Gå til innhold

Hvordan «slanke» 10-åringen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mener ikke det bokstavlig. Men 10-åringen veier alt for mye. Han går på idrett. Er ute å leker hver dag. Men har en enorm appetitt. Syns det er så vanskelig å håndtere dette. Har 4 barn og kun han yngste som sliter med overvekt. Lager vanlig mat hjemme. 

Anonymkode: 380bb...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville begynt med å snakke med fastlege og evt helsesykepleier på skolen, uten barnet i første omgang. Både mtp veiledning i hvordan man skal snakke om temaet med barnet og hvordan man skal håndtere det videre.

Har barnet alltid hatt overvekt eller har det plutselig endret seg?

Barnet er jo fortsatt i vekst og kan sånn sett heldigvis enda strekke seg inn i vekta si, men det krever jo at man har forutsetninger for å spise i vedlikehold og at det ikke er andre årsaker til overvekten.

Blodprøver for å utelukke intoleranser, stoffskifte osv kan være lurt.

Anonymkode: 6d41c...ce5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet på legekontor i 3 år og vi hadde et par unger som måtte «slankes».

Husker vi var opptatt av at ungene skulle ikke ha fastfood, spise sunne måltider, vil de ha 5 skiver gi de 2 og en halv. 
Han er vist allerede aktiv så det er jo bra. 
Snakk med barnet om det fortell at vi må samarbeide, sett heler positiv lys på at mindre vekt er bedre for hans helse.

Anonymkode: 2069f...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må legge om kostholdet alle sammen ellers blir det feil. Be fastlegen om henvisning til veiledning ♡

Anonymkode: 28a21...874

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kuttet hele familien alt av sukker, mel og korn. 
altså ganske lavkarbo. 
Frukt, frø og potet var greit. 
Min da ganske overvektige sønn ble på bare 1 år slank og fin. 
Men barnet må jo da være delaktig. 
Vi fant så mange spennende oppskrifter på kaker og godteri så han manglet aldri noe av det søte i noen sammenhenger heller 

Anonymkode: b98a2...dca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobbet på legekontor i 3 år og vi hadde et par unger som måtte «slankes».

Husker vi var opptatt av at ungene skulle ikke ha fastfood, spise sunne måltider, vil de ha 5 skiver gi de 2 og en halv. 
Han er vist allerede aktiv så det er jo bra. 
Snakk med barnet om det fortell at vi må samarbeide, sett heler positiv lys på at mindre vekt er bedre for hans helse.

Anonymkode: 2069f...bac

En skal vel ikke snakke vekt med 10-åring? Ser for meg det er oppskriften på spiseforstyrrelse… sier det fordi min venninne endte om med langvarig anoreksi, det var nok ikke hovedgrunnen at moren snakket høyt om at hun måtte slanke seg, men tror ikke det hjalp på for si det sånn.

Tenker det er lurest med litt skjult «slanking». Ha fokus på at hele familien spiser sunt og i helgene kan man kose seg litt. Ser noen barn bruker mye majones, dressing, drikker helmelk osv. Her kan en spare en del på å droppe majones, evnt ha lettvariant, ekstra lettmelk eller vann istedetfor vanlig melk/juice,  skikkelig grovt brød/knekkebrød istedet for kneip, droppe sukra frokostblandinger, ha enda mer grønnsaker til middag. Pass på å ha sunne alternativer til snacks.

Siden det er eneste barnet med overvekt virker det jo som dere gjør mye riktig allerede, så kan kanskje være lurt med legesjekk som en annen foreslår. 

Anonymkode: 83589...50b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville bare tipse om en flink dame på instagram som heter ihlanamulsteinrd 

Hun har mye fokus på volumspisere som trenger god metthetsfølelse, men at det skal være sunt og proteinrikt. 

Masse digge oppskrifter med grønnsaker og gode sauser. 

https://www.instagram.com/ilanamuhlsteinrd?igsh=amR3dXFlcml5MTNs

Anonymkode: aca01...907

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal ikke mye til før barn blir veldig bevisst og sårbare rundt dette, kanskje er han allerede usikker rundt dette. Barn utvikler seg også ulikt i disse periodene. 

Endte med mange år med spiseforstyrrelser her etter flere av tiltakene som ble nevnt lenger opp. Tenker det viktigste man kan gjøre er å tilby sunn og næringsrik mat og være aktive. 

Anonymkode: 3f876...4e5

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må iallefall se hvor mye han spiser. Oh begynner der...får han 1 hamburger..eller 3... får han store porsjoner? Blir det mye kake..kjeks cola el i uke dager? Hva spiser han på skolen? Loff? Grov brød? Hva slags pålegg..hvor mange brødskiver 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å se på familiens kosthold. Ingen har vondt av å spise litt mer grønnsaker og litt mindre «kosemat» Når man lager mat - ikke lag mer enn én normal posjon til hver. Pass på hva dere drikker. Det bør ikke være ubegrenset med juice og melk. Man bør ha vann (evt sukkerfri saft) som tørstedrikk. Det er masse god mat man kan lage som er sunne og kalorifattige. Man trenger ikke like alt, men hver dag kan ikke være yndlingsretten heller. Det er viktig at ikke mat blir forbudt eller belønning, men å fokusere på måtehold. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min gutt var rundt 9-10 års alder var han «godt i stand» for å være forsiktig. Helsesykepleier på skolen tok jevnlig vektkontroll, og han synes det var så pinlig. Vi har et sunt / normalt kosthold hjemme, og jeg tenkte hele tiden at gutten er jo ikke ferdig utviklet, så hvorfor kave sånn med dette? Og plutselig skjedde det noe, når han ble 12 år, skøt han fart i høyde og ble kjempe tynn. Nå er han 14 og må gå til kontroll pga undervekt 😣

Anonymkode: d907e...e6d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere sjekket stoffskiftet?

Utenom det, ha sunn snacks tilgjengelig. Feks, ferdig oppkuttet frukt og grønnsaker. Ingen spising mellom måltidene. Se an hvor mye barnet spiser, vi spiser til vi er vi er mett og tar ikke ekstra masse fordi det er godt. Og se på hva dere spiser.

Anonymkode: 0f804...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har tre gutter, yngste er nå 15. Alle tre var på sitt rundeste rett før puberteten, dvs ca 10-11-årsalderen. Så vokste de plutselig 15-20cm på et år og er vanlig slanke nå. Bare nevner det, siden det også kan være helt normalt å være litt godt i stand en periode i den alderen. Så lenge mat og aktivitetsnivå er ok, og han ikke er plaget av det, så hadde jeg ikke stresset med det enda. 

Anonymkode: 31d20...84c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han går på idrett, klarer å delta i lek som normalt med de andre barna, og har et sunt kosthold (som dere er ansvarlig for) så er det vel ikke et problem? Som noen andre her påpeker, så vil det nok jevne seg ut når han skyter fart i høyden i puberteten. 

Anonymkode: e24b8...e00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har han alltid vært god i holda? Eller er det noe nytt? Dette er jo typisk alder for "valpefett". Når han får neste vekstspurt/blir tenåring, så vil det jevnes ut. Mine tre brødre ble trill runde rundt den alderen (var slanke før dette), og ble slanke nesten over natta da de ble tenåring. Plutselig vokste de skikkelig til, og var heller tynne beinrangler.

Det eneste tipset jeg ikke kan se at du har fått, er å ha mindre tallerkener. Fysisk mindre, ikke bare legge mindre på. På den måten ser tallerkenen stappfull ut = det ser mye ut. Samme mengde på større tallerken vil få det til å se mindre/lite ut. 

Spiser han mye brød? Det er jo et ekstremt enkelt måltid, og terskelen er lav for å lage seg ei skive. Vil han ta like godt for seg om brødet er fryst ned i skiver, og han må ta ei og ei skive opp? Det vil kreve mer å tine ei skive enn å hive ei blingse på tallerkenen når en føler for det. 

Anonymkode: 96ae7...bfc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ville kuttet vekk brødmat og evt frokostblanding viss han spiser det. Fokusert mer på råvarer. Proteiner og grønnsaker.

Må selvsagt ha noe karbohydrater i en kropp i vekst men de fleste barn i Norge spiser veldig mye brødmat. Da er det bedre med litt spaghetti i ny og ned enn enda en brødskive med litt pålegg.

Dere må se på kostholdet. Viktig å ikke fokusere på vekten til barnet. Veldig lett å utvikle et vanskelig forhold til mat og kropp i den alderen. Skjult slanking av barnet gjennom mer fokus på næringsrik mat.

Anonymkode: 5422c...73e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har han alltid vært god i holda? Eller er det noe nytt? Dette er jo typisk alder for "valpefett". Når han får neste vekstspurt/blir tenåring, så vil det jevnes ut. Mine tre brødre ble trill runde rundt den alderen (var slanke før dette), og ble slanke nesten over natta da de ble tenåring. Plutselig vokste de skikkelig til, og var heller tynne beinrangler.

Det eneste tipset jeg ikke kan se at du har fått, er å ha mindre tallerkener. Fysisk mindre, ikke bare legge mindre på. På den måten ser tallerkenen stappfull ut = det ser mye ut. Samme mengde på større tallerken vil få det til å se mindre/lite ut. 

Spiser han mye brød? Det er jo et ekstremt enkelt måltid, og terskelen er lav for å lage seg ei skive. Vil han ta like godt for seg om brødet er fryst ned i skiver, og han må ta ei og ei skive opp? Det vil kreve mer å tine ei skive enn å hive ei blingse på tallerkenen når en føler for det. 

Anonymkode: 96ae7...bfc

Det med brød var et godt tips. 

Da sønnen min var liten var han i kategori fedme. Vi spiste sunt, variert og normale porsjoner. Jeg forsto ikke hvor disse kiloene kom ifra. Så flyttet han for seg selv da han begynte på vgs og ble sakte, men sikkert normal slank. Vi har snakket om det i ettertid og da sier sønnen min at det var ikke noe rart. For da han bodde hjemme og ikke betalte for maten selv lagde han seg daglig 10-15 brødskiver som vi ikke viste om, enten da jeg var ute eller på kvelden og natten etter at jeg hadde lagt meg. Vi var mange i husholdningen så jeg la egentlig ikke merke til dette innhugget i brødboksen. Da han begynte å møtte betale for maten selv ble det slutt på denne vanen

Anonymkode: 782b8...53b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er veldig kresen i mat. Liker ikke brød f.eks. Snakker ikke om vekt foran han men han blir jo kalt feit av klasse kamerater dessverre. Gir han riktig mat og porsjon. Men han blir ikke mett. Spiser også mye når vi får gjester eller han selv er hos noen.  Kan ikke ha noe snacks eller is lignende hjemme. 
TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mener ikke det bokstavlig. Men 10-åringen veier alt for mye. Han går på idrett. Er ute å leker hver dag. Men har en enorm appetitt. Syns det er så vanskelig å håndtere dette. Har 4 barn og kun han yngste som sliter med overvekt. Lager vanlig mat hjemme. 

Dere kan sannsynligvis ikke spise «vanlig» norsk mat, som består av mye raske karbohydrater som brødmat, knekkebrød, pasta, ris, poteter og mye hel- og halvfabrikata. 

Anonymkode: 13a6e...7aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...