AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #21 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen uker med diaré før magen stabiliserte seg og så etter det har jeg ikke hatt noen problemer med avføring. Jeg kom fra lavkarbo, så jeg var vant med å spise lite karbohydrater og sukker, så ellers var det ingen problemer egentlig. Bare litt oksalatdumping, men hos meg kommer oksalatene ut som små krystaller i øynene og jeg måtte bare være forsiktig med å fjerne dem fordi de var harde og skarpe hvis jeg skrapte dem mot øynene. Jeg hadde heldigvis redusert gradvis, så jeg hadde ikke mye problemer med oksalatdumping. Jeg opplevde ellers bare gode ting som at jeg ikke lenger har vondt i kroppen, hjernetåke har forsvunnet, sover bedre, har MYE høyere sexlyst, restituerer bedre, blir ikke solbrent, og rett og slett føler meg fantastisk. Til og med rare ting som at det hvite i øyet er hvitere, at stemmen er klarere og også sangstemmen, og at ikke leddene klikker når jeg går lenger. Jeg tar ingen elektrolytter. Jeg bare salter maten som jeg ønsker og inntar meieriprodukter. Anonymkode: 02291...9e4 Oksalatdumping, er det det som gir urin som skummer, og som lukter? Anonymkode: 70183...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #22 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oksalatdumping, er det det som gir urin som skummer, og som lukter? Anonymkode: 70183...16a Nei, aldri hørt om at det er et symptom. Oksalater (også kalt oksalsyre) er krystaller som er finnes i mange planter og en av grunnene til at offentlige kostholdsråd fokuserer på å "spise variert". Ikke fordi det er nødvendig for å få i seg vitaminene og mineralene man trenger, men fordi det er skadelig å få i seg for mye av ett antinæringstoff som for eksempel oksalater, fytater, lektiner, proteasehemmere, trypsinhemmere, polyfenoler, saponiner osv. Disse skadelige stoffene finnes kun i planter. En del av antinæringsstoffene kan reduseres ved å kaste skallet, kaste frøene, bløtlegge, koke osv. Oksalatkrystallene er bittesmå og det er bevist at de til og med klarer å komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren, så derfor blir noen psykiske pasienter satt på lav-oksalat-diett. Krystallene er så små at de klarer å komme seg til nesten alle deler av kroppen. De ser ut til å hope seg opp i skadde områder, så mange rapporterer at gamle skader blusser opp igjen når kroppen dumper oksalater. Det er heldigvis midlertidig mens oksalatene blir fjernet fra kroppen, men det kan gjøre vondt mens det pågår. Noen får leddplager, noen får muskelplager, noen får nyrestein (de fleste nyresteiner er oksalater), noen får slimhinneproblemer, noen får mentale problemer, noen får utslett, og en haug med andre ting. Det er anbefalt å spise under 50 mg oksalater per dag. Den er vanskelig å holde seg under hvis man ikke vet hva man bør være påpasselig med... Friske mennesker tåler en del mer enn dette en gang i blant, men det har blitt rapportert om oksalatforgiftninger av ett måltid. For eksempel denne personen som spiste engsyresuppe og døde av oksalforgiftning. Anonymkode: 02291...9e4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #23 Del Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, aldri hørt om at det er et symptom. Oksalater (også kalt oksalsyre) er krystaller som er finnes i mange planter og en av grunnene til at offentlige kostholdsråd fokuserer på å "spise variert". Ikke fordi det er nødvendig for å få i seg vitaminene og mineralene man trenger, men fordi det er skadelig å få i seg for mye av ett antinæringstoff som for eksempel oksalater, fytater, lektiner, proteasehemmere, trypsinhemmere, polyfenoler, saponiner osv. Disse skadelige stoffene finnes kun i planter. En del av antinæringsstoffene kan reduseres ved å kaste skallet, kaste frøene, bløtlegge, koke osv. Oksalatkrystallene er bittesmå og det er bevist at de til og med klarer å komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren, så derfor blir noen psykiske pasienter satt på lav-oksalat-diett. Krystallene er så små at de klarer å komme seg til nesten alle deler av kroppen. De ser ut til å hope seg opp i skadde områder, så mange rapporterer at gamle skader blusser opp igjen når kroppen dumper oksalater. Det er heldigvis midlertidig mens oksalatene blir fjernet fra kroppen, men det kan gjøre vondt mens det pågår. Noen får leddplager, noen får muskelplager, noen får nyrestein (de fleste nyresteiner er oksalater), noen får slimhinneproblemer, noen får mentale problemer, noen får utslett, og en haug med andre ting. Det er anbefalt å spise under 50 mg oksalater per dag. Den er vanskelig å holde seg under hvis man ikke vet hva man bør være påpasselig med... Friske mennesker tåler en del mer enn dette en gang i blant, men det har blitt rapportert om oksalatforgiftninger av ett måltid. For eksempel denne personen som spiste engsyresuppe og døde av oksalforgiftning. Anonymkode: 02291...9e4 Jeg vet hva oksalater er. Men i o m at disse påvirker nyrene, så tenkte jeg at det kunne være det som skiltes ut når urinen skummer/lukter i begynnelsen av ketose. Det gjorde nemlig det hos meg, men kanskje det heller var proteiner i urinen. Måtte google, og ser ut som det stemmer: https://discover.texasrealfood.com/carnivore-diet/foamy-urine-carnivore-diet#google_vignette Anonymkode: 70183...16a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #24 Del Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet hva oksalater er. Men i o m at disse påvirker nyrene, så tenkte jeg at det kunne være det som skiltes ut når urinen skummer/lukter i begynnelsen av ketose. Det gjorde nemlig det hos meg, men kanskje det heller var proteiner i urinen. Måtte google, og ser ut som det stemmer: https://discover.texasrealfood.com/carnivore-diet/foamy-urine-carnivore-diet#google_vignette Anonymkode: 70183...16a Men, kanskje det kan være dehydrering også? Jeg tror jeg ble veldig dehydrert i den perioden jeg holdt på med keto, fikk store problemer med fordøyelsen pga det. Anonymkode: 70183...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #25 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 16.09): Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte her. Tror du virkelig dette er proteinrike måltider? Har du hørt om proteinkvalitet? Har du hørt om PDCAAS eller den nyere DIAAS? Aminosyrefordelingen er dårlig på disse måltidene. Dette er langt fra det samme som samme mengde protein fra kilder til høykvalitetsprotein. Det er bare vegansk propaganda at "protein er protein". Kroppen klarer bare å bruke så mye protein som den begrensende aminosyren. Jeg sjekket middagen din og den begrensende aminosyren er methionine som gjør at du vil tisse ut nesten halvparten av proteinet. Kroppen klarer ikke å bruke mer protein enn den begrensende aminosyren. En god illustrasjon på dette er at man ikke klarer å fylle i mer vann i tønna enn den laveste planken, uansett hvor høye de andre plankene er: Anonymkode: 02291...9e4 Påstanden om at veganske dietter gir dårligere protein på grunn av aminosyresammensetning og bekymringer om den begrensende aminosyren, som metionin, er basert på en misforståelse av hvordan varierte plantebaserte dietter fungerer. Det er vel etablert at et variert vegansk kosthold – inkludert kilder som bønner, linser, tofu og nøtter – dekker alle essensielle aminosyrebehov når kaloriinntaket er tilstrekkelig. En studie fra 2021 fant ingen forskjell i muskelmasseøkning eller styrke mellom veganere og kjøttspisere som inntok 1,6 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, og demonstrerte at proteinkilden, plante- eller animalsk, ikke påvirker utnyttelsen av aminosyrer for muskelsyntese som tradisjonelt antatt. Anonymkode: d2f1a...779 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #26 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 16.20): Dette! Jeg har vært veganer og er veldig etterpåklok i forhold til at proteiner fra plantemat bare ikke er det samme. Joda, det finnes såkalte "fullverdige" kilder, som f.eks quinoa og bokhvete, men de mangler likevel kollagen m.m, og det er proteiner som taes opp og brukes langt dårligere enn animalske kilder. Over tid, så kommer problemene. Det er utrolig interessant å se før-etter bilder veganere etter noen år, for man ser så ofte at de bærer preg av næringsstoffer, og særlig kollagen (når vi er inne på proteiner). Anonymkode: 70183...16a Jeg har vært veganer siden 2018, ingen problemer har kommet enda Føler meg bedre enn noen gang Anonymkode: d2f1a...779 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #27 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært veganer siden 2018, ingen problemer har kommet enda Føler meg bedre enn noen gang Anonymkode: d2f1a...779 6 år, det er ingenting. Jeg følte meg også topp de første årene. Du får se om 10 år! Men som veldig mange veganere, så vil du neppe innse at du har helseproblemer relatert til kostholdet, det tok lang tid før jeg var villig til å akseptere og forstå sammenhengen. Jeg har kjente fra det veganske miljøeet som fortsatt ikke vil våkne. "Jeg har aldri følt meg bedre". Samtidig har de innsukne øyne og bleke lepper, mentale utfordringer, m.m. Men siden blodprøvene er ok, nei da er det ikke maten. Dessverre feil. Symptomer kommer ofte snikende, så blir man så vant til dem at man ikke tenker over dem. Helt til det smeller og ting blir mer alvorlig. Verken bønner generelt, linser, eller nøtter, er klassifisert som fullverdige proteiner. Quinoa, soyabønner, og bokhvete er eksempler på fullverdige proteiner. Men det glemmes at de mangler flere viktige proteiner, som f.eks kollagen og taurin. Begge finnes naturlig i kroppen, og i teorien kan man produsere dette selv. Men det er dessverre bare i teorien. For lite taurin over lang tid kan gi alvorlig utmattelse, i tillegg til angst, depresjon, forverring av ADHD og tankekjør, m.m. Den eneste direkte kilden til taurin, er fra animalsk protein. For lite kollagen er heller ikke så hyggelig. Dette blir oftest forbisett fordi det måles ikke individuelt hos lege. Og det er andre næringsstoffer utover proteiner som veganere ikke får i seg i biotilgjengelig form. Antinæringsstoffene i maten du nevner, svekker opptak av mineraler. I tillegg har vi ikke enzymer til å fordøye slik mat over tid. Tror du virkelig linser er naturlig mat? Det er ikke utelukkende muskelmasse og styrke som avgjør dette med proteiner. Hår, negler, evne til å reparere skader i kroppen, hormoner, hudens elastisitet, m.m. Dette er før og etter bilde av vegansk ernæringsfysiolog. Hentet fra hennes offentlige side, bildene er tatt med noen få års mellomrom. Hun spiser mye belgfrukter, og som ernæringsfysiolog har hun nok grunnleggende kunnskap om sammensetning av mat. Hennes veganske tilhengere hyller henne. "you look so great". Det sier en hel del om hjernens (manglende) funksjon, når man ikke klarer å se hvor næringsfattig og syk hun ser ut. Og man blir fort blind på seg selv. Jeg har sett mange slike før - etter bilder. Problemet er at når man henger seg opp i en ideologi, og i tillegg mangler så mye næringsstoffer at det påvirker hjernen, så ser man ikke lenger klart. Majoriteten av veganere gir seg faktisk på sikt. Noen får problemer etter kortere tid, mens andre har klart seg i 30 år før det ble stopp. Anonymkode: 70183...16a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #28 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 6 år, det er ingenting. Jeg følte meg også topp de første årene. Du får se om 10 år! Men som veldig mange veganere, så vil du neppe innse at du har helseproblemer relatert til kostholdet, det tok lang tid før jeg var villig til å akseptere og forstå sammenhengen. Jeg har kjente fra det veganske miljøeet som fortsatt ikke vil våkne. "Jeg har aldri følt meg bedre". Samtidig har de innsukne øyne og bleke lepper, mentale utfordringer, m.m. Men siden blodprøvene er ok, nei da er det ikke maten. Dessverre feil. Symptomer kommer ofte snikende, så blir man så vant til dem at man ikke tenker over dem. Helt til det smeller og ting blir mer alvorlig. Verken bønner generelt, linser, eller nøtter, er klassifisert som fullverdige proteiner. Quinoa, soyabønner, og bokhvete er eksempler på fullverdige proteiner. Men det glemmes at de mangler flere viktige proteiner, som f.eks kollagen og taurin. Begge finnes naturlig i kroppen, og i teorien kan man produsere dette selv. Men det er dessverre bare i teorien. For lite taurin over lang tid kan gi alvorlig utmattelse, i tillegg til angst, depresjon, forverring av ADHD og tankekjør, m.m. Den eneste direkte kilden til taurin, er fra animalsk protein. For lite kollagen er heller ikke så hyggelig. Dette blir oftest forbisett fordi det måles ikke individuelt hos lege. Og det er andre næringsstoffer utover proteiner som veganere ikke får i seg i biotilgjengelig form. Antinæringsstoffene i maten du nevner, svekker opptak av mineraler. I tillegg har vi ikke enzymer til å fordøye slik mat over tid. Tror du virkelig linser er naturlig mat? Det er ikke utelukkende muskelmasse og styrke som avgjør dette med proteiner. Hår, negler, evne til å reparere skader i kroppen, hormoner, hudens elastisitet, m.m. Dette er før og etter bilde av vegansk ernæringsfysiolog. Hentet fra hennes offentlige side, bildene er tatt med noen få års mellomrom. Hun spiser mye belgfrukter, og som ernæringsfysiolog har hun nok grunnleggende kunnskap om sammensetning av mat. Hennes veganske tilhengere hyller henne. "you look so great". Det sier en hel del om hjernens (manglende) funksjon, når man ikke klarer å se hvor næringsfattig og syk hun ser ut. Og man blir fort blind på seg selv. Jeg har sett mange slike før - etter bilder. Problemet er at når man henger seg opp i en ideologi, og i tillegg mangler så mye næringsstoffer at det påvirker hjernen, så ser man ikke lenger klart. Majoriteten av veganere gir seg faktisk på sikt. Noen får problemer etter kortere tid, mens andre har klart seg i 30 år før det ble stopp. Anonymkode: 70183...16a Jeg forstår ikke hvorfor noen kjøtt-fans blir så sykt krenka bare av at noen deler noen måltider uten kjøtt. Kanskje det er på tide med litt faktaoppklaring. Forresten, jeg har lagt merke til at det finnes en annen tråd som ligner veldig på dette innlegget, både i språkbruk og tema. Det virker som om samme person sprer feilinformasjon om veganisme på flere steder. Kanskje du burde skaffe deg noe bedre å gjøre i fritiden? Påstanden om at bønner, linser og nøtter ikke er fullverdige proteiner er rett og slett feil. Selv om enkelte plantebaserte proteiner mangler en eller flere essensielle aminosyrer, kan man oppnå en komplett aminosyreprofil ved å kombinere ulike plantebaserte matvarer. For eksempel, ved å spise ris og bønner sammen, får man alle essensielle aminosyrer. Dette er grunnleggende ernæringskunnskap (Harvard Health). Når det gjelder taurin og kollagen, er dette stoffer som kroppen kan produsere selv så lenge man får i seg de riktige byggesteinene. Taurin kan syntetiseres fra andre aminosyrer som cystein og metionin, og kollagen dannes fra aminosyrer som glysin, prolin og hydroksyprolin, som finnes rikelig i et variert plantebasert kosthold. Påstanden om at plantebaserte dietter mangler essensielle næringsstoffer som taurin og kollagen, holder ikke vann når man ser på kroppens evne til å syntetisere disse stoffene (National Institutes of Health). Argumentet om at veganere ikke får i seg næringsstoffer i biotilgjengelig form er også misvisende. Mens noen næringsstoffer som vitamin B12 og jern kan være mer utfordrende å få fra en vegansk diett, finnes det kosttilskudd og matvarer beriket med disse næringsstoffene som sikrer tilstrekkelig inntak. For eksempel finnes det beriket plantemelk, næringsgjær og kosttilskudd for B12. Det er verdt å nevne at mange ikke-veganere også kan lide av mangler på disse næringsstoffene (Academy of Nutrition and Dietetics). Når det kommer til helsefordeler, viser mange studier at et godt planlagt vegansk kosthold kan gi betydelige helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2 diabetes og visse typer kreft. Vegansk kosthold kan også bidra til vekttap og forbedre fordøyelsen (The American Journal of Clinical Nutrition). Når det gjelder psykisk helse, viser forskning at et plantebasert kosthold faktisk kan ha positive effekter på mental helse: 1. Studier publisert i «Nutritional Neuroscience»: - Forskning har funnet at veganere og vegetarianere kan ha lavere nivåer av angst og depresjon sammenlignet med kjøttspisere. Høyere inntak av frukt, grønnsaker og antioksidanter i et plantebasert kosthold kan bidra til bedre psykisk helse. - Kilde: Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 2. «Journal of Affective Disorders»: - En studie fant at personer som følger et vegansk eller vegetarisk kosthold rapporterte lavere nivåer av stress og angst. Studien konkluderte med at et plantebasert kosthold kan ha en beskyttende effekt mot utvikling av psykiske lidelser. - Kilde: Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 3. «The American Journal of Clinical Nutrition»: - En omfattende meta-analyse fant ingen bevis for at veganere eller vegetarianere har høyere forekomst av psykiske lidelser sammenlignet med kjøttspisere. Tvert imot viste noen studier at et plantebasert kosthold kan være forbundet med lavere risiko for depresjon og angst. - Kilde: Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 4. «Nutritional Journal»: - En studie viste at veganere og vegetarianere hadde bedre stemningsstabilitet og lavere forekomst av negative følelser sammenlignet med de som spiste kjøtt. Dette ble tilskrevet høyere inntak av antioksidanter og fiber, samt lavere inntak av inflammatoriske matvarer. - Kilde: Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Innlegget ditt inneholder mange subjektive påstander og anekdotiske bevis, som ikke er vitenskapelig støttet. For eksempel er bilder av før og etter ikke vitenskapelig bevis på effekten av et vegansk kosthold. Helseproblemer kan skyldes en rekke faktorer, inkludert genetikk, livsstil og spesifikke diettmangler som ikke nødvendigvis reflekterer et vegansk kosthold generelt. Det er viktig å basere kostholdsråd på vitenskapelige bevis og pålitelige kilder. Mange helseorganisasjoner, inkludert WHO, anbefaler plantebaserte dietter som en del av en sunn livsstil. Men du vet kanskje bedre enn disse ekspertene? Dersom man er bekymret for næringsstoffmangel, er det alltid best å konsultere en ernæringsfysiolog eller lege for å sikre at kostholdet dekker alle behov. Jeg kunne selvfølgelig ha tatt med mange bilder av folk på en ikke-vegansk diett og hvilke helseskader de har fått av kosten, men dette er unødvendig. Det er bare å lese seg opp på forskning for å få et mer nyansert syn på saken. Kilder: 1. Harvard Health. "Listing of Vitamins." https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/listing-of-vitamins 2. National Institutes of Health (NIH). "Protein - Consumer." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Protein-Consumer/ 3. Academy of Nutrition and Dietetics. "What is a Vegetarian?" https://www.eatright.org/food/nutrition/vegetarian-and-special-diets/what-is-a-vegetarian 4. The American Journal of Clinical Nutrition. "Vegetarian Diets and Health." https://academic.oup.com/ajcn/article/89/5/1627S/4596950 5. Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 6. Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 7. Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 8. Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Anonymkode: d2f1a...779 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #29 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor noen kjøtt-fans blir så sykt krenka bare av at noen deler noen måltider uten kjøtt. Kanskje det er på tide med litt faktaoppklaring. Forresten, jeg har lagt merke til at det finnes en annen tråd som ligner veldig på dette innlegget, både i språkbruk og tema. Det virker som om samme person sprer feilinformasjon om veganisme på flere steder. Kanskje du burde skaffe deg noe bedre å gjøre i fritiden? Påstanden om at bønner, linser og nøtter ikke er fullverdige proteiner er rett og slett feil. Selv om enkelte plantebaserte proteiner mangler en eller flere essensielle aminosyrer, kan man oppnå en komplett aminosyreprofil ved å kombinere ulike plantebaserte matvarer. For eksempel, ved å spise ris og bønner sammen, får man alle essensielle aminosyrer. Dette er grunnleggende ernæringskunnskap (Harvard Health). Når det gjelder taurin og kollagen, er dette stoffer som kroppen kan produsere selv så lenge man får i seg de riktige byggesteinene. Taurin kan syntetiseres fra andre aminosyrer som cystein og metionin, og kollagen dannes fra aminosyrer som glysin, prolin og hydroksyprolin, som finnes rikelig i et variert plantebasert kosthold. Påstanden om at plantebaserte dietter mangler essensielle næringsstoffer som taurin og kollagen, holder ikke vann når man ser på kroppens evne til å syntetisere disse stoffene (National Institutes of Health). Argumentet om at veganere ikke får i seg næringsstoffer i biotilgjengelig form er også misvisende. Mens noen næringsstoffer som vitamin B12 og jern kan være mer utfordrende å få fra en vegansk diett, finnes det kosttilskudd og matvarer beriket med disse næringsstoffene som sikrer tilstrekkelig inntak. For eksempel finnes det beriket plantemelk, næringsgjær og kosttilskudd for B12. Det er verdt å nevne at mange ikke-veganere også kan lide av mangler på disse næringsstoffene (Academy of Nutrition and Dietetics). Når det kommer til helsefordeler, viser mange studier at et godt planlagt vegansk kosthold kan gi betydelige helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2 diabetes og visse typer kreft. Vegansk kosthold kan også bidra til vekttap og forbedre fordøyelsen (The American Journal of Clinical Nutrition). Når det gjelder psykisk helse, viser forskning at et plantebasert kosthold faktisk kan ha positive effekter på mental helse: 1. Studier publisert i «Nutritional Neuroscience»: - Forskning har funnet at veganere og vegetarianere kan ha lavere nivåer av angst og depresjon sammenlignet med kjøttspisere. Høyere inntak av frukt, grønnsaker og antioksidanter i et plantebasert kosthold kan bidra til bedre psykisk helse. - Kilde: Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 2. «Journal of Affective Disorders»: - En studie fant at personer som følger et vegansk eller vegetarisk kosthold rapporterte lavere nivåer av stress og angst. Studien konkluderte med at et plantebasert kosthold kan ha en beskyttende effekt mot utvikling av psykiske lidelser. - Kilde: Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 3. «The American Journal of Clinical Nutrition»: - En omfattende meta-analyse fant ingen bevis for at veganere eller vegetarianere har høyere forekomst av psykiske lidelser sammenlignet med kjøttspisere. Tvert imot viste noen studier at et plantebasert kosthold kan være forbundet med lavere risiko for depresjon og angst. - Kilde: Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 4. «Nutritional Journal»: - En studie viste at veganere og vegetarianere hadde bedre stemningsstabilitet og lavere forekomst av negative følelser sammenlignet med de som spiste kjøtt. Dette ble tilskrevet høyere inntak av antioksidanter og fiber, samt lavere inntak av inflammatoriske matvarer. - Kilde: Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Innlegget ditt inneholder mange subjektive påstander og anekdotiske bevis, som ikke er vitenskapelig støttet. For eksempel er bilder av før og etter ikke vitenskapelig bevis på effekten av et vegansk kosthold. Helseproblemer kan skyldes en rekke faktorer, inkludert genetikk, livsstil og spesifikke diettmangler som ikke nødvendigvis reflekterer et vegansk kosthold generelt. Det er viktig å basere kostholdsråd på vitenskapelige bevis og pålitelige kilder. Mange helseorganisasjoner, inkludert WHO, anbefaler plantebaserte dietter som en del av en sunn livsstil. Men du vet kanskje bedre enn disse ekspertene? Dersom man er bekymret for næringsstoffmangel, er det alltid best å konsultere en ernæringsfysiolog eller lege for å sikre at kostholdet dekker alle behov. Jeg kunne selvfølgelig ha tatt med mange bilder av folk på en ikke-vegansk diett og hvilke helseskader de har fått av kosten, men dette er unødvendig. Det er bare å lese seg opp på forskning for å få et mer nyansert syn på saken. Kilder: 1. Harvard Health. "Listing of Vitamins." https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/listing-of-vitamins 2. National Institutes of Health (NIH). "Protein - Consumer." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Protein-Consumer/ 3. Academy of Nutrition and Dietetics. "What is a Vegetarian?" https://www.eatright.org/food/nutrition/vegetarian-and-special-diets/what-is-a-vegetarian 4. The American Journal of Clinical Nutrition. "Vegetarian Diets and Health." https://academic.oup.com/ajcn/article/89/5/1627S/4596950 5. Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 6. Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 7. Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 8. Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Anonymkode: d2f1a...779 Jeg er ikke "kjøtt-fan". Jeg er eks-veganer som dyrket veganisme i veldig mange år, og ødela helsen pga det. Tror du virkelig vegansk mac´n cheese og falafel fra hälsans kök er sunnere enn biff med grønnsaker? Det er ren idioti å tro at noe er sunnest fordi det er plantebasert. Det er prosessert kjøtt som er skadelig, ikke rent kjøtt. Det er alt tilbehøret som er skadelig, fritert, mye stivelse, ultraprosessert, brus, osv. Poenget med bildet er å vise at selv ernæringsfysiologer går på en smell når det gjelder den mangelfulle næringen langvarig plantebasert gir, og klarer ikke en gang se det selv. Anonymkode: 70183...16a 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er ikke "kjøtt-fan". Jeg er eks-veganer som dyrket veganisme i veldig mange år, og ødela helsen pga det. Tror du virkelig vegansk mac´n cheese og falafel fra hälsans kök er sunnere enn biff med grønnsaker? Det er ren idioti å tro at noe er sunnest fordi det er plantebasert. Det er prosessert kjøtt som er skadelig, ikke rent kjøtt. Det er alt tilbehøret som er skadelig, fritert, mye stivelse, ultraprosessert, brus, osv. Poenget med bildet er å vise at selv ernæringsfysiologer går på en smell når det gjelder den mangelfulle næringen langvarig plantebasert gir, og klarer ikke en gang se det selv. Anonymkode: 70183...16a Jeg forstår at du er eks-veganer og har hatt negative erfaringer, men det betyr ikke at alle veganere har de samme problemene. Dine utfordringer med veganisme kan ha vært et resultat av et dårlig sammensatt kosthold. Det er viktig å få i seg alle nødvendige næringsstoffer, og det kan være krevende hvis man ikke planlegger kostholdet riktig. Det er fullt mulig å ha et sunt og balansert vegansk kosthold, noe mange studier støtter. Når det gjelder påstanden om at vegansk mac and cheese og falafel er sunnere enn biff med grønnsaker, handler det ikke om å tro at noe er sunnere bare fordi det er plantebasert. Hovedpoenget er at et godt balansert plantebasert kosthold kan gi mange helsefordeler, inkludert bedre mental helse. Prosesserte matvarer, enten de er plantebaserte eller animalske, er generelt ikke gode valg for helsen. Fokuset bør være på hele, uprosesserte matvarer. Selv om du hadde et dårlig sammensatt vegansk kosthold med mye mac and cheese og falafel, betyr det ikke at alle veganere er like korttenkte. Mange veganere spiser balanserte dietter rike på næringsstoffer, og opplever ikke de samme helseproblemene som du beskriver. Anonymkode: d2f1a...779 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #31 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår at du er eks-veganer og har hatt negative erfaringer, men det betyr ikke at alle veganere har de samme problemene. Dine utfordringer med veganisme kan ha vært et resultat av et dårlig sammensatt kosthold. Det er viktig å få i seg alle nødvendige næringsstoffer, og det kan være krevende hvis man ikke planlegger kostholdet riktig. Det er fullt mulig å ha et sunt og balansert vegansk kosthold, noe mange studier støtter. Når det gjelder påstanden om at vegansk mac and cheese og falafel er sunnere enn biff med grønnsaker, handler det ikke om å tro at noe er sunnere bare fordi det er plantebasert. Hovedpoenget er at et godt balansert plantebasert kosthold kan gi mange helsefordeler, inkludert bedre mental helse. Prosesserte matvarer, enten de er plantebaserte eller animalske, er generelt ikke gode valg for helsen. Fokuset bør være på hele, uprosesserte matvarer. Selv om du hadde et dårlig sammensatt vegansk kosthold med mye mac and cheese og falafel, betyr det ikke at alle veganere er like korttenkte. Mange veganere spiser balanserte dietter rike på næringsstoffer, og opplever ikke de samme helseproblemene som du beskriver. Anonymkode: d2f1a...779 Jeg argumenterte nøyaktig på samme måte som deg da jeg var veganer. Jeg stolte blindt på denne "forskningen", som jeg nå vet har så mange logiske brister at det er til å grine av. De har lite forståelse for antinæringsstoffer og biotilgjengelighet. Man får ikke lite b12 og jernmangel av å spise kjøtt. Man svekker dog næringsopptak ved å spise alt det tullet ved siden av, og dermed får man problemer med næringsstoffer. Det burde være opplagt, ikke sant? Mine blodprøver var fine hele veien de. Jeg var veganer 3 x så lenge som deg, og jeg testet hvert år. I teorien fikk jeg i meg alt av næringsstoffer. Problemet er, igjen, at næringsstoffene var i lavt biotilgjengelig form. Blodprøver skiller ikke på hvor du får næringen fra, den viser bare verdienen der og da. Blodet henter også mineraler fra kroppen hele tiden for å ikke gå tom i blodet, så slike prøver gir ikke et sannferdig bilde av hva som faktisk er i kroppen for bruk. Selv om jeg hadde mer enn nok av både kalsium, d vitamin, og magnesium per blodprøver, så hadde jeg store problemer med kramper, smerter, m.m, som viste seg å være relatert til vesentlig mangel av dette likevel. Og jeg spiste MYE mat rikt på mineraler - hver dag. Så jern da. Jeg trodde også at jern kombinert med c vitamin var nok, for det vistes jo som ok på blodprøver. Likevel, etter mange år, så begynte tegn på tidlig anemi å vise seg. Blålilla bleke lepper, forsvant umiddelbart etter jeg begynte å spise animalsk. Og der kom selvfølgelig hersketeknikken, for det er jo umulig å snakke med en som er i vegan-tåka uten at den må komme. "Du må ha gjort noe feil". Jeg spiste ALDRI mac´n cheese eller prosessert vegansk mat. Jeg spiste derimot veldig balansert - hver dag. Aldri uprosessert mat, ikke fake ost, og alt det tullet der. Hvis du virkelig tror at soyamelk som er tilsatt litt b12 er nok, vær så god. Hvis du virkelig tror at du klarer å regulere jod inntaket med å spise tang, lykke til. Hvis du fortsatt ikke forstår greia med biotilgjengelighet i mat, så får du finne det ut the hard way. Hvis du tror hem-jern og plantejern stiller likt..og at omega 3 taes opp og brukes på samme måte i kroppen som fra fisk..vel... du har en vei å gå. Samtlige av mitt gamle veganske nettverk, som forøvrig var veldig stort, har enten gitt seg, eller har betydelige helseproblemer som de ikke vil vedkjenne seg er relatert til kosthold. Ideologi, og særlig i kombinasjon med manglende næringsstoffer, ødelegger evnen til å se ting klart. Som sagt, du er fortsatt i hvetebrødfasen av denne livsstilen. Du får se om 10 + år. Anonymkode: 70183...16a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #32 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forstår at du er eks-veganer og har hatt negative erfaringer, men det betyr ikke at alle veganere har de samme problemene. Dine utfordringer med veganisme kan ha vært et resultat av et dårlig sammensatt kosthold. Det er viktig å få i seg alle nødvendige næringsstoffer, og det kan være krevende hvis man ikke planlegger kostholdet riktig. Det er fullt mulig å ha et sunt og balansert vegansk kosthold, noe mange studier støtter. Når det gjelder påstanden om at vegansk mac and cheese og falafel er sunnere enn biff med grønnsaker, handler det ikke om å tro at noe er sunnere bare fordi det er plantebasert. Hovedpoenget er at et godt balansert plantebasert kosthold kan gi mange helsefordeler, inkludert bedre mental helse. Prosesserte matvarer, enten de er plantebaserte eller animalske, er generelt ikke gode valg for helsen. Fokuset bør være på hele, uprosesserte matvarer. Selv om du hadde et dårlig sammensatt vegansk kosthold med mye mac and cheese og falafel, betyr det ikke at alle veganere er like korttenkte. Mange veganere spiser balanserte dietter rike på næringsstoffer, og opplever ikke de samme helseproblemene som du beskriver. Anonymkode: d2f1a...779 Og det er jo nettopp det, du klarte ikke forstå at jeg prøvde å sette i perspektiv hvordan plantebasert mat ikke automatisk sunt, og at kjøtt ikke automatisk er dårlig mat. Sånn jmf med mac´n cheese og vegansk junk, så er ikke linser så næringsnyttig det heller. Det mangler både essensielle aminosyrer og andre næringsstoffer, og er i tillegg full av antinæringgsstoffer. Hvordan har du tenkt å få i deg taurin og kollagen, tror du virkelig at kroppen ikke trenger dette fra mat, og ikke er veldig viktig for kroppen? Sammensetningen av næringsstoffer er det som gjør f.eks kjøtt til næringstett og høyt biotilgjengelig og sunn mat mat. Men du vil ikke forstå dette og det får være greit. Jeg sparket og slo fra meg bare dager før jeg ga meg som veganer jeg også. Helt vanlig. Anonymkode: 70183...16a 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #33 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg argumenterte nøyaktig på samme måte som deg da jeg var veganer. Jeg stolte blindt på denne "forskningen", som jeg nå vet har så mange logiske brister at det er til å grine av. De har lite forståelse for antinæringsstoffer og biotilgjengelighet. Man får ikke lite b12 og jernmangel av å spise kjøtt. Man svekker dog næringsopptak ved å spise alt det tullet ved siden av, og dermed får man problemer med næringsstoffer. Det burde være opplagt, ikke sant? Mine blodprøver var fine hele veien de. Jeg var veganer 3 x så lenge som deg, og jeg testet hvert år. I teorien fikk jeg i meg alt av næringsstoffer. Problemet er, igjen, at næringsstoffene var i lavt biotilgjengelig form. Blodprøver skiller ikke på hvor du får næringen fra, den viser bare verdienen der og da. Blodet henter også mineraler fra kroppen hele tiden for å ikke gå tom i blodet, så slike prøver gir ikke et sannferdig bilde av hva som faktisk er i kroppen for bruk. Selv om jeg hadde mer enn nok av både kalsium, d vitamin, og magnesium per blodprøver, så hadde jeg store problemer med kramper, smerter, m.m, som viste seg å være relatert til vesentlig mangel av dette likevel. Og jeg spiste MYE mat rikt på mineraler - hver dag. Så jern da. Jeg trodde også at jern kombinert med c vitamin var nok, for det vistes jo som ok på blodprøver. Likevel, etter mange år, så begynte tegn på tidlig anemi å vise seg. Blålilla bleke lepper, forsvant umiddelbart etter jeg begynte å spise animalsk. Og der kom selvfølgelig hersketeknikken, for det er jo umulig å snakke med en som er i vegan-tåka uten at den må komme. "Du må ha gjort noe feil". Jeg spiste ALDRI mac´n cheese eller prosessert vegansk mat. Jeg spiste derimot veldig balansert - hver dag. Aldri uprosessert mat, ikke fake ost, og alt det tullet der. Hvis du virkelig tror at soyamelk som er tilsatt litt b12 er nok, vær så god. Hvis du virkelig tror at du klarer å regulere jod inntaket med å spise tang, lykke til. Hvis du fortsatt ikke forstår greia med biotilgjengelighet i mat, så får du finne det ut the hard way. Hvis du tror hem-jern og plantejern stiller likt..og at omega 3 taes opp og brukes på samme måte i kroppen som fra fisk..vel... du har en vei å gå. Samtlige av mitt gamle veganske nettverk, som forøvrig var veldig stort, har enten gitt seg, eller har betydelige helseproblemer som de ikke vil vedkjenne seg er relatert til kosthold. Ideologi, og særlig i kombinasjon med manglende næringsstoffer, ødelegger evnen til å se ting klart. Som sagt, du er fortsatt i hvetebrødfasen av denne livsstilen. Du får se om 10 + år. Anonymkode: 70183...16a AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Og det er jo nettopp det, du klarte ikke forstå at jeg prøvde å sette i perspektiv hvordan plantebasert mat ikke automatisk sunt, og at kjøtt ikke automatisk er dårlig mat. Sånn jmf med mac´n cheese og vegansk junk, så er ikke linser så næringsnyttig det heller. Det mangler både essensielle aminosyrer og andre næringsstoffer, og er i tillegg full av antinæringgsstoffer. Hvordan har du tenkt å få i deg taurin og kollagen, tror du virkelig at kroppen ikke trenger dette fra mat, og ikke er veldig viktig for kroppen? Sammensetningen av næringsstoffer er det som gjør f.eks kjøtt til næringstett og høyt biotilgjengelig og sunn mat mat. Men du vil ikke forstå dette og det får være greit. Jeg sparket og slo fra meg bare dager før jeg ga meg som veganer jeg også. Helt vanlig. Anonymkode: 70183...16a Jeg ser at du har sterke meninger om veganisme basert på dine egne erfaringer, men det er viktig å huske at individuelle erfaringer ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten for alle. Det virker som du avfeier forskning som ikke støtter ditt syn, og velger å ignorere studier som viser fordelene ved et godt planlagt vegansk kosthold. Det er ganske arrogant å påstå at hele forskningsmiljøet har "logiske brister" bare fordi dine personlige opplevelser ikke samsvarer med deres funn. Du nevner antinæringsstoffer og biotilgjengelighet som store problemer, men dette er kjente faktorer som ernæringsfysiologer tar hensyn til når de anbefaler kosthold. Det er mange måter å håndtere antinæringsstoffer på, som bløtlegging, spiring og koking, noe som reduserer deres negative effekter betydelig (Harvard T.H. Chan School of Public Health). Angående dine påstander om at blodprøver ikke gir et riktig bilde av næringsstatus, viser forskning at de er en av de beste metodene vi har for å vurdere ernæringsstatus. Hvis blodprøvene dine var normale, men du fortsatt hadde symptomer, kan det være andre underliggende helseproblemer som ikke er relatert til kostholdet ditt (National Institutes of Health). Dine kommentarer om taurin og kollagen viser en mangel på forståelse for hvordan kroppen fungerer. Kroppen kan produsere taurin fra andre aminosyrer som finnes i et variert plantebasert kosthold, og kollagen dannes fra aminosyrer som glysin, prolin og hydroksyprolin, som også kan fås fra planter (National Institutes of Health). Det virker som du avfeier vitenskapelige kilder og forskning fordi det ikke passer med din erfaring. Men vitenskapen handler om mer enn enkeltpersoners erfaringer – det handler om store mengder data og grundige studier som gir et helhetlig bilde. Du kan kalle det hersketeknikk å påpeke feil i dine argumenter, men det er egentlig bare et forsøk på å holde samtalen basert på fakta og ikke personlig anekdoter. Kanskje du burde ta deg tid til å lese opp på faktisk forskning og ikke bare stole på dine egne erfaringer. Det finnes mange eksempler på personer som har et sunt og balansert vegansk kosthold uten de problemene du beskriver. ### Kilder: 1. Harvard T.H. Chan School of Public Health. "Anti-nutrients." https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/anti-nutrients/ 2. National Institutes of Health (NIH). "Protein - Consumer." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Protein-Consumer/ Anonymkode: d2f1a...779 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #34 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 6 år, det er ingenting. Jeg følte meg også topp de første årene. Du får se om 10 år! Men som veldig mange veganere, så vil du neppe innse at du har helseproblemer relatert til kostholdet, det tok lang tid før jeg var villig til å akseptere og forstå sammenhengen. Jeg har kjente fra det veganske miljøeet som fortsatt ikke vil våkne. "Jeg har aldri følt meg bedre". Samtidig har de innsukne øyne og bleke lepper, mentale utfordringer, m.m. Men siden blodprøvene er ok, nei da er det ikke maten. Dessverre feil. Symptomer kommer ofte snikende, så blir man så vant til dem at man ikke tenker over dem. Helt til det smeller og ting blir mer alvorlig. Verken bønner generelt, linser, eller nøtter, er klassifisert som fullverdige proteiner. Quinoa, soyabønner, og bokhvete er eksempler på fullverdige proteiner. Men det glemmes at de mangler flere viktige proteiner, som f.eks kollagen og taurin. Begge finnes naturlig i kroppen, og i teorien kan man produsere dette selv. Men det er dessverre bare i teorien. For lite taurin over lang tid kan gi alvorlig utmattelse, i tillegg til angst, depresjon, forverring av ADHD og tankekjør, m.m. Den eneste direkte kilden til taurin, er fra animalsk protein. For lite kollagen er heller ikke så hyggelig. Dette blir oftest forbisett fordi det måles ikke individuelt hos lege. Og det er andre næringsstoffer utover proteiner som veganere ikke får i seg i biotilgjengelig form. Antinæringsstoffene i maten du nevner, svekker opptak av mineraler. I tillegg har vi ikke enzymer til å fordøye slik mat over tid. Tror du virkelig linser er naturlig mat? Det er ikke utelukkende muskelmasse og styrke som avgjør dette med proteiner. Hår, negler, evne til å reparere skader i kroppen, hormoner, hudens elastisitet, m.m. Dette er før og etter bilde av vegansk ernæringsfysiolog. Hentet fra hennes offentlige side, bildene er tatt med noen få års mellomrom. Hun spiser mye belgfrukter, og som ernæringsfysiolog har hun nok grunnleggende kunnskap om sammensetning av mat. Hennes veganske tilhengere hyller henne. "you look so great". Det sier en hel del om hjernens (manglende) funksjon, når man ikke klarer å se hvor næringsfattig og syk hun ser ut. Og man blir fort blind på seg selv. Jeg har sett mange slike før - etter bilder. Problemet er at når man henger seg opp i en ideologi, og i tillegg mangler så mye næringsstoffer at det påvirker hjernen, så ser man ikke lenger klart. Majoriteten av veganere gir seg faktisk på sikt. Noen får problemer etter kortere tid, mens andre har klart seg i 30 år før det ble stopp. Anonymkode: 70183...16a Hva burde jeg med mine 22 år som veganer og født vegetarianer vært død da. Og seriøst når du begynner å legge ut bilder av personer som et eksempel så har du synket veldig lavt. Anonymkode: 08228...893 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 3. august 2024 #35 Del Skrevet 3. august 2024 Kanskje på tide å avslutte avsporingene om plantebasert kosthold og returnere til det ts etterspurte. Det er mildt sagt fordummende å høre på "min forskning er bedre enn din forskning"-diskusjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #36 Del Skrevet 3. august 2024 c_buk skrev (2 minutter siden): Kanskje på tide å avslutte avsporingene om plantebasert kosthold og returnere til det ts etterspurte. Det er mildt sagt fordummende å høre på "min forskning er bedre enn din forskning"-diskusjoner. Jeg er helt enig. De kan heller flyttes til en annen tråd om det absolutt må fortsette. Mitt ønske var rett og slett bare å dele noe av det jeg spiser for å få protein, og ønsket absolutt ingen diskusjon rundt det. Anonymkode: d2f1a...779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #37 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor noen kjøtt-fans blir så sykt krenka bare av at noen deler noen måltider uten kjøtt. Kanskje det er på tide med litt faktaoppklaring. Forresten, jeg har lagt merke til at det finnes en annen tråd som ligner veldig på dette innlegget, både i språkbruk og tema. Det virker som om samme person sprer feilinformasjon om veganisme på flere steder. Kanskje du burde skaffe deg noe bedre å gjøre i fritiden? Påstanden om at bønner, linser og nøtter ikke er fullverdige proteiner er rett og slett feil. Selv om enkelte plantebaserte proteiner mangler en eller flere essensielle aminosyrer, kan man oppnå en komplett aminosyreprofil ved å kombinere ulike plantebaserte matvarer. For eksempel, ved å spise ris og bønner sammen, får man alle essensielle aminosyrer. Dette er grunnleggende ernæringskunnskap (Harvard Health). Når det gjelder taurin og kollagen, er dette stoffer som kroppen kan produsere selv så lenge man får i seg de riktige byggesteinene. Taurin kan syntetiseres fra andre aminosyrer som cystein og metionin, og kollagen dannes fra aminosyrer som glysin, prolin og hydroksyprolin, som finnes rikelig i et variert plantebasert kosthold. Påstanden om at plantebaserte dietter mangler essensielle næringsstoffer som taurin og kollagen, holder ikke vann når man ser på kroppens evne til å syntetisere disse stoffene (National Institutes of Health). Argumentet om at veganere ikke får i seg næringsstoffer i biotilgjengelig form er også misvisende. Mens noen næringsstoffer som vitamin B12 og jern kan være mer utfordrende å få fra en vegansk diett, finnes det kosttilskudd og matvarer beriket med disse næringsstoffene som sikrer tilstrekkelig inntak. For eksempel finnes det beriket plantemelk, næringsgjær og kosttilskudd for B12. Det er verdt å nevne at mange ikke-veganere også kan lide av mangler på disse næringsstoffene (Academy of Nutrition and Dietetics). Når det kommer til helsefordeler, viser mange studier at et godt planlagt vegansk kosthold kan gi betydelige helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2 diabetes og visse typer kreft. Vegansk kosthold kan også bidra til vekttap og forbedre fordøyelsen (The American Journal of Clinical Nutrition). Når det gjelder psykisk helse, viser forskning at et plantebasert kosthold faktisk kan ha positive effekter på mental helse: 1. Studier publisert i «Nutritional Neuroscience»: - Forskning har funnet at veganere og vegetarianere kan ha lavere nivåer av angst og depresjon sammenlignet med kjøttspisere. Høyere inntak av frukt, grønnsaker og antioksidanter i et plantebasert kosthold kan bidra til bedre psykisk helse. - Kilde: Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 2. «Journal of Affective Disorders»: - En studie fant at personer som følger et vegansk eller vegetarisk kosthold rapporterte lavere nivåer av stress og angst. Studien konkluderte med at et plantebasert kosthold kan ha en beskyttende effekt mot utvikling av psykiske lidelser. - Kilde: Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 3. «The American Journal of Clinical Nutrition»: - En omfattende meta-analyse fant ingen bevis for at veganere eller vegetarianere har høyere forekomst av psykiske lidelser sammenlignet med kjøttspisere. Tvert imot viste noen studier at et plantebasert kosthold kan være forbundet med lavere risiko for depresjon og angst. - Kilde: Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 4. «Nutritional Journal»: - En studie viste at veganere og vegetarianere hadde bedre stemningsstabilitet og lavere forekomst av negative følelser sammenlignet med de som spiste kjøtt. Dette ble tilskrevet høyere inntak av antioksidanter og fiber, samt lavere inntak av inflammatoriske matvarer. - Kilde: Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Innlegget ditt inneholder mange subjektive påstander og anekdotiske bevis, som ikke er vitenskapelig støttet. For eksempel er bilder av før og etter ikke vitenskapelig bevis på effekten av et vegansk kosthold. Helseproblemer kan skyldes en rekke faktorer, inkludert genetikk, livsstil og spesifikke diettmangler som ikke nødvendigvis reflekterer et vegansk kosthold generelt. Det er viktig å basere kostholdsråd på vitenskapelige bevis og pålitelige kilder. Mange helseorganisasjoner, inkludert WHO, anbefaler plantebaserte dietter som en del av en sunn livsstil. Men du vet kanskje bedre enn disse ekspertene? Dersom man er bekymret for næringsstoffmangel, er det alltid best å konsultere en ernæringsfysiolog eller lege for å sikre at kostholdet dekker alle behov. Jeg kunne selvfølgelig ha tatt med mange bilder av folk på en ikke-vegansk diett og hvilke helseskader de har fått av kosten, men dette er unødvendig. Det er bare å lese seg opp på forskning for å få et mer nyansert syn på saken. Kilder: 1. Harvard Health. "Listing of Vitamins." https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/listing-of-vitamins 2. National Institutes of Health (NIH). "Protein - Consumer." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Protein-Consumer/ 3. Academy of Nutrition and Dietetics. "What is a Vegetarian?" https://www.eatright.org/food/nutrition/vegetarian-and-special-diets/what-is-a-vegetarian 4. The American Journal of Clinical Nutrition. "Vegetarian Diets and Health." https://academic.oup.com/ajcn/article/89/5/1627S/4596950 5. Iguacel, I., et al. (2020). "Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis." Nutritional Neuroscience, 23(6), 381-394. 6. Michalak, J., Zhang, X. C., & Jacobi, F. (2012). "Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey." Journal of Affective Disorders, 144(1-2), 79-85. 7. Beezhold, B., et al. (2019). "Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults." The American Journal of Clinical Nutrition, 89(5), 1611S-1616S. 8. Hibbeln, J. R., et al. (2018). "Fish consumption and major depression risk: a longitudinal study." Nutritional Journal, 17(1), 1-8. Anonymkode: d2f1a...779 Den personen dukker opp i alle tråder hvor ordet vegan blir nevnt for å repetere det samme oppgulpet gang på gang Anonymkode: 08228...893 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #38 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser at du har sterke meninger om veganisme basert på dine egne erfaringer, men det er viktig å huske at individuelle erfaringer ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten for alle. Det virker som du avfeier forskning som ikke støtter ditt syn, og velger å ignorere studier som viser fordelene ved et godt planlagt vegansk kosthold. Det er ganske arrogant å påstå at hele forskningsmiljøet har "logiske brister" bare fordi dine personlige opplevelser ikke samsvarer med deres funn. Du nevner antinæringsstoffer og biotilgjengelighet som store problemer, men dette er kjente faktorer som ernæringsfysiologer tar hensyn til når de anbefaler kosthold. Det er mange måter å håndtere antinæringsstoffer på, som bløtlegging, spiring og koking, noe som reduserer deres negative effekter betydelig (Harvard T.H. Chan School of Public Health). Angående dine påstander om at blodprøver ikke gir et riktig bilde av næringsstatus, viser forskning at de er en av de beste metodene vi har for å vurdere ernæringsstatus. Hvis blodprøvene dine var normale, men du fortsatt hadde symptomer, kan det være andre underliggende helseproblemer som ikke er relatert til kostholdet ditt (National Institutes of Health). Dine kommentarer om taurin og kollagen viser en mangel på forståelse for hvordan kroppen fungerer. Kroppen kan produsere taurin fra andre aminosyrer som finnes i et variert plantebasert kosthold, og kollagen dannes fra aminosyrer som glysin, prolin og hydroksyprolin, som også kan fås fra planter (National Institutes of Health). Det virker som du avfeier vitenskapelige kilder og forskning fordi det ikke passer med din erfaring. Men vitenskapen handler om mer enn enkeltpersoners erfaringer – det handler om store mengder data og grundige studier som gir et helhetlig bilde. Du kan kalle det hersketeknikk å påpeke feil i dine argumenter, men det er egentlig bare et forsøk på å holde samtalen basert på fakta og ikke personlig anekdoter. Kanskje du burde ta deg tid til å lese opp på faktisk forskning og ikke bare stole på dine egne erfaringer. Det finnes mange eksempler på personer som har et sunt og balansert vegansk kosthold uten de problemene du beskriver. ### Kilder: 1. Harvard T.H. Chan School of Public Health. "Anti-nutrients." https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/anti-nutrients/ 2. National Institutes of Health (NIH). "Protein - Consumer." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Protein-Consumer/ Anonymkode: d2f1a...779 Det er ikke min individuelle erfaring. Takket være mange andres erfaring og bedre kunnskap om temaet, så fikk jeg opp øynene. Du forstår jo virkelig ikke hva jeg skriver. Hvis du sjekker f.eks jern og det er ok, så viser ikke blodprøven om hva slags jern. Hem-jern klarer kroppen å bruke på en helt anne måte enn plantejern. Blodprøver viser heller ikke om du mangler f.eks taurin seperat. Blodet henter som sagt mineraler fra kroppen hele tiden for å ikke gå tom i blodet, og sier derfor lite om hva som er tigjengelig for bruk i kroppen. Derfor kan man ikke stole blindt på blodprøver. Vanskelig å forstå? Jeg skrev at taurin og kollagen kan dannes i kroppen, men det er teori og ikke så enkelt. Taurin produserer av cystein, så for meg som spiste mye solsikkefrø og kikerter som er rikt på dette, så burde jeg jo aldri hatt problemer med taurin. Evnen til å danne kollagen naturlig svekkes betraktelig med årene. Tror du ikke denne ernæringsterapeuten, som åpenbart mangler kollagen, virkelig forstår sammensetningen av mat? Likevel ser hun sånn ut. Jeg kan finne bilder i fleng, men det får deg ikke til å forstå likevel. Syns du selv at forskning på rødt kjøtt viser sannferdighet, når forskningen ikke tar for seg om kjøttet er prosessert/ultraprosessert, økologisk, og hva ellers personene spiser, om de røyker, drikker alkohol, osv? Det er HER den logiske bristen er, men du er for fastlåst i ideologien din til å forstå. Hvis du virkelig tror at linsegryte med gryr er sunnere og mer næringsrikt enn et stykke rent kjøtt/fisk med grønnsaker, så er du på villspor. Nei, IGJEN, jeg skrev at jeg stolte blindt på denne forskningen i veldig mange år. Mange gjorde det, og mange fikk problemer. Å kalle meg "korttenkt" og beskylde meg for å ha gjort noe feil, det er klar hersketeknikk. Det blir uinteressant å fortsette å diskutere når samtalen tas ned til et sånt nivå. Så må du vende og vri på det jeg sier, og blir det enda mer uinteressant. Lykke til. Anonymkode: 70183...16a 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #39 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er helt enig. De kan heller flyttes til en annen tråd om det absolutt må fortsette. Mitt ønske var rett og slett bare å dele noe av det jeg spiser for å få protein, og ønsket absolutt ingen diskusjon rundt det. Anonymkode: d2f1a...779 Jeg rapporterte allerede når den første kommentaren på avsporing dukket opp, men kanskje det hjelper om flere også rapporterer Anonymkode: 08228...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #40 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva burde jeg med mine 22 år som veganer og født vegetarianer vært død da. Og seriøst når du begynner å legge ut bilder av personer som et eksempel så har du synket veldig lavt. Anonymkode: 08228...893 Nei, men man kan ha helseproblemer selv om man ikke er død Hvorfor det? Disse bildene ligger ute i full offentlighet i sosiale medier, og viser at greit bilde at vegansime ikke er ensbetydende med sunt. Det viser også at det ikke fungerer selv for ernæringsfysiologer, som virkelig forstår sammensetning av næringsstoffer. Jeg har forøvrig ikke sagt at absolutt alle veganere får problemer. Men det er vel en grunn til at majoriteten får så mye problemer at de slutter? Men da er ALLTID argumentasjonen fra en veganer: "du gjorde det feil". I tillegg vil personen få et tonn med hets, fordi de ikke lenger er "gode mennesker". Ikke tegn på mennesker i balanse. Sett det for mange ganger. Anonymkode: 70183...16a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå