Gå til innhold

Barnas mor har ingen grenser.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ekssamboer og barnas mor har absolutt ingen grenser til barna våre. Jenta vår på 16 år får mye anmerkninger, og har ingen skjermtid eller leggetid hos mor. Hun har godtatt at yngste på 11 får både Snapchat og TikTok, noe jeg er helt uenig i. Hun setter barna opp imot meg som far, når hun ikke har noen grenser der. Jeg stiller krav til ungene at de må hjelpe til med enkle oppgaver, samt at de må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene. Hvordan kan jeg løse dette? 

Anonymkode: d6d36...e96

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har dine regler hos deg, og mor

har sine hos seg. 

Du har valgt å få et barn med denne damen, eller var det to..? Da må du ta konsekvensene av dine valg. 

Anonymkode: 06496...355

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er rart at du krever det samme av begge som er i vidt forskjellig del av livet.

En jente på 16 som må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene? Jeg hadde også protestert som 16-åring på dette. 
Hun vet da selv når hun er trøtt og er gammel nok til å regulere dette selv. Faste innetider er selvfølgelig helt innafor - og selvfølgelig at hun hjelper til hjemme. 

Kanskje eldste blir litt mer medgjørlig om hun får føle på litt selvstendighet?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har dine regler hos deg, og mor

har sine hos seg. 

Du har valgt å få et barn med denne damen, eller var det to..? Da må du ta konsekvensene av dine valg. 

Du er tydeligvis ikke en forelder i samme situasjon hvis du mener at barnets beste er vidt forskjellige regler i hjemmene. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja her har du dessverre lite å stille opp med, så lenge denne damen er blottet for forståelse av dine ønsker så driter hun oppi dette med god samvittighet. Ungene vil selvsagt ikke se på det som negativt de de «vil tjene» på å være hos mor da de oppnår noe mer enn hos deg.

Fryktelig trist at man ikke kan bli enig og kjøre samlet videre, men så er det vel også grunner til at dere ikke lever under samme tak i dag. 

Anonymkode: 8bdde...699

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (2 minutter siden):

Synes det er rart at du krever det samme av begge som er i vidt forskjellig del av livet.

En jente på 16 som må legge seg til faste klokkeslett i ukedagene? Jeg hadde også protestert som 16-åring på dette. 
Hun vet da selv når hun er trøtt og er gammel nok til å regulere dette selv. Faste innetider er selvfølgelig helt innafor - og selvfølgelig at hun hjelper til hjemme. 

Jeg krever langt i fra det samme fra ungene. Yngste legger seg 20.30, og hun på 16 år må være i seng til kl 23.30 i ukedagene. Hvis hun skal bestemme selv sitter hun våken til 02.30, og får ikke til å konsentrere seg på skolen. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg krever langt i fra det samme fra ungene. Yngste legger seg 20.30, og hun på 16 år må være i seng til kl 23.30 i ukedagene. Hvis hun skal bestemme selv sitter hun våken til 02.30, og får ikke til å konsentrere seg på skolen. 

Du krever likevel at begge må legge seg til et fast klokkeslett. 

Kanskje 16-åringen føler at du krever det samme av henne som for 11-åringen, selv om klokkeslettene er ulike? Bare en tanke. Er ikke så mange år siden jeg var 16 selv. Hadde faste innetider, men det var ikke slik at min far satt å passet på at jeg sovnet innen klokken XX. Bare to år senere flyttet jeg for meg selv. Hvis man ikke kan regulere egen søvn før man flytter hjemmefra, så vil det iallfall bli problematisk.

Endret av powerpuffen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Konsekvensene av å få barn med en norsk kvinne. Trist.

Anonymkode: 0bb0d...375

AnonymBruker
Skrevet

Min 15-åring styrer i stor grad mye selv; jeg veileder, men lar ungdommen ta avgjørelser og oppleve konsekvenser av det. Om barna er like mye hos begge eller tilnærmet det er jeg enig i at dere sammen burde bli enige om noenlunde like regler. Er det umulig å få til et samarbeid med mor er det mulig å kontakte familievernkontoret eller helsesykepleier på skolen, kanskje de kan hjelpe? 

Er helt enig med deg i at en 11-åring ikke har noe å gjøre på tiktok og Snapchat! Det finnes mye god informasjon om akkurat det. Om du har erfaring med at mor ikke bryr seg om hva du sier, hva med å kontakte lærer å hør om dette kan være en problemstilling som kan være verdt å ta opp på foreldremøtet? Vi hadde et møte på skolen med politiet hvor de fortalte om hvorfor det er så viktig å følge aldersgrensene for spesielt disse appene.

Jeg vet hvordan det er å ha en forelder som er vanskelig å samarbeide med, her har jeg nedtelling til felles barn blir voksent og jeg slipper å forholde meg mer til barnefar. Lykke til!

Anonymkode: 841ea...4de

• Liker 2
Skrevet
powerpuffen skrev (17 minutter siden):

Det er da ganske normalt så lenge de er mindreårige, bor hjemme og går på skole med innetider og sovetider når det er skole dagen etter.  En 16-åring kan jo sitte oppe med mobil halve natta om hen får lov, og det står ikke noe sted at 16-åringen har urimelig tidlige leggetider. Det kan jo like gjerne være å være seng innen midnatt. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre i konflikt er skikkelig ille for barna, så ikke rart de utagerer. 

Anonymkode: 9b375...e44

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du som far har struktur hjemme hos deg, det er ekstra viktig når mor ikke har det. Gode vaner er gode vaner og de lærer man av sine foreldre. Ungdommer kan nok protestere på at de har innertier og tider de må være i seng til men de vokser til og ser fornuften i det. Ha dialog med barna om hvorfor du har regler for tik tok, innertier osv.

Anonymkode: 9abbc...e6a

• Liker 6
Skrevet (endret)
Grüner skrev (1 time siden):

Det er da ganske normalt så lenge de er mindreårige, bor hjemme og går på skole med innetider og sovetider når det er skole dagen etter.  En 16-åring kan jo sitte oppe med mobil halve natta om hen får lov, og det står ikke noe sted at 16-åringen har urimelig tidlige leggetider. Det kan jo like gjerne være å være seng innen midnatt. 

Jeg er ikke uenig i at innetider og leggetidene er urimelige? De fleste som skal opp tidlig er i seng til den tiden. Poenget mitt er at en 16 åring bør trenes til å bli selvstendig, og styre slike ting selv, og ta konsekvensene av det. Det er kun få år igjen til studier, eller at de flytter hjemmefra. Det er mange som bor på hybel fra de er 15 år. Skal foreldre da også passe på at de sovner innen midnatt? 

Jeg er heller ikke uenig med far i 11 åringens bruk av sosiale medier for den del. 

Endret av powerpuffen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (4 timer siden):

Kanskje 16-åringen føler at du krever det samme av henne som for 11-åringen, selv om klokkeslettene er ulike? Bare en tanke. Er ikke så mange år siden jeg var 16 selv. Hadde faste innetider, men det var ikke slik at min far satt å passet på at jeg sovnet innen klokken XX. Bare to år senere flyttet jeg for meg selv. Hvis man ikke kan regulere egen søvn før man flytter hjemmefra, så vil det iallfall bli problematisk.

Når barna ikke klarer å styre selv så får de leggetider, selv en 16-åring !!! Synes far setter bra regler når barnet er vant til at det flyter. Langt fra alle barn er ferdigregulert som 16. år, de får nok tid til å klare seg selv senere. 

Til TS, du får ikke gjort noe med mor og slutt bare med å få innført regler der, barna får bare godta at det er av kjærlighet og deres hensyn du setter grenser.

Anonymkode: f5c7e...504

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er tydeligvis ikke en forelder i samme situasjon hvis du mener at barnets beste er vidt forskjellige regler i hjemmene. 

Da får du kjøre mor sine regler da punk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er viktig for deg å ha samme regel i begge hjem, da må dere voksne sette dere ned sammen og bli enige om et regelsett. Fordi dere tydeligvis tenker veldig ulikt om dette, vil det neppe bli så stramt som du ønsker, men samtidig kanskje litt strammere enn det barnemor praktiserer nå. Dere må møtes et sted i mellom og begge må nok gi og ta her.

Hvis barnemor er helt uvillig til å endre på noe og nekter å samarbeide om dette, er det vanskelig å se noen løsning. Da må du bare gjøre det du mener er riktig og så vil barna vokse opp med erfaringer med ulike måter å gjøre ting på. Kan være en bra ting det også. Det som kan skje når barna kommer i rette alderen, er at de velger å bo mest hos den forelderen som er minst streng.

Anonymkode: d241b...7f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (6 timer siden):

Det er overhodet ikke urimelig at en 16-åring har grenser hjemme, som f eks fast leggetid. At WiFi slås av, mobil inndras og at ungdommen må være på rommet er ikke urimelig. Ingen kan tvinge vedkommende til å sove, men det kan da ikke med yngre barn heller.

Anonymkode: 294b3...d73

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist det er sånn ts, det er jo barna det går utover. De tror de er heldige som bor med en mor som rett og slett ikke bryr seg og de kan gjøre som de vil. 

Når de vokser opp vil de nok se at det beste alternativet hadde vært å bo med den forelderen med tydelige grenser. 

Men det aller beste er at foreldrene kan samarbeide mer. Trenger ikke være venner, eller bry seg om hverandre men barna burde man klare å samarbeide om. Det at eldstemann får mye anmerkninger, er ikke bra i forhold til videre skolegang. 

Bestill time hos fvk, eller få deg en advokat. 

Anonymkode: bca4b...9c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har du vel svaret selv da.

Anonymkode: b1533...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er overhodet ikke urimelig at en 16-åring har grenser hjemme, som f eks fast leggetid. At WiFi slås av, mobil inndras og at ungdommen må være på rommet er ikke urimelig. Ingen kan tvinge vedkommende til å sove, men det kan da ikke med yngre barn heller.

Anonymkode: 294b3...d73

Kjenner ingen som inndrar mobilen til 16 åringen eller har skjermtid

Anonymkode: 1e66f...621

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...