Gå til innhold

Barnas mor har ingen grenser.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Problemet er at anmerkningene for tulleting, og ofte glemte lekser kommer når hun er hos mor. Det er ikke sånn at det er veldig strengt her. Jeg forventer at hun som 16 år klarer å oppførse seg i møte med voksne og elever på skolen, møte opp i tide å gjøre leksene sine. Det får hun veldig godt til hos meg, men ikke hos mor. 
På foreldresamtaler på skolen der læreren feks kommer med en beskjed om at her må hun skjerpe seg fordi hun kan bedre når hun vil, så kommer gjerne mor med et utsagn om at hun også var slik som ung. 
mor har selv sagt at hun ikke har lyst til å sette føringer i hjemmet fordi hun ønsker at barna skal føle at de kan komme å prate med henne om det er noe. Jeg personlig mener at man kan ha grenser, og samtidig være en trygg voksenperson som barna kan snakke med når det oppstår ting. Grunnen til at hun har leggetid her hos meg er fordi hun er trøtt og uopplagt når hun får styre det selv. Jeg mener at kl 23.30 i skoledager så skal hun være i seng, og telefonen skal legges vekk. 

Anonymkode: d6d36...e96

Skjønner. Det at mor unnskylder og unnlater å ta tak i noe er et problem, særlig for ungdommen. Vi voksne ønsker jo helst at barna våre ikke skal gjøre samme feilene som vi gjorde;)

Høres ut som du har gode tanker og god dreis på dette. Og når mor ikke ønsker, selv etter at skolen har sagt fra, å gjøre noe med dette eller endre sin stil til fordel for barna har du ikke så mye å stille opp med annet enn å ha en kompenserende effekt for barna. Det de lærer i sitt hjem vil de ta med seg uansett og det vil styrke dem. 

Anonymkode: 14545...495

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Det at mor unnskylder og unnlater å ta tak i noe er et problem, særlig for ungdommen. Vi voksne ønsker jo helst at barna våre ikke skal gjøre samme feilene som vi gjorde;)

Høres ut som du har gode tanker og god dreis på dette. Og når mor ikke ønsker, selv etter at skolen har sagt fra, å gjøre noe med dette eller endre sin stil til fordel for barna har du ikke så mye å stille opp med annet enn å ha en kompenserende effekt for barna. Det de lærer i sitt hjem vil de ta med seg uansett og det vil styrke dem. 

Rettelse: 

Det de lærer i ditt hjem vil de ta med seg uansett og det vil styrke dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (9 timer siden):

Synes det er rart at du krever det samme av begge som er i vidt forskjellig del av livet.

En jente på 16 som må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene? Jeg hadde også protestert som 16-åring på dette. 
Hun vet da selv når hun er trøtt og er gammel nok til å regulere dette selv. Faste innetider er selvfølgelig helt innafor - og selvfølgelig at hun hjelper til hjemme. 

Kanskje eldste blir litt mer medgjørlig om hun får føle på litt selvstendighet?

Mange 16 åringer er ikke modne nok til å regulere dette selv. Jeg antar far har satt et fast klokkeslett for å unngå en ungdom som døgner eller legger seg 3 på natten etter å ha scrollet tiktok i flere timer.

Min ungdom nekter å sove nå i ferien. Jeg våknet på natten og må tvinge ungdommen i seng mellom 3 og 4 på ellers døgnet ungdommen vær natt og sover hele dagen på sofaen slik at vi ikke får gjort noe sammen i sommer. Da ungdommen i tillegg har en fiks idé om å stå opp tidlig setter ungdommen på vekker klokke etter et parr timer søvn og spretter opp litt etter 7 og sovner enten på sofaen eller er sur og vanskelig hele dagen.

Jeg må tvinge ungdommen i seng senest kl 1 med mas om legging fra kl 23 for at ungdommen min får nok søvn nå i ferien og ikke bare er sur. Siste uka har jeg vært syk så da har dette sklidd helt ut og jeg sovner uten kapasitet til å følge opp legging. Ungdommen sover maks 3 timer om natten. Mobil og pc er for spennende for å sove.

Anonymkode: 3f8a8...b77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Resultatet er unge voksne som mangler evne til å klare seg på egenhånd. Når de aldri blir satt krav til hjemme, så klarer de ikke å sette krav til seg selv heller. De blir dårlige studenter, dårlige ansatte, dårlige partnere osv.

Anonymkode: feb56...848

Man blir ikke nødvendigvis et dårlig menneske av å ha frihet under ansvar… det ble folk av meg også selv om min far ikke sto å fulgte med gjennom nøkkelhullet om jeg var sovnet, og tok telefonen min hvis ikke…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mange 16 åringer er ikke modne nok til å regulere dette selv. Jeg antar far har satt et fast klokkeslett for å unngå en ungdom som døgner eller legger seg 3 på natten etter å ha scrollet tiktok i flere timer.

Min ungdom nekter å sove nå i ferien. Jeg våknet på natten og må tvinge ungdommen i seng mellom 3 og 4 på ellers døgnet ungdommen vær natt og sover hele dagen på sofaen slik at vi ikke får gjort noe sammen i sommer. Da ungdommen i tillegg har en fiks idé om å stå opp tidlig setter ungdommen på vekker klokke etter et parr timer søvn og spretter opp litt etter 7 og sovner enten på sofaen eller er sur og vanskelig hele dagen.

Jeg må tvinge ungdommen i seng senest kl 1 med mas om legging fra kl 23 for at ungdommen min får nok søvn nå i ferien og ikke bare er sur. Siste uka har jeg vært syk så da har dette sklidd helt ut og jeg sovner uten kapasitet til å følge opp legging. Ungdommen sover maks 3 timer om natten. Mobil og pc er for spennende for å sove.

Korfor skur du ikkje av nettet om natta? Tør du ikkje?

AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (6 minutter siden):

Korfor skur du ikkje av nettet om natta? Tør du ikkje?

Ungdommen bruker da bare programmer som ikke trenger nett tilgang og har flere YouTube videoer og annet laster ned i forkant så dette har ingen effekt.

Eneste som har effekt er å være på ungdommen fra rundt kl 23 da ungdommen min er av typen svært somlette. Er absolutt ikke redd for å stille krav til ungdommen når jeg har sett hvordan det sklir ut i ferien, men siste uken har jeg vært syk og derfor ikke fått fulgt opp. Jobber innimellom til sent og da er det samme tullet.

Jeg er ikke ts. Men alene om omsorgen og må da dessverre akseptere litt Texas når jeg er syk eller jobber mer enn normalt i perioder. I hverdagen har vi klare rutiner da ungdommen mangler evnen til selv regulering og trenger voksen støtte og klare regler. Min kommentar gikk på den som mente at 16 åringer er modne nok til å bestemme selv, noen er selvsagt det men en god del er ikke det.

Har en venninne hvor datteren er svært moden og har styrt legging selv siden 11 års alderen. Selvsagt skal man la en moden ungdom bestemme legging selv når man ser at de klarer å regulere dette på en sunn måte.

AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (3 timer siden):

He he, tror ikkje du kjenner mangen 16 åringer visst du tror at de legger seg når de føler seg trøtte og at de tar det ansvaret på en god måte. Mangen hadde sovnet i 4 tiden og hadde vert helt ute av stand til å fulgt med på skolen neste dag.Dette er en far som tar ansvar👍Hadde vert interessant å vite kor mangen timer søvn ho får hos mor pr.natt. 

Mange bor på hybel alene i den alderen, uten å ha en kontrollerende far rundt seg. Går veldig fint.

Anonymkode: a5c59...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange bor på hybel alene i den alderen, uten å ha en kontrollerende far rundt seg. Går veldig fint.

Anonymkode: a5c59...fa4

Mange dropper også ut av skolen fordi de ikke takler hybellivet 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en frustrasjon du deler med veldig mange skilte foreldre, både menn og kvinner. Dessverre er det ikke noe du kan gjøre med det, for du har vel allerede pratet med mor.

En 16-åring burde forstå disse tingene selv, så forslaget mitt er at du snakker alvorlig med 16-åringen om fremtiden, og om hvordan dårlige valg hun tar nå vil begrense mulighetene hennes siden.

Anonymkode: a6ada...eeb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke urimelig at 16-åringen bør være i seng kl 23.30. Da bør det uansett være ro i huset, så de som skal tidlig opp får sove.

Å gi en 11-åring lov til å bruke tiktok og Snap er ansvarsløst og uvettig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at Familievernkontoret er riktig sted å henvende seg hvis du ikke kommer noen vei med mor. En prat med 16-åringen (av den ikke-dømmende sorten) der du får henne til å åpne seg og fortelle hvordan hun har det, kanskje også kan føre frem. En samtale med pekefingeren høyt er ikke veien å gå. 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 0.29):

Min ekssamboer og barnas mor har absolutt ingen grenser til barna våre. Jenta vår på 16 år får mye anmerkninger, og har ingen skjermtid eller leggetid hos mor. Hun har godtatt at yngste på 11 får både Snapchat og TikTok, noe jeg er helt uenig i. Hun setter barna opp imot meg som far, når hun ikke har noen grenser der. Jeg stiller krav til ungene at de må hjelpe til med enkle oppgaver, samt at de må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene. Hvordan kan jeg løse dette? 

Du kan ikke gjøre så mye dessverre. 

Du har dine regler og full rett til det, mor har sine, og det kan ikke du endre dessverre. 

Det beste hadde så klart vært å samkjøre regler og slikt, men vil ikke den ene foreldren, så er det ikke mye den andre kan gjøre.. 

Anonymkode: bbc97...516

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 7.47):

Blir helt matt av å høre om barn som ikke har grenser hjemme. Man skal bl.a legge til rette for gode resultater på skole, og da skal barn/ungdommer sove nok om natta.

De som ikke har grenser for barna, driter gjerne i utdannelse, serverer dårlig mat, har uoppdragne barn, lar barna slippe alt de ikke vil, lærer dem ikke om økonomi, lærer dem ikke om ansvar osv.

Resultatet er unge voksne som mangler evne til å klare seg på egenhånd. Når de aldri blir satt krav til hjemme, så klarer de ikke å sette krav til seg selv heller. De blir dårlige studenter, dårlige ansatte, dårlige partnere osv.

Anonymkode: feb56...848

Fir en tåpelig og generaliserende påstand 

Anonymkode: 1e66f...621

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 9.51):

100% enig.

Dere som ikke setter krav og har grenser for ungdommene deres er dere som produserer de slappe, uselvstendige og tafatte folkene vi andre hater å måtte jobbe med når de har blitt voksne. 

Anonymkode: 294b3...d73

Neppe

Anonymkode: 1e66f...621

• Liker 1
Skrevet
powerpuffen skrev (På 22.7.2024 den 0.35):

Synes det er rart at du krever det samme av begge som er i vidt forskjellig del av livet.

En jente på 16 som må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene? Jeg hadde også protestert som 16-åring på dette. 
Hun vet da selv når hun er trøtt og er gammel nok til å regulere dette selv. Faste innetider er selvfølgelig helt innafor - og selvfølgelig at hun hjelper til hjemme. 

Kanskje eldste blir litt mer medgjørlig om hun får føle på litt selvstendighet?

Det står ingen steder at han krever det samme av dem. Det er absolutt ikke uvanlig at en 16-åring har leggetid. Jeg hadde det frem til jeg flyttet ut, og det samme hadde mannen min og de aller fleste andre jeg kjenner. 16-åringen bør selvsagt ha en ganske annen leggetid enn 11-åringen, men det har de jo.

Er du en sånn en som på liv og død skal ta mors/kvinnens side i alle saker, eller prøver du å rettferdiggjøre at du selv er litt for slapp med oppdragelsen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 10.14):

Synes det er rart å ha «leggetid» for en 16-åring. Det hadde vi ikke som 16-åringer i 1990 heller. «Skjermtid» er heller ikke noe jeg ville styrt for en som er myndig om to år.

I deler av landet må 16-åringene flytte og bo på hybel for å gå på vgs, og styrer både dette og «skjermtid».

Anonymkode: d2b52...873

Enig, det er kontrollerende og merkelig. Jeg var en av de som flyttet ut i den alderen, attpåtil til vgs i utlandet, helt alene. Gikk helt fint. 

Mine barn har forøvrig også en streng far, han sender ungene på 13 i seng kl 20. Tror du de sovner? Nei, naturligvis ikke. Men fars egentid/voksentid er så fryktelig viktig. 

Anonymkode: 05f22...3ec

• Liker 2
Skrevet
MariaIsabel skrev (1 time siden):

Det står ingen steder at han krever det samme av dem. Det er absolutt ikke uvanlig at en 16-åring har leggetid. Jeg hadde det frem til jeg flyttet ut, og det samme hadde mannen min og de aller fleste andre jeg kjenner. 16-åringen bør selvsagt ha en ganske annen leggetid enn 11-åringen, men det har de jo.

Er du en sånn en som på liv og død skal ta mors/kvinnens side i alle saker, eller prøver du å rettferdiggjøre at du selv er litt for slapp med oppdragelsen? 

Svar på spørsmål 1: Nei.

Svar på spørsmål 2: Se svar spørsmål 1. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 8.06):

Blir litt matt over hvor enkle mange folk er. Den siden far legger frem her, er alltid kun en side av en konflikt. Jeg skjønner ikke hvordan du kan gi rådet om at «det beste alternativet hadde vært å bo sammen med forelderen med tydelige grenser», engang. Du ville fått stallsjokk om du hadde fått høre mor sin side av saken og videre barnas side av saken. 

Anonymkode: 9b375...e44

Hvorfor er du så skråsikker på at mor i dette tilfellet er et fornuftig menneske som har en rimelig forklaring på hvorfor 11-åringen får ha TikTok og hvorfor 16-åringen får sitte oppe halve natten og ødelegge skolegangen?

Det er som regel flere sider av de fleste saker, men det er også ofte at den ene parten faktisk er mer fornuftig enn den andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 8.31):

Dine regler hos deg, mors regler hos henne.

Her har vi svært ulik oppdragerstil, der far tror på strenge grenser på alt mens jeg har kampsaker jeg ikke viker på og er litt løsere på andre ting. F.eks leggetid, det får tenåringen regulere selv så lenge han står opp når han skal og gjør det bra på skolen. Hos far er det leggetid.

Han er en høflig, snill, smart og omtenksom gutt, og med tanke på at han er hos far bare fra torsdag til søndag annenhver uke vil jeg påstå at det er min oppdragelse som har gjort han slik han er.

Anonymkode: 3104d...bde

Men her beskriver jo du en situasjon hvor tenåringen faktisk klarer å regulere det selv. Det er ikke det TS beskriver. Ikke alle barn er like, og grenser må tilpasses etter barna.

F.eks er det mange barn som kan klare å regulere skjermbruk selv, imens det også er mange barn som blir fullstendig borte i skjermen og glemmer alt annet. De bør ikke ha samme regler rundt skjermbruk. 

Skrevet

Du får mange merkelige svar her... Jeg tror kommentarfeltet ville sett noe annerledes ut dersom rollene var omvendt. Da ville du fått kommentarer om at far er alt for slapp, og at du må kontakte fvk eller til og med bvt umiddelbart! Til og med de fleste av de som er enig med deg her, sier jo likevel at du ikke kan gjøre noe som helst med det... 🤦‍♀️ Merkelig hvor raske folk er til å si man må nekte samvær og alt mulig når det er far som ikke følger opp godt nok. 🤔

Jeg synes nå ihvertfall du bør kontakte fvk og be om et møte dersom det er umulig å nå frem til mor på annet vis. Legg frem alt du kan skaffe av dokumentasjon på anmerkninger og slikt, og vis til at det kommer når de er hos mor. Legg det frem med bekymring for barna, og pass på at det ikke blir tolket som at du prøver å "ta" mor. 

- Hilsen feminist som faktisk er for likestilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...