og bestille alt på nett..for enten gjør vi feil eller så er ikke barna bra nok Det finnes faktisk en gyllen middelvei mellom dette og å la barna være helt apekatter som herjer med omgivelsene ukontrollert. Barn skal få lov til å være barn, men de må også lære seg grenser og å respektere omgivelsene. Altfor mange foreldre idag lar "gullet" sitt tute fritt frem. Verden ligger for deres føtter, gjør som dere vil, og hvis noen sier noe så kommer "Løvemamma" med klørne ute for å beskytte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #22 Skrevet 26. juli 2024 Jeg overser det, hvorfor gjør ikke du? Som mor, bør du være i stand til å kunne sile ut hva som er viktig og ikke. Jeg har to barn, og siler ganske enkelt ut andres støy og uro. Nå er mine av den rolige typen, og de har generelt hatt klare regler og grenser for hvordan man skal oppføre seg på offentlige steder, men dagens barn er så heftig overstimulert at jeg forstår hvorfor de er i 100 på bl.a kjøpesentre. Kjøpesentrene har selv lagt opp til støy og uro iblant, med opplegg for barn som stimulerer enda mer, støyende forestillinger med Paw Patrol, Brillebjørn osv. Man ber jo om overstimuli, på et sted med allerede altfor mye inntrykk. Kommer de attpåtil hjemmefra etter skjermbruk, så er de jo allerede understimulert på fysisk aktivitet, overstimulert mentalt. Jeg har ikke vondt av voksne som ikke tåler støyende barn. Det kalles å leve, det handler om å være tilpasningsdyktig i samfunnets regler og normer, og per nå så er det ikke uvanlig at unger er liv og leven - på godt og vondt. Vi får bare tåle det, og så får man håpe det blir bedre tak i neste generasjons foreldre. Du har gjort din jobb for å gi barna dine gode forutsetninger til god oppdragelse av evt. barn (antar jeg). Jeg jobber med mine fremdeles (10 og 12 år), og foreløpig ligger vi svært godt an. Det finnes tidspunkter som er fulle av liv og galskap, det finnes roligere tidspunkt. Etter kl 18, er det roligere. Rundt middagstid er det også ofte roligere, særlig om man ikke vandrer rundt spisesteder. Mellom 11-16 er det ikke uvanlig med opplegg for barn på kjøpesentre (i hvert fall her vi bor). Anonymkode: ed48b...7e5 3 2
Jadasikkert29 Skrevet 26. juli 2024 #23 Skrevet 26. juli 2024 (endret) Tåler ingen å ha barn rundt seg lenger?? Å bedømme foreldre og oppdragelse på de knappe 5 minuttene du ser dem sier mer om deg enn dem. Endret 26. juli 2024 av Jadasikkert29 Skrivefeil 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #24 Skrevet 26. juli 2024 De er overalt. Sist på ei ferge, der de løper opp og ned gangen og inn i vegger og hyler og skriker. Ingen voksne reagerer. Hadde mest lyst til å reise meg, ta tak i tskjorta på hver unge i hånden, og hive dem av båten... Dagens foreldre gir fullstendig blaffen i å lære barn å ta hensyn til andre rundt seg. Anonymkode: 3c7cc...431 1 1 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 26. juli 2024 #25 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg overser det, hvorfor gjør ikke du? Som mor, bør du være i stand til å kunne sile ut hva som er viktig og ikke. Jeg har to barn, og siler ganske enkelt ut andres støy og uro. Nå er mine av den rolige typen, og de har generelt hatt klare regler og grenser for hvordan man skal oppføre seg på offentlige steder, men dagens barn er så heftig overstimulert at jeg forstår hvorfor de er i 100 på bl.a kjøpesentre. Kjøpesentrene har selv lagt opp til støy og uro iblant, med opplegg for barn som stimulerer enda mer, støyende forestillinger med Paw Patrol, Brillebjørn osv. Man ber jo om overstimuli, på et sted med allerede altfor mye inntrykk. Kommer de attpåtil hjemmefra etter skjermbruk, så er de jo allerede understimulert på fysisk aktivitet, overstimulert mentalt. Jeg har ikke vondt av voksne som ikke tåler støyende barn. Det kalles å leve, det handler om å være tilpasningsdyktig i samfunnets regler og normer, og per nå så er det ikke uvanlig at unger er liv og leven - på godt og vondt. Vi får bare tåle det, og så får man håpe det blir bedre tak i neste generasjons foreldre. Du har gjort din jobb for å gi barna dine gode forutsetninger til god oppdragelse av evt. barn (antar jeg). Jeg jobber med mine fremdeles (10 og 12 år), og foreløpig ligger vi svært godt an. Det finnes tidspunkter som er fulle av liv og galskap, det finnes roligere tidspunkt. Etter kl 18, er det roligere. Rundt middagstid er det også ofte roligere, særlig om man ikke vandrer rundt spisesteder. Mellom 11-16 er det ikke uvanlig med opplegg for barn på kjøpesentre (i hvert fall her vi bor). Anonymkode: ed48b...7e5 For meg er det egentlig ikke barna som irriterer meg mest. Hvis dem er helt baluba så er det litt annet. Men bryr meg ikke så mye. Men foreldrene er et annet kapittel, de irriterer meg, når de lar barna sine løpe i beina på en, leke sisten i mellom reoler om mye annet uten at de tar tak i barna sine. Barn på kino som skal skravle igjennom filmen, uten at foreldrene sier noe. Det er foreldrene som irriterer mest for min del.
mommyaka Skrevet 26. juli 2024 #26 Skrevet 26. juli 2024 Dere som klager...var dere også perfekte barn engang..dere satt pent og pyntelig og ikke lagde norlyd? Og deres barnet også de barna som sitter stille og rolig og aldri lager lyd? 👏👏 Men barn er barn...og ver jo om mennesker som klager på barn når de leker..hopper på trampoline etc...de "bråker" Men er barn bare inne å gamer...eller om barn sitter og ser litt på iPad eller telefon er det heller ikke bra. Og bare for at dere ser uopprettelig barn som dere mener trenger oppdragelse.. Er det ikke sikkert det er slik... leken dere ser...ser dere som masse lyd og barn som gjør for mye ut av seg 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #27 Skrevet 26. juli 2024 Anonyme-meg skrev (3 minutter siden): For meg er det egentlig ikke barna som irriterer meg mest. Hvis dem er helt baluba så er det litt annet. Men bryr meg ikke så mye. Men foreldrene er et annet kapittel, de irriterer meg, når de lar barna sine løpe i beina på en, leke sisten i mellom reoler om mye annet uten at de tar tak i barna sine. Barn på kino som skal skravle igjennom filmen, uten at foreldrene sier noe. Det er foreldrene som irriterer mest for min del. Det er ok, men tålig irrelevant for det jeg skrev som svar på HI. Foreldre kan irritere meg også. Virkelig. Av samme grunn som deg, til og med. Barna i seg selv anser jeg som en uskyldig part i det hele fordi de aldri har lært å vite bedre. Anonymkode: ed48b...7e5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #28 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Synes også at jeg ser mer og mer utagerende barn. Er som ville rovdyr som går løs. Det er helt opplagt at disse barna ikke har fått innlært hvordan de skal oppføre seg når de er ute, så oppførselen blir på barnas premisser, og så eskalerer det. De pusher grenseløse grenser. Og istedenfor at foreldrene tar kampen mot barna, en kamp som egentlig er for sent, så lar de bare barna holde på. Og skylder på "barn er barn, la de nå styre". Tidvis er det spetakkel uten like. Hyling og roping høyt og lavt. Slik var ikke min generasjon når vi var barn. Og våre foreldre var enda strammere i maska ute. Det var slik det var. Det var ingen som bedrev med utagering da. Selv barna visste at det ikke var lov. Anonymkode: f6b2e...1e2 VI var sånn når vi var barn (født på 80-tallet). Det var bare det at vi var i skogen og ikke på kjøpesenteret når vi holdt på sånn. Aldri om jeg hadde turt å herje rundt innendørs på et offentlig sted. Vi lærte tidlig å ta hensyn til andre. Blant annet var det noe som het utestemme og innestemme. Det synes jeg er et fint konsept. Anonymkode: 2e710...080 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #29 Skrevet 26. juli 2024 mommyaka skrev (10 minutter siden): Dere som klager...var dere også perfekte barn engang..dere satt pent og pyntelig og ikke lagde norlyd? Og deres barnet også de barna som sitter stille og rolig og aldri lager lyd? 👏👏 Men barn er barn...og ver jo om mennesker som klager på barn når de leker..hopper på trampoline etc...de "bråker" Men er barn bare inne å gamer...eller om barn sitter og ser litt på iPad eller telefon er det heller ikke bra. Og bare for at dere ser uopprettelig barn som dere mener trenger oppdragelse.. Er det ikke sikkert det er slik... leken dere ser...ser dere som masse lyd og barn som gjør for mye ut av seg Men det er jo ikke barnets skyld at dem ikke har lært å oppføre seg. Det er jo foreldrene.. Ja jeg var veldig rolig i det offentlige rom, for jeg hadde foreldre som lærte meg disiplin og hvordan man oppfører seg. Jeg lærer barnet mitt hvordan man skal oppføre seg. Anonymkode: 6086a...1e1 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #30 Skrevet 26. juli 2024 mommyaka skrev (12 minutter siden): Dere som klager...var dere også perfekte barn engang..dere satt pent og pyntelig og ikke lagde norlyd? Og deres barnet også de barna som sitter stille og rolig og aldri lager lyd? 👏👏 Men barn er barn...og ver jo om mennesker som klager på barn når de leker..hopper på trampoline etc...de "bråker" Men er barn bare inne å gamer...eller om barn sitter og ser litt på iPad eller telefon er det heller ikke bra. Og bare for at dere ser uopprettelig barn som dere mener trenger oppdragelse.. Er det ikke sikkert det er slik... leken dere ser...ser dere som masse lyd og barn som gjør for mye ut av seg Tror ts mener spesifikt på kjøpesenter og andre offentlig steder der flere generasjoner samles. Det er jo helt naturlig og viktig at barna får utfolde seg hjemme, i hagen, i parken, i skogen osv. Men på kjøpesenter er det lurt å lære barna til og begrense seg. Mener jeg da. Anonymkode: 2e710...080 2
mommyaka Skrevet 26. juli 2024 #31 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke barnets skyld at dem ikke har lært å oppføre seg. Det er jo foreldrene.. Ja jeg var veldig rolig i det offentlige rom, for jeg hadde foreldre som lærte meg disiplin og hvordan man oppfører seg. Jeg lærer barnet mitt hvordan man skal oppføre seg. Anonymkode: 6086a...1e1 Helt enig..men jeg tror mange her inne har andre syk på hva DE mener er bra og ikke bra...jeg kan se maser barn fly rundt på kjøpesenteret..se de smiler og ler og tenker at de har det gøy...du og andre kan kanskje se der negativ at de lager mye lyd og mye plass og ikke noe du synes om
Gjest Anonyme-meg Skrevet 26. juli 2024 #32 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ok, men tålig irrelevant for det jeg skrev som svar på HI. Foreldre kan irritere meg også. Virkelig. Av samme grunn som deg, til og med. Barna i seg selv anser jeg som en uskyldig part i det hele fordi de aldri har lært å vite bedre. Anonymkode: ed48b...7e5 Du skriver i første avsnittet ditt "Jeg overser det, hvorfor gjør ikke du? Som mor, bør du være i stand til å kunne sile ut hva som er viktig og ikke"
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #33 Skrevet 26. juli 2024 Barn er IKKE VOKSNE, hvorfor i h** skal de oppføre seg som de er 42? Flere burde gjøre som ikea; må barna være med, ja så lever dem i lekerommet med vakten og shop i fred. jeg har lang erfaring med viltre barn i butikker, gjorde det kun i nød. På 80 tallet ble nok barna sittende i bilen eller var hjemme alene i ung alder. og har du et barn som oppfører seg som 42 åring, heldige deg! Anonymkode: 3b954...c28 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 26. juli 2024 #34 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ok, men tålig irrelevant for det jeg skrev som svar på HI. Foreldre kan irritere meg også. Virkelig. Av samme grunn som deg, til og med. Barna i seg selv anser jeg som en uskyldig part i det hele fordi de aldri har lært å vite bedre. Anonymkode: ed48b...7e5 Du skriver i første avsnittet ditt "Jeg overser det, hvorfor gjør ikke du? Som mor, bør du være i stand til å kunne sile ut hva som er viktig og ikke"
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #35 Skrevet 26. juli 2024 Husker vi var ganske like vi som vokste opp tidlig 2000 tallet også.. Men er kanskje lettere å tenke at dagens barn er mer bråkete når sine egne barn selv har blitt mer voksen og man får egen tid med småbarn mer på avstand. Anonymkode: 22508...b7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #36 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du kan trøste deg med at uansett hvor plagsomt du syns det er med unger som løper vilt rundt, så har foreldrene det mye verre Anonymkode: a6bd4...5e3 Tull. De kunne valgt å enten oppdra barna eller la bære å ta den med. Anonymkode: e0052...0f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #37 Skrevet 26. juli 2024 Barn har vel ikke så mye på et kjøpesenter å gjøre? Alle må handle, men må vel ikke bruke kjøpesenter som aktivitet for familien? Det er litt stusselig. Og fikk de være med på kjøpesenter så var det jo med fokus på dem og de butikkene de ville gå i. Da var det spesielt og forventer at de oppførte seg...og selvsagt begrenset tid. Jeg forstår godt at ungene blir oppgaver av kjøpesenter. Jeg blir superstressa selv og unngår det. Haha...kanskje det er derfor jeg ikke dro med barna? Faam meg ille nok å være der alene. Anonymkode: 92079...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #38 Skrevet 26. juli 2024 mommyaka skrev (14 minutter siden): Helt enig..men jeg tror mange her inne har andre syk på hva DE mener er bra og ikke bra...jeg kan se maser barn fly rundt på kjøpesenteret..se de smiler og ler og tenker at de har det gøy...du og andre kan kanskje se der negativ at de lager mye lyd og mye plass og ikke noe du synes om Men hvorfor bruke kjøpesentre og lignende til å løpe rundt? Dra på en lekeplass ut i skogen Anonymkode: 6086a...1e1 2
mommyaka Skrevet 26. juli 2024 #39 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor bruke kjøpesentre og lignende til å løpe rundt? Dra på en lekeplass ut i skogen Anonymkode: 6086a...1e1 Fordi ikke alle har det i nærheten..og hvorfor skal ikke barn få løpe litt og være litt fri når de er på kjøpesenteret. Og faktisk må vi foreldre ta med disse barna på kjøpesenteret for å ganske klær og sko...du vet sånn ikke finnes i skogen...og når iallefall mine barn skal få sko må de prøve..og da må de være med ..oh om mine barn da skipper og hopper og løper litt til butikken..gjør ikke det noe...da får de ut litt energi...og etter litt har vi fått shoppet klær og sko Så kan vi dra til lekeplassen og skogen
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #40 Skrevet 26. juli 2024 Det er vel en grunn til at det står en advarsel på en rulletrapp på ene senteret her, at rulletrappen ikke er et leketøy. På et senter ferdes det forskjellige folk, foreldre må passe på barna sine og det er ikke lov å løpe rundt. Anonymkode: 4a578...d37 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå