Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! 

Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. 

Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. 

Anonymkode: 6be26...a2d

• Liker 27
  • Hjerte 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! 

Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. 

Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. 

Hva med å jobbe mere da?  Det er det som skal til for meg om jeg trenger mere penger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvem skal eie husene etter hvert som nåværende huseierene dør da?

Anonymkode: 1307c...f1b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Smeltemann said:

Hva med å jobbe mere da?  Det er det som skal til for meg om jeg trenger mere penger.

Selv ville jeg også sjekket mulighetene for bedre betalt jobb. Selvsagt er ikke det løsningen for alle. Alle kan ikke ha de best betalte jobbene. Men mulig trådstarter er blant de som kan tjene mye i IT-sektoren eller lignende.  

Anonymkode: a403f...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er din generasjon? Jeg er 36, og har kjøpt leilighet i Oslo alene. Det gikk fint.

Ofret jeg en del for å få det til? Absolutt. 
Jeg har tatt utdannelse, fått en greit betalt jobb (ikke supergod lønn, men litt over gjennomsnittet), og har tatt noen strategiske valg. Jeg har ikke vært redd for å flytte på meg, har levd sparsommelig, og har blant annet bodd noen år i Finnmark, for der fikk jeg en greit betalt jobb. Sparte opp mye egenkapital de to årene jeg bodde der.

De som sier det er umulig, hva er det som gjør det umulig? Hvilke litt ukonvensjonelle grep tar du får å få det til?  

Anonymkode: e1a06...5c8

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Senk forbruket og kravene, kjøp færre ting. Dyrtiden gjør at vi må prioritere annerledes, ved å senke forbruket kan man fortsatt spare til EK. 

Anonymkode: 528de...c81

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"Det er umulig for meg å kjøpe leilighet i Oslo. Mat er så dyrt. Ja Iphonen min koster 15000, men jeg må jo ha telefon"

Osv osv

Unge nå har høyt forbruk, og høye krav!

De skal bo sentralt, ha nye møbler, reise 

Besteforeldrene dine spiste poteter og drakk saft, ringte med fasttelefon til rette tider, og hadde så vidt en TV. Og de pussa ikke opp.

Anonymkode: 5554b...694

Dette stemmer delvis. Men for en person alene med lav til middels lønn som må leie bolig mens hn sparer til egenkapital vil det ofte ikke bli nok selv om han snur på hver eneste krone. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

"Det er umulig for meg å kjøpe leilighet i Oslo. Mat er så dyrt. Ja Iphonen min koster 15000, men jeg må jo ha telefon"

Osv osv

Unge nå har høyt forbruk, og høye krav!

De skal bo sentralt, ha nye møbler, reise 

Besteforeldrene dine spiste poteter og drakk saft, ringte med fasttelefon til rette tider, og hadde så vidt en TV. Og de pussa ikke opp.

Anonymkode: 5554b...694

Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre…

Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse.

Anonymkode: c01ea...c99

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvem er din generasjon? Jeg er 36, og har kjøpt leilighet i Oslo alene. Det gikk fint.

Jeg har tatt utdannelse, fått en greit betalt jobb (ikke supergod lønn, men litt over gjennomsnittet), og har tatt noen strategiske valg. Jeg har ikke vært redd for å flytte på meg, har levd sparsommelig, og har blant annet bodd noen år i Finnmark, for der fikk jeg en greit betalt jobb. Sparte opp mye egenkapital de to årene jeg bodde der.

De som sier det er umulig, hva er det som gjør det umulig? Hvilke litt ukonvensjonelle grep tar du får å få det til?  

Er du 36 år er du jo dobbel så gammel som den kommende generasjonen som skal kjøpe bolig…

Anonymkode: 16561...384

• Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet

Få deg en bedre betalt jobb og/eller jobb med overtid/provisjon. Evt 2 jobber! Jeg jobba døgnet rundt fra jeg var 23 (etter endt master) og har aldri tjent under 1 mill i året. Har kostet (jobba døgnet rundt og fleste ferier i 20 årene), men nå sitter jeg og kona på en bolig til 15 mill og har millioner i aksjefond. Ikke arvet ett øre av mine alkoholiserte foreldre. 

Så er mulig, men ikke med en jobb med fastlønn. 

Skjønner ikke hva dere tenker på da dere får dere jobber som kun har fastlønn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også 36. Boligmarkedet er jo helt annet i dag enn da vi kunne komme inn på boligmarkedet.  Boligprisene er noe helt annet i dag enn da vi kunne komme inn på boligmarkedet. Samme er husleiene og om man var virkelig lur så kunne du og jeg også kommet inn på boligmarkedet før Finanskrisen og dermed slippe alle de strenge kravene for å få lån.

Det at vi skal snakke om hvor lett det er å komme inn på boligmarkedet i Oslo blir som de som er i 50-årene skulle fortelle oss hvor lett det var å komme inn på boligmarkedet i Oslo. 

Anonymkode: a403f...17f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du 36 år er du jo dobbel så gammel som den kommende generasjonen som skal kjøpe bolig…

Anonymkode: 16561...384

Dette! Folk som er godt over 30 år og er stolt over at de eier? Det skulle bare mangle dersom du har gjort noenlunde smarte økonomiske valg... Kan virkelig ikke sammenlignes med kommende generasjon... 

Anonymkode: c91f0...cf1

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Besteforeldrene dine kjøpte sammen, foreldrene dine kjøpte sammen, og du mener det er urettferdig at du ikke får kjøpt alene? :klo: La meg gjette: I det største pressområdet i landet?

Skaff deg samboer eller flytt i kollektiv, flytt på landet, lei billig for en periode, skaff deg en bedre betalt jobb. Ingenting er umulig.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris.

Hovedproblemet er også at lønnene steg i samme perioden. Hvorfor gikk du ikke opp i lønn?

Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det?

Akkurat som før. Du trekker kortet på butikken og overfører til sparekonto i nettbanken. 

Men seriøs da, hva er det essensielle og hvor mye bruker du på det då?

Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg!

:popcorn:

Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget (...)

Kjenner mange helt ned til 20års alder som får kjøpt uten hjelp til foreldre. Faktisk er det flere og stadig mer yngre som kjøper. Alder på førstegangskjøpere har gått ned betraktelig. Så det utsagnet må du jobbe litt med 😉

Tja.

Du påstår med andre ord at rike folk har bedre råd enn fattige folk. Det var nytt kunnskap for meg.

Men seriøs, hva betyr det å være "i stil med resten av verden" ? Alle land bare i Europa er jo så forskjellig med tanke på å eie vs. å leie. Det er ikke så lett å konkludere såpass individuelle regnestykker såpass negativ.

Å eie er faktisk bare en form for formuebygging. Det finnes mange andre måter å bygge formue på. 

Men hva egentlig økonomi spørsmålet igjen 🤔 ? 

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De som ønsker å bo i Oslo har kanskje ikke råd til å kjøpe eget, men Norge er mer enn Oslo og omegn. 

Anonymkode: 32e95...d06

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er 44. Jeg kjøpte bolig da jeg var 30, sammen med samboer, ellers hadde jeg ikke hatt råd. Det var i en liten by med relativt lave priser. Før det hadde vi flyttet etter jobbene, dvs Nord-Norge. Vi måtte ha egenkapital, låne 100% fikk vi ikke (heldigvis). Jeg hadde gjort mye «riktig» (tatt lang utdanning), men det var også mange år med tapt arbeidsinntekt (ingen mulighet til å jobbe utenom siden jeg studerte i utlandet), og hadde dessverre ikke valgt et høytlønnet yrke. 
Så jeg lurer på det samme som deg, hvorfor er det så umulig for TS? Det var ikke sånn at jeg og min generasjon heller kunne kjøpe bolig alene i Oslo sånn helt uten videre, akkurat!

Anonymkode: c722c...ccf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal eie husene etter hvert som nåværende huseierene dør da?

Anonymkode: 1307c...f1b

Dette.

Folk tror boligprisene skal fortsette å stige inn i himmelen, men det vil etterhvert snu.

Fordi befolkningen rett og slett krymper.

De som er 70+ nå, er av de siste store barnekullene, rett etter krigen. Siden har det gått jamnt nedover med fødselstallene.

Det er ikke gitt at det vil finnes kjøpere til alle husene 70 og 80 åringene sitter på nå.

Anonymkode: 1bb3d...f32

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS. 

Jeg var uheldig og ble syk som 30 åring, senere ufør. Inntekten sank betraktelig, og utgiftene økte. Det er nemlig dyrt å være syk. Jeg valgte å flytte til annen og langt billigere kommune. Bodde kummerlig en god stund, med veldig lite boareal. Men det gjorde at jeg fikk mer enn halvvert boutgiftene. 

Jeg er enig i at det er vanskelig med høye matpriser og leiepriser. Men har man virkelig lyst til å få spart penger til EK, så klarer man det. Det er prioriteringer og "offer" hele veien. Det er utrolig hva man klarer å spare ved å være bevisst, og unngå alt som ikke er nødvendig. Klær er sjeldent nødvendig. Man kan gå sjeldnere til frisør/finne rimelige frisør. Brukte møbler, joggeskoa holder kanskje 1 år til? Se ukestilbud hos matbutikkene, droppe å spise ute, alkohol, godteri, osv. Kjedelig? Tja, men det er det som gir penger i sparebøssa. 

Jeg eier forøvrig i dag, men måtte 1 drøy time ut av Oslo for å få det til. 

Anonymkode: 153d4...3e3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre…

Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse.

Anonymkode: c01ea...c99

Å sy klær for å spare penger var vel noe folk gjorde for en 45-50+ år siden. Hvis vi hadde hatt samme levestandard som dem, både når det gjaldt antall plagg, ferier, mat, transport, møbler, duppedingser, standard på bolig - kunne de fleste spart opp til egenkapital på null og niks. 

Anonymkode: c722c...ccf

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...