Gå til innhold

Konfirmasjon og bidrav

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hovedomsorgen for ungene, og de nærmer seg konfirmasjonsalder. Jeg får 9500 pr måned for dem. 
Har et veldig anstrengt forhold til barnefar. Vi prater ikke bortsett fra på sms en sjeldne gang. Han har ikke hatt samvær på 6 mnd. 
er det rimelig av meg å kreve at han deler på konfirmasjonsutgifter selv om det blir feiring kun med vår side av familien? Det innebærer at han må betale for egen feiring også hvis han vil stelle til noe med sin side av familie . Å samle alle er uaktuelt på grunn av konflikt mellom oss.

Anonymkode: 7249e...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke inviterer hans side må du betale for det selv.

Anonymkode: a34a1...1fa

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virkelig? Kan jeg ikke kreve dekning for klær, gave etc?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får barnebidrag og barna har ikke kontakt med sin biologiske far, det har heller ikke jeg. De skal konfirmeres neste år, og jeg har ikke tenkt til å be om bidrag til konfirmasjon selvom jeg vet jeg kan be om det gjennom nav. Jeg orker Ikke styre med å sende inn kvitteringer, og det er visstnok svært lite man uansett kan få, har jeg skjønt. 
det føles ikke riktig når han ikke er delaktig i feiringen, han er heller ikke ønsker der av barna eller av meg. Hans øvrige familie er heller ikke ønsket, og de hadde uansett ikke kommet om jeg hadde invitert de. 

for meg er det en prinsipiell forskjell mellom barnebidrag som er for daglige og løpende utgifter, og for konfirmasjon som er en frivillig feiring. 

det er kanskje lett for meg å ha den holdningen som har råd til en fin feiring uten biologisk far sitt økonomiske bidrag. Hadde feiringen vært avhengig av hans økonomiske bidrag, så hadde jeg kanskje tenkt annerledes og svelget kamelen og stoltheten, og bedt om at han dekket noe for barnas skyld.

Anonymkode: 76b36...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på det? 
Er ikke ts, men står i samme situasjon. 

Barnet har ikke sett far på mange år, men barnet har vel rett til en fin konfirmasjon uavhengig av om far deltar eller ikke? 

Mener man kan søke via Nav, men usikker på om det kun gjelder hvis far deltar på festen?

Anonymkode: 132e9...efb

AnonymBruker
Skrevet

Om du tror at det skaper krangel og uro ved å be om økonomisk bidrag og du ikke er avhengig av det, så la det være. Feiringen blir ikke koselig for ditt barn om barnet havner i en eskalert foreldrekonflikt. En rolig og fin feiring er bedre for barnet.

Anonymkode: 76b36...0f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei selfølgelig kan ikke du det. 

Anonymkode: bc629...562

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på det? 

Barnet har ikke sett far på mange år, men barnet har vel rett til en fin konfirmasjon uavhengig av om far deltar eller ikke? 

Mener man kan søke via Nav, men usikker på om det kun gjelder hvis far deltar på festen?

Du kan søke til nav, men man krever ikke bidrag av far til konfirmasjon om ikke hans familie skal.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på det? 

Du kan sende søknad om bidrag til særlige utgifter. Far kan kreve dekning av utgifter til konfirmasjon han også (fra den andre forelderen) om han velger å ha en feiring for barnet.

Har stått i samme situasjon selv, men jeg inviterte far og hele hans familie. Alikevel nektet han å bidra. Hadde ikke jeg invitert hans familie og han, så hadde jeg ikke giddet å krevd noe fra han. Selv om jeg mener far bør bidra, så synes jeg faktisk det er ganske urimelig å kreve at han skal være med og betale når han ikke er invitert engang.

Anonymkode: 1e619...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har hovedomsorgen for ungene, og de nærmer seg konfirmasjonsalder. Jeg får 9500 pr måned for dem. 
Har et veldig anstrengt forhold til barnefar. Vi prater ikke bortsett fra på sms en sjeldne gang. Han har ikke hatt samvær på 6 mnd. 
er det rimelig av meg å kreve at han deler på konfirmasjonsutgifter selv om det blir feiring kun med vår side av familien? Det innebærer at han må betale for egen feiring også hvis han vil stelle til noe med sin side av familie . Å samle alle er uaktuelt på grunn av konflikt mellom oss.

Da bør du være klar over at han kan kreve at du skal være med og dekke hans utgifter om han vil ha en feiring og. Synes du bør droppe det hvis du ikke har tenkt å feire med hans familie. Du bør jo selv høre hvor urimelig det høres ut?

Anonymkode: 1e619...f54

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei - hvis du kun skal invitere din side av familien så syns jeg ikke du kan kreve at han betaler noe som helst. 

I så tilfelle kan han kreve det samme av deg hvis han ønsker å stelle i stand feiring. 

Syns også at dere som voksne og foreldre burde klare å legge konflikter til siden for én dag for barnas konfirmasjonsfeiring og inkludere begge sider av familien. Dere er voksne - barna bør absolutt komme før deres konflikt. 

Er det uaktuelt å samle begge familier - med eller uten far - bør du stå for kostnaden selv. 

Du kan søke, men vit at han da helt fint kan gjøre det samme når du ikke inkluderer hans familie eller han. 

Anonymkode: 6e71c...0d1

• Liker 5
Skrevet

Her syntes jeg faktisk det hadde vært feil av deg å be han om å ta halvparten av dine konfirmasjonsutgifter i tillegg til at han må stelle egen konfirmasjon. Enten eller. Det beste for barnet er om dere hadde satt dere selv til sides for en dag og "sucked it up" som de sier så fint på engelsk. Noe jeg har måtte gjenta for meg selv mer og mer etterhvert som barna har vokst til er dette: "det handler IKKE om deg".  Resten av familien krangler ikke, det er dere to som har samlivsbrudd. For konfirmanten burde begge sidene av slekta samles på den store dagen, så får heller du eller far holde dere hjemme om ikke dere kan være voksne nok til å være i samme rom de timene det gjelder.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei det kan du virkelig ikke.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du sikker på det? 

Ja du kan søke nav for å få han til å betale, men så kan han gjøre det samme mot deg ang sin konfirmasjonsfeiring

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan søke til nav, men man krever ikke bidrag av far til konfirmasjon om ikke hans familie skal.. 

👆👆

AnonymBruker
Skrevet

Ts Her - jeg har tenkt å invitere han og familien, men vet jo de ikke kommer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ordner gave fra deg, han fra seg. Ikke noe du kan kreve at dere spleise på. Hvis det kun er kjøpe vanlig pendler ligger det trolig også innenfor hva du skal dekke. Men du kan uansett foreslå at dere deler på kostnadene til konfirmantene antrekk.

Anonymkode: f29a2...696

AnonymBruker
Skrevet

Inne på NAV mener jeg det står hva du kan be om i forhold til dress og konfirmasjon. Om du har invitert han og familien hans og de ikke vil komme, så tenker jeg det er innafor å be om bidrag for festen også. Festen er for å feire barnet hans, ikke for at dine slektninger skal få mat på hans regning.

Anonymkode: 41a8d...131

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts Her - jeg har tenkt å invitere han og familien, men vet jo de ikke kommer. 

Dersom du inviterer han og hans familie kan du kreve støtte gjennom NAV for "nøktern standard" (tror det er under 10 000 om jeg har forstått riktig). Hvem regner du som hans familie som ikke kommer? Tenker vi hans nye familie med "kjærring og unger" eller tenker du hele hans familie, foreldre, søsken, søskenbarn osv kommer til å takke nei?

Anonymkode: e9c17...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Vi klarte å feire sammen til tross for stor konflikt (skilt pga vold). Man må ta seg sammen for konfirmantens skyld.

Far betalte 500 i mnd i bidrag.

Fordelte det sånn:

Spleiset sånn ca på klær og sko, invitasjoner, takkekort, lokale, blomster osv. Tok vare på alle kvitteringer, og fordelte det til slutt.

Betalte for hver våre gjester. Lett å regne ut kostnad pr pers i mat og drikke.

Ga hver vår gave. Hva du velger å gi i gave er noe bare du velger. Så selvfølgelig ikke noe far skal spleise på.

Anonymkode: f4b89...b5a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler bidrag, betalte hele konfirmasjon. 

Mor var blakk stakkar. 

Mottar jo bare 50-60 000 i måneden i ulike trygd og stønader

Hva alenemødre bruker penger på burde noen seriøst forske på 

Anonymkode: c8a92...00f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg betaler bidrag, betalte hele konfirmasjon. 

Mor var blakk stakkar. 

Mottar jo bare 50-60 000 i måneden i ulike trygd og stønader

Hva alenemødre bruker penger på burde noen seriøst forske på 

Anonymkode: c8a92...00f

Fortell meg gjerne hvordan hun får det til, jeg er også alenemor men jeg er fader så blakk. Er attpå så heldig at far (som tjener minst to ganger min inntekt) kan velge omhan vil bidra eller ikke. Ungene koster like mye uavhengig om han vil bidra eller ikke 🙄

Anonymkode: e9c17...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...