Gå til innhold

Barnas mor har ingen grenser.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner ingen som inndrar mobilen til 16 åringen eller har skjermtid

Anonymkode: 1e66f...621

Har du ikke lest andre tråder der mødre har problemer med at ungdommen ser på telefon/laptop langt utpå natt. Hvor alle rådene er skru av wifi, dra inn telefon for natten osv. 

Anonymkode: bca4b...9c8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir helt matt av å høre om barn som ikke har grenser hjemme. Man skal bl.a legge til rette for gode resultater på skole, og da skal barn/ungdommer sove nok om natta.

De som ikke har grenser for barna, driter gjerne i utdannelse, serverer dårlig mat, har uoppdragne barn, lar barna slippe alt de ikke vil, lærer dem ikke om økonomi, lærer dem ikke om ansvar osv.

Resultatet er unge voksne som mangler evne til å klare seg på egenhånd. Når de aldri blir satt krav til hjemme, så klarer de ikke å sette krav til seg selv heller. De blir dårlige studenter, dårlige ansatte, dårlige partnere osv.

Anonymkode: feb56...848

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Konsekvensene av å få barn med en norsk kvinne. Trist.

Anonymkode: 0bb0d...375

Ta den der diskusjonen med hva som er feil med norske kvinner i en annen tråd, denne handler om å være foreldre og grenser

Anonymkode: 5e5f8...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er trist det er sånn ts, det er jo barna det går utover. De tror de er heldige som bor med en mor som rett og slett ikke bryr seg og de kan gjøre som de vil. 

Når de vokser opp vil de nok se at det beste alternativet hadde vært å bo med den forelderen med tydelige grenser. 

Men det aller beste er at foreldrene kan samarbeide mer. Trenger ikke være venner, eller bry seg om hverandre men barna burde man klare å samarbeide om. Det at eldstemann får mye anmerkninger, er ikke bra i forhold til videre skolegang. 

Bestill time hos fvk, eller få deg en advokat. 

Blir litt matt over hvor enkle mange folk er. Den siden far legger frem her, er alltid kun en side av en konflikt. Jeg skjønner ikke hvordan du kan gi rådet om at «det beste alternativet hadde vært å bo sammen med forelderen med tydelige grenser», engang. Du ville fått stallsjokk om du hadde fått høre mor sin side av saken og videre barnas side av saken. 

Anonymkode: 9b375...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir litt matt over hvor enkle mange folk er. Den siden far legger frem her, er alltid kun en side av en konflikt. Jeg skjønner ikke hvordan du kan gi rådet om at «det beste alternativet hadde vært å bo sammen med forelderen med tydelige grenser», engang. Du ville fått stallsjokk om du hadde fått høre mor sin side av saken og videre barnas side av saken. 

Anonymkode: 9b375...e44

Jeg er fult klar over at det er flere sider av saken. Far sin, mor sin og den virkelige sannheten.

For alt vi vet er det godt mulig at ts er kjempe kontrollerende, men det kan hende han faktisk snakker sant også. Så utifra det han skriver så mener jeg det jeg mener. Barn og ungdom har godt av tydelige grenser. 

Det har jo til og med voksne på en arbeidsplass. Så må det være tydelige grenser og retningslinjer, ellers sklir det helt ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
powerpuffen skrev (7 timer siden):

Synes det er rart at du krever det samme av begge som er i vidt forskjellig del av livet.

En jente på 16 som må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene? Jeg hadde også protestert som 16-åring på dette. 
Hun vet da selv når hun er trøtt og er gammel nok til å regulere dette selv. Faste innetider er selvfølgelig helt innafor - og selvfølgelig at hun hjelper til hjemme. 

Kanskje eldste blir litt mer medgjørlig om hun får føle på litt selvstendighet?

He he, tror ikkje du kjenner mangen 16 åringer visst du tror at de legger seg når de føler seg trøtte og at de tar det ansvaret på en god måte. Mangen hadde sovnet i 4 tiden og hadde vert helt ute av stand til å fulgt med på skolen neste dag.Dette er en far som tar ansvar👍Hadde vert interessant å vite kor mangen timer søvn ho får hos mor pr.natt. 

Endret av Pilleville
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

16 år og leggetid? Ja, før 23:55 på skoledager. 

Anonymkode: 85e4b...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

16 år og leggetid? Ja, før 23:55 på skoledager. 

Anonymkode: 85e4b...8e8

Ikke nødvendigvis tidlig nok. Her går skolebussen til vgs kl 0700. De trenger mer enn 6 t søvn for å få utbytte av skolen. Og gode vaner er viktig. Det er ikke sånn at de plutselig forstår nødvendigheten av nok søvn når de blir 19, studenter og flytter ut.  

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Blir helt matt av å høre om barn som ikke har grenser hjemme. Man skal bl.a legge til rette for gode resultater på skole, og da skal barn/ungdommer sove nok om natta.

De som ikke har grenser for barna, driter gjerne i utdannelse, serverer dårlig mat, har uoppdragne barn, lar barna slippe alt de ikke vil, lærer dem ikke om økonomi, lærer dem ikke om ansvar osv.

Resultatet er unge voksne som mangler evne til å klare seg på egenhånd. Når de aldri blir satt krav til hjemme, så klarer de ikke å sette krav til seg selv heller. De blir dårlige studenter, dårlige ansatte, dårlige partnere osv.

Så enig, har en bekjent det gutten gjør som han vil og det er katasstofe på skulen. Når læreren seier at de skal hente bøkene i hyllene sine ser han bare dumt på læreren. Gjør nesten ingenting på skolen. Mor mener det er lærerene sine feil. Men ingen konsekvenser heime. Eg seier hele tiden til ho at han må få konsekvenser heime. Ingen skjermtid før betring på skole(spiller maaangen timer pr.dag) Neida, ho vil vere venn med han og orker ikkje ta kampen😳

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dine regler hos deg, mors regler hos henne.

Her har vi svært ulik oppdragerstil, der far tror på strenge grenser på alt mens jeg har kampsaker jeg ikke viker på og er litt løsere på andre ting. F.eks leggetid, det får tenåringen regulere selv så lenge han står opp når han skal og gjør det bra på skolen. Hos far er det leggetid.

Han er en høflig, snill, smart og omtenksom gutt, og med tanke på at han er hos far bare fra torsdag til søndag annenhver uke vil jeg påstå at det er min oppdragelse som har gjort han slik han er.

Anonymkode: 3104d...bde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er helt enig med deg i at en 11-åring ikke har noe å gjøre på tiktok og Snapchat! Det finnes mye god informasjon om akkurat det. Om du har erfaring med at mor ikke bryr seg om hva du sier, hva med å kontakte lærer å hør om dette kan være en problemstilling som kan være verdt å ta opp på foreldremøtet? Vi hadde et møte på skolen med politiet hvor de fortalte om hvorfor det er så viktig å følge aldersgrensene for spesielt disse appene.

Anonymkode: 841ea...4de

Snapchat er vanskelig å unngå. Da barnet mitt (som da var 9 år) startet på "storskolen" her på bygda (5. til og med 7. klasse er samlet i ett klasserom) så hadde ALLE de eldre barna snapchat, og det var snapchat de brukte for å kommunisere seg i mellom når de skulle møtes og finne på ting. Mannen min sa nei, absolutt ikke, det får ikke barnet ha. Jeg hadde ingen venner selv i den alderen, så jeg tok heller et par timer til å sette på alt av foreldrekontroller på snapchat og ha lange samtaler med barnet mitt rundt fornuftig bruk. Nå 2 år senere sender hun nesten aldri noe på snapchat, bare ser på bilder fra når venninnene er på ferie og lignende. Så snapchat er ikke så ille som ryktet sitt, så lenge man har våkne foreldre og opplyste barn. 

Nå som det er sommerferie har hun ikke noen faste leggetider, og selv på hverdager så er det mer "nå vil mamma legge seg, så nå er det kveldsmat og pusse tenner" så får hun styre når hun sovner selv. Jeg er også tilhenger av å gi barna frihet i småting. 

Anonymkode: 6e15b...e92

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min 15-åring styrer i stor grad mye selv; jeg veileder, men lar ungdommen ta avgjørelser og oppleve konsekvenser av det. Om barna er like mye hos begge eller tilnærmet det er jeg enig i at dere sammen burde bli enige om noenlunde like regler. Er det umulig å få til et samarbeid med mor er det mulig å kontakte familievernkontoret eller helsesykepleier på skolen, kanskje de kan hjelpe? 

Er helt enig med deg i at en 11-åring ikke har noe å gjøre på tiktok og Snapchat! Det finnes mye god informasjon om akkurat det. Om du har erfaring med at mor ikke bryr seg om hva du sier, hva med å kontakte lærer å hør om dette kan være en problemstilling som kan være verdt å ta opp på foreldremøtet? Vi hadde et møte på skolen med politiet hvor de fortalte om hvorfor det er så viktig å følge aldersgrensene for spesielt disse appene.

Jeg vet hvordan det er å ha en forelder som er vanskelig å samarbeide med, her har jeg nedtelling til felles barn blir voksent og jeg slipper å forholde meg mer til barnefar. Lykke til!

Anonymkode: 841ea...4de

Men spør læreren om ho/han opplever barnet ditt som våkent og konsentrert på skolen? Ikkje sikkert læreren er enig i at barnet ditt skal få konsekvensen.

Endret av Pilleville
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snapchat er vanskelig å unngå. Da barnet mitt (som da var 9 år) startet på "storskolen" her på bygda (5. til og med 7. klasse er samlet i ett klasserom) så hadde ALLE de eldre barna snapchat, og det var snapchat de brukte for å kommunisere seg i mellom når de skulle møtes og finne på ting. Mannen min sa nei, absolutt ikke, det får ikke barnet ha. Jeg hadde ingen venner selv i den alderen, så jeg tok heller et par timer til å sette på alt av foreldrekontroller på snapchat og ha lange samtaler med barnet mitt rundt fornuftig bruk. Nå 2 år senere sender hun nesten aldri noe på snapchat, bare ser på bilder fra når venninnene er på ferie og lignende. Så snapchat er ikke så ille som ryktet sitt, så lenge man har våkne foreldre og opplyste barn. 

Nå som det er sommerferie har hun ikke noen faste leggetider, og selv på hverdager så er det mer "nå vil mamma legge seg, så nå er det kveldsmat og pusse tenner" så får hun styre når hun sovner selv. Jeg er også tilhenger av å gi barna frihet i småting. 

Anonymkode: 6e15b...e92

Leggetid er ikke småting. Har 4 barn(store nå) og når de var 12 og flere år framover var det vi som bestemte leggetider .

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo nettopp manglende grenser heime som skulen roper varsku om no. Det er jo kaos i mangen klassrom der prinser og prinsesser vil bestemme sjøl.

Endret av Pilleville
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner ingen som inndrar mobilen til 16 åringen eller har skjermtid

Anonymkode: 1e66f...621

Deg om det. Jeg vet foreldre som gjør det, nettopp fordi ungdommen deres ikke klarer å legge den bort og få nok søvn. 

Anonymkode: 294b3...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

100% enig.

Dere som ikke setter krav og har grenser for ungdommene deres er dere som produserer de slappe, uselvstendige og tafatte folkene vi andre hater å måtte jobbe med når de har blitt voksne. 

Anonymkode: 294b3...d73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine på 16 og 14 har ikke skjermtid. De har egentlig aldri hatt det. Min "filosofi" har vært: Så lenge de fortsatt er aktiv ute, er med venner, ikke takker nei til fysisk møte med andre fordi de vil sitte på TikTok ets. så har det ikke vært behov for skjermtid. Innetider har de på hverdager, men den eldste har ikke leggetid. Hun får ikke bråke om natta, lage seg mat osv. Men jeg tvinger henne ikke i seng. Om 2 år er hun 18 år og allerede nå må hun øve seg i å ordne noe selv, ta de naturlige konsekvensene av egne valg (som å være trøtt på skolen) og lære av dem. Og det gjør hun. Hun legger seg stort sett i 23-tiden. 

Å ha alt for rigide regler for tenåringer virker ofte mot sin hensikt. Det betyr ikke at det skal være totalt frislipp, men ofte virker det bedre å positivt involvere seg i tenåringens liv, snakke sammen og lette på mange regler. Og holde fast på de viktigste (eksempel: innetider, gå på skolen hver dag, spise middag sammen el.). 

Du må nesten velge hvilke regler som er viktig for deg, hvor mange regler du skal ha (mange har utrolig mange regler, og mange av reglene er usagte forventninger som barnet/ungdommen ikke skjønner skal innfris) og hvordan du skal håndheve dem (ved bruk av straff eller ved bruk av kommunikasjon som i gode beskjeder og avtaler). 

Nå kjenner ikke jeg mor, men kan det tenkes at hun bruker strategien: dialog, kommunikasjon og involvering istedenfor regler som daglig skal håndheves. Litt som jeg gjør. Og så bruker du en annen metode i form av regler og en litt mer autoritær stil (uten at jeg kjenner deg heller). Dere har uansett ulik foreldrestil og det må nok barna bare leve med, om det ikke er slik at du og mor kan møtes og snakke om dette. Eller enda bedre: At dere alle 4 kan snakke sammen om dette. 

Anonymkode: 14545...495

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart å ha «leggetid» for en 16-åring. Det hadde vi ikke som 16-åringer i 1990 heller. «Skjermtid» er heller ikke noe jeg ville styrt for en som er myndig om to år.

I deler av landet må 16-åringene flytte og bo på hybel for å gå på vgs, og styrer både dette og «skjermtid».

Anonymkode: d2b52...873

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mine på 16 og 14 har ikke skjermtid. De har egentlig aldri hatt det. Min "filosofi" har vært: Så lenge de fortsatt er aktiv ute, er med venner, ikke takker nei til fysisk møte med andre fordi de vil sitte på TikTok ets. så har det ikke vært behov for skjermtid. Innetider har de på hverdager, men den eldste har ikke leggetid. Hun får ikke bråke om natta, lage seg mat osv. Men jeg tvinger henne ikke i seng. Om 2 år er hun 18 år og allerede nå må hun øve seg i å ordne noe selv, ta de naturlige konsekvensene av egne valg (som å være trøtt på skolen) og lære av dem. Og det gjør hun. Hun legger seg stort sett i 23-tiden. 

Å ha alt for rigide regler for tenåringer virker ofte mot sin hensikt. Det betyr ikke at det skal være totalt frislipp, men ofte virker det bedre å positivt involvere seg i tenåringens liv, snakke sammen og lette på mange regler. Og holde fast på de viktigste (eksempel: innetider, gå på skolen hver dag, spise middag sammen el.). 

Du må nesten velge hvilke regler som er viktig for deg, hvor mange regler du skal ha (mange har utrolig mange regler, og mange av reglene er usagte forventninger som barnet/ungdommen ikke skjønner skal innfris) og hvordan du skal håndheve dem (ved bruk av straff eller ved bruk av kommunikasjon som i gode beskjeder og avtaler). 

Nå kjenner ikke jeg mor, men kan det tenkes at hun bruker strategien: dialog, kommunikasjon og involvering istedenfor regler som daglig skal håndheves. Litt som jeg gjør. Og så bruker du en annen metode i form av regler og en litt mer autoritær stil (uten at jeg kjenner deg heller). Dere har uansett ulik foreldrestil og det må nok barna bare leve med, om det ikke er slik at du og mor kan møtes og snakke om dette. Eller enda bedre: At dere alle 4 kan snakke sammen om dette. 

Anonymkode: 14545...495

Ts her. Problemet er at anmerkningene for tulleting, og ofte glemte lekser kommer når hun er hos mor. Det er ikke sånn at det er veldig strengt her. Jeg forventer at hun som 16 år klarer å oppførse seg i møte med voksne og elever på skolen, møte opp i tide å gjøre leksene sine. Det får hun veldig godt til hos meg, men ikke hos mor. 
På foreldresamtaler på skolen der læreren feks kommer med en beskjed om at her må hun skjerpe seg fordi hun kan bedre når hun vil, så kommer gjerne mor med et utsagn om at hun også var slik som ung. 
mor har selv sagt at hun ikke har lyst til å sette føringer i hjemmet fordi hun ønsker at barna skal føle at de kan komme å prate med henne om det er noe. Jeg personlig mener at man kan ha grenser, og samtidig være en trygg voksenperson som barna kan snakke med når det oppstår ting. Grunnen til at hun har leggetid her hos meg er fordi hun er trøtt og uopplagt når hun får styre det selv. Jeg mener at kl 23.30 i skoledager så skal hun være i seng, og telefonen skal legges vekk. 

Anonymkode: d6d36...e96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (2 timer siden):

He he, tror ikkje du kjenner mangen 16 åringer visst du tror at de legger seg når de føler seg trøtte og at de tar det ansvaret på en god måte. Mangen hadde sovnet i 4 tiden og hadde vert helt ute av stand til å fulgt med på skolen neste dag.Dette er en far som tar ansvar👍Hadde vert interessant å vite kor mangen timer søvn ho får hos mor pr.natt. 

Ts her. Hos meg sover hun mellom 7 og 8 timer. Hos mor sover hun mellom 5 og 6 timer. Hver mandag når hun kommer til meg sovner hun med telefonen i hånda etter skoletid fordi hun er så trøtt. 

Anonymkode: d6d36...e96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...