Gå til innhold

Selvsentrert svigermor

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å forstå hvorfor du er så opptatt av henne. Du «sender alltid meldinger» skriver du - hvorfor det? Kan du ikke bare la henne være som hun er uten å engasjere deg? La mannen din ta seg av all kontakt.

Anonymkode: e52fe...8a3

Dette

Hva mer vil du liksom ha? Penger?

Anonymkode: dd858...c89

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette

Hva mer vil du liksom ha? Penger?

Anonymkode: dd858...c89

Haha, den her var faktisk morsom. Er det noe jeg aldri vet jeg får fra det kvinnemennesket så er det penger 😅 Og forventer det heller  ikke, for penger har jeg selv.  Men hadde vært fint med litt respekt, ta intitiativ til å bli kjent med barnebarnet/ svigerdatteren sin , istedenfor å syte til sønnen sin om at hun ser barnebarnet sjeldent. Hun kan ikke forvente å komme til oss hver eneste dag, men kan jo fint be sønnen sin til seg, men ikke det gjør hun en gang!  Selv etter fødselen av barnebarnet løfter hun ikke en kopp oppi vasken .. så nei, jeg synes ikke jeg ber om, eller forventer mye. 

ts

Anonymkode: 3f8a5...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, den her var faktisk morsom. Er det noe jeg aldri vet jeg får fra det kvinnemennesket så er det penger 😅 Og forventer det heller  ikke, for penger har jeg selv.  Men hadde vært fint med litt respekt, ta intitiativ til å bli kjent med barnebarnet/ svigerdatteren sin , istedenfor å syte til sønnen sin om at hun ser barnebarnet sjeldent. Hun kan ikke forvente å komme til oss hver eneste dag, men kan jo fint be sønnen sin til seg, men ikke det gjør hun en gang!  Selv etter fødselen av barnebarnet løfter hun ikke en kopp oppi vasken .. så nei, jeg synes ikke jeg ber om, eller forventer mye. 

ts

Vanskelig å forstå hva problemet egentlig er. Du ønsker deg en annen type svigermor (eller hushjelp?). Men det kan ikke svigermor gjøre noe med. 

Anonymkode: 1fcdc...680

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å forstå hva problemet egentlig er. Du ønsker deg en annen type svigermor (eller hushjelp?). Men det kan ikke svigermor gjøre noe med. 

Problemet er ikke at jeg vil endre henne, for det kommer aldri til å skje.. Problemet er at hun forventer så mye av oss, men gir aldri noe tilbake.. Bare tar og tar.. og tar… 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er ikke at jeg vil endre henne, for det kommer aldri til å skje.. Problemet er at hun forventer så mye av oss, men gir aldri noe tilbake.. Bare tar og tar.. og tar… 

Virker ikke som om hun forventer noe av deg, bare hjelp fra sønnen? Virker som en litt kjip dame, men skjønner ikke hvorfor det plager deg så mye. 

Det virker jo som om du hele tiden kontakter henne for å få noe ut av henne? Hun svarer jo ikke engang ifølge deg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan forholdet ditt er til egen mor. Er dette forholdet så viktig for deg fordi du ikke har et varmt og godt forhold til egen mor? Er det derfor du opplever små irritasjonsmomenter som så store?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slutt å gi. Og ikke forvent å få.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker å ha et utrolig stort behov for sympati pga en "forferdelig" svigermor.

Anonymkode: a37c9...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du virker å ha et utrolig stort behov for sympati pga en "forferdelig" svigermor.

Anonymkode: a37c9...933

Jeg får ikke inntrykk av at ts er ute etter sympati. Forstår det godt. Hadde en eks-svigermor som var på samme måte. Utrolig vanskelig mennesker å forholde seg til, og ha samvær med. Det beste du kan gjøre er som andre har nevnt her: la mannen ta seg av kontakten, ikke gi noe mer og ta avstand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at du slutter å ta kontakt med henne, ikke send meldinger eller ta initiativ til at dere tilbringer tid sammen. Ikke hils via mannen hvis han skal treffe henne alene, ta hennes behandling av deg/dere som et tegn på hvordan hun ønsker å bli behandlet selv. Sier hun noe på det, så bruker du muligheten og setter ned foten. 

Anonymkode: a6f92...b06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Slutt å gi. Og ikke forvent å få.

Du har helt rett. Det er jeg som må jobbe med forventningene jeg har, og slutte å forvente noe fra henne. Samtidig er det utrolig slitsomt å forholde seg til henne, prøver å bite tennene sammen, men før eller siden kommer det nok en spydig kommentar fra meg. Hun har evnen til å snu hver eneste lille samtale til å handle om seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker først og fremst at du slutter å ta kontakt med henne, ikke send meldinger eller ta initiativ til at dere tilbringer tid sammen. Ikke hils via mannen hvis han skal treffe henne alene, ta hennes behandling av deg/dere som et tegn på hvordan hun ønsker å bli behandlet selv. Sier hun noe på det, så bruker du muligheten og setter ned foten. 

Anonymkode: a6f92...b06

Tusen takk! Det var et veldig godt råd😄

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 10.21):

Ja, hvor skal jeg begynne? Har en svigermor som virkelig går under huden på meg. Hun er utrolig selvsentrert og alt skal handle om henne. Jeg og mannen har et felles barn. Svigermor er av den typen som aldri tar initiativ og hjelper/ bidrar ikke med noe, men forventer at sønnen hennes skal hjelpe henne med alt. Greit nok, det er hennes sønn og han hjelper til - det er forståelig og ikke noe jeg blander meg oppi. Utfordringen er bare at hun er utrolig selvsentrert , negativ og får vridd alt til å handle om seg selv. Et samtaleemne om f.eks været klarer hun å snu om til noe negativ og seg selv. 

I starten av forholdet inviterte jeg henne hjem til meg, kjøpte julegave osv.. Årene har gått og hun tar aldri initiativ til å invitere oss hjem til seg, eller så mye som sende meg en melding. Jeg sender alltid meldinger , og ofte svarer hun ikke. Hun ringer kun til sønnen sin, og da er det alltid et eller annet hun klager eller trenger hjelp til. Hun er ei veldig spesiell dame, og de siste gangene har hun kommet med små stikk til mannen. 

Mest av alt blir jeg irritert på meg selv, for at jeg ikke klarer å blåse mer i henne og blir oppgitt over at jeg bruker energi på å tenke på henne. Har tatt en liten prat med mannen om dette, og han viser forståelse, men samtidig er han vant med at hun er sånn- så han ser det nok ikke på samme måte. 

Jeg blir dårlig av å være i samme rom som henne og takler henne virkelig ikke. Begeret er fullt nå. Hva skal jeg gjøre? 

Har en svigermor som er meget lik. Jeg har ingenting med henne å gjøre annet enn at vi sees i ny og ned. Jeg drar ikke på besøk til henne. 

Anonymkode: 0e969...13f

AnonymBruker
Skrevet

Det du gjør er å ta en prat med mannen din og si at du nekter å være tankeleser, gå på eggeskall rundt svigermor og være ansvarlig fir å innlemme henne i alt som skal skje. Det er hans ansvar alt sammen. Dette legger du på han siden det har vært mye i det siste og at du trenger at han tar ansvar slik at du kan komme deg ovenpå psykisk igjen. 

Du kan bli selvsentrert du også vettu- du kan sette din psykiske helse over svigermors forventninger til deg. Du skal se hvor lett verden blir å leve i når man innser at alle er ansvarlig for sin egen lykke og å kunne gjøre seg i stand til å kommunisere seg dit. Si fra hvis det er noe jeg kan bidra med, kan du si til svigermor. Og hvis det ikke kommer noe vettugt fra den kanten, så tar fyren din av resten

Anonymkode: 1a380...aaf

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ut fra det jeg leser, så virker det som du er aller mest sint på din svigermor fordi du ikke har greid å sette grenser for hvilken kontakt dere skulle ha? Du har gitt og gitt og gitt, enda hun aldri ga tilbake, og er nå sint på svigermor for det?

Det er jo veldig kjipt at din svigermor, helt uavhengig grunn, ikke ønsker å ha kontakt med deg. Det kan jeg forstå er vanskelig. Samtidig virker det som du har gått over stokk og stein for å tekkes henne, enda så mange signal hun har gitt på at hun ikke ønsker det. 

Hva med å spørre henne rett ut? "Jeg ønsker å ha kontakt med deg, og jeg har et inntrykk av at du ikke ønsker å ha kontakt med meg, stemmer det?" e.l.

Samtidig: ønsker du virkelig å ha kontakt med henne, du misliker henne jo så sterkt? Så jeg forstår egentlig ikke hvorfor du har lagt deg så i selen for å kontakte noen du har i halsen. Du har all mulighet til å bare slippe det. En må ikke ha kontakt med svigermor. 

Når det gjelder stikk så gjelder det å reagere der og da. Jeg tror forakten din kommer av at du ikke har stått opp for deg selv før, manglende grensesetting fører ofte til misnøye og forakt. 

Endret av Rainstorm2.0
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 11.56):

Vanskelig med mennesker man rett og slett ikke har noe som helst til felles med. 

Du skriver ikke noe om barn, så dere har kanskje ikke felles barn (ennå?) Om det skjer kan det hende hun får en ny mening med tilværelsen og kvikner til - men det kan også være at det blir mer ubehag.... 😔

Anonymkode: 7f77e...0c2

Det står jo klart og tydelig i teksten, ganske tidlig at de har et felles barn.

Anonymkode: 47fcd...05d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 10.21):

Ja, hvor skal jeg begynne? Har en svigermor som virkelig går under huden på meg. Hun er utrolig selvsentrert og alt skal handle om henne. Jeg og mannen har et felles barn. Svigermor er av den typen som aldri tar initiativ og hjelper/ bidrar ikke med noe, men forventer at sønnen hennes skal hjelpe henne med alt. 

Vet du egentlig hva uttrykket "ha/få noe under huden" betyr?

Anonymkode: f5114...9a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 14.49):

Haha, den her var faktisk morsom. Er det noe jeg aldri vet jeg får fra det kvinnemennesket så er det penger 😅 Selv etter fødselen av barnebarnet løfter hun ikke en kopp oppi vasken .. så nei, jeg synes ikke jeg ber om, eller forventer mye.

Har faren din løftet en kopp oppi vasken da? Faren til mannen din? Eller er det som man ser over hele linja på kg, at det stilles krav til hva svigermor skal gjøre. Ikke så nøye med din egen far og at han ikke stiller opp? Hvorfor legger du alt dette ansvaret på svigermor? 

Anonymkode: 6a9ca...611

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt kontakt på en stund nå, men utfordringen er jo at dersom hun lurer på/ eller vil noe med meg, tar hun det via mannen. Det er det som irriterer meg. 

Hun klager på utrolig mye rart hele tiden, men når hun skal vri det inn på at hun er redd for at hun ikke får sett barnebarnet sitt nok, så tar det kaka. Hun tar aldri initiativ til å gå tur med sønnen sin og barnebarnet, invitere hjem til seg , eller muligheter til at hun kan se barnebarnet sitt.  Hun kommer alltid på besøk til oss, så jeg tror nok heller at hun forventer at hun kan komme til oss oftere, og det går jo ikke. Allerede nå er hun på besøk en gang i uka. Det er som en annen skrev her tidligere, på tide å behandle henne på samme måte som hun behandler meg. 

Det er ikke slik at jeg forventer at hun skal hjelpe til med å vaske ned huset, men når hun har vært på besøk så hadde det vært fint å holde barnebarnet sitt så jeg kan drikke opp kaffen liksom, eller hjelpe til med å rydde etter seg ( sin egen kopp, fat osv).. Synes virkelig ikke at jeg ber om mye, men er nok fordi jeg er vant til at min egen familie tilbyr hjelp, eller stiller opp. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tatt kontakt på en stund nå, men utfordringen er jo at dersom hun lurer på/ eller vil noe med meg, tar hun det via mannen. Det er det som irriterer meg. 

Hun klager på utrolig mye rart hele tiden, men når hun skal vri det inn på at hun er redd for at hun ikke får sett barnebarnet sitt nok, så tar det kaka. Hun tar aldri initiativ til å gå tur med sønnen sin og barnebarnet, invitere hjem til seg , eller muligheter til at hun kan se barnebarnet sitt.  Hun kommer alltid på besøk til oss, så jeg tror nok heller at hun forventer at hun kan komme til oss oftere, og det går jo ikke. Allerede nå er hun på besøk en gang i uka. Det er som en annen skrev her tidligere, på tide å behandle henne på samme måte som hun behandler meg. 

Det er ikke slik at jeg forventer at hun skal hjelpe til med å vaske ned huset, men når hun har vært på besøk så hadde det vært fint å holde barnebarnet sitt så jeg kan drikke opp kaffen liksom, eller hjelpe til med å rydde etter seg ( sin egen kopp, fat osv).. Synes virkelig ikke at jeg ber om mye, men er nok fordi jeg er vant til at min egen familie tilbyr hjelp, eller stiller opp. 

Hvis dere allerede sees en gang i uken er det jo mye kontakt! Hva mener du da med at hun ikke vil ha kontakt? Mannen din kan sette koppen og fatet i oppvaskmaskinen. Den største feilen hennes er vel at hun ikke er lik familien din. Folk er forskjellige. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...