AnonymBruker Skrevet 20. juli #21 Del Skrevet 20. juli viren skrev (På 18.7.2024 den 14.47): Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. "Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen. TS her. Jeg følte ikke at jeg holdt fartsgrensa. Jeg holdt fartsgrensa, og låg endog noen km over. Trafikken til høyre fila gikk under fartsgrensa. Anonymkode: df144...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli #22 Del Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Takk for svar fra alle. Spørsmålet er kanskje litt hvem skal man vise hensyn til? Poenget mitt var at høyrefila var ganske oppfylt. Det er alltids mulig å presse seg tilbake til høyre, men da ville jeg sikkert irritert disse som ligger der, som må bremse ned for meg. Alternativt kunne jeg råkjørt for å ikke sinke andre råkjørere i venstrefila. Da tar jeg på en måte hensyn til alle, men risikerer selv å få fartsbot. Eller jeg kunne hold meg i høyrefila, men denne går under fartsgrensa. Da tar jeg også hensyn til alle, utenom meg selv. Jeg tenker alle har på en måte lik rett til å bruke veien, men når trafikken er tett kan man ikke regne med at alle filene er like åpne for fri fart lenger. Anonymkode: df144...de1 Det høres ut som om venstre var ganske fri vei, slik at du ved å ligge i fartgrensen fikk en luke forran deg og biler bak som ville forbi. Da skal du inn i høyre igjen. Venstre er som sakt et forbikjøringsfelt og det er ikke dun jobb å regulere hadtigheten til de andre som bruker det. At høyre gikk under døfartsgrensen er slikt som skjer, du har ikke rett til å kapre venstre fordet. Anonymkode: 478de...b60 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 22. juli #23 Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 12.09): Har kjørt en del frem og tilbake på E18 i sommerferien. Nordmenn er fascinerende dårlige til å trekke til høyre når de burde. Har sett overraskende mange biler ligge mutters alene i venstrefil. Er som å kjøre i USA, rake motsetningen av siviliserte Tyskland. Anonymkode: e6a27...097 Det verste er jo at det omtrent kan være kø i venstre felt mens høyre er tilnærmet tomt, men med noen litt trege kjøretøyer, fordi nordmenn ikke klare å legge seg inn og ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #24 Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 13.04): Hva er egentlig regelen for kjøring i venstrefila på 4-felts motorveien, når trafikken er relativt tett? Jeg vet at den generelle regelen er å holde til høyre. Men når trafikken begynner å bli tett tenker jeg at begge filene bør benyttes. Så, høyrefila er ganske tettpakka og farta ligger litt under fartsgrensa, så jeg legger meg i venstrefila. Kruser i jevn fart, heller noen km over fartsgrensa og litt raskere enn dem i høyre. Jeg er ikke alene i venstrefila, litt lenger fremme er det flere biler i omtrent samme hastighet. Trafikken flytter jevnt. Ganske ofte opplever jeg at noen kommer bak og tydeligvis har det veldig travelt, begynner å blinke med fjernlysa for å signalisere at jeg må flytte meg. Høyrefila er jo ganske tettpakka, men jeg kan sikkert presse meg inn for å gi vei, men da vil flyten i den fila bli forstyrret og andre må sikkert bremse ned litt. Synes slik oppførsel bare blir veldig uhøflig og provoserende. Anonymkode: df144...de1 venstre filen er for forbikjøring og du burde bare ligge der når du skal kjøre forbi noen og / eller ligger generelt raskere i bilene i høyre fil. På flere felts motorvei pleier det generelt å forstås som at filen helt til høyre er treig fart / lastebil. og jo lengst til venstre er forbikjøringsfil. Uansett om du ligger i fartsgrensen og det kommer en bak deg raskere i venstre fil og du ikke har noen grunn til å ligge der lenger flytter du deg inn Anonymkode: 5ab87...b19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #25 Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 13.30): Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes. Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk. Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. Anonymkode: b19b1...bf4 gud, du er en av de typene? Ligger du i venstre filen og blokker for han / hun bak deg skal du vike og legge deg ut til høyre. Er ikke din jobb å bedømme hva slags fart de skal ligge i. Har du ingen grunn til å ligge i venstre fil så legger du deg til høyre. Er fartlig å være sta på dette for da risikerer du at de bak legger seg i høyre fil og kjører forbi. Noe som utgangspunktet er ulovlig og kan være farlig. Mange her burde stikke til tyskland og se hvordan de kjører. Der flytter de seg med en gang ut av venstrefilen når de har kjørt forbi eller det kommer noen i høyere hastigheter. I Norge ligger det folk ofte UNDER fartsgrensen og blokkerer trafikken bak seg fordi de er så stae og tror de skal bestemme hva som er riktig fart etter forholdene osv. Venstre fil er fobikjøringsfil. Anonymkode: 5ab87...b19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 22. juli #26 Del Skrevet 22. juli (endret) Ikke slipp forbi folk som kommer travelt opp bak deg i venstrefila. Det skaper bare unødvendig stress og risiko. Blir de masete kan du rett og slett slippe litt opp på gassen. Men du skal samtidig kjøre opptil fartsgrensen når du benytter den fila. Ved å bli værende i venstrefila kjemper du faktisk en kamp for demokratiet mot krefter som ønsker å bryte reglene istedenfor å akseptere folket Endret 22. juli av Majer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 22. juli #27 Del Skrevet 22. juli Majer skrev (3 timer siden): Blir de masete kan du rett og slett slippe litt opp på gassen. Dette er i direkte konflikt med veitrafikklova sin § 3, grunnregler for trafikk. Oppfører du deg slik, kvalifiserer du for bot. Og, helt ærlig, en smekk i fleisen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #28 Del Skrevet 22. juli Majer skrev (4 timer siden): Ikke slipp forbi folk som kommer travelt opp bak deg i venstrefila. Det skaper bare unødvendig stress og risiko. Blir de masete kan du rett og slett slippe litt opp på gassen. Men du skal samtidig kjøre opptil fartsgrensen når du benytter den fila. Ved å bli værende i venstrefila kjemper du faktisk en kamp for demokratiet mot krefter som ønsker å bryte reglene istedenfor å akseptere folket Heldigvis er ikke trafikkreglene slik at en kan tilpasse dem etter egne innfall og smak. Det du beskriver her er et klassisk eksempel på hvordan det ikke er greit å bruke venstre fil. Reglene er klare, venstre fil er en forbikjøringsfil, ikke en "reguler andre trafikanter-fil" eller "jeg er kongen på haugen-fil". Anonymkode: 478de...b60 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #29 Del Skrevet 22. juli catman skrev (1 time siden): Dette er i direkte konflikt med veitrafikklova sin § 3, grunnregler for trafikk. Oppfører du deg slik, kvalifiserer du for bot. Og, helt ærlig, en smekk i fleisen. Forbanna tull! Ingen har et påbud for å kjøre på fartsgrensen! Og smekk i fleisen, hva slags idiotutsagn er det?? Skjerp deg! Anonymkode: 2fe77...b6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 22. juli #30 Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forbanna tull! Ingen har et påbud for å kjøre på fartsgrensen! Og smekk i fleisen, hva slags idiotutsagn er det?? Skjerp deg! Anonymkode: 2fe77...b6c Å bremse for noen som vil forbi i venstrefila bryter med... Sitat Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Det å skulle være som TS her, en småborgerlig drittsekk som viser andre "hva som er rett", tas ikke høyde for i veitrafikklova. Kort sagt, kommer noen fortere enn deg i venstrefila og du har anledning til å slippe de forbi - gjør det. Ikke gjør en sak ut av det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli #31 Del Skrevet 23. juli Majer skrev (17 timer siden): Ikke slipp forbi folk som kommer travelt opp bak deg i venstrefila. Det skaper bare unødvendig stress og risiko. Blir de masete kan du rett og slett slippe litt opp på gassen. Men du skal samtidig kjøre opptil fartsgrensen når du benytter den fila. Ved å bli værende i venstrefila kjemper du faktisk en kamp for demokratiet mot krefter som ønsker å bryte reglene istedenfor å akseptere folket Hvorfor kan du ikke flytte deg til høyrefila om du ikke er opptatt av å komme raskest mulig frem? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forbanna tull! Ingen har et påbud for å kjøre på fartsgrensen! Og smekk i fleisen, hva slags idiotutsagn er det?? Skjerp deg! Anonymkode: 2fe77...b6c Du har ikke lov til å hindre annen trafikk. Venstrefila er i utgangspunktet til forbikjøring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 23. juli #32 Del Skrevet 23. juli TomBombadil skrev (11 minutter siden): Hvorfor kan du ikke flytte deg til høyrefila om du ikke er opptatt av å komme raskest mulig frem? Du har ikke lov til å hindre annen trafikk. Venstrefila er i utgangspunktet til forbikjøring. Jeg flytter meg tilbake til høyrefila når det er tomt for treige biler der, men er det fullt av trailere der holder jeg meg i venstrefila til jeg har passert de. Jeg nekter å la kriminelle styre hverdagen min. Jeg mener helt oppriktig at folk som kjører for fort bør siktes og dømmes for drapsforsøk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #33 Del Skrevet 23. juli Majer skrev (3 minutter siden): Jeg flytter meg tilbake til høyrefila når det er tomt for treige biler der, men er det fullt av trailere der holder jeg meg i venstrefila til jeg har passert de. Jeg nekter å la kriminelle styre hverdagen min. Jeg mener helt oppriktig at folk som kjører for fort bør siktes og dømmes for drapsforsøk Men det å leke politi i trafikken og det å hindre andre bilister er ulovelig. Hvis det å kjøre litt over fartsgrenser er drapsforsøk er du like kriminell med dine handlinger. Anonymkode: 478de...b60 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli #34 Del Skrevet 23. juli Majer skrev (1 time siden): Jeg flytter meg tilbake til høyrefila når det er tomt for treige biler der, men er det fullt av trailere der holder jeg meg i venstrefila til jeg har passert de. Jeg nekter å la kriminelle styre hverdagen min. Jeg mener helt oppriktig at folk som kjører for fort bør siktes og dømmes for drapsforsøk Men du er jo like kriminell når du hindrer trafikken unødig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 23. juli #35 Del Skrevet 23. juli TomBombadil skrev (4 timer siden): Men du er jo like kriminell når du hindrer trafikken unødig? De som hindrer trafikken er de som kjører fort og nærmest presser usikre mennesker over i høyrefila sånn at de taper tid 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 23. juli #36 Del Skrevet 23. juli Majer skrev (1 time siden): De som hindrer trafikken er de som kjører fort og nærmest presser usikre mennesker over i høyrefila sånn at de taper tid Makan til innfløkt logikk skal man lete lenge etter. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 24. juli #37 Del Skrevet 24. juli Majer skrev (17 timer siden): De som hindrer trafikken er de som kjører fort og nærmest presser usikre mennesker over i høyrefila sånn at de taper tid Så du som ligger foran og hindrer en bil i å komme frem, hindrer ikke trafikken? Goddag mann økseskaft. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #38 Del Skrevet 25. juli Majer skrev (På 22.7.2024 den 17.08): Ikke slipp forbi folk som kommer travelt opp bak deg i venstrefila. Det skaper bare unødvendig stress og risiko. Blir de masete kan du rett og slett slippe litt opp på gassen. Men du skal samtidig kjøre opptil fartsgrensen når du benytter den fila. Ved å bli værende i venstrefila kjemper du faktisk en kamp for demokratiet mot krefter som ønsker å bryte reglene istedenfor å akseptere folket Majer skrev (På 23.7.2024 den 11.03): Jeg flytter meg tilbake til høyrefila når det er tomt for treige biler der, men er det fullt av trailere der holder jeg meg i venstrefila til jeg har passert de. Jeg nekter å la kriminelle styre hverdagen min. Jeg mener helt oppriktig at folk som kjører for fort bør siktes og dømmes for drapsforsøk Majer skrev (På 23.7.2024 den 16.25): De som hindrer trafikken er de som kjører fort og nærmest presser usikre mennesker over i høyrefila sånn at de taper tid At det går an å lire fra seg så mye svada! Når håpløse bilister som deg er på veien skrur jeg opp låta «gamlehjem» på full styrke og synger med. Anonymkode: 5c0cb...ed1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #39 Del Skrevet 25. juli TS representerer Opplysningskontoret for Smålighet og det er, forståelig nok, et ensom kontor. Anonymkode: e6a27...097 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #40 Del Skrevet 25. juli TomBombadil skrev (På 24.7.2024 den 9.39): Så du som ligger foran og hindrer en bil i å komme frem, hindrer ikke trafikken? Goddag mann økseskaft. Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen. Mener du at det er ulovlig å kjøre i fartsgrensen i venstresida? Hindrer man ulovlig trafikken i til venstre im man kjører i 90? Anonymkode: f0cdb...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå