Gå til innhold

Barn, overvekt og kommentarer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man må lære barna sine hva som en normal porsjon fra de er små.

Anonymkode: da870...0cc

Hva er en normal porsjon da? 

En middagsporsjon for en sånn grazer som småspiser hele dagen og både spiser frokost, lunch, middag, kveldsmat og mellommåltider må selvsagt være mye mi dre en. for en som spiser et egg til frokost og et eple til lunch og ellers kun middag.

Anonymkode: 9009d...e2b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er en normal porsjon da? 

En middagsporsjon for en sånn grazer som småspiser hele dagen og både spiser frokost, lunch, middag, kveldsmat og mellommåltider må selvsagt være mye mi dre en. for en som spiser et egg til frokost og et eple til lunch og ellers kun middag.

https://www.barnehage.no/forebygging-foreldre-forskning/gir-smabarn-for-store-porsjoner/102082

Generelt kan man si at en porsjon er en håndfull. For eksempel barnets håndfull av frukt eller grønnsaker er omtrent en porsjon. Dette er også en god huskeregel når det handler om godteri og kjeks. Barn trenger ikke en full tallerken pasta med kjøtt på midten. Cirka 1/4 av tallerken kan være pasta og resten annet tilbehør, sier Lekhal til TV 2.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-6-og-12-ar/

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.barnehage.no/forebygging-foreldre-forskning/gir-smabarn-for-store-porsjoner/102082

Generelt kan man si at en porsjon er en håndfull. For eksempel barnets håndfull av frukt eller grønnsaker er omtrent en porsjon. Dette er også en god huskeregel når det handler om godteri og kjeks. Barn trenger ikke en full tallerken pasta med kjøtt på midten. Cirka 1/4 av tallerken kan være pasta og resten annet tilbehør, sier Lekhal til TV 2.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-6-og-12-ar/

Hva som er passe porsjon er ikke det samme for alle barn.  Aktive barn trenger mye mer mat enn stillesittende- noe mange oppdaget under covid når vanligvis aktive barn ikke kunne være like aktive.   Uavhengig av aktivitet så er også forbrenningen ulik og noen har bare en mye bedre forbrenning og stoffskifte. 

Barn 2 i vårt hus trener 8-12 økter i uka og må hele tiden fylles på med ekstra karbohydrater før trening. Hadde barnet fått velge hadde all kost bestått av frukt og rent kjøtt…. 

Anonymkode: bfd79...143

AnonymBruker
Skrevet

Hva som er passe porsjon er ikke det samme for alle barn.  Aktive barn trenger mye mer mat enn stillesittende- noe mange oppdaget under covid når vanligvis aktive barn ikke kunne være like aktive.   Uavhengig av aktivitet så er også forbrenningen ulik og noen har bare en mye bedre forbrenning og stoffskifte. 

Barn 2 i vårt hus trener 8-12 økter i uka og må hele tiden fylles på med ekstra karbohydrater før trening. Hadde barnet fått velge hadde all kost bestått av frukt og rent kjøtt…. 

Anonymkode: bfd79...143

Du velger selvfølgelig helt selv om du vil følge rådene til Helsenorge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle ulike kropper, der noen kan spise hva de vil uten å legge på seg mens andre legger på seg av lite. 
Så lenge man får i seg nok vitaminer og mineraler og har et normalt til sunt kosthold samt holder seg litt aktiv så er det langt over det mange gjør. 
Å bli hysterisk på mat er ikke bra. 
med fleste klarer å være super sunn en periode, men vi alle har behov for å Skeie ut og kose seg. Det er en balanse 

Anonymkode: 43125...af0

AnonymBruker
Skrevet

Man snakker ikke om det, man setter grenser med tanke på barnets beste. 

Anonymkode: 58539...57b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, man må lære barna sine hva som en normal porsjon fra de er små.

Ja, det må man. Det holder ikke bare å servere sunn mat, slik man kunne få inntrykk av at du mente i kommentaren jeg svarte på.

Anonymkode: 89ee5...c51

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det må man. Det holder ikke bare å servere sunn mat, slik man kunne få inntrykk av at du mente i kommentaren jeg svarte på.

Hvis man ikke er så heldig å ha barn dom begrenser seg selv, da. Noen gjør jo det, så lenge de ikke får snacks og søtsaker og sånt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sunt betyr også en sunn porsjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hvordan folk klarer å få så tjukke barn. begge mine har alltid vært slanke og velproporsjonerte.

Vi lever helt vanlig, Vi spiser ikke  særlig usunt eller er så fryktelig opptatt av sunn mat. Barna spiser vanlig måltider, har aldri hatt problemer med overvekt.

Synes synd på barn som får vektproblemer allerede fra barneskolen. Når jeg gikk på skolen hadde vi en jente i klassen som veide nesten dobbelt så mye som oss andre. veldig trist og se. Men der var det visst noe overgrep, så hun spiste nok for å dekke over følelser.

Anonymkode: 1f499...838

Skrevet

Jeg tenker du begynte bra, men så skled du oppi en bolle du ikke ønsker ha barn med i.

Det er STOR sjanse for at hun får et problematisk forhold til mat og kropp når du snakker om porsjonskontroll og vekt - og slanker deg åpent.

Du kunne vært kroppsnøytral.

»Ja, jeg er tykk. Men en god huskeregel er at man ikke trenger kommentere andres kropp eller utseende, uansett».

Man kunne til nøds snakket om mat som belønning/straff/trøst/kontroll og forklart at dette er å ha et vanskelig forhold til mat.

Men at man ikke kan se på folk utenpå hva de strever med av tanker og handlinger. 

Du må ikke videreføre dette til barnet. Det er omsorgssvikt. 

Prøv å spise normalt, være aktiv - UTEN DIETT. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fatter ikke hvordan folk klarer å få så tjukke barn. begge mine har alltid vært slanke og velproporsjonerte.

Vi lever helt vanlig, Vi spiser ikke  særlig usunt eller er så fryktelig opptatt av sunn mat. Barna spiser vanlig måltider, har aldri hatt problemer med overvekt.

Synes synd på barn som får vektproblemer allerede fra barneskolen. Når jeg gikk på skolen hadde vi en jente i klassen som veide nesten dobbelt så mye som oss andre. veldig trist og se. Men der var det visst noe overgrep, så hun spiste nok for å dekke over følelser.

😅

Så fordummende. Trist å se noen tjukke.

Ja, hun ble visst voldtatt av nær familie som barn. Men ekkelt feit.

Du er klar over at endel unger spiser seg tykke nettopp i håp om å ikke lengre være seksuelt attraktiv for pappa/mamma/søsken etc? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

😅

Du er klar over at endel unger spiser seg tykke nettopp i håp om å ikke lengre være seksuelt attraktiv for pappa/mamma/søsken etc? 

Ja det er veldig trist når det er sånne ting som ligger bak. Og egentlig utrolig at ikke noen tok affære. Og nei det var ikke nær familie som sto for overgep her.

Hvis mitt barn var dobbelt så stor som andre unger så hadde jeg da satt himmel og jord i bevegelse.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sciurus, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi snakket også om at for å bli mindre tykk som voksen så måtte man spise litt annerledes, og mindre, over en periode

Dette er jo det jævligste jeg har lest. Dette kommer til å inprente seg i barnets hjerne. Hvorfor sa du ikke grønnsaker, salater etc etc? Sunnere mat? Hvorfor MINDRE?!

Anonymkode: 26acc...964

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo det jævligste jeg har lest. Dette kommer til å inprente seg i barnets hjerne. Hvorfor sa du ikke grønnsaker, salater etc etc? Sunnere mat? Hvorfor MINDRE?!

Det holder ikke å bare spise sunt, man må begrense mengden også. For noen kommer dette naturlig (så lenge man holder seg til sunn mat), men det er ikke nok for alle. Da må man lære porsjonskontroll og å slutte å spise før man egentlig er mett. Trist, men sant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det holder ikke å bare spise sunt, man må begrense mengden også. For noen kommer dette naturlig (så lenge man holder seg til sunn mat), men det er ikke nok for alle. Da må man lære porsjonskontroll og å slutte å spise før man egentlig er mett. Trist, men sant.

Hun kunne sagt det: Slutte å spise når man er mett. Ikke spise mer når man er mett. Ikke si "spise mindre". Barnet er knøttlite.

Skrevet

Er dere aktive da ts? Dere kan løpe sammen. Det er kjempemoro.. Jeg løper med min gutt. Vi løper ned på lekeplassen, og så tar jeg feks situps mens han bruker alle klatreapparater på lekeplassen. Venn henne til å være aktiv med deg, så får hun det lettere når hun blir stor. Gode vaner. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi man legger på seg av nesten alt om man spiser for mye.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hun kunne sagt det: Slutte å spise når man er mett. Ikke spise mer når man er mett. Ikke si "spise mindre". Barnet er knøttlite.

Hvis man ikke kjenner metthetsfølelse må man stoppe før man er mett. Spiser man for mye, må man faktisk spise mindre. Mye sunn mat er også svært kaloritett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AprilLudgate said:

😅

Hei,

Jeg må bare sitere deg på det siste du skrev om 'at en del unger spiser seg tykke nettopp i håp om å ikke lengre være seksuelt attraktiv for pappa/mamma/søsken etc?'.

Jeg gjorde faktisk det. Nå var min overgriper en nabo, men ja, jeg spiste meg bevist tykk fordi jeg håpt at han dermed ikke fant meg seksuelt attraktiv lengre. Jeg prøvde alt jeg da kunne tenke meg å gjøre for å stoppe overgrepene. Ja, jeg kunne sikkert ha gjort masse annet, men jeg var 8 år da det begynte, og jeg hadde egentlig ingen andre løsninger på hånd da.

Anonymkode: 62928...e41

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...