Helene1982 Skrevet 16. juli 2024 #41 Skrevet 16. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi man legger på seg av nesten alt om man spiser for mye. Hvis man ikke kjenner metthetsfølelse må man stoppe før man er mett. Spiser man for mye, må man faktisk spise mindre. Mye sunn mat er også svært kaloritett. Anonymkode: 9009d...e2b Hva er årsaken til at noen blir nyhetsopplesere som forteller om at man blir tynnere av å spise mindre, og tykkere av å spise mer, hver gang noen stiller et spørsmål om overvekt/fedme? Er de samme menneskene i trådene om dem som sliter med undervekt/anoreksia og messer det samme budskapet? Spørsmålet er hvordan man snakker til barn og til og om hverandre om ulike kropper og spiseforstyrrelser. Det vi vet er at den raskeste veien til gode matvaner er god psykisk og fysisk helse og godt selvbilde. Det første steget er å ønske å være god mot seg selv. Endret 16. juli 2024 av Helene1982
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #42 Skrevet 16. juli 2024 Helene1982 skrev (1 time siden): Hva er årsaken til at noen blir nyhetsopplesere som forteller om at man blir tynnere av å spise mindre, og tykkere av å spise mer, hver gang noen stiller et spørsmål om overvekt/fedme? Er de samme menneskene i trådene om dem som sliter med undervekt/anoreksia og messer det samme budskapet? Spørsmålet er hvordan man snakker til barn og til og om hverandre om ulike kropper og spiseforstyrrelser. Det vi vet er at den raskeste veien til gode matvaner er god psykisk og fysisk helse og godt selvbilde. Det første steget er å ønske å være god mot seg selv. Jeg skjønner at du og mange med deg mener det godt, men denne myten om at barn bare blir overvektige av usunn mat går også ut over disse barna. Det er stigmatiserende. Hvordan føles det når alle kikker på deg i timen mens læreren snakker om at det er viktig å ikke spise for mye godteri? Når alle tror de vet at akkurat du spiser "usunt", samtidig som du ser at noen av de tynne barna kan å sjokoladepålegg og mellombarer i matpakka hver dag? Overvekt kommer av å spise for mye. Du kan ikke vite noe om sammensetningen av kostholdet hos en person (ei heller barn) utifra vekten, kun at det blir for mye totalt. Anonymkode: 89ee5...c51 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #43 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Spiser man feil og for mye mat, blir man overvektig. Gener spiller ikke inn. Man kan absolutt arve/lære dårlige kostholdvaner, som man tar med seg inn i voksenlivet. Anonymkode: da870...0cc AnonymBruker skrev (20 timer siden): Bare til opplysning overvekt er kanskje 5% av tilfellene gener Anonymkode: 9d905...825 Til dere og andre som trenger litt folkeopplysning; https://www.bioteknologiradet.no/2019/06/i-genialt-har-du-genene-for-overvekt/ Årsakene til fedme er mer komplekse enn vi har trodd. Britiske forskere rapporterer nå at 40-70 prosent av vekten styres av gener. Gener kan bestemme alt fra hvor fort du blir mett, til om du har en forkjærlighet til fritert mat. Genene kan påvirke appetitt, hva slags mat du liker å spise og hvor mye du spiser. Gener kan også ha innvirkning på hvordan du forbrenner karbohydrater og fett. Sammen med flere andre studier er det nå identifisert hundrevis av gener som kan påvirke vekten. Har du visse gener, har du altså en sårbarhet for å bli overvektig. Basert på data fra UK Biobank har også forskere utviklet en kalkulator som kan beregne hvor høy risiko du har for å bli overvektig. Ved å ta en blod- eller spyttprøve fra barn ned i tre års alderen kan en analyse av over to millioner genetiske varianter knyttet til overvekt beregne hvor stor sannsynlighet barnet har for å bli overvektig som voksen. Anonymkode: 87e5f...077 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #44 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til dere og andre som trenger litt folkeopplysning; https://www.bioteknologiradet.no/2019/06/i-genialt-har-du-genene-for-overvekt/ Årsakene til fedme er mer komplekse enn vi har trodd. Britiske forskere rapporterer nå at 40-70 prosent av vekten styres av gener. Gener kan bestemme alt fra hvor fort du blir mett, til om du har en forkjærlighet til fritert mat. Genene kan påvirke appetitt, hva slags mat du liker å spise og hvor mye du spiser. Gener kan også ha innvirkning på hvordan du forbrenner karbohydrater og fett. Sammen med flere andre studier er det nå identifisert hundrevis av gener som kan påvirke vekten. Har du visse gener, har du altså en sårbarhet for å bli overvektig. Basert på data fra UK Biobank har også forskere utviklet en kalkulator som kan beregne hvor høy risiko du har for å bli overvektig. Ved å ta en blod- eller spyttprøve fra barn ned i tre års alderen kan en analyse av over to millioner genetiske varianter knyttet til overvekt beregne hvor stor sannsynlighet barnet har for å bli overvektig som voksen. Anonymkode: 87e5f...077 Akkurat. Overvektige spiser mer enn de forbrenner. Anonymkode: da870...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #45 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er jo det jævligste jeg har lest. Dette kommer til å inprente seg i barnets hjerne. Hvorfor sa du ikke grønnsaker, salater etc etc? Sunnere mat? Hvorfor MINDRE?! Anonymkode: 26acc...964 TS her. Tanken med å si _mindre_ var at man fortsatt kan spise akkurat _hva man vil_, man må bare spise litt mindre porsjoner. Vi snakket om at det ikke finnes ja- og nei mat, men at kroppen trenger noe, for eksempel grønsaker, mer enn andre ting, for eksempel sjokolade. Anonymkode: 9911b...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #46 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Til dere og andre som trenger litt folkeopplysning; https://www.bioteknologiradet.no/2019/06/i-genialt-har-du-genene-for-overvekt/ Årsakene til fedme er mer komplekse enn vi har trodd. Britiske forskere rapporterer nå at 40-70 prosent av vekten styres av gener. Gener kan bestemme alt fra hvor fort du blir mett, til om du har en forkjærlighet til fritert mat. Genene kan påvirke appetitt, hva slags mat du liker å spise og hvor mye du spiser. Gener kan også ha innvirkning på hvordan du forbrenner karbohydrater og fett. Sammen med flere andre studier er det nå identifisert hundrevis av gener som kan påvirke vekten. Har du visse gener, har du altså en sårbarhet for å bli overvektig. Basert på data fra UK Biobank har også forskere utviklet en kalkulator som kan beregne hvor høy risiko du har for å bli overvektig. Ved å ta en blod- eller spyttprøve fra barn ned i tre års alderen kan en analyse av over to millioner genetiske varianter knyttet til overvekt beregne hvor stor sannsynlighet barnet har for å bli overvektig som voksen. Anonymkode: 87e5f...077 Det at enkelte genetisk sett ikke blir mette eller genetisk sett har mer lyst på frityr enn kokt fisk, endrer ikke på at også disse personene går ned i vekt om de spiser sunn mat i passe mengde, evt kombinert med trening. Det gjør det helt klart vanskeligere for dem å styre apetitten, men om man låste dem inne og ikke ga dem mer/annen mat enn den gjennomsnittlige tynne personen spiser, ville de også blitt tynne. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS her. Tanken med å si _mindre_ var at man fortsatt kan spise akkurat _hva man vil_, man må bare spise litt mindre porsjoner. Vi snakket om at det ikke finnes ja- og nei mat, men at kroppen trenger noe, for eksempel grønsaker, mer enn andre ting, for eksempel sjokolade. Anonymkode: 9911b...cb2 Men det er ikke sant at det ikke finnes ja-mat og nei-mat. Det er en myte som sikkert kommer fra junkfood-produsentene, og som opprettholder overvekt hos dem som er disponert for å ha cravings for den helseskadelige dårlige maten. Anonymkode: 9009d...e2b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #47 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Akkurat. Overvektige spiser mer enn de forbrenner. Anonymkode: da870...0cc Folk som ikke har metthetsfølelse er ofte sulten hele tiden, vær glad det ikke gjelder deg. For øvrig håper jeg du er en av de som en dag blir skikkelig syk og eser ut, og blir mobbet til gangs for det. Da kan du tenke over egen holdninger. Anonymkode: 87e5f...077
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #48 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk som ikke har metthetsfølelse er ofte sulten hele tiden, vær glad det ikke gjelder deg. For øvrig håper jeg du er en av de som en dag blir skikkelig syk og eser ut, og blir mobbet til gangs for det. Da kan du tenke over egen holdninger. Anonymkode: 87e5f...077 Hva i all verden??? Spiser man mer enn man forbrenner, så blir man overvektig. Derfor er det utrolig viktig å lære barn hva en normal porsjon er. Hvem har jeg mobbet? Anonymkode: da870...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #49 Skrevet 16. juli 2024 AprilLudgate skrev (14 timer siden): Jeg tenker du begynte bra, men så skled du oppi en bolle du ikke ønsker ha barn med i. Det er STOR sjanse for at hun får et problematisk forhold til mat og kropp når du snakker om porsjonskontroll og vekt - og slanker deg åpent. Du kunne vært kroppsnøytral. »Ja, jeg er tykk. Men en god huskeregel er at man ikke trenger kommentere andres kropp eller utseende, uansett». Man kunne til nøds snakket om mat som belønning/straff/trøst/kontroll og forklart at dette er å ha et vanskelig forhold til mat. Men at man ikke kan se på folk utenpå hva de strever med av tanker og handlinger. Du må ikke videreføre dette til barnet. Det er omsorgssvikt. Prøv å spise normalt, være aktiv - UTEN DIETT. TS her. Ja altså nå skrev jeg jo at jeg ikke går på diett, og heller ikke nevner det for henne at jeg slanker meg 😅 Jeg bare spiser litt mindre porsjoner, uten at det heller nevnes for henne, eller andre forsåvidt. I forhold til aktivitet så trener jeg styrke to ganger i uken, aerobic to ganger i uken, og vi er mye på turer sammen. Vi spiser også relativt normalt som familie, men jeg spiser en del mer enn jeg burde til alle måltider og det er det jeg regulerer nå. Anonymkode: 9911b...cb2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #50 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men det er ikke sant at det ikke finnes ja-mat og nei-mat. Det er en myte som sikkert kommer fra junkfood-produsentene, og som opprettholder overvekt hos dem som er disponert for å ha cravings for den helseskadelige dårlige maten. Anonymkode: 9009d...e2b TS her Jeg vet at at det er en sannhet med modifikasjoner, men jeg vil ikke at hun skal gå rundt og tenke ja- og nei mat. Da tror jeg det er bedre å ha fokus på hva som bør utgjøre hovedmengden av kostholdet og hva man kan spise innimellom.. Anonymkode: 9911b...cb2
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #51 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Ja altså nå skrev jeg jo at jeg ikke går på diett, og heller ikke nevner det for henne at jeg slanker meg 😅 Jeg bare spiser litt mindre porsjoner, uten at det heller nevnes for henne, eller andre forsåvidt. I forhold til aktivitet så trener jeg styrke to ganger i uken, aerobic to ganger i uken, og vi er mye på turer sammen. Vi spiser også relativt normalt som familie, men jeg spiser en del mer enn jeg burde til alle måltider og det er det jeg regulerer nå. Anonymkode: 9911b...cb2 Høres ikke så ille ut det her da. Har dere mye godteri og sånt da? Hva med å heller lage is selv feks? Ha melon og frukt..det e minst like godt som godteri. Barn blir helt storøyet når de ser opphakket frukt på fat feks. Det er fargerikt flott og veldig godt. ☺️
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #52 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Man snakker ikke om det, man setter grenser med tanke på barnets beste. Anonymkode: 58539...57b Kan du forklare litt nærmere hva du mener? Hvis barnet for eksempel ber om noe du ikke vil de skal spise, sier du da bare nei uten å forklare hvorfor de ikke får? Anonymkode: 9911b...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #53 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du forklare litt nærmere hva du mener? Hvis barnet for eksempel ber om noe du ikke vil de skal spise, sier du da bare nei uten å forklare hvorfor de ikke får? Anonymkode: 9911b...cb2 Om barnet ber om å få se på tv 3 timer i strekk, sier du nei, eller gir du en lang monolog om anbefalt skjermtid? Anonymkode: da870...0cc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #54 Skrevet 16. juli 2024 lillevill skrev (3 minutter siden): Høres ikke så ille ut det her da. Har dere mye godteri og sånt da? Hva med å heller lage is selv feks? Ha melon og frukt..det e minst like godt som godteri. Barn blir helt storøyet når de ser opphakket frukt på fat feks. Det er fargerikt flott og veldig godt. ☺️ Nei vi har ikke det hjemme i hverdagen, men vi ser at nå som hun er i slutten av barneskolen og er mye ute blant venner, så er det godis eller is flere ganger i uken (hun får aldri med egne penger til å kjøpe noe). Hjemme er det kun i helgene. Frukt og grønt har vi alltid tilgjengelig. Anonymkode: 9911b...cb2
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #55 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei vi har ikke det hjemme i hverdagen, men vi ser at nå som hun er i slutten av barneskolen og er mye ute blant venner, så er det godis eller is flere ganger i uken (hun får aldri med egne penger til å kjøpe noe). Hjemme er det kun i helgene. Frukt og grønt har vi alltid tilgjengelig. Anonymkode: 9911b...cb2 Men problemet er at andre unger snakker om vekt?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #56 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her Jeg vet at at det er en sannhet med modifikasjoner, men jeg vil ikke at hun skal gå rundt og tenke ja- og nei mat. Da tror jeg det er bedre å ha fokus på hva som bør utgjøre hovedmengden av kostholdet og hva man kan spise innimellom.. Anonymkode: 9911b...cb2 Ja du kjenner jo ditt barn best. Jeg sier lett til mitt barn at det meste av f.eks. ultraprosessert mat er helseskadelig, men at det går bra i moderate mengder en sjelden gang, akkurat som at voksne kan drikke alkohol en sjelden gang i moderate mengder uten at det er helseskadelig. Så har vi i stedet masse fokus på all den gode digge maten som i tillegg er bra byggeklosser for kroppen, vi er en veldig matglad familie som elsker bra mat. Jeg har ikke inntrykk av at ungen tenker mye på ja-mat og nei-mat. Har aldri introdusert f.eks. MacDonalds, men ungen sin kommentar en gang hun ble tatt med dit av en venn var at det var ikke noe koselig for det luktet vondt, var grelle skarpe lys, stoler og bord av plast og veldig bråkete. (hun sa selvsagt ikke det til familien som tok henne dit, bare sa hun ikke var så sulten og spiste noen få biter). Da noen av jentene fra fotball-laget fortalte at de av og til får MacDonald som belønning etter kamper spurte hun om vi heller kan dra på en ordentlig restaurant hvis hun har vært ekstra flink. Man kan kose seg med mat av god kvalitet også - men også denne gode maten må begrenses i mengde for de som ikke klarer det. Vi er heldige og slipper å be ungen spise mindre av sunn mat, jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg optimalt skulle løst den. Anonymkode: 9009d...e2b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #57 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om barnet ber om å få se på tv 3 timer i strekk, sier du nei, eller gir du en lang monolog om anbefalt skjermtid? Anonymkode: da870...0cc Ikke en lang monolog, men sier ikke bare «nei» og så er det ikke noe mer kommunikasjon. Ungen har blitt fortalt hvorfor det ikke er bra for utviklingen av hjernen med for mye skjermtid, da trenger man ikke gjenta hele regla hver gang. Hvis man vet hvorfor er det lettere å selvregulere også. Et ubegrunnet nei er lettere å trosse om man tror man kan slippe unna med det. Anonymkode: 9009d...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #58 Skrevet 16. juli 2024 lillevill skrev (1 minutt siden): Men problemet er at andre unger snakker om vekt? Ja, saken her var at en venninne av henne hadde kommentert til henne at jeg var tykk. Og ble lei seg fordi hun trodde jeg kom til å bli trist av kommentaren. Det kom også frem at det snakkes litt på trinnet om hvem som er tykke og tynne. Vi har aldri hatt noe fokus på kropp hjemme, utover at alle er forskjellige. Jeg lar aldri min overvekt stoppe meg fra å gjøre noe av det jeg har lyst til, hverken av trening, gå på stranda i bikini, kle meg i hva jeg vil osv. Anonymkode: 9911b...cb2
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #59 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, saken her var at en venninne av henne hadde kommentert til henne at jeg var tykk. Og ble lei seg fordi hun trodde jeg kom til å bli trist av kommentaren. Det kom også frem at det snakkes litt på trinnet om hvem som er tykke og tynne. Vi har aldri hatt noe fokus på kropp hjemme, utover at alle er forskjellige. Jeg lar aldri min overvekt stoppe meg fra å gjøre noe av det jeg har lyst til, hverken av trening, gå på stranda i bikini, kle meg i hva jeg vil osv. Anonymkode: 9911b...cb2 Da hadde jeg slått en arm rundt barnet og trøstet og skrytt av at hun har så masse empati. Og at det var bra at hun snakket med deg når hun var lei seg for dette. Og så sette ord på hvorfor hun opplever det som vanskelig ( hun var trist fordi noen sa noe som ikke var fint om deg ) og få henne til å forstå hva det er for noe. Og så gi en klem og si at folk sier så mye rart. Og at barn sier det som de tenker på og at det er helt naturlig. Ved å vise at DU ikke blir lei deg for det som et lite barn sier, vil nok hjelpe veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #60 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.11): Jo, gener spiller inn. Har ei venninne som driver med medisinsk undersøkelser av gener, og der leter de etter "overvektig"-gener. Anonymkode: 530bc...d56 Ja, men det er gener som gjør at man tenker mer på mat, og spiser mer før man blir mett. Anonymkode: f6eac...7dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå