Gå til innhold

Selvsentrert svigermor

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har ikke tatt kontakt på en stund nå, men utfordringen er jo at dersom hun lurer på/ eller vil noe med meg, tar hun det via mannen. Det er det som irriterer meg. 

Anonymkode: 3f8a5...477

Men dette er jo helt normalt?

Svigerfamilie har vanligvis hovedkontakt med eget barn, og spør om partneren via eget barn.

Her er det nok du som har en litt merkelig forventning vil jeg si.

Anonymkode: 8d9a1...c56

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men dette er jo helt normalt?

Svigerfamilie har vanligvis hovedkontakt med eget barn, og spør om partneren via eget barn.

Her er det nok du som har en litt merkelig forventning vil jeg si.

Det ville vært veldig normalt hvis hun ikke hadde klaget i ettertid. Hun har klaget på at jeg tar for lite kontakt. Jeg begynner å ta kontakt, sender meldinger, men hun svarer ikke. Jeg sier det er bare å komme på besøk for å se barnebarn , hun klager til sønnen om at hun er redd hun ikke blir kjent med barnebarnet fordi hun ikke er ofte nok hos oss.  Jeg spør om hjelp med noe spesifikt,  men hun har alltid en unnskyldning for å ikke bidra. 

Har innsett at jeg aldri blir bra nok for henne, uansett hva jeg gjør. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Også vil jeg legge til - det er jo hovedsaklig du som gjør relasjonen til svigermor vanskelig, når du hele tiden skulle ønske hun var annerledes.

Ved å ikke godta henne som hun er, så skaper du i grunn dette indre stresset hos deg selv.

Javel, så er hun kanskje et irriterende menneske. Men du tjener alt på å ta ‘inn det ene øret, ut det andre’ holdning til det hele.

Å eksplodere på henne fordi hun ikke er som din familie, ikke hjelper som din familie og ikke snakker om ting som din familie - det kommer bare til å gjøre vondt verre. Og vil i grunn være et resultat av dårlig emosjonell kontroll hos deg.

Som voksne har vi alle mennesker i livet en kanskje ikke liker så godt, men klarer å forholde oss normalt høflige mot likevel.

Og hun er viktig for mannen din.

Men du og mannen din bør kanskje snakke sammen om at han har egen familie nå, som må være hovedprioritet - om svigermor legger urimelig mye beslag på ham.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ville vært veldig normalt hvis hun ikke hadde klaget i ettertid. Hun har klaget på at jeg tar for lite kontakt. Jeg begynner å ta kontakt, sender meldinger, men hun svarer ikke. Jeg sier det er bare å komme på besøk for å se barnebarn , hun klager til sønnen om at hun er redd hun ikke blir kjent med barnebarnet fordi hun ikke er ofte nok hos oss.  Jeg spør om hjelp med noe spesifikt,  men hun har alltid en unnskyldning for å ikke bidra. 

Ts

Dette er ny informasjon. Sto ingenting om at hun klager på mangel av kontakt fra deg i hovedinnlegget. Virker rart. Dere sees jo ukentlig har du skrevet. Jeg skjønner ikke hvordan du kan bli kvalm av en gammel dame som ikke virker å gjøre noen skade annet enn å ikke sette kaffekoppen i oppvaskmaskinen hos dere. 

Anonymkode: 1fcdc...680

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Slutt å be henne om tjenester, la henne være gjest. Og la mannen din ha ansvaret for kontakten med henne.

Anonymkode: d645d...c73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Da bør du få mannen til å stille spørsmålet tilbake til henne - ‘tar du kontakt da?’

Og - ‘du kan alltid invitere barnebarn hjem til deg/ut på lekeplass’.

Osv.

Mannen din er nok litt av problemet her - for disse tingene du nevner burde han ha håndtert der og da, ikke legge over på deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Også er det noen mødre-sønner relasjoner som ikke er helt sunne, rett og slett.

Lurer på om det er litt av greia her…?

Der sønnen får en rolle som likner mer på en partner for mor, enn et vanlig mor-sønn forhold.

Om det er sånn, så vil mor bli rett ut sjalu på guttens kjæreste/partner, som kommer og konkurrerer ut mor som den viktigste personen i mannens liv.

En sånn svigermor, vil prøve å legge mest mulig beslag på sønnens tid, selv når han får egen familie, og alt svigerdatter gjør vil være feil uansett.

Den eneste som kan håndtere ei slik svigermor er sønnen/mannen selv.

Han må lære seg og øve på å sette normale grenser for sin mor.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tatt kontakt på en stund nå, men utfordringen er jo at dersom hun lurer på/ eller vil noe med meg, tar hun det via mannen. Det er det som irriterer meg. 

Hun klager på utrolig mye rart hele tiden, men når hun skal vri det inn på at hun er redd for at hun ikke får sett barnebarnet sitt nok, så tar det kaka. Hun tar aldri initiativ til å gå tur med sønnen sin og barnebarnet, invitere hjem til seg , eller muligheter til at hun kan se barnebarnet sitt.  Hun kommer alltid på besøk til oss, så jeg tror nok heller at hun forventer at hun kan komme til oss oftere, og det går jo ikke. Allerede nå er hun på besøk en gang i uka. Det er som en annen skrev her tidligere, på tide å behandle henne på samme måte som hun behandler meg. 

Det er ikke slik at jeg forventer at hun skal hjelpe til med å vaske ned huset, men når hun har vært på besøk så hadde det vært fint å holde barnebarnet sitt så jeg kan drikke opp kaffen liksom, eller hjelpe til med å rydde etter seg ( sin egen kopp, fat osv).. Synes virkelig ikke at jeg ber om mye, men er nok fordi jeg er vant til at min egen familie tilbyr hjelp, eller stiller opp. 

Sier du det da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Gi faen i hele svigermor. Klager hun? Ikke bry deg. La det prelle av som vann på gåsa. Man kan aldri vinne med sånne folk og det er bare å innse det først som sist. 

Anonymkode: c0212...cfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Også er det noen mødre-sønner relasjoner som ikke er helt sunne, rett og slett.

Lurer på om det er litt av greia her…?

Der sønnen får en rolle som likner mer på en partner for mor, enn et vanlig mor-sønn forhold.

Om det er sånn, så vil mor bli rett ut sjalu på guttens kjæreste/partner, som kommer og konkurrerer ut mor som den viktigste personen i mannens liv.

En sånn svigermor, vil prøve å legge mest mulig beslag på sønnens tid, selv når han får egen familie, og alt svigerdatter gjør vil være feil uansett.

Den eneste som kan håndtere ei slik svigermor er sønnen/mannen selv.

Han må lære seg og øve på å sette normale grenser for sin mor.

Ikke noe sunn relasjon nei, for mannen min er som forelder for sin egen mor. Hun legger alle følelser på han, og hun klager på alt og alle. Tror hun rett og slett et sjalu på familien han har stiftet. Fra å ha kontakt hver dag til mer sjeldent. Men jeg er enig i at han er nødt til å øve seg på å sette grenser. Hun suger ut energien hans, men han er for konfliktsky til å ta tak i det. Samtidig er han utrolig flink til å styre samtalene inn på noe annet / eller komme med stikk om hun klager på et eller annet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gi faen i hele svigermor. Klager hun? Ikke bry deg. La det prelle av som vann på gåsa. Man kan aldri vinne med sånne folk og det er bare å innse det først som sist. 

Anonymkode: c0212...cfc

Du har helt rett 🥰 Kan aldri vinne med sånne folk, uansett hva man gjør. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (9 timer siden):

Sier du det da? 

Ja, det sier jeg. Når svigermor forventer at vi skal gjøre det samme, være tilgjengelig, at hun kan komme på besøk når det passer henne, at vi er tilgjengelig og at vi hjelper til.. Da synes jeg ikke at jeg er urimelig som forventer det samme tilbake.. og uansett så er det høflig å rydde opp etter seg. Det pleier i alle fall jeg å gjøre når jeg er på besøk hos andre mennesker.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Men hva svarer hun når dere konfronterer henne med dette da? 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å be henne om tjenester, la henne være gjest. Og la mannen din ha ansvaret for kontakten med henne.

Anonymkode: d645d...c73

Har ikke bedt henne om tjenester. Gjorde det en gang, og da fikk jeg nei, så aldri mer igjen. Nå venter jeg bare på den dagen når hun klager om kontakten, for da har jeg noe jeg skulle sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (1 minutt siden):

Men hva svarer hun når dere konfronterer henne med dette da? 

Hun konfronterer aldri meg, men sønnen sin.. og mannen min er dessverre konfliktsky, så han sier jo ikke så mye. Skulle ønske hun kunne konfronterer meg, for da hadde jeg jo sagt ifra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun konfronterer aldri meg, men sønnen sin.. og mannen min er dessverre konfliktsky, så han sier jo ikke så mye. Skulle ønske hun kunne konfronterer meg, for da hadde jeg jo sagt ifra. 

Men da er jo mannen din et like stort problem som svigermor. Hvorfor konfronterer du henne ikke selv når hun er så ofte innom? 

"Du Svigermor, Karl fortalte meg at du har sagt ditt og datt. Hvorfor sier du det når det ikke stemmer?"

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du få mannen til å stille spørsmålet tilbake til henne - ‘tar du kontakt da?’

Og - ‘du kan alltid invitere barnebarn hjem til deg/ut på lekeplass’.

Osv.

Mannen din er nok litt av problemet her - for disse tingene du nevner burde han ha håndtert der og da, ikke legge over på deg.

Er det virkelig vanlig at svigermødre ikke inviterer sønnen, svigerdatter og barnebarn hjem til seg? På de årene vi har vært sammen har jeg kun blitt invitert på middag en gang, men jeg har alltid stelt i stand bursdager og invitert til middag flere ganger. Lurer oppriktig på hva andre har erfaringer med? Jeg har motsatt erfaring med eks- svigermor . Derfor jeg spør. 

Og du har helt rett i at mannen min er en del av problemet, som ikke sier noe når hun klager. 

AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (Akkurat nå):

Men da er jo mannen din et like stort problem som svigermor. Hvorfor konfronterer du henne ikke selv når hun er så ofte innom? 

"Du Svigermor, Karl fortalte meg at du har sagt ditt og datt. Hvorfor sier du det når det ikke stemmer?"

Skal gjøre det neste gang hun klager på noe som angår meg. Hun har klagd/ eller fått for seg flere ting.. Men samtidig synes jeg det er vanskelig, for hun passer på å si de tingene på tlf og når jeg ikke er tilstede. Nesten som om hun ønsker å lage trøbbel mellom meg og mannen. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke bedt henne om tjenester. Gjorde det en gang, og da fikk jeg nei, så aldri mer igjen. Nå venter jeg bare på den dagen når hun klager om kontakten, for da har jeg noe jeg skulle sagt. 

Men du skrev jo at du er irritert fordi hun klager på mangel på kontakt? Men også at dere treffes ukentlig. Og så skriver du at du nå bare «venter på den dagen når hun klager om kontakten». Du virker ustabil og som om du har lagt henne for hat uten grunn. Skjønner godt at hun foretrekker å unngå deg…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal gjøre det neste gang hun klager på noe som angår meg. Hun har klagd/ eller fått for seg flere ting.. Men samtidig synes jeg det er vanskelig, for hun passer på å si de tingene på tlf og når jeg ikke er tilstede. Nesten som om hun ønsker å lage trøbbel mellom meg og mannen. 

Eller som om du bare innbiller deg ting? Hvordan vet du hva hun sier på telefon? Hvis det er via mannen din så er kanskje han en stor del av problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...