Gå til innhold

Hvordan «slanke» 10-åringen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Faren for spiseforstyrrelser er absolutt tilstede når barn er overvektige. Men det kan i like stor grad skje uten bevisste inngrep. Når barnet får kommentarer på vekten, erting eller mobbing og begynner å slanke seg selv uten å vite hva det holder på med. Det høres ut som om sønnen din dessverre allerede får negative kommentarer 😞 , så det er best å ta tak i det på en fornuftig måte. 

Dere kutter ut snacks. Og gir alle barna den samme begrensete mengden på lørdag feks. Lag nok mat til familien, og når alle har spist opp så er måltidet over. Om gutten maser så sier du bare, nå venter vi til middag. Lag god mat med rene råvarer som ikke trigger den samme lysten til overspising som ferdigmat gjør. 

Man kommer ikke utenom at slanking av barn eller hindring av ytterligere overvekt vil medfølge restriksjoner. Men prøv å kutte uten at han føler han blir slanket, bare at disse grepene vil være bra for han. Jo yngre barnet er jo lettere er det, og jo bedre forhold vil han få til å være normalvektig resten av livet. Overvekt i barn og ungdom gir flere fettceller som aldri vil bli borte, og gjøre en mer mottakelig for livslang overvekt. Så sett i gang når han er så ung. 

Anonymkode: b2a03...3e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er veldig kresen i mat. Liker ikke brød f.eks. Snakker ikke om vekt foran han men han blir jo kalt feit av klasse kamerater dessverre. Gir han riktig mat og porsjon. Men han blir ikke mett. Spiser også mye når vi får gjester eller han selv er hos noen.  Kan ikke ha noe snacks eller is lignende hjemme. 
TS

Anonymkode: 380bb...808

Hva spiser han da, om han er kresen? Det er ofte enda enklere å begrense tilgjengeligheten av "kresen mat". Foreslår igjen bruk av mindre tallerkener. Det reduserer mengde mat. Jeg var feit før, og ble tipsa om dette på fedmekurs. Så det er ikke noe jeg spinner ut av det blå, det er et reelt grep man blir anbefalt av helsepersonell utdannet i feltet. Jeg ble også anbefalt å ikke ha gryter/matretter på spisebordet, men la det stå på komfyren eller på benken, så man måtte reise seg for hver porsjon man tok. Det er ikke bare mer tiltak, det gir også maten litt mer tid på å synke. Det tar ofte litt tid før man registrerer hvor mett man er.

Ellers er det lurt å lese innholdsfortegnelse på matvarer, og se hva de faktisk inneholder av kcal per 100 - man kan bli overraska. "Normal, sunn kost" kan absolutt inneholde kalorier i sjokkerende mengder. Karbohydrater likeså, men tipper du vet hva som er raske og hva som er trege karbohydrater. Fett også. Noe inneholder mye fett, uten at man tenker over det. 

En kroneis inneholder dagsrasjonen av kcal et barn trenger på èn dag. Sånn omtrentlig. Det setter ting litt i perspektiv, synes jeg, å vite det. Slutta å kjøpe kroneis etter det, og sjekker nå alltid kcal før jeg kjøper is. Kroneis er nå forbeholdt ekstra "staselige" dager.

Anonymkode: 96ae7...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 21.54):

Mener ikke det bokstavlig. Men 10-åringen veier alt for mye. Han går på idrett. Er ute å leker hver dag. Men har en enorm appetitt. Syns det er så vanskelig å håndtere dette. Har 4 barn og kun han yngste som sliter med overvekt. Lager vanlig mat hjemme. 

Lag den vanlige maten litt sunnere.

Mine har alle veldig høy appetitt og spiser tidlig voksen posjoner men er ikke overvektige.

Har veldig mye frukt og grønt og rene råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 21.17):

Hva spiser han da, om han er kresen? Det er ofte enda enklere å begrense tilgjengeligheten av "kresen mat". Foreslår igjen bruk av mindre tallerkener. Det reduserer mengde mat. Jeg var feit før, og ble tipsa om dette på fedmekurs. Så det er ikke noe jeg spinner ut av det blå, det er et reelt grep man blir anbefalt av helsepersonell utdannet i feltet. Jeg ble også anbefalt å ikke ha gryter/matretter på spisebordet, men la det stå på komfyren eller på benken, så man måtte reise seg for hver porsjon man tok. Det er ikke bare mer tiltak, det gir også maten litt mer tid på å synke. Det tar ofte litt tid før man registrerer hvor mett man er.

Ellers er det lurt å lese innholdsfortegnelse på matvarer, og se hva de faktisk inneholder av kcal per 100 - man kan bli overraska. "Normal, sunn kost" kan absolutt inneholde kalorier i sjokkerende mengder. Karbohydrater likeså, men tipper du vet hva som er raske og hva som er trege karbohydrater. Fett også. Noe inneholder mye fett, uten at man tenker over det. 

En kroneis inneholder dagsrasjonen av kcal et barn trenger på èn dag. Sånn omtrentlig. Det setter ting litt i perspektiv, synes jeg, å vite det. Slutta å kjøpe kroneis etter det, og sjekker nå alltid kcal før jeg kjøper is. Kroneis er nå forbeholdt ekstra "staselige" dager.

En kroneis inneholder ca 200 kcal, så det du skriver til slutt der stemmer ikke.

Anonymkode: 55071...001

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva spiser gutten til frokost og lunsj når han ikke spiser brød? Kan du mekke noe god lavkarbokost han kan ha med på skolen? Og ha litt færre karbohydrater til middagen? Samt mindre porsjoner? Og unngå snacks. Så kommer dere nok langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 17.57):

Han er veldig kresen i mat. Liker ikke brød f.eks. Snakker ikke om vekt foran han men han blir jo kalt feit av klasse kamerater dessverre. Gir han riktig mat og porsjon. Men han blir ikke mett. Spiser også mye når vi får gjester eller han selv er hos noen.  Kan ikke ha noe snacks eller is lignende hjemme. 
TS

Bare husk på å være forsiktig. Min lillebror var også litt rund. Endte opp med hyppig veiing hos helsesøster der helsesøster snakket om at han burde slanke seg, elevene merket jo også at han forsvant av og til. Endte opp med spiseforstyrrelser. Han husker enda hvor ubehagelig det var pga helsesøster og samtaler om å miste vekt osv. 

Anonymkode: 1909f...256

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig feil, en kroneis er under 300 kalorier, omtrent det samme som en vanlig brødskive med smør og pålegg.

Dagsrasjonen til et barn er selvsagt mer enn EN brødskive, selv ettåringer må ha mer mat enn det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er «går på idrett» en falsk trygghet for foreldre til overvektige barn. Trener han faktisk når han er på trening? Gjennomsvett og utslitt når han kommer hjem? Sliter ut skoa? Jeg er håndballtrener og noen av jentene løper fire ganger så langt i løpet av en trening og med fire ganger intensiteten som noen av de andre.  Jeg har noen av de i godt hold på treningene mine, og nei jeg vil ikke si at de har trent selvom de har vært på trening tre ganger i uka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva spiser gutten til frokost og lunsj når han ikke spiser brød? Kan du mekke noe god lavkarbokost han kan ha med på skolen? Og ha litt færre karbohydrater til middagen? Samt mindre porsjoner? Og unngå snacks. Så kommer dere nok langt.

barn i vekst trenger karbohydrater. Og man kan fint redusere vekt selv om man spiser karbohydrater.

Anonymkode: 5d8e9...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

barn i vekst trenger karbohydrater. Og man kan fint redusere vekt selv om man spiser karbohydrater.

Ja det er mange muligheter. Dette var bare ett av mange forslag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo helt på jordet. Kalorier per 100 g kroneis er 292. En kroneis veier 74 g det vil si at en kroneis inneholder 216,8 kalorier for å være helt eksakt. Og selv en unge på rundt 10 kg trenger 1000 kalorier om dagen( https://helsetelefonen.no/barn-og-ernaering/ )

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville hatt fokus på å gi maten bra mat? Og hvorfor den er bra. Med hele familien involvert, slik at ikke 10åringen forbinder denne perioden med slanking. Poenget er vel at de skal få et godt forhold til mat og næring, når det er på plass er vel gjerne metthetsfølelsen også bedre regulert og porsjonene blir kanskje ikke like store på naturlig vis ☺️

Anonymkode: 0f095...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er vanlig mat for dere? Mange i Norge i dag som tror de spiser «vanlig», mens de i praksis spiser masse ultraprossesert mat som er designet for overspising.

Fokuser på å lage mat fra bunnen. Bort med all UP mat, fokuser på gode råvarer av god kvalitet. Skal dere ha brød, bak det selv. Og ha det som tilbehør, ikke hovedingrediensen i ett måltid. Brød fra butikken er stort sett bare tull dessverre. Han blir mett på en helt annen måte av råvarer, da det gjør at sult og metthetshormonene kommer i balanse. 

3 gode måltider om dagen, der man spiser seg ordentlig mett. Kutt ut mellombarer og slikt søppel mellom måltider. 

Tilbake til røttene, det var ikke samme problematikk med overvekt på 50-tallet. 

Vi har to barn, og spiser omtrent slik: Frokost/ lunsj/ evnt kvelds, havgregrøt med nøtter, bær og egg. Eller egg, kvalitetsbacon med grønnsaker og litt frukt. En hjemmelaget skive eller knekkebrød som tilbehør. 
Eller fullfet youghurt med nøttesmør, bær og noen grønnsaker. 

Middag: kjøtt, fisk og masse grønnsaker. Potet, fullkornsris eller linsepasta til, men ikke alltid. 

Alltid råvarer, da blir det rom for litt hjemmelaget is, og dessert innimellom. Lørdagsgodt kun en dag i uken, men ofte glemmer de det. Lørdag er ikke fra fredag- søndag. 

Anonymkode: 1cf5a...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 0.05):

Jeg har tre gutter, yngste er nå 15. Alle tre var på sitt rundeste rett før puberteten, dvs ca 10-11-årsalderen. Så vokste de plutselig 15-20cm på et år og er vanlig slanke nå. Bare nevner det, siden det også kan være helt normalt å være litt godt i stand en periode i den alderen. Så lenge mat og aktivitetsnivå er ok, og han ikke er plaget av det, så hadde jeg ikke stresset med det enda. 

Anonymkode: 31d20...84c

Sånn har det vært med mine fire gutter også. Men vi snakket om vekt, og fortalte de at om de fortsatte å spise for mye, ville de ikke vokse seg slanke. De tok alle tak i kostholdet sitt, av egen vilje. 

Det nytter ikke å nekte barna å spise, er de ikke morivert, vil de smugspise og lyve.

Fortell gutten at med rett inntak nå, vil han vokse seg slank fremover. 

Anonymkode: 5f29f...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi «slanket» vårt barn gradvis og uten å fortelle ham det. Noen ganger, spesielt til kveldsmaten, har han lyst på mer. «Jeg er mer sulten!». Da svarer vi ofte at «det går bra å være litt sulten, nå har du spist og du får mer mat i morgen». Det godtar han. 

Anonymkode: cd25a...59a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ett av våre tre barn veide for mye hele barndommen. Hen elsket bare mat. Hen spiste mye sunn mat (elsker for eksempel grønnsaker), men kunne spise nesten ubegrensede mengder. Hen var sånn siden babystadiet. Vi tok grep da hen nærmet seg puberteten, siden vi visste to ting: De har en vekstspurt når de nærmer seg puberteten, og hvis barnet sliter ned overvekt i puberteten, vil det ofte gjøre det resten av livet. Vi begrenset mengden av helt vanlig mat hen fikk. I steder for å forsyne seg tre ganger av middag hen elsker, får han forsyne seg én gang, evt en mindre porsjon to (som resten av familien). Vi begrenser aktivt mengden kake hen spiser i bursdag for eksempel. Mengde godteri på lørdag har alltid vært begrenset. Vi har et annet barn som er veldig kresen og spiser kun én type brød, så det brødet må vi alltid ha. Det overvektige barnet er ikke spesielt glad i det brødet. Vi har kun dette brødet, og dermed hindrer vi overspising av brød. Det høres fælt ut, men vi har også knekkebrød og sunn frokostblanding, så hen er ikke uten alternativer. 
Dette har hjulpet veldig. Vi forsøker å ikke fokusere på slanking, men på å kjenne etter når man er mett, ikke bare spise masse mat fordi det er godt. 

Anonymkode: 477ef...ddb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte å skrive at man får hjelp av denne vekstspurten før puberteten. Noen vil gå ned i vekt uten tiltak i denne perioden også, for kaloribehovet går opp. Da kan man altså gå ned i vekt uten å minske matinntaket, man trenger bare ikke øke det så veldig. 

Anonymkode: 477ef...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å servere mat som ikke er favoritt retten er et lurt triks. Om ungen ikke er spesielt begeistret for torsk, så blir det torsk hver uke. Kjøp et litt kjipt brød og ikke yndlingspålegget. Da begrenser man spisingen automatisk. Og la fruktkurven og grønnsaksskuffen være full og ferdig preppa til å forsyne seg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...