Gå til innhold

Må man ha symaskin for strikkegensere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har aldri strikket en genser før, så jeg bare lurer. Ser at i alle oppskriftene som jeg kunne tenkt meg å strikke, står det at ved montering så må man bruke symaskin. Er dette helt nødvendig? Er jeg altså nødt til å skaffe meg en symaskin?

Anonymkode: c8f1e...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke symaskin hvis du strikker rundfelling. Da strikker du armene og bolen sammen og fester tråder til slutt.

Søk opp rundfelling.

Jeg strikker nesten bare rundfelling bare for å slippe symaskin og evt klipping.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strikk ovenfra og ned, det er det enkleste. Da trenger du ikke symaskin.

Anonymkode: f04aa...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger kun symaskin på plagg du skal klippe i, men ting med raglanfelling eller rundfelling krever bare en tjukk nål og litt garn når du skal maske sammen f.eks under armene :)

Anonymkode: 68fa6...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved rundfelling eller raglanfelling trenger du ikke symaskin. Det spiller ingen rolle om du strikker nedenfra eller ovenfra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår gensere med påsydde ermer og strikker Raglan eller rundfelling. Du finner fine YT-Videoer om hvordan du syr igjen hullene du får under ermene. Lett som bare det!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Før jeg turte å sy i noe jeg hadde strikket så strikket jeg ofte gensere rundt og rundt helt til der ermene skulle festes, fra der strikket jeg for og bakstykke hver for seg sånn at det ble hull til ermene når jeg masket sammen på skuldrene. Knotete med mønsterstrikk, men det går det også med litt øving 😛 nå syr jeg da, men ene søskenbarnet mitt strikker aldri så hun må sy, hun strikker heller frem og tilbake 

Anonymkode: d331f...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.18):

Du trenger kun symaskin på plagg du skal klippe i, men ting med raglanfelling eller rundfelling krever bare en tjukk nål og litt garn når du skal maske sammen f.eks under armene :)

Anonymkode: 68fa6...fb4

Og om man strikker sammen erm og bol så trenger men kun nål til å feste trådendene 😊

Anonymkode: ea381...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de oppskriftene som krever isydde ermer, der strikker jeg ermene omvendt. Plukker opp rundt ermegapet og strikker nedover hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 21.01):

Har aldri strikket en genser før, så jeg bare lurer. Ser at i alle oppskriftene som jeg kunne tenkt meg å strikke, står det at ved montering så må man bruke symaskin. Er dette helt nødvendig? Er jeg altså nødt til å skaffe meg en symaskin?

Anonymkode: c8f1e...2ab

Trenger ikke symaskin :)SNØstrikk på youtube har noen kjempefine videoer om montering! 

Anonymkode: a04ee...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...