Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, issoras said:

Vi har hatt Norgesferie i år og værmessig har det vært DRITT. Så noen år må vi rømme landet til varmere strøk for å holde ut disse norske somrene med drittvær. Å leie hytte ved sjøen for 1500 kroner kan vi bare glemme i høysesong, og hva hjelper det når været er dritt. 

Folk må jo få gjøre som de vil og reise hvor de vil. Noen nyter norgesferie, andre ikke. Vi er en plass midt i mellom, nyter norgesferie annethvert år. Men norgesferie byr på mer kjøring og sure unger enn å ta et fly sydover. Min erfaring er at ungene koser seg så lenge foreldrene koser seg, men at hjemmeferie skaper mye surmuling fordi man blir bundet av rutiner og husarbeid og dårlig vær. Vi har hatt både hyttetur, sydenferie og hjemmeferie med toåring, og foretrekker sydenferie - mer avslapning, mindre mas, stabilt vær. 

Å argumentere med at en treåring ikke har glede av en ferie til utlandet er jo helt latterlig når man samtidig sier at en treåring setter pris på tid med foreldrene. Som om det blir MINDRE tid med foreldre på sydenferie? 

Været i juli har vært historisk dårlig og nå er været godt igjen. Dere hadde bare uflaks. Norgesferie skal være avslappende. Barna blir ikke sure av å sitte i bilen i et par timer og det er ikke noe mer husarbeid eller rutiner.

Det er kanskje ikke riktig for deg, men for de fleste småbarn blir det mindre tid med foreldre på sydenferie. Et eksempel på dette er i denne tråden hvor man gir iPad til barnet sånn at foreldre kan spise middag i fred.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Camlon said:

Været i juli har vært historisk dårlig og nå er været godt igjen. Dere hadde bare uflaks. Norgesferie skal være avslappende. Barna blir ikke sure av å sitte i bilen i et par timer og det er ikke noe mer husarbeid eller rutiner.

Det er kanskje ikke riktig for deg, men for de fleste småbarn blir det mindre tid med foreldre på sydenferie. Et eksempel på dette er i denne tråden hvor man gir iPad til barnet sånn at foreldre kan spise middag i fred.

Været var historisk dårlig i fjor også, takk. 😂 Klimaendringene gjør norske somre våtere. 👌

Vi har storkost oss på ferie likevel vi, altså. Men etter åtte ulike sommerferier kan vi trygt konkludere med at sydenferie har vært enklest, og gitt mest avslappende tid sammen. Nå streber vi ikke etter enklest mulig ferie hvert år, men det har vært helt strålende med syden og små barn, og det er mange andre også enige i. 

Hvorfor skulle det være mindre tid i syden enn i Norge? Hvis man tyr til ipad i syden gjør man det jo i Danmark og Norge også. Det er jo ikke en magisk dings som bare brukes i syden. 😅

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, issoras said:

En treåring er ikke en baby. 

Reisen til Danmark er IKKE kortere, snakk for deg sjæl. For oss er det 12 timer med båt pluss masse kjøring, sleng på sjøsyke. 👌👌Hvor langt er det til Danmark hvis du bor i Vardø tror du? Og tror du Vardø har 20 grader på sommeren?? 

Vant til norsk mat? Hvis du har et ensformig kosthold så går det heldigvis an å videreføre det i "syden" også. 🙄 Men mine unger har ikke akkurat nektet pizza, pasta bolognese etc i Italia, eller gyros og gresk salat i Hellas. Da vi var i Danmark spiste vi blant annet indisk mat, og street food.

Båten er gøy for barn, så de timene er en del av ferien, Sjøsyke løser man med sjøsyketabletter og bilturen er kort hvis man bor i nærheten av Oslo.

Det er veldig vanlig at små barn blir vant til maten de har vokst opp med. Det gjelder også motsatt vei, ta en gresk 3-åring til Norge og den vil mislike tradisjonell norsk mat. Ditt barn er kanskje annerledes, men jeg snakker generelt, ikke om deg.

 

Quote

Jeg har absolutt ingen interesse av å reise til Danmark bare for å sitte hjemme i feriehuset, hvorfor skulle noen ville gjøre det egentlig? Man drar jo til Danmark for å oppleve Danmark! Fordelen med syden er man kan reise dit og oppleve noe annerledes uten å farte rundt (man kan bade og slappe av), men for nordmenn i Danmark er det fort ganske kjedelig å bare kokkelure i et feriehus uten å reise rundt.

Man gjør det fordi det er avslappende. Reiser man til Danmark ofte, så er det ikke noe behov for å konstant gjøre noe.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, issoras said:

Været var historisk dårlig i fjor også, takk. 😂 Klimaendringene gjør norske somre våtere. 👌

Vi har storkost oss på ferie likevel vi, altså. Men etter åtte ulike sommerferier kan vi trygt konkludere med at sydenferie har vært enklest, og gitt mest avslappende tid sammen. Nå streber vi ikke etter enklest mulig ferie hvert år, men det har vært helt strålende med syden og små barn, og det er mange andre også enige i. 

Hvorfor skulle det være mindre tid i syden enn i Norge? Hvis man tyr til ipad i syden gjør man det jo i Danmark og Norge også. Det er jo ikke en magisk dings som bare brukes i syden. 😅

Juni ifjor var fantastisk.

iPad i syden er en uting, men som kan være nødvendig om barna er så små at de ikke kan sitte stille ved bordet. Det er enklere i et sommerhus, fordi man kan lage mat hjemme. Da kan barnet sitte og leke med noen leker eller hoppe rundt og det er ingen andre gjester som blir sure over at de lager bråk.

image.png.8f3cf7170269eea60ac765b1f60dcdc3.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (13 timer siden):

Hjemme setter vi oss ned ved bordet når maten er ferdig. Det tar oss 10 min oss voksne å spise. Barnet på 3 år spiser alt mellom 0- 15 min. Vil det ikke ha mat så går barnet fra bordet og leker med et eller annet innen 10 min. Men det er trygt hjemme. Ingen fare for at barnet forstyrrer andre gjester på restaurant, eller flyr rett ut I veien fordi det ikke orker å sitte rolig i lengden ved bordet. Så vi voksne får spist opp maten vår hjemme.

Ute på restaurant: vente på menyen, bestille mat, vente kanskje en halvtime før maten kommer fra vi satt oss ned. Jo da den ene foreldren om vi er to ute kan underholde barnet mens den andre er ved bordet. Så kommer maten. Barnet har spist 1/4 del, vi voksne har fått i oss kanskje 1/,4 selv. Barnet vil ikke sitte lenger ved bordet. Begynner å løpe ut i veien, får raseri anfall fordi vi prøver å få han til å sitte stille/gjør ting han ikke skal etc. Stadig avbrytelser som gjør at vi voksne ikke får spist maten som vi har bestilt. I verste fall må vi spise på tur, men da blir maten kald til den som skal spise sist.  Det fører også til at hele besøket varer enda lengere.. Kanskje man bestilte både forrett, hovedrett og dessert. UTE er det så mange faremomenter at man må passe på hele tiden med små barn.

Nei den kampen orker vi rett og slett ikke å ta. Vi ønsker matro, og vi ønsker ikke at 3 åringen vår skal forstyrre alle gjestene som er der.

 

 

Dette! Og alt dette gjalt da jeg var liten på 90 tallet også. Barn satt ikke som tente lys og tegnet igjennom forrett, hovedrett og dessert. Vi løp rundt, bråkte, fikk kjeft av voksne og lagde et salig kaos. 

Anonymkode: 2fe97...8fd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (13 timer siden):

Det er veldig forståelig når du har en 3-åring, men da vil jeg egentlig foreslå å bli i Norge fordi så små barn får ingenting ut av sydenferie.

Problemet er de eldre barna som må ha iPad på restaurant eller så blir det skrik og hyl.

Hva snakker du om!? 3 åringen min koste seg glugg i «syden», elsket å bade, sitte i sola og grave på stranda, og elsket hotellbuffeen de 15 minuttene det varte. 3 åringer kan absolutt få mye ut av sydentur! I tillegg planlegger vi ikke sydentur 100% kun ut i fra ett barn, om 3 åringen hadde hatt det like fint på hytta, s er vi 4 andre i denne familien som også teller. 

Anonymkode: 2fe97...8fd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (3 timer siden):

Tror vedkommende mente hjemmeferie. 

Og jeg er enig. Har lest at små barn har det best hjemme i ro og mak enn på lange reiser til varme himmelstrøk. 

For barn er det viktigst at foreldrene har fri og tid til dem. De fleste steder er det mye å finne på i nærområdet. Forstår at når man har eldre søsken så vil man reise fordi de eldre barna har glede av det. 

Du bør slutte å tro på alt du leser.

Anonymkode: 2fe97...8fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva snakker du om!? 3 åringen min koste seg glugg i «syden», elsket å bade, sitte i sola og grave på stranda, og elsket hotellbuffeen de 15 minuttene det varte. 3 åringer kan absolutt få mye ut av sydentur! I tillegg planlegger vi ikke sydentur 100% kun ut i fra ett barn, om 3 åringen hadde hatt det like fint på hytta, s er vi 4 andre i denne familien som også teller. 

Anonymkode: 2fe97...8fd

3-åringen din vil trolig også kose seg som en glugg på hjemmeferie i Norge, men du slipper reisen og sparer penger. Det er hva jeg snakker om.

Hvis du også eldre barn, så gir det naturligvis mening å reise til syden for dem. Jeg snakket om de som har veldig små barn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (4 minutter siden):

3-åringen din vil trolig også kose seg som en glugg på hjemmeferie i Norge, men du slipper reisen og sparer penger. Det er hva jeg snakker om.

Hvis du også eldre barn, så gir det naturligvis mening å reise til syden for dem. Jeg snakket om de som har veldig små barn.

Ja, det har vi, men også; Hva med oss voksne? Skal vi få lov til å kose oss på ferie? 

Anonymkode: 2fe97...8fd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Camlon said:

Båten er gøy for barn, så de timene er en del av ferien, Sjøsyke løser man med sjøsyketabletter og bilturen er kort hvis man bor i nærheten av Oslo.

Det er veldig vanlig at små barn blir vant til maten de har vokst opp med. Det gjelder også motsatt vei, ta en gresk 3-åring til Norge og den vil mislike tradisjonell norsk mat. Ditt barn er kanskje annerledes, men jeg snakker generelt, ikke om deg.

 

Man gjør det fordi det er avslappende. Reiser man til Danmark ofte, så er det ikke noe behov for å konstant gjøre noe.

Artig hvordan du vrir argumentene til å gjelde FOR Danmark, men mot syden, når du kan bruke akkurat de samme argumentene som kan gjelde for syden. 😂

Alle bor ikke i Oslo. Båten er dritkjedelig for en treåring, fly er gøy og mye raskere (ser du, nå generaliserer jeg slik du gjør). 

Du kan finne like variert mye mat i syden som i Danmark. Det er ikke akkurat kjøttboller i brunsaus som står øverst på menyen i Danmark heller. 

Så man kan reise til Danmark for å slappe av, men å reise til syden for å slappe av, det er helt uaktuelt, selv om reisa er enklere og temperaturen mer behagelig? 😂

Skjønner virkelig ikke poenget med å reise til Danmark for å slappe av, og kjenner svært få som reiser dit for å slappe av. Danmark er supert, men de fleste drar dit for opplevelser. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Camlon said:

Juni ifjor var fantastisk.

iPad i syden er en uting, men som kan være nødvendig om barna er så små at de ikke kan sitte stille ved bordet. Det er enklere i et sommerhus, fordi man kan lage mat hjemme. Da kan barnet sitte og leke med noen leker eller hoppe rundt og det er ingen andre gjester som blir sure over at de lager bråk.

image.png.8f3cf7170269eea60ac765b1f60dcdc3.png

Hva hjelper det at juni er fantastisk når man har ferie i juli??? 

Anonymkode: 6d4af...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det har vi, men også; Hva med oss voksne? Skal vi få lov til å kose oss på ferie? 

Anonymkode: 2fe97...8fd

Mange drar på ferie uten småbarn når foreldrene skal kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Du har god erfaring med barn, ser jeg. 

Jeg har tre Sydenferier med et barn som er meget aktiv, men som finner roen med vann og strand. Så ja, god erfaring med å ta med meg barn på ferie. 

Malmfrid skrev (1 time siden):

Da har vi helt forskjellige erfaringer. Våre Danmarksferier har vært fantastiske og jeg er glad jeg har klart å overføre mine gode minner fra Danmark til mine barn og barnebarn. Andre har samme gode erfaringer med syden ... sånn er det.

Vi har hytte på sørlandet og har tilbragt de fleste sommerferier der for vi elsker Norge og ferier ved og på sjøen ... andre kan ikke tenke seg det. 

Når du drar på ferie innad i Norge - som kan ha like lang reisevei som til Syden - eller til Danmark, hvorfor i all verden er du så kritisk til at folk tar med seg småbarn til Syden?!

Malmfrid skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg den som blir værsyk av å feriere i Norge og Danmark. Har aldri jaget rundt etter fint vær .. det høres stressende ut. Man tar været som det er ... men jeg er ikke en person som ligger langstrakt på en strand eller ved et basseng heller. 

Man har valget mellom å jage etter fint vær, eller sitte der i regnet. Fordi tre uker ferie i Norge på sommeren gir deg statistisk sett ganske mange regnværsdager. Jeg gidder ikke jage vær, og jeg gidder ikke sitte i regnet. Derfor drar jeg til garantert sol i 1-3 uker.

Og hvem har sagt man behøver å ligge langstrakt på stranda eller ved bassenget? Det er jo deg det høres ut som ikke har erfaring med barn; man har jo ikke mulighet til å ligge langstrakt en hel ferie med småbarn. Man må være i aktivitet, og vann og sand er noe som gleder de fleste barn.

Makan til dobbeltmoral du fører…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, issoras said:

Artig hvordan du vrir argumentene til å gjelde FOR Danmark, men mot syden, når du kan bruke akkurat de samme argumentene som kan gjelde for syden. 😂

Alle bor ikke i Oslo. Båten er dritkjedelig for en treåring, fly er gøy og mye raskere (ser du, nå generaliserer jeg slik du gjør). 

Du kan finne like variert mye mat i syden som i Danmark. Det er ikke akkurat kjøttboller i brunsaus som står øverst på menyen i Danmark heller. 

Så man kan reise til Danmark for å slappe av, men å reise til syden for å slappe av, det er helt uaktuelt, selv om reisa er enklere og temperaturen mer behagelig? 😂

Skjønner virkelig ikke poenget med å reise til Danmark for å slappe av, og kjenner svært få som reiser dit for å slappe av. Danmark er supert, men de fleste drar dit for opplevelser. 

Båten er fantastisk for 3-åringer. Det er masse å leke med og aktiviteter. Dette er ikke noe jeg vil anbefale for de som ikke bor i nærheten av Oslo.

Temperaturen er mer behagelig for deg, for en 3-åring som er vant til 20 grader, så er 35 grader og sol for varmt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (35 minutter siden):

3-åringen din vil trolig også kose seg som en glugg på hjemmeferie i Norge, men du slipper reisen og sparer penger. Det er hva jeg snakker om.

Hvis du også eldre barn, så gir det naturligvis mening å reise til syden for dem. Jeg snakket om de som har veldig små barn.

Igjen, vær og bademuligheter er ikke det samme i Norge og ved Middelhavet. Hva er dere ikke forstår med dette.

Camlon skrev (4 minutter siden):

Mange drar på ferie uten småbarn når foreldrene skal kose seg.

Og der avslørte du deg selv. Du mener man skal ta ferie i Norge for å være mest mulig med barna; og samtidig skal man reise vekk fra barna for å kose seg?

Jommen sa jeg smør. For et hykleri fra et par av brukerne i denne tråden…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (2 minutter siden):

Båten er fantastisk for 3-åringer. Det er masse å leke med og aktiviteter. Dette er ikke noe jeg vil anbefale for de som ikke bor i nærheten av Oslo.

Temperaturen er mer behagelig for deg, for en 3-åring som er vant til 20 grader, så er 35 grader og sol for varmt.

Det er ikke masse aktiviteter på båten. Det er derimot masse sure folk uten små barn på båten som ser nedlatende på de foreldrene som har barn som flyr rundt. Som er utgangspunktet for hele denne tråden…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, TomBombadil said:

Igjen, vær og bademuligheter er ikke det samme i Norge og ved Middelhavet. Hva er dere ikke forstår med dette.

Og der avslørte du deg selv. Du mener man skal ta ferie i Norge for å være mest mulig med barna; og samtidig skal man reise vekk fra barna for å kose seg?

Jommen sa jeg smør. For et hykleri fra et par av brukerne i denne tråden…

Hva er galt med å reise vekk fra barna for å kose seg? 

Barna kan da kose seg hos sine besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TomBombadil said:

Det er ikke masse aktiviteter på båten. Det er derimot masse sure folk uten små barn på båten som ser nedlatende på de foreldrene som har barn som flyr rundt. Som er utgangspunktet for hele denne tråden…

Båten har et basseng, den har skattejakt, tegnekonkurranse, ballonger for barn og den har et lekeområde, arkade og et sted du kan spille brettspill.

Holder ikke det for en 3-åring?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (14 timer siden):

En time er ikke mye. Før maten kommer kan de tegne, snakke, se på menyen, lese bok og se på ting i restauranten.

Når de spiser maten så er det som hjemme. Hvis de kan sitte ved bordet i en halvtime hjemme så kan de også gjøre det på restauranten.

Og når maten er ferdig og de kjeder seg, så kan en av dere ta med barna og gjøre noe.

Hvilken vesentlig saklig forskjell er det mellom:

Å tegne eller lese en bok

Bruke et digitalt verktøy

Analogt eller digitalt, begge handler om å gi barnet en alternativ stille aktivitet når de voksne bruker tid på å sitte ved bordet. 

Etter en lang dag. Noen time med aktiv bading felles, sparket ball sammen på en lokal ballbane gått 10-15 km der vi har snakket sammen med barnet om alt fra stedets historie til passiv og aktiv sikkerhet i biler, så er det kveld og middag ute på restaurant. Med voksne og barn, der det blir litt kjedelig for barnet å vente på disse trege voksne som Skal spise mange retter og snakke om voksenting. Hva gjør det om barna leker på lekeplassen rett ved, sitter å tegner eller er på en digital plattform en del av denne tiden. Sånn saklig og rasjonelt, hvorfor er dette så fryktelig? 

Tror at jeg skal lage en tråd om de håpløse foreldre som ligger i solen, eller står opp seint på ferie. Fordi det gjør ikke jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.50):

Hva i all verden har dette med deg å gjøre? Hvis foreldre vil kunne nyte et måltid i fred og ro ved å la barna sitte med ipad så kan de gjøre det så mye de vil. 

Anonymkode: 6cecc...4f3

Det er ikke ro og fred når lyden er på: da tillater man barna sine å plage alle fremmede rundt seg. Det er uhørt, egoistsk og hensynsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...