Gå til innhold

Kjøring i venstrefil på motorveien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er egentlig regelen for kjøring i venstrefila på 4-felts motorveien, når trafikken er relativt tett? Jeg vet at den generelle regelen er å holde til høyre. Men når trafikken begynner å bli tett tenker jeg at begge filene bør benyttes.

Så, høyrefila er ganske tettpakka og farta ligger litt under fartsgrensa, så jeg legger meg i venstrefila. Kruser i jevn fart, heller noen km over fartsgrensa og litt raskere enn dem i høyre. Jeg er ikke alene i venstrefila, litt lenger fremme er det flere biler i omtrent samme hastighet. Trafikken flytter jevnt. Ganske ofte opplever jeg at noen kommer bak og tydeligvis har det veldig travelt, begynner å blinke med fjernlysa for å signalisere at jeg må flytte meg. Høyrefila er jo ganske tettpakka, men jeg kan sikkert presse meg inn for å gi vei, men da vil flyten i den fila bli forstyrret og andre må sikkert bremse ned litt. Synes slik oppførsel bare blir veldig uhøflig og provoserende.

Anonymkode: df144...de1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Reglene er at fartsgrensen gjelder uansett hvilken fil du kjører i. Så man kan ikke forvente å kjøre over fartsgrensa selv om man ligger i venstre fil. 

Anonymkode: a9fb5...738

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes.

Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk.

Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. 

Anonymkode: b19b1...bf4

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes.

Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk.

Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. 

Anonymkode: b19b1...bf4

Jeg har ingen tro på at politiet "regelmessig" tar i mot dette fra deg. Du bedriver jo overvåkning av samfunnet rundt deg.

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør er ulovlig, du skal IKKE ligge og vake i venstre felt. Det har vært masse oppfordringer fra UP (utrykningspolitiet) og avisartikler om dette. Med mindre du ligger rett bak flere biler også i venstre fil slik at de bak deg uansett ikke kommer frem skal du selvsagt flytte deg når noen kommer og vil forbi. Venstrefil er en forbikjøringsfil.

 

Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. "Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen.  Flere bilister og våre egen patruljer erfarer at feil bruk av venstre kjørefelt på motorveg kan skape trafikkfarlige situasjoner og unødig hindre fremkommeligheten. Ligger du og "sinker" i venstre kjørefelt på motorveien, kan du bli anmeldt."

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes.

Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk.

Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. 

Anonymkode: b19b1...bf4

Og hvordan klarer dette kameraet ditt å fange opp de som gir slike signaler mener du? Filmer den bakover?

Anonymkode: 5c0cb...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig regelen for kjøring i venstrefila på 4-felts motorveien, når trafikken er relativt tett? Jeg vet at den generelle regelen er å holde til høyre. Men når trafikken begynner å bli tett tenker jeg at begge filene bør benyttes.

Så, høyrefila er ganske tettpakka og farta ligger litt under fartsgrensa, så jeg legger meg i venstrefila. Kruser i jevn fart, heller noen km over fartsgrensa og litt raskere enn dem i høyre. Jeg er ikke alene i venstrefila, litt lenger fremme er det flere biler i omtrent samme hastighet. Trafikken flytter jevnt. Ganske ofte opplever jeg at noen kommer bak og tydeligvis har det veldig travelt, begynner å blinke med fjernlysa for å signalisere at jeg må flytte meg. Høyrefila er jo ganske tettpakka, men jeg kan sikkert presse meg inn for å gi vei, men da vil flyten i den fila bli forstyrret og andre må sikkert bremse ned litt. Synes slik oppførsel bare blir veldig uhøflig og provoserende.

 

Kom deg over i høyre fil om du skal kjøre som en lynk. Hvorfor være vanskelig for andre?

Anonymkode: c08de...8a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
viren skrev (5 minutter siden):

Det du gjør er ulovlig, du skal IKKE ligge og vake i venstre felt. Det har vært masse oppfordringer fra UP (utrykningspolitiet) og avisartikler om dette. Med mindre du ligger rett bak flere biler også i venstre fil slik at de bak deg uansett ikke kommer frem skal du selvsagt flytte deg når noen kommer og vil forbi. Venstrefil er en forbikjøringsfil.

 

Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. "Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen.  Flere bilister og våre egen patruljer erfarer at feil bruk av venstre kjørefelt på motorveg kan skape trafikkfarlige situasjoner og unødig hindre fremkommeligheten. Ligger du og "sinker" i venstre kjørefelt på motorveien, kan du bli anmeldt."

 

Når det er såpass tett trafikk at det vil bli kødannelser i høyre fil, er det ren idioti at man ikke fyller opp venstre fil også, gjerne med marginalt høyere fart om det er tendens til kødannelse der også. Dette er helt vanlig praksis, og selv om lovverket sier noe annet tviler jeg på at det er verken effektivt eller hensiktsmessig å være såpass rigid i trafikken. Det er noe som heter flyt også. Kontinuerlig skifting av fil er iallfall ikke noe mer trafikksikkert enn to filer med jevn flyt.  

Anonymkode: ce0cc...1e7

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes.

Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk.

Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. 

Du er ikke frisk! Tipper ingen av de du angir en gang blir kontaktet. Du skulle vært straffet for angiveri.

Anonymkode: c08de...8a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man legger seg ikke i venstre fil om man kun skal holde et par km/t over fartsgrensa. Sånne som bruker flere minutter på å kjøre forbi en lastebil skulle vært fratatt førerrett, om ikke mer. 

Anonymkode: bb45b...c15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid trodd at venstre felt er et forbikjøringsfelt? Skal ikke kjøre der over lengre strekninger vel? Det er vertfall ikke høyere fartsgrense til venstre.

Anonymkode: f0cdb...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Når det er såpass tett trafikk at det vil bli kødannelser i høyre fil, er det ren idioti at man ikke fyller opp venstre fil også, gjerne med marginalt høyere fart om det er tendens til kødannelse der også. Dette er helt vanlig praksis, og selv om lovverket sier noe annet tviler jeg på at det er verken effektivt eller hensiktsmessig å være såpass rigid i trafikken. Det er noe som heter flyt også. Kontinuerlig skifting av fil er iallfall ikke noe mer trafikksikkert enn to filer med jevn flyt.  

Anonymkode: ce0cc...1e7

Det er selvsagt lov å være misfornøyd med lovverket, men sånn er det. Ikke bare i Norge naturligvis, men i alle land. Nordmenn er dessverre kjent for å være dårlige på motorvei, om du krysser grensa til Sverige vil du se at der legger man seg umiddelbart inn i høyre fil etter forbipassering (det samme gjelder resten av Europa). 
 

Det er mulig det er fordi mange nordmenn ikke kjørte på motorvei under kjøreopplæring og ikke har fått med seg reglene, men det er sjokkerende mange som tror at det er valgfritt hvilken fil man skal ligge i.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjørt en del frem og tilbake på E18 i sommerferien. Nordmenn er fascinerende dårlige til å trekke til høyre når de burde. Har sett overraskende mange biler ligge mutters alene i venstrefil. Er som å kjøre i USA, rake motsetningen av siviliserte Tyskland.

Anonymkode: e6a27...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det går så sakte i begge filer, så er det bare å legge seg over i høyre og ta det med ro. Ikke vits i å stresse med å "fylle opp venstre fil" når man bare sparer noen magre sekunder på det.

Anonymkode: 357fe...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og hvordan klarer dette kameraet ditt å fange opp de som gir slike signaler mener du? Filmer den bakover?

Anonymkode: 5c0cb...ed1

Fremover og bakover ja!

TomBombadil skrev (23 timer siden):

Jeg har ingen tro på at politiet "regelmessig" tar i mot dette fra deg. Du bedriver jo overvåkning av samfunnet rundt deg.

Troen din bør være din privatsak. Hvem bryr seg egentlig om hva du tror?

Dashcams er lovlig.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kjørt en del frem og tilbake på E18 i sommerferien. Nordmenn er fascinerende dårlige til å trekke til høyre når de burde. Har sett overraskende mange biler ligge mutters alene i venstrefil. Er som å kjøre i USA, rake motsetningen av siviliserte Tyskland.

Anonymkode: e6a27...097

Forskjellen er fartsgrensen.

Om du ligger i venstre felt på en tom motorvei  i Tyskland, så havner du garantert i graven om ikke du kjører minst i 180km/t. Derfor tar du til høyre for å redde ditt eget liv.

Bra Norge har fornuftige fartsgrenser slik at venstre felt ikke bare er for idiotene.

Anonymkode: b19b1...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er kø, kan du ligge i venstre felt. Det gjør trafikken mer effektiv.

https://www.klikk.no/motor/bil/fletting-innsnevring-og-ko-riktig-og-galt-2752795

De som blinker og stresser får bare gjøre det. Man kan ikke kjøre forbi over fartsgrensen. Utrykningskjøretøy slipper man så klart forbi. 

Anonymkode: 0f047...629

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 13.30):

Om noen bak deg gir lyssignal selv om du ligger i fartsgrensen og det ikke er åpenbart fare, så er dette misbruk av signal og kan straffes.

Det er mange som misbruker signal på den måten. Min dashcam leveres regelmessig til politiet og jeg anmelder slike folk.

Straffen er mellom 3 måneder og 1 år uten lapp pluss en bot, avhengig av hvor aggressiv de ga signal og hva som var avstanden. 

Anonymkode: b19b1...bf4

Og du har så godt kamera i bilen din at det identifiserer føreren i bilen bak deg, det tviler jeg på.
Hvem som eier bilen har ingen betydning, jmf atk-bokser og brevet du får fra politiet om hvem som kjører bilen når du blir tatt i fartskontroll i en sånn boks.

Anonymkode: 99da5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regelene er enkle, både de skrevne og de uskrevne.

Venstre felt er et forbikjøringsfelt. Dvs at man ved vanlig trafikk skal legge seg rett inn i høyre etter endt forbikjøring.

MEN ved tett trafikk kan venstre brukes som ordinært for å få bedre gli. Er det fult med biler forran deg (med andre ord rush trafikk, kø osv) kan du bli liggende til venstre til det løses opp. Har du derimot en luke forran deg slik at det er mulig å kjøre fortere enn du gjør viker du inn til høyre. Om du kjører i fartsgrense eller ikke er uvesentlig  da det ikke er din jobb å kontrollere de andre trafikkantene.

Anonymkode: 478de...b60

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av en eller merkelig grunn så er det mange som tror at kjøring i venstre fil på motorvei er omtrent fri fart. Har selv lagt meg i den filen pga forbikjøring av høyre fil når noen kjører 60-70 i 90 sonen. Har opplevd flere ganger at mens jeg er i forbikjøring så kommer biler i full fart bak og begynner og blinke, da holder jeg 90 og i tillegg biler foran. Et under at det går bra til tider. Er jeg midt i forbikjøring har jeg faktisk ikke mulighet og legge meg inn til høyre sånn plutselig. Tror alle trenger en gjennomgang hvordan det fungerer. 

Anonymkode: b88cd...7c5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 14.55):

Kom deg over i høyre fil om du skal kjøre som en lynk. Hvorfor være vanskelig for andre?

Anonymkode: c08de...8a6

TS her. Takk for svar fra alle.

Spørsmålet er kanskje litt hvem skal man vise hensyn til?

Poenget mitt var at høyrefila var ganske oppfylt. Det er alltids mulig å presse seg tilbake til høyre, men da ville jeg sikkert irritert disse som ligger der, som må bremse ned for meg.

Alternativt kunne jeg råkjørt for å ikke sinke andre råkjørere i venstrefila. Da tar jeg på en måte hensyn til alle, men risikerer selv å få fartsbot.

Eller jeg kunne hold meg i høyrefila, men denne går under fartsgrensa. Da tar jeg også hensyn til alle, utenom meg selv. Jeg tenker alle har på en måte lik rett til å bruke veien, men når trafikken er tett kan man ikke regne med at alle filene er like åpne for fri fart lenger.

Anonymkode: df144...de1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...