Gå til innhold

Barn, overvekt og kommentarer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.31):

Ja, genene kan nok spille en rolle, for eksempel ved at de har påvirkning på hvordan vi tenker og føler oss.
Men de gjør oss ikke tykke, uten at vi fyller kroppen med tilstrekkelig for at den kan bli tykk.
Og her har noen en mye hardere kamp enn andre. 

(Har lest at naturlig tynne ikke er det fordi de har så god selvdisiplin, men fordi de ikke behøver å bruke selvdisiplin for å holde seg slanke. Mange tykke har masse selvdisiplin, men kampen er så hard og pågår hele tiden omtrent, at de taper i lengden allikevel.)

Anonymkode: 66fc1...15d

Det er riktig. Jeg har sett på serien om Else. Else tenker mye på pølse, elsker å spise pølse og kan spise mange donuts uten å bli kvalm. Jeg synes ikke pølser og annen fet og søt mat er noe godt. For meg smaker nesten alt av kaker alt for søtt og jeg har aldri spist en hel donut i mitt liv fordi det er noe av det ekleste jeg vet. Av snop liker jeg egentlig bare mørk sjokolade og brownie med masse kakao og lite sukker. Og jeg  blit mett av en ganske liten bit. Følgelig er det dritlett for meg å holde meg tynn, mens de som tenker på mat og er sultne hele tiden kjemper en kamp 24/7. Jeg ser altså ikke ned på de som veier mer enn meg, men det er jo ikke sånn at de på magisk vis blir overvektige og jeg ikke hvis kostholdet var likt. De som er overvektige spiser for mye i forhold til hvor mye energi de bruker. 

Anonymkode: f6eac...7dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk som ikke har metthetsfølelse er ofte sulten hele tiden, vær glad det ikke gjelder deg. For øvrig håper jeg du er en av de som en dag blir skikkelig syk og eser ut, og blir mobbet til gangs for det. Da kan du tenke over egen holdninger. 

Anonymkode: 87e5f...077

Ikke meg du svarte men jeg skjønner ikke hvorfor du ble sur? Det er fakta at overvekt kommer av at folk spiser for mye. Det er selvfølgelig dritkjipt for den det gjelder, for det er dønn urettferdig at vi har fått tildelt ulike gener som påvirker metthetsfølelsen men jeg synes det er rart å la seg krenke av fakta. 

Anonymkode: f6eac...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.31):

Ja, genene kan nok spille en rolle, for eksempel ved at de har påvirkning på hvordan vi tenker og føler oss.
Men de gjør oss ikke tykke, uten at vi fyller kroppen med tilstrekkelig for at den kan bli tykk.
Og her har noen en mye hardere kamp enn andre. 

(Har lest at naturlig tynne ikke er det fordi de har så god selvdisiplin, men fordi de ikke behøver å bruke selvdisiplin for å holde seg slanke. Mange tykke har masse selvdisiplin, men kampen er så hard og pågår hele tiden omtrent, at de taper i lengden allikevel.)

Hva tror du selvdisiplin er? Det er fysiske prosesser som alt annet, om en biologisk ikke er konstruert for å klare å gå ned i vekt i møte med et spesifikt miljø så hjelper det ikke å henvise til selvdisiplin.

Mange har en ekstremt uvitenskapelig tanker rundt valg og såkalt viljestyrke, som om tankene våre er atskilt fra den fysiske virkeligheten.  

Når en henviser til inntak av mer energi en hva en forbruker som årsak så er det misvisende i den forstand en tar ett punkt i en serie med hendelser for så å si at akkurat der ligger årsaken.  Dette fører igjen til at folk har en forvridd forståelse av hvor kompleks slike problemer er. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Gregarious said:

Hva tror du selvdisiplin er? Det er fysiske prosesser som alt annet, om en biologisk ikke er konstruert for å klare å gå ned i vekt i møte med et spesifikt miljø så hjelper det ikke å henvise til selvdisiplin.

Mange har en ekstremt uvitenskapelig tanker rundt valg og såkalt viljestyrke, som om tankene våre er atskilt fra den fysiske virkeligheten.  

Når en henviser til inntak av mer energi en hva en forbruker som årsak så er det misvisende i den forstand en tar ett punkt i en serie med hendelser for så å si at akkurat der ligger årsaken.  Dette fører igjen til at folk har en forvridd forståelse av hvor kompleks slike problemer er. 

Vet ikke om jeg misforstår det du skriver, men i alle fall:

1. Jeg ville aldri henvist til selvdisiplin som en (del-)løsning for å gå ned i vekt

2. Jeg tror ikke det er så enkelt som at "mer energi inn enn hva en forbruker" er svaret på overvekt.
Anerkjenner at det er mye mer komplekst enn som så.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her.

Ja altså nå skrev jeg jo at jeg ikke går på diett, og heller ikke nevner det for henne at jeg slanker meg 😅 Jeg bare spiser litt mindre porsjoner, uten at det heller nevnes for henne, eller andre forsåvidt. 

I forhold til aktivitet så trener jeg styrke to ganger i uken, aerobic to ganger i uken, og vi er mye på turer sammen. Vi spiser også relativt normalt som familie, men jeg spiser en del mer enn jeg burde til alle måltider og det er det jeg regulerer nå. 

Anonymkode: 9911b...cb2

Jo, men det trenger du jo ikke nevne spesifikt.

Jeg snakker og om næring til mitt barn - men ikke spesifikt porsjonskontroll, vekt eller muskler. 

Han er gutt, så jeg er bevisst på å ikke gjøre mat til noe man «får store muskler/blir stor og sterk av». 

Pappaen er muskuløs og naturlig atletisk bygd. Trener mye styrke osv. Da forklarer vi at trening = mindre vondt i ryggen for han som har kontorjobb, hjelper humør osv. 

Nevner ikke biceps selv om de jo er synlige. 

Så jeg tenker at du som nå tjukk jo har sjansen til å svare at uansett utseende skal man være normalt mett pg bevege seg med aktivitet man liker. 

Smale kan svømme, tjukke kan svømme - eller danse om de vil. Leve med den kroppen man har og fokusere på hva man klarer å gjøre med den. 

Jeg har begynt p følge Malins helsereise på IG. Hun har veldig bra fokus :) 

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...