Gå til innhold

Norsk domstol skal dømme tiltalt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4717828.stm

Norge blir første land ut i verden for rettsoppgjør etter massakrene i Rwanda i 94.

Blant annet fordi vi ikke har dødsstraff her.

"Prosecutor Hassan Jallow told the BBC the European states were picked for their standards of justice and because they did not impose the death penalty, which the tribunal does not allow."

Dette ser jeg som en anerkjennelse av norsk rettssystem. Jeg synes i mange tilfeller det er viktig at mulige krigsforbrytere får opp saken sin i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen norsk ble drept der, ingen norsk barn mistet mor eller far der, hvordan kan

kan da rettvesen i Norge fortså hvor vondt disse folka er eller kan bli?

Dødsstraff er jeg ikke for heller, men sitte inn resten av livet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen norsk ble drept der, ingen norsk barn mistet mor eller far der, hvordan kan

kan da rettvesen i Norge fortså hvor vondt disse folka er eller kan bli?

Dødsstraff er jeg ikke for heller, men sitte inn resten av livet.....

man dømmer etter juss og internasjonale regler, ikke etter føleri følera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Ingen norsk ble drept der, ingen norsk barn mistet mor eller far der, hvordan kan

kan da rettvesen i Norge fortså hvor vondt disse folka er eller kan bli?

Nettopp, og det er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er efter min mening ingen anerkjennelse av det norske rettsystemet, bare et bevis på at vårt rettssystem er totalt uegnet for slike ting som dette.

Menn delaktig i etnisk rensning fortjener efter min mening mer enn 21 år i fengsel.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de kan vel ikke dømme på bakgrunn av Norsk lov? Det må jo bli den loven i det landet der ugjerningen har skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan vel ikke dømme på bakgrunn av Norsk lov? Det må jo bli den loven i det landet der ugjerningen har skjedd!

Det kan selvsagt hende jeg er helt ute på vidden, men jeg fikk inntrykket av at de skal dømmes efter norske lover. Det stod jo i den linken at han risikerer en maksimumsstraff på 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig synes jeg det er feil at de skal bli dømt her, de som har blitt dømt har jo ikke blitt dømt i rwanda men i nabolandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...